Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Baltico

Huggormar och husdjur

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är oftast ute i Stockholms ytterskärgård och vår ena matros är fyrbent, en 10-kilos Kooiker-hund. Hörde av en bekant att "förr" så hade de med sig nåt serum (?) som man kunde gesin hund om den blev ormbiten, och med det köpa sig värdefull tid innan man kom till veterinären.

Är det här något som ni känner till? Vad gör man om hunden blivit huggormsbiten, förutom det självklara att skyndsamt uppsöka veterinär? Skyndsamt för oss är max 10 knop, så det lär ta sin tid...

 

Andra tips på hur man i möjligaste mån Undviker huggormarna mottages tacksamt.

 

//Baltico

post-92545-0-21311400-1489054276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha med sig hundar som skäller å har sig i naturhamnar.. eller hamnar generellt....dit folk åkt för att ha det lugnt å skönt..?

Och ja.. vad gör man om hunden blir ormbiten?

Hur vanligt är det? Dom springer ju runt å nosar överallt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rådet är alltid att först kontakta en veterinär. Rådet brukar vara att ge Kortison tex Betapred som man ju alltid har med sig ombord. (det finns de som ifrågasätter värdet av kortison men vår veterinär säger att man ska ge det för säkerhets skull, det skadar inte).

Hunden ska hållas i stillhet.

Många veterinärer ger också antibiotika. En del hundar har blivit dåliga och dött långt efter ett ormbett. Troligen av någon infektion.

Har man ett ordentligt skeppsapotek så kan både adrenalin och antihistamin vara aktuellt, efter att man rådgjort med veterinären.

 

Det är tydligen många hundar som blir ormbitna, så sannolikheten att det sker när man är på öar är nog inte helt liten. Framförallt spårande hundar drabbas, de är så inne i sitt spårande att de inte märker ormen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min subjektiva observation är att det är väldigt mycket vanligare med huggorm i södra ytterskärgården jämfört med norra. Utö, Ålö, Rånö, Nåttarö är rena ormgroparna. Vi håller alltid vår "Andrestyrman" kopplad i södra skärgården för att ha bättre uppsikt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är det samma saker som gäller för ormbitna hundar som för människor.

Hundar har normalt sett en "inbyggd" rädsla eller vaksamhet inför ormar, något de har med sig i generna. Likadant egentligen hos oss, men vi vet att olika individer är olika rädda, överdrivet rädda eller inte ormrädda alls.

Jag vet hundar som är livrädda för mönstrade trädgårdslangar, liksom för damsugarslangar, och sådana hundar som är nyfikna och vaksamma.

 

Jag hade för många år sedan en tuff mellanpudel som jagade ormar, tog dem bakom huvudet och skakade dem så att ryggraden knäcktes, det var ju inte bra alls då iallafall huggormen är en fredad art, pudlar fanns det däremot gott om.

 

Nuvarande schäfer, är orädd för det mesta, men stannar med en gång då det bara finns ett ömsat ormskinn på stigen. Därmed inte sagt att hon av misstag kan bli ormbiten. Jag vet att hon stannar och sätter sig ned för riktiga ormar, men det går inte att lura henne till samma betande med än så naturtrogna leksakshuggormar. 

 

Snoken flyr så fort den känner vibrationer av människor eller hundars fotsteg. Huggormen Vipera berus, litar till sitt kamouflage eller varningsfärg och till sitt gift och ligger oftast kvar, det är det som är litet lurigt.

 

Vidare skall man se upp med paddor, dessa finns det gott om på skärgårdsöarna, ja de öar som saknar större population av orm då.

Om en nyfiken hund får en padda i munnen börjar hunden att producera ett sekret i stora mängder, för att skydda sig från paddans gift, som den har i körtlar i huden. Det ser ut som om hunden utvecklar ett lungödem, det ser riktigt otrevligt och livsfarligt ut, jag vet! 

Men det är nog paddan som drar det kortaste strået, svenska paddor är milt giftiga för hundar, inte dödliga. Man brukar få rådet att avvakta och skölja hundens mun med vatten.

 

http://veterinaren.nu/hund/skador/bett-och-stickskador/ormbett-hund_4fe8af1ae695a_4fe8b156212c7

 

En utmärkt sajt för veterinärmedicinska spörsmål.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, hunddressyr...

Måhända kanske man kan lära hunden att undvika ormar av alla de slag.

Att belöna hunden varje gång den undviker en orm, men ormar ställer ju sällan upp som figuranter vid hunddressyr, och leksaksormar samt gardenaslangar kanske inte har samma effekt då de inte luktar orm över huvudtaget.  

 

Med dessa trevande tips kanske du kan söka vidare på internet, jag menar om det går att få hundar att leta upp kantareller, markera för narkotika eller krut, ledsaga synskadade, varna diabetiker vid lågt eller högt p-glukos borde man ju kunna lära dem något i sammanhanget så simpelt som att stanna då de ser eller känner lukten av en orm. Om nu inte hunden har det med sig i generna..(!)

 

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även förespråkar att ha med sig Betapred i hundens förstahjälpen kit. Jag som haft jakthundar som råkat ut för mycket spännande saker hade alltid med mig det. Särskilt på sjön där det ofta är lite längre till veterinär kan kortison göra nytta. 

Svårigheten och nackdelen med Betapred är ju iofs att det är ett preparat i tablettform varför man måste lösa upp dom i lite vatten och ge hunden oralt., det är ju inte optimalt. Bästa vore naturligtvis att ha med sig sprutor, kanyler och rinnande kortison för muskulär injektion, men detblir ju naturligtvis svårare. Men de flesta veterinärer jag talat med genom åren, och det är åtskilliga, säger att det är bättre att få dom lite än inget alls.

 

@ Caribic 410. Ja, man skall ha med sig hunden precis överallt där det bara är möjligt! Men man skall självklart följa de regler som finns, tex. koppleltvång i naturskyddsområden. Och vidare så får hunden inte skälla annat än när den jobbar eller leker, det får man som hundägare bara se till att det funkar. 

Jag har haft med mig hundar så gott som överallt och mycket sällan stött på några sura miner.

 

 

/B

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha med sig hundar som skäller å har sig i naturhamnar.. eller hamnar generellt....dit folk åkt för att ha det lugnt å skönt..?

Och ja.. vad gör man om hunden blir ormbiten?

Hur vanligt är det? Dom springer ju runt å nosar överallt..

 

Vad är det mer 'generellt' man inte skall ha med sig i hamnar/naturhamnar?  Barn?Stereo? Grillar? Elverk? Motorbåtar?

 

Kan ju vara bra att veta de oskrivna ordningsreglerna där folk vill ha lugnt och skönt. Eget ansvar är ju löjligt (obs ironi).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker för det mesta att hunden blir väl mottagen av andra båtmänniskor, även om de inte är hundägare själva. Vi har ibland bett om ursäkt för en vaktande hund, men alla vi hittills varit båtgrannar har bara tyckt det varit trevligt. Och denna i högsta grad vaktande schäfer vaktar även grannbåten då hon fått hälsa på dess besättning.

Det har hänt att vår hund blivit ombordbjuden (ensam) till båtgrannar.

Sedan kan även jag bli väldigt irriterad över skällande eller ylande hundar både ombord och annorstädes. En uppfostringssak, men också individuellt, en del hundar skäller inte, de hugger direkt, andra såsom huskys ylar, och chihuhuorna bjäbbar högljutt.

 

Något annat man bör ha med sig i hundens skeppsapotek är sådana där tossor av silikongummi att sätta på tassarna. Ja inte för att skydda båtens däck och gångytor, och i första hand inte heller för att förhindra att hunden halkar på hala däck, det är inte därför.

Utan för att badande hundar lätt skär sig på vassa snäckskal, ja sådan finns även på land, samt då krossade buteljer. Senast på Hyppeln skar sig vår hund på något i vattnet, så där olyckligt precis i kanten på en trampdyna. Vi märkte det inte först, och reagerade inte omedelbart då vi såg blodfläckar på däck, då hon var mitt inne i löpet. Men sedan såg vi denna skada som tejpades med steri-strip, som inte höll, så det blev 3M eltape. Och veterinärbesök dagen därpå.

Vi hade då inga tossor ombord och det var svårt att få bandaget att sitta kvar.

Och om hunden hade haft silikontossorna på sig vid badet hade hon inte skurit sig.

 

Vi hade dotterns schäfer med ombord en gång också, den käkade upp en bit av en brännmanet, och jag lovar, den gör aldrig om detta. Det måste ha varit en ordentlig klåda i tandköttet och på tungan, då den slickade på sten och på båtens klädsel. Xylocaingel hjälpte litet grann.

 

En arbetskompis hade/har en serie New Foundlandshundrar, hon bodde länge på Marstrandsön, och det var omöjligt att gå ut på ön under badsäsongen, då dessa hundar anser att människor är landlevande djur och absolut skall räddas ur vattnet...

 

...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man löser upp Betapred i lite vatten kan man suga upp det i en spruta och enkelt trycka ner i halsen. Man kan också få veterinären att skriva ut infusionslösning men han kan inte skriva ut sprutor/kanyler. Men det brukar gå att "ordna".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar och tips!

 

Följa regler och ha med sig gott omdöme gäller förstås alltid. Oavsett om man pratar hundar eller om det gäller andra aktiviteter ute i våra hamnar.

 

Ska se över skeppsapoteket och även försöka lura på damen i fråga ett par mini-gummistövlar :-). Bett i tassarna är visst både vanligt och ett av de sämsta ställena. Jag hoppas också att ev. huggormar har tagit till flykten om man "härjar runt" lite i samband med förtöjningen. Min Golden Retriever blev huggormsbiten i tassen och blev riktigt dålig. Och då hade han 3,5 gång så hög kroppsvikt. Därav mina frågor och farhågor.

 

//Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha med sig hundar som skäller å har sig i naturhamnar.. eller hamnar generellt....dit folk åkt för att ha det lugnt å skönt..?

Och ja.. vad gör man om hunden blir ormbiten?

Hur vanligt är det? Dom springer ju runt å nosar överallt..

 

Hoppas detta var ironiskt och skämtsamt menat.

Om inte så var det nog det mest korkade jag läst på länge på MG och har du inget bättre att komma med så ge fan i att kommentera.

Det som borde vara förbjudet i alla hamnar är korkade människor men det går inte att lösa tydligen.

 

Vad gäller djurappoteket så har jag som många skriver här Betapred i portionsförpackningar som kan lösas upp snabbt och ges oralt med en vanlig spruta utan kanyl.

Har dessutom kortison-dos och kanyl med mig men då har jag en besättningskvinna som kan ge sådant.

 

Kan man ha nån nytta av en hund i hamnen då.... ja förra året låg vår hund i skuggan uppe på däck på kompisens båt medans vi höll på att grilla på land. Två snorungar fick för sig att kolla om kompisen hade några värdesaker i ruffen. När de väl kommit ner i ruffen harklade sig vår vovve och upplyste dom att de var på fel båt. Han släppte heller inte upp dom ur ruffen förrän jag kom till undsättning och kunde eskortera snorungarna av båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska man ha med sig hundar som skäller å har sig i naturhamnar.. eller hamnar generellt....dit folk åkt för att ha det lugnt å skönt..?

Och ja.. vad gör man om hunden blir ormbiten?

Hur vanligt är det? Dom springer ju runt å nosar överallt..

Hoppas detta var ironiskt och skämtsamt menat.

Om inte så var det nog det mest korkade jag läst på länge på MG och har du inget bättre att komma med så ge fan i att kommentera.

Det som borde vara förbjudet i alla hamnar är korkade människor men det går inte att lösa tydligen.

 

Vad gäller djurappoteket så har jag som många skriver här Betapred i portionsförpackningar som kan lösas upp snabbt och ges oralt med en vanlig spruta utan kanyl.

Har dessutom kortison-dos och kanyl med mig men då har jag en besättningskvinna som kan ge sådant.

 

Kan man ha nån nytta av en hund i hamnen då.... ja förra året låg vår hund i skuggan uppe på däck på kompisens båt medans vi höll på att grilla på land. Två snorungar fick för sig att kolla om kompisen hade några värdesaker i ruffen. När de väl kommit ner i ruffen harklade sig vår vovve och upplyste dom att de var på fel båt. Han släppte heller inte upp dom ur ruffen förrän jag kom till undsättning och kunde eskortera snorungarna av båten.

En liten "knapptryckning" var det nog.

Har förstått att många nästan söker upp anledningar att reta upp sig.

Har själv ibland dotters och eller sons hund ombord..

Dom "pratar"... med andra hundar samt folk som går på "deras" strand, brygga mm.

Vaktande små rackare... har heller inte direkt mött något negativt.. men man vet juninte vad folk tycker.. knyter nävenni fickan mm.

Så la ut en liten blänkare för att se om "drevet" skulle gå..

 

Det blev inget som väl är..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Så la ut en liten blänkare för att se om "drevet" skulle gå..

Det blev inget som väl är.."

 

Så agerar troll på forum, skriv det du menar i fortsättningen eller stå för det du skriver. Stämningen blir mycket trevligare då.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen egen erfarenhet av närkontakt med huggormar annat än att jag nästan trampar på dem ibland...

...vilket kan bli jobbigt eftersom jag sedan nästan 60 år går barfota hela somrarna.

 

Jag har vänner och vänners hundar som blivit ormbitna utan att någon märkt något. Hunden dog och vännen flögs så småningom akut med helikopter till sjukan och var väldigt nära döden eftersom han blivit biten av flera ormar samtidigt.

 

Vännen trodde han blivit stucken av getingar när han trampade ner i en grop och hunden vet jag inte vad den trodde.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En liten "knapptryckning" var det nog.

Har förstått att många nästan söker upp anledningar att reta upp sig.

Har själv ibland dotters och eller sons hund ombord..

Dom "pratar"... med andra hundar samt folk som går på "deras" strand, brygga mm.

Vaktande små rackare... har heller inte direkt mött något negativt.. men man vet juninte vad folk tycker.. knyter nävenni fickan mm.

Så la ut en liten blänkare för att se om "drevet" skulle gå..

 

Det blev inget som väl är..

 

 

Ja jösses......  Ok,  tufft att alltid vilja söka upp anledningar att reta upp sig.

Men ta det lugnt du hittar nog nått som får drevet att gå ( OBS ironi)

 

Annars kan en vovve få den grinigaste gubben i hamnen att spricka upp i ett leende.

Jag vet av erfarenhet :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En liten "knapptryckning" var det nog.

Har förstått att många nästan söker upp anledningar att reta upp sig.

Har själv ibland dotters och eller sons hund ombord..

Dom "pratar"... med andra hundar samt folk som går på "deras" strand, brygga mm.

Vaktande små rackare... har heller inte direkt mött något negativt.. men man vet juninte vad folk tycker.. knyter nävenni fickan mm.

Så la ut en liten blänkare för att se om "drevet" skulle gå..

 

Det blev inget som väl är..

 

Ja jösses...... Ok, tufft att alltid vilja söka upp anledningar att reta upp sig.

Men ta det lugnt du hittar nog nått som får drevet att gå ( OBS ironi)

 

Annars kan en vovve få den grinigaste gubben i hamnen att spricka upp i ett leende.

Jag vet av erfarenhet :D

 

 

Ja håller med.. det var typ det jag ville få bekräftat.. och tycker mej ha fått det.. typ "trolkade" fram den bekräftelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja håller med.. att det verkar vara så att "den grinigaste gubbe" blir glad av vovvar.. det var typ det jag ville få bekräftat.. och tycker mej ha fått det.. typ "trollade" fram den bekräftelsen.

 

Inte alltid man kan ställa frågan så att man får svar på det man egentligen frågar..

Min fråga borde såklart ha varit..

 

är det extremt irriterande när man har hund med sig?

den kan ju skälla ibland och eller ofta, det är ju deras sätt att "prata".

Eller ska man undvika platser där någon annan är?

 

Ber om ursäkt för mitt "nät-trolleri-trix"..

(fick trots allt ett svar jag annars kanske inte skulle ha fått)

....har ju både en och ibland två voffingar ombord då och då... det vore ju trevligt om sanningen är att djur är undantaget från vad folk orkar reta upp sig på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi börjar fjärma oss huggormarna, eller inte...

 

För en del år sedan lade vi till i en naturhamn i Göteborgs södra skärgård.

Innan oss, längre in i viken fanns det redan tre båtar med sammanlagt tre yngre gubbar ombord, gissningsvis i 65 års åldern.

 

Vår hund släpptes i land, tömde sin urinblåsa och hoppade sedan i vattnet för att bada.

 

En av gubbarna som nu hade inmundigat en och annan starköl, kom fram till oss och berättade att man sökt sig hit till denna ö för att slippa barnskrik och hundskall (hunden hade inte sagt något, och vi hade inga barn ombord).

 

Jag svarade med att vi inte sökt oss hit för att lyssna på tjatiga halvfulla griniga gubbar, och så var då den "grannsamverkan" avklarad. Vi visste var vi hade varandra, gubbarna längst in i viken och vi längst ut.

 

Namnet på den halvfulle gubbens båt är rätt signifikant, även om det är en vanligt förekommandebåttyp, och det ände sig att denna båt med samma gubbe kom in i en annan naturhamn där vi redan låg, och trots lediga platser så vände han och lade sig i lovart på en närliggande ö istället.

-Det är väl tur att man ibland kan välja sina grannar.

 

Griniga gubbar kan bemötas av snabbtänkta huggormar, ibland funkar det, andra gånger är det bättre att hålla käften, eller som man säger i den svenska översättningen av Lucky Luke, "Bleknasiktet talar med kluven tunga"... Ugh! Det betyder väl att det är svårt att vara konsekvent.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi börjar fjärma oss huggormarna, eller inte...

 

För en del år sedan lade vi till i en naturhamn i Göteborgs södra skärgård.

Innan oss, längre in i viken fanns det redan tre båtar med sammanlagt tre yngre gubbar ombord, gissningsvis i 65 års åldern.

 

Vår hund släpptes i land, tömde sin urinblåsa och hoppade sedan i vattnet för att bada.

 

En av gubbarna som nu hade inmundigat en och annan starköl, kom fram till oss och berättade att man sökt sig hit till denna ö för att slippa barnskrik och hundskall (hunden hade inte sagt något, och vi hade inga barn ombord).

 

Jag svarade med att vi inte sökt oss hit för att lyssna på tjatiga halvfulla griniga gubbar, och så var då den "grannsamverkan" avklarad. Vi visste var vi hade varandra, gubbarna längst in i viken och vi längst ut.

 

Namnet på den halvfulle gubbens båt är rätt signifikant, även om det är en vanligt förekommandebåttyp, och det ände sig att denna båt med samma gubbe kom in i en annan naturhamn där vi redan låg, och trots lediga platser så vände han och lade sig i lovart på en närliggande ö istället.

-Det är väl tur att man ibland kan välja sina grannar.

 

Griniga gubbar kan bemötas av snabbtänkta huggormar, ibland funkar det, andra gånger är det bättre att hålla käften, eller som man säger i den svenska översättningen av Lucky Luke, "Bleknasiktet talar med kluven tunga"... Ugh! Det betyder väl att det är svårt att vara konsekvent.

 

..

 

 

 

Jaa du!

att hitta något heelt undantagsfritt går nog inte.

Jag fick i alla fall inget större medhåll i mitt "trolleri".

Jämför det med hur alla ämnen kan bli 0,2.. säkrare än "Palmespåret"

Det finns andra knappar att rycka på så det blir högtryck..

Tolkar det dock som "dom flesta" över 50% inte retar upp sig så fort dom ser en hund.. Det är ju trevligt tycker jag.

"gubbar" längst in i viken kanske man ska undvika då.. =)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för torpeder skall jag köpa en vattentät laddningsbar kraftigare borrmaskin och en lämplig hålsåg. Bra komplement till cyklopet och våtdräkten!

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för torpeder skall jag köpa en vattentät laddningsbar kraftigare borrmaskin och en lämplig hålsåg. Bra komplement till cyklopet och våtdräkten!

 

..

 

Tänker du göra titthål underifrån i ditt skrov.. kanske limma dit en plastruta.

Funkar nog bra med trögflytande msp.

 

Eller e planen att "gubbarna" ska bli kvar längst in i viken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sänka fartyg" är ju ett trevligt  spel som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler.

Jag lägger en salva mot A1, B2 och C3 och skadeskjuter en jagare som ligger på diagonalen.

 

Men ibland har man god lust att sänka andra båtfarare, eller hälla en blandning av kaffesump och diesel på deras fördäck.

Men negativt tänkande tar en massa energi, det "suger" som ungdomarna säger. Bättre att ignorera alla idioter som beter sig som om de satt i en hammock på land.

 

Vad nu detta har att göra med huggormar och snälla rara små hundar...

 

En gång för en del år sedan blev båten liggandes alldeles för länge långsides pontonbryggan i Hamburgsund, det var bara meningen att vi skulle handla på ICA rätt snabbt, men så träffade vi på bekanta och det blev en långfika på glasscafét. Den gången var det en pensionär ensam kvar ombord. En pensionerad vakthund från försvarsmakten. En stabil schäferhund på litet drygt 50 kg.

Hamnen var knökfull, det drog ihop sig till oväder, båtarna låg i tredubbla led. Men utanför vår båt var det tomt, trots att vi hade hängt ut de nya fina fendertarna.

 

Den hunden skällde inte så mycket, men jag har aldrig hört en hund som morrat så kraftigt som den gjorde, och drog upp överläppen, reste ragg och hög svansföring.

Men till slut kom det in en genomblöt dansk familj i en Ballad, med småbarn ombord, dom var jättetacksamma över att hunden reserverat en plats åt dem.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om att reservera plats. Vi gjorde några skyltar med texter som "Låt ormarna lev" mm som sen placerades på några trevliga öar. Av någon anledning låg det aldrig några båtar där. Komplettera med historier som "Trevlig ö men så mycket orm".

 

En riktig höjdare var när vi låg en bit ifrån en "orm-märkt" ö. En segelbåt närmade sig med kvinna i fören (är inte det lite som "Går före älskling, det kan finnas minor"?)

Man kunde inte läsa skyltarna förrän man kom ganska nära. Det gjorde kvinnan som snabbt skrek en order till styrgubben som in sin tur backade med full fart, ja tills ankarlinan sträcktes upp och båten vände 180°.

Så roligt har vi inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en gång, och tog hand om en stor skylt med kulhål i, "Militärt övningsområde" den kanske åter kan skrämma bort folk då nu den allmäna värnplikten återinförs.

Annars är väl denna bra: "Säl- och fågelskyddsområde, förbjudet att landstiga 1/1 till 31/12" bara svårt att argumentera för sitt strandhugg.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...