Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LilleNo

Peke - olika belastning gennaker/Code-segel?

Rekommendera Poster

Pratade med Båtsystem om peke på båtmässan och de menade att jag skulle behöva byta ut mitt peke mot ett mer avancerat/racingmodell (starkare infästning i plattformen) för att kunna hissa ett Code-segel. Dock tycks det vanliga peket hålla för gennaker.

 

Är det så stor skillnad i belastning mellan de två segeltyperna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gennakern används mestadels för undanvind medan en code även går att kryssa med så blir sidokrafterna mycket högre. Bara mina egna tankar som har haft bägge segeltyperna och även tillverkat några egna peken (utskjutbara).

 

Dessutom så ska ju förliket på en code sträckas upp hårt för att seglet ska funka som tänkt, ju hårdare ju vassare blir ju seglet på kryss. Helst ska man ju ha ett block vid fallhornet så man får 2:1 utväxling.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ett uskjutbart bogspröt från selden.

Det verkar stadigt..

Tyvärr kan jag inte få dit det på min båt så det har blivit liggande.

Verkar smidigt med block längst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selden har på sina peke två tabeller gällande belastning en för genaker och en för code zero. Nu vet jag att det inte är Selden du har men en gämnförelse skulle ge dig en finger visning om vilka laster vi pratar om. I seldens tabeller så har de också med hur långt du kan skjuta ut det vid olika belastningar.

 

http://www.seldenmast.com/index.php?id=4626

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är jättestor skillnad i belastning! Dels blir det som pseudonym skriver ganska stora sidolaster, något som få peken är designade för.

Dels så ska ju som sagt förliket på en Code sträckas på ett helt annat sätt. Ska du få till det rätt måste du antagligen ha ett bobstay/waterstag som håller emot peket neråt.

Det som däremot är svårt att gardera sig mot är kompressionskrafterna som uppstår på peket.

 

På den båt jag kappseglar som har genaker och Code kvarnar vi hem Code-fallet allt vad det går med fallwinchen (tyvärr inget 2:1 fall), samma med tackline och sedan tar vi hem så mycket vi vågar i akterstaget för att sträcka det sista. Det är stor skillnad mot undanvindssegel som ju inte späns i förliket.
Minst en gång har block som håller ute peket exploderat under belastning från Coden..

 

På den mer familjebetonade Elan 340 som jag kappseglar med en kompis ibland sitter det ett Seldenpeke. Där halsar vi en C1 halvvägs ut, men vi är väldigt försiktiga med hur hårt vi spänner fall och vindstyrkor det används i. Det begränsar naturligtvis nyttan och en C0 hade nog inte varit värd att skaffa.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På,denna Dominant 78:an jag hade tillverkade jag ett utskjutbart som stack in i förpiken när det var indraget och med ett waterstag som höll emot när det var fullt utskjutet en meter. Funkade för både undanvindsgennaker och code.post-95643-0-08897800-1489309475_thumb.jpgpost-95643-0-94780900-1489309490_thumb.jpgpost-95643-0-57353300-1489309124_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...