Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bobofender

Solcellspaneler bästa pris?

Rekommendera Poster

Har haft min 12 v 100 w flexibla panel inkopplad i vinter till batterierna via en ctek Dual som regulator. I stormen i julas tog den mycket stryk o behöver bytas ut. köpte den på ebay från en firma i england för runt en tusing. Nu undrar jag om någon har något tips på en bra o billig leverantör, försäljare, att rekomendera?mvh Bobofender.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill kanske ha mjuka paneler igen?

Jag köpte traditionella "hårda" paneler på sensommaren, till ett bra pris av en butik på Tradera.

http://www.tradera.com/item/344622/277176596/200w-solpanel-solcell-solfangare-ny-a-grade-monocrystalline

Men jag har sett att det finns fler som säljer solcellspaneler där och på Blocket.

 

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill kanske ha mjuka paneler igen?

Jag köpte traditionella "hårda" paneler på sensommaren, till ett bra pris av en butik på Tradera.

http://www.tradera.com/item/344622/277176596/200w-solpanel-solcell-solfangare-ny-a-grade-monocrystalline

Men jag har sett att det finns fler som säljer solcellspaneler där och på Blocket.

 

 

...

Tack min vän. Ja billigare går nog inte att hitta om man inte har en polare på semester i Hong-Kong så det får bli en ny hård 100 w med ram denna gång. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ingen orsak, regulator tycks du redan ha, men annars har www.boatstuff.se en bra till extrapris.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite stor kanske men jag köpte en 240w panel för runt 2000kr. Kan leta efter kvittot vart jag köpte den om intresse finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen med bra tips på flexibla paneler? Bevakat eBay länge nu men tycker se är lite dyra...billigaste 100w landar på ca 1400ink moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen med bra tips på flexibla paneler? Bevakat eBay länge nu men tycker se är lite dyra...billigaste 100w landar på ca 1400ink moms.

 

I dagsläget är det nog där någonstans du hamnar.

Alla pressar priser i takt med att interationell internethandel gör det.

För 7-8 år sedan var det ett "klipp" på rea att få en 50W hård för 1500kr.

 

flex 100W verkar ligga på 1200kr till nära 4000kr

jag köpte på wish.. gick på straxt under 900+frakt+tullavgift.. så jag hamnade nog på 12-13hundra.

har ej hittat billigare obegagnade.

 

fast det blir väl som med dataminnen.

När priset "dumpades" till hälften och det aldrig skulle kunna bli billigare så kunde man få en hel megabyte, som veckan innan kostat 2000kr för 1000kr.. uppdatering av ram-minnet på "nya" 368:an gick på 4000kr men då var minnet det dubbla...

 

Dagens 20gigabytes mini-minneskort skulle med den dagens mått kosta 20 miljoner.. så en viss justering har väl skett från "billigare kan det inte bli"

 

Med ny teknik kommer säkert solceller på sprayburk, som du kan måla seglet med och koppla in till regulatorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

386an menar du va:)

Jajjemen.. såå hette dom.. 386dx.. tror jag det var på min superdator. 1990 var det ett monster av snabbhet.

Vi va på datamässa med skolan och det mässerbjudandet för studenter.. dator med 128 megabyte hårddisk, gick att dubblera med "dubble-space" och laserskrivare för endast runt 20000kr.. "normalpris" låg på ca 37000kr.

Det skulle räcka hela mitt, barnens och barnbarnens liv.. en tändsticka har ju mer datakraft idag.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men jag började min resa med en Pentium 100 med 24!!!! Mb ram. Ingen hade ju nästan hört talas om så mycket ram på den tiden och frågan var ju om det överhuvudtaget skulle behövas....någonsin:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men jag började min resa med en Pentium 100 med 24!!!! Mb ram. Ingen hade ju nästan hört talas om så mycket ram på den tiden och frågan var ju om det överhuvudtaget skulle behövas....någonsin:)

Så mkt fanns ju inte ens som hårddisk i början.

Minns dom första CAD programmen som installerades från tre st såna där disketter som låg i små svarta kuvert med ett litet läshål..

Deltar väl typ 200-300 KB plats på dom.

Sen kom ju disketterna med plastaktiga som var osynligt små.. typ 7x7cm.. å rymde 1,2 mb.

Sen kom dom som var typ dubbelt... man skulle aldrig behöva mer än en..

 

Windows 3:1 låg väl på 2 eller 3 st 1,2 mb disketter.

Nu går det väl åt ett antal gigabyte till windows som egentligen inte klarar särskilt mycket mer än 3:...

Vetfan om jag egentligen kallar det utveckling... utveckling tycker jag klingar positivt åxå det vetefan om subrutiner till subrutiner till subrutiner istället för att åtgärda fel.. är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GWL Power i Tjeckien har bra priser. 270W c:a 1500 kr.  Bra service och bemötande. Tog hem några i bilen efter enn batterikurs som Sinopolyfolk från Kina höll hos GWL POwer i Prag för en vecka sedan. Bra kunskap om LifePO4 celler och BMS. Rädslan att förstöra dyra celler gör nog att våta blyackar fortfarande blir kvar t.v i båten där vikt inte är känsligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...