Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
per_62

Sprängd mina vid Långgarn var skarpladdad

Rekommendera Poster

Lite läskigt att en svensk mina från 1931 som hittades vid Långgarn i Stockholms skärgård i söndags fortfarande var skarpladdad. Nu är den sprängd av marinen.
Seglar själv ofta i dessa vatten och man kan ju fundera vad som hade hänt om man seglat på denna mina.
Det finns tydligen ca 40000 minor kvar i Östersjön sedan världskrigen så det lär väl hända igen att en sådan kommer på drift.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant... tror jag inte att det antal du nämner är korrekt. Det torde vara lägre antal?

 

Men att det finns mycket minor är rätt. Alla minor som fanns för ytfartyg uppges vara svepta eller sprängda ( det är de som var för djupgående kanske 10-20 meter, ungefär. Mer i leder. )

 

Däremot fanns ett stort antal minor som förankrats på större djup, mot ubåtar. De finns nog kvar?

 

Kuriosa;

När försvaret skulle bärga DC3:an så fick man först spränga bort ett antal minor eftersom planet låg mitt i ett minfält med minorna förankrade på olika höjd över botten. Planet hade inte utlöst någon mina på sin väg mot botten, annars hade vi aldrig fått reda på exakt vad som hänt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet på vilken sida av Långgarn minan fanns; mot viken eller Mysingen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte Långgarn vid Gålö. Minan var på östra sidan av ön mot Muskö Havsbad. KBV låg där hela kvällen såg jag på Seapilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte Långgarn vid Gålö. Minan var på östra sidan av ön mot Muskö Havsbad. KBV låg där hela kvällen såg jag på Seapilot.

OK, bra info - tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att du lade ut detta,,, och jag är så rasande stolt att jag kan säga att jag har haft äran att ta både Lasse Lundell och Lars Wallin i hand...

 

Fair Winds..

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick en mina i trålen nån gång i början på 2000-talet. Lite otrevligt när vi halade

upp kassen i sidan och såg den. Vi dumpade väl ut från farled och ankringsrutor söder om Vinga och underrättade myndigheterna. Dom sprängde den några månader senare och vi fick veta att den var laddad med c:a 600Kg trotyl.

En annan båt tänkte lite annorlunda och la minan, dom fick med sig, på kajen i fiskhamnen, då fick dom spärra av halva Göteborg när dom fraktade bort den dan efter.

 

/B

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Underbart att du lade ut detta,,, och jag är så rasande stolt att jag kan säga att jag har haft äran att ta både Lasse Lundell och Lars Wallin i hand...

 

Fair Winds..

 

Stefan

Känner Lars Wallin väl.

Hade hand om hans segelbåt när jag jobbad på Varvet.

Träffar honom första torsdagen i månaden.

Då äter Sällskapet Gathenheilmarna ärtsoppa med punsch.

Min sambo Silva var bästa kompis och klasskamrat med Lasses fru.

Ibland är världen liten.

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Underbart att du lade ut detta,,, och jag är så rasande stolt att jag kan säga att jag har haft äran att ta både Lasse Lundell och Lars Wallin i hand...

 

Fair Winds..

 

Stefan

Känner Lars Wallin väl.

Hade hand om hans segelbåt när jag jobbad på Varvet.

Träffar honom första torsdagen i månaden.

Då äter Sällskapet Gathenheilmarna ärtsoppa med punsch.

Min sambo Silva var bästa kompis och klasskamrat med Lasses fru.

Ibland är världen liten.

 

Lustigt, även jag har träffat Lars Wallin då vi har gemensamma bekanta i området där han bor.

Har han kvar sin miniskuta eller vad den vill kallas?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...