Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Funkis

Koll på Älvsjö-mässan 2017 om försäkringsvillkor ligga i vattnet över vintern, fortsättning av långt inlägg från 2016

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Var på båtmässan. Eftersom jag förra året var förberedd med resp bolags egna försäkringsvillkor så ville jag detta år bara kolla vad några bolag faktiskt säger på plats? Det är ju där som en båtägare bestämmer sig för vilka man vill gå vidare med? Att det sedan är irrelevant och det är det skrivna ordet som gäller är en annan diskussion...

 

Jag hade tre frågor

- Vad är det som gäller för villkor om jag ligger i vattnet över vintern?

- OM ni kräver larm, vilket märke är det som är godkänt då?

- Kan jag räkna med att försäkringen gäller även om jag skulle råka installera utrustning som inte är CE märkt?

 

Den sista frågan är lite lurig för den handlar egentligen om vad jag kan göra som båtägare på en CE-märkt båt utan att riskera att försäkringsbolaget sätter ner ersättningen eller gör egna bedömningar, dvs utanför lagkrav.

Mitt exempel där var;  "till exempel om jag inte är helt säker på att min nya bottengenomföring är godkänd"

 

 

Svenska sjö

Uppsikt över båten hela vinter, helst på marina eller  motsvarande men det är inget skallkrav, "men du kan ju inte bara lämna båten?" värme i båten är krav, du måste hålla den uppvärmd så inget fryser
Ok med icke CE märkt utrustning, de höll med om att båttillbehörsaffärens bottengenomföring "ibland"  inte har något CE bevis.
 
De i montern bedömde att det var ett fåtal fall med större skador under vintern för båtar i vattnet.
 

Länsförs
Mängd oklara krav men det är egentligen ointressant efter de inte ersätter frysskador överhuvudtaget.
 
De sa rent ut citat " vi vill inte råka ut för en massa frysskadade eller sjunkna båtar"
CE vet ej, citat ” Varför skulle du installera utrustning som inte är CE märkt?” 
Larm var citat "bra" och kunde ge nedsättning av självrisk. De hade ingen lista dock på godkända larm, de prövar det individuellt mot försäkringsvärdet och var i landet båten ligger. "Om du ligger på en kommersiell Marina kan vi sätta ner kraven på larmet lite"
 
De visste inget om skadefrekvens för frysskador i vatten, eftersom de inte tog sådana krav.
I rättvisans namn så var de närvarande i montern mest där för att erbjuda finansiering av båtar. Men de sa , citat "de kunde båtar"
(kuriosa, om det var citat "bråttom" kunde jag få lånebesked i montern för att sedan gå till säljaren på mässan för att beställa min båt )


Atlantica
Regelbunden uppsikt, speciellt om det är under nollan, något som gör att du får reda på om strömmen går, tex ett larm ( ej krav )
Du måste ha frostskyddsvätska i ledningar, framförallt de som går till bottengenomföringar,
( jag frågar med barnslig uppsyn om det även är bra att göra för de ledningar som går till varmvattenberedaraden…. ja, alla ledningar är bra att skydda men till bottenventiler måste du fylla upp!)
Krav att båt är uppvärmd och på min fråga är riktmärket att hålla sig över 5 grader i botten på båten. En strömvirvlare behövs ej som krav men du måste se över yttre detaljer i skrovet. Har du utanpåliggande roder så ska det tas bort och en motorbåt med drev ska i de flesta fall skyddas av en strömvirvlare. Och strömvirvlare är bra även om isen rör sig lite och trycker på skrovet. 
 
( jag frågade om inte isen kunde röra sig mot en båt som ligger både med och utan strömvirvlare. Detta höll de med om men att man då ligger på en olämplig plats. Å andra sidan hade de fåtal fall med skador ( han som svarade var skadereglerare med lång erfarenhet, sa han.) Det vanligaste bland de få fallen är avskavning i vattenlinjen och det kan ju komma även utan strömvirvlare... )
CE ok, finns grejer som inte är CE märkta bedömde man och tog själva exemplet med bottengenomföringen!
De hade ej krav på larm och därmed heller ingen lista på godkända larm.
 

Pantainus
Ingen ändring mot besked förra året. De har allmänna aktsamhetskrav och inga skallkrav. De anser att aktsamma båtägare tänker till.
 
Vid diskussionen framkom att de kände till fallet med båten som brunnit och att de ansåg det var ett så speciellt fall att det inte var vägledande för den vanliga båtägaren, jag skulle vara lugn. De var även medvetna om att tex en bottengenomföring kanske inte alltid kom med ett certifikat eller en CE märkning. Och jag som köpt ett biffigt men begagnat beslag som troligen är äldre, i brons, kunde sova tryggt även med båten i sjön fast genomföringen inte är certifierad. Däremot rekommenderade de mig att beskriva prylen i ett mail som de kunde ta ställning till och sedan skriva in i försäkringsbrevet - så ingen kunde säga att bolaget inte kände till detta.
 
De ansåg att antal frys-fall under ett år var väldigt litet, mycket lägre än antal fall med skador på master som plockas av från en båt.
 
Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...