Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
peddan11

Olja invändigt! För/Nackdelar

Rekommendera Poster

Hej.

Har en Nidelv 28

Invändigt (under kapellet) i båten så är det ett tunt lager med lack som har släppt på vissa ställen. Behöver fixas till. Första tanken var att lacka, men tycker personligen det är snyggast med oljat.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att olja.

Vet att jag måste slipa bort all lack. Tror det är lite blandat med träslag.

Mvh

Peter/Peddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern olja har inget antimögelmedel men är kanonkäck för mögelsporer. Annars tycker jag också olja ä  trevligare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Modern olja har inget antimögelmedel men är kanonkäck för mögelsporer."

 

Vad avser du bhemac med kanonkäck för mögelsporer? Är betydelsen den att sporerna gillar oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nackdelen med olja inne i båten är att man kan få fläckar på kläder mm. Hade en båt för många år sedan med oljad inredning och fick bruna fläckar på handdukar.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vad avser du bhemac med kanonkäck för mögelsporer? Är betydelsen den att sporerna gillar oljan?"

Precis, bra beskrivet här:

http://www.sxk.se/mogel-pa-inredningen-under-vinterupplaggningen

 

Förr innehöll oljor ofta fungicider för att förhindra mögelpåväxt. Men fungicider var inte nyttiga för människan heller och förbjöds. Man kan fundera på hur hälsosamma oljade inredningar var. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac,

 

Det underliga i sammanhanget är att jag alltid oljat min inredning i mina båtar.

Aldrig haft något problem med mögel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker som så det måste ju bero på vad som menas med olja med. Typ Benarolja eller liknande stelnande olja borde ju fungera galant tar du som iallafall jag tänker när jag hör olja linolja så kommer det förmodligen bli väldigt svart trä med tiden oavsett träslag. Går så klart att köra med kokt och väldigt många tunna lager men då är det nog enklare med en olje fernissa som har kortare torktid. Är det inte solit trä utan typ pywood eller någon slags fanér så suger den inte heller upp oljan i speciell utsträckning. Så väljer du bara rätt spelar det nog inte någon roll i stort.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac,

 

Det underliga i sammanhanget är att jag alltid oljat min inredning i mina båtar.

Aldrig haft något problem med mögel...

 

Det har jag också men jag tror fungciderna förbjöds i början av 2000-talet.

Sen är det också så att de senaste årens vintrar gett möglet mycket bättre överlevnadsmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrars båtinredning oljades från den var ny 1978 och de följande 40 åren med vanlig rapsolja från livsmedelsaffären. Där blev aldrig några mögelproblem. Hur ofta den oljades vet jag inte. Tror aldrig det funnits fungicider i matolja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om överskottsolja; lägger man tunnt härdar oljan och inga mögelproblem uppstår. Smaskar man på rikligt på redan härdad olja finns mycket "mat" till mögelsvamparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrars båtinredning oljades från den var ny 1978 och de följande 40 åren med vanlig rapsolja från livsmedelsaffären. Där blev aldrig några mögelproblem. Hur ofta den oljades vet jag inte. Tror aldrig det funnits fungicider i matolja...

 

Fan vet, men vi kan ju hoppas. Det största problemet nu är nog att vi inta har samma vintrar längre. Förr hade jag båten öppen och oljade på hösten, ibland också med rapsolja. Inga problem. Sen var jag borta från båtlivet i många år och när jag började om så fick jag höra om mögelproblemen, trots att folk gjort som jag alltid hade gjort. Men efter att ha pratat med folk som kan det här inkl meteorologer och då förstår man att allt är inte som det har varit och framförallt, att man ska vara försiktig.

--

Härdad olja kanske inte lika farligt men mat för mögelsporer finns det gott om, allt organiskt material inkl tex trä tyks vara smaskens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla kloka råd.

Lutar nog åt att jag lackar. Vågar inte chansa. Är orolig som jag är för mögel varje vår.

Mvh

Peter/peddan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...