Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Sneseglarn2

Block till Storfall

Rekommendera Poster

En på båtklubben tyckte att bygeln som fäster blocket i masten ser för klen ut.. Vet inte om jag håller med.. Det är ett Bartonpost-109943-0-32485900-1489014638_thumb.jpgblock till storfallet, och det är en mastheadrigg på en 30 fotare.. Vad säger Expertisen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bygeln i taljan är nog den klena punkten.. om du frågar mig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, bygeln i taljan är nog den klena punkten.. om du frågar mig

Ja det är klart att det är den klena punkten... Men den är en centimeter bred och något över millimetern tjock, och det är syrafast rostfritt, vilket jag vet är ganska segt... Jag skulle tippa på att själva skackeln/bygeln på blocket skulle klara en statisk last på bortåt 6-700 kg.. Och ett par hundra till, tillfälligt... Det är bara det att jag är inte seglare, utan en gammal knuttemaskinoljetyp och motorbåtsåkare... Och har inte rört ett fall sedan jag var tretton och hade en Blixtjolle... Snart femtio år sen.. Det är långt mellan återfallen... Ja fall var det, och dess belastningar jag undrar över och främst, det nu aktuella Storfallet... Hur höga belastningar kommer man upp i när man har hårt skotat och det brallar i...?

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tungt att hissa upp en 80 kg tung person i masten, då måste man ta i maximalt med fallvinschen.

 

Frågan är vilken kraft vind och segeltrim kan ge på fallet? Troligen inte mer än 2000 N (200 kg) tror jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver: "Hur höga belastningar kommer man upp i när man har hårt skotat och det brallar i...?"

Just i det läget är det sällan stor belastning på fallet. Seglets travare (eller mastliket i rännan?) låser fast seglet så det varken går att dra upp eller ner med fallet.

Är det en gjuten aluminiumklots som bygeln är fäst i? Den kan ha minisprickor eller luftinneslutningar som försvagar den.

Allt ser dock stabilt ut så jag hade inte oroat mig.

"Hellre lyss till det fall som brast än att aldrig hissa ett segel" ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...