Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
P_Martinsson

Ansluta motorns kylvatten till varmvattenberedaren

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag är på väg att byta ut min Bayliner 285s Atwood varmvattenberedare till en 20 liters Quick VVB.

Samtidigt som detta görs skulle jag vilja ansluta motorns kylvatten så att det passerar igenom VVBn innan det lämnar båten. Detta finns ju standard på många amerikanska båtar, men av någon anledning så har Bayliner sparat in på detta, trots att Atwood beredaren verkar ha en slinga för detta.

 

Till min fråga:

Är det någon som vet/kan visa hur man ansluter dessa två slangar på motorn?

 

Motorn är en sjövattenkyld 2004 Mercruiser 350 MAG MPI, men jag misstänker att det är så gott som samma lösning för alla small block motorer.

 

 

Jättetacksam för tips och råd som kan hjälpa mig att få detta projekt i hamn!
:rolleyes::):P

 

Mvh Pär Martinsson

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra!

Nu var det iofs en sjövattenkyld motor jag hade, men den infon fanns ju också, så det var inget problem med det.  :)

Men som nybörjare så tycker jag inte att det känns helt solklart var inkopplingen skall ske. Tillverkarens skisser känns lite som nyckelhål. Termostathuset vet jag var sitter, men det är ungefär där det tar slut. Var första och sista bilden är på motorn har jag dålig koll på.

 

post-96415-0-41874600-1488981112_thumb.jpg

 

 

Oavsett vilket så var det kanon att få tag på hela denna service manual.

Många tack för det!! :)

 

 

Mvh Pär Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör samma sak på min Bayliner och kan väl tillägga att du, som jag, med största sannolikhet behöver två 1/2" NPT slanganslutningar om du inte redan har dessa samt 5/8" (16mm) kylarslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

NTP? Som sagt nybörjare på detta..  :)

Brukar försöka lösa mina problem på Biltema så långt som det är möjligt och i detta fall hade jag hoppas kunna köra på nåt i denna stilen:

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Slangnippel-2000020421/

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Slangar-ovrigt/Bilvarmeslang-2000031441/

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Slangklammor-2-st-2000019557/

 

 

Har ingen kolla alls på vilken gänga nipplarna skall ha, så jag tänkte ta bort en av pluggarna på motorn och ta med som referens.

Är jag rätt på det, eller får jag tänka om ?  :P

 

Vilken motor gör du det på?

I mitt fall är det som sagt en Mercruiser 350 MAG MPI 2004.

 

 

Mvh Pär Martinsson

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är jäkla soppa och hålla på med amerikanska båtar så fort man ska jobba med någon som är "gängat".

 

Gängstandarden på Mercruiser och i USA i allmänhet är "NPT" medan vi i resten av världen oftast använder BSP. Dessa är inte kompatibla mellan varandra och såvitt jag vet har inte Biltema några slanganslutningar med NPT gänga. Att ta med dig pluggen och be om hjälp med att få något likadant låter som en smart idé men du får nog snarare gå till en VVS firma eller liknande. Swedol har adaptrar har jag också sett men då inte i mässing - vilket jag fått lära mig att det ska vara. När du väl skruvas in kopplingarna sedan ska dessa tätas med gängtätning - Loctite 577 verkar gälla.

 

Du åker troligtvis på samma problem med vattensystemet när du byter VVB. Din gamla VVB är troligtvis ansluten med NPT och din nya är säkerligen BSP. Även här har jag fått göra en massa research då en av mina "Flair it" PEX kopplingar läcker. Jag hade hoppats på att kunna hitta något som passade  i Sverige men när det visade sig att det både skiljer i standarden på PEX rören och kopplingarna slutade det med att jag fick beställa kopplingar från USA på eBay där frakten kostade mer än kopplingarna...

 

Slangen du länkar till är sådan jag köpt och enligt mercruiser-manualen ska det vara den med ID 16mm. 

 

Jag är supernovis på det här så ta inte det jag skriver som absolut sanning utan det här är vad jag lärt mig såhär långt.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en djungel.

NPT är amerikansk, den är konisk dvs den ska täta utan något extra. I teorin, i praktiken burkar man behöva Loctite.

Den rörgänga vi använder i Europa är BSP. Heter också "G" hos oss. Den är inte koniska, tätas med Loctite eller lin/pasta.

 

Gängvinkeln på BSP är 55° och 60° för NPT. Försöker man skruva in den ena i den andra så nyper det   och kan vara ett helsicke att få isär.

 

I Frankrike använder man ibland metrisk rörgänga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har parallellt haft kontakt med Martin Axelsson på axmarin.se

Riktigt trevlig och väldigt service minded kille!!

 

Fick precis ett mail av honom om ett "Mercruiser Hot Water Heater Fitting Kit" som i mitt fall verkar heta 22-8M0053764. Två gängade nipplar + två slangklämmor.

Har ingen aning om prislappen än, men det kan vara värt en slant om man hittar en lösning som bara funkar rakt upp o ner.

 

Min beredare är en Atwood och anslutningen på den, utvändigt, är den samma som mina rör/slangar, dvs 15 mm. Jag är ingen specialist, men det känns som att det borde vara lösbart, eller?

 

En bild på beredaren:

post-96415-0-39571100-1489054721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har parallellt haft kontakt med Martin Axelsson på axmarin.se

Riktigt trevlig och väldigt service minded kille!!

 

Fick precis ett mail av honom om ett "Mercruiser Hot Water Heater Fitting Kit" som i mitt fall verkar heta 22-8M0053764. Två gängade nipplar + två slangklämmor.

Har ingen aning om prislappen än, men det kan vara värt en slant om man hittar en lösning som bara funkar rakt upp o ner.

 

Min beredare är en Atwood och anslutningen på den, utvändigt, är den samma som mina rör/slangar, dvs 15 mm. Jag är ingen specialist, men det känns som att det borde vara lösbart, eller?

 

En bild på beredaren:

attachicon.gifP1000709_2.JPG

Jag har precis samma VVB och den har 1/2 NPT gängor. Själva beredaren har "Females" men det verkar oftast sitta en adapter som gör att man istället ansluter mot 1/2 NPT Male. När det gäller anslutningen för kylar vattnet så är det 5/8" slanganslutningar så där är det ju bara att sätta en passande slangklämma.

 

Det finns precis som du säger ett kit att köpa men du får betala bra mycket för att få två slanganslutningar i mässing med 1/2 NPT i ena änden och 5/8" slanganslutning i andra änden. Som sagt, jag är ingen expert men jag fick bekräftat på ett amerikanskt forum att det är 1/2 NPT på de anslutningspunkter som gäller för mig med sötvattenkylning på min Mercruiser 383 6.2L MPI från 2007. Återstår att se om det stämmer när prylarna kommer ifrån Kina.

 

Här finns såna: http://www.ebay.com/itm/5-8-Male-Brass-Hose-Barbs-Barb-To-1-2-NPT-Pipe-Male-Thread-/222288552960?hash=item33c16e2400:g:0esAAOSwmLlX-LH4

 

Enklaste är såklart att köpa kitet men knappast billigast:)

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle det varit billigt så skulle jag behållit familjens första båt, en Askeladden 505 Freestyle med 75 Mercury..  ;):P

 

Visst är det dyrare, men det kommer att gå jämt ut i den totala konkursen..

http://www.ebay.com/itm/New-Mercury-Mercruiser-Quicksilver-Oem-Part-22-8M0053764-Hot-Water-Heat-Kt-/261530823683

 

 

Så du menar att dina vattenledningsrör/slangar i båten ansluter till VVBn med en gängad anslutning?

Inte som hos mig med någon form av conex koppling..

 

Jag har tänkt köpa denna:

https://www.axmarin.se/Varmvattenberedare-Quick-B3-20L

..och komplettera med en shunt:

https://www.axmarin.se/Blandningstermostat-Quick

Räknar med att få tura lite fram o tillbaks till Biltema för att få ihop det med befintliga slangar/rör.

Hoppas att det går att få ihop.

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P_Martinsson: Nördar ner mig litet i gängornas snåriga djungel. :-)

Så här skriver wikipedia om National Pipe Thread (NPT).

Lägg märke till att de kan vara både parallella och avsmalnande koniska (tapered), kombinationen avsmalnande hangänga i parallell hongänga ger tydligen sämre tätning än ifall bägge är avsmalnande? Förmodligen är blockets gänghål "parallella" eftersom tätningsmedel krävs?
Lägg också märke till att motorblock av gjutjärn kan vara känsliga för sprickbildning, drag alltså åt gängan med försiktighet och använd tätningsmedel typ PTFE-band (wikipedias rekommendation, inte min).

Fast... sjövatten innehåller massor av biologiskt klägg, skulle det smådroppa en liten smula vid första uppstart så brukar det självtäta ganska snart.

Googlade det av Axmarin rekommenderade kitet 22-8M0053764 eftersom bild saknas i din ebay-länk (inlägg #12). Blänker som RF men är förmodligen bara förnicklad mässing. Betydelselöst, detta med förnicklat eller inte kan jag tycka. Inget sägs heller om ifall gängan faktiskt är avmalnande 3/4 tum per fot som wikipedia stipulerar. Eller hur vassa hangängornas toppar är. Men eftersom den inte har nån packning så måste den rimligen vara avsmalnande.   

Summa sumarum... blir nog bra! Dra inte åt för jäkla hårt bara med tanke på gjutgods sprickbenägenhet. Och om det skulle läcka pyttelitet så kan det självtäta av plankton etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1:

 

Tack för förtydligande, tips och råd! :)

 

Reagerade också på att det såg ut som rostfritt. Tyligen är det så att det finns ett gäng art.nr som ersatt varandra, 22-8M0099734 / 8M0053764 / 22-8M0119308, så det kanske kan vara så att det funnits både mässingslook och rf-look.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det varit billigt så skulle jag behållit familjens första båt, en Askeladden 505 Freestyle med 75 Mercury..  ;):P

 

Visst är det dyrare, men det kommer att gå jämt ut i den totala konkursen..

http://www.ebay.com/itm/New-Mercury-Mercruiser-Quicksilver-Oem-Part-22-8M0053764-Hot-Water-Heat-Kt-/261530823683

 

 

Så du menar att dina vattenledningsrör/slangar i båten ansluter till VVBn med en gängad anslutning?

Inte som hos mig med någon form av conex koppling..

 

Jag har tänkt köpa denna:

https://www.axmarin.se/Varmvattenberedare-Quick-B3-20L

..och komplettera med en shunt:

https://www.axmarin.se/Blandningstermostat-Quick

Räknar med att få tura lite fram o tillbaks till Biltema för att få ihop det med befintliga slangar/rör.

Hoppas att det går att få ihop.

 

Precis, det är möjligt att en tidigare ägare bytt ut hela eller delar av systemet för jag har möjlighet att koppla på tryckvatten från land och därmed koppla förbi vattentanken helt och hållet (ser dock ingen större poäng med detta). Hela mitt system består av 1/2 PEX (som i USA innebär ca 16mm yttre diameter) med Flair-it kopplingar i alla skarvar (inga slanganslutningar någonstans) http://flairit.com/

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är ju som sagt novis på detta, men i min båt verkar kopplingarna komma från Sea-Tech. Någon form av koppling som enkelt går att ta isär resp sätta ihop igen. Exakt hur jag skall koppla in den nya beredaren har jag inte koll på, men det löser sig nog på något sätt.  :unsure::D

 

 

 

EDIT:

Glömde ju två bilder från min båt.

Visar två varianter av kopplingar..

 

post-96415-0-47727900-1489151814_thumb.jpg

post-96415-0-76038400-1489151822_thumb.jpg

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar men den på mittersta bilden påminner väldigt mycket om såna "push-in" fittings för PEX rör som tex Biltema säljer. Tycker dessa fungerar riktigt bra, har använt i sommarstugan.

 

Nu visar det sig att "Flair-it" som sitter i min båt inte är så tokiga heller - problemet är ju just att de bara säljs i USA :)

 

Har också varit i kontakt med axmarin eftersom leveransen från eBay dröjer något helt otroligt och jag fick förslag på samma kit som du till min 6.2l MAG MPI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med att koppla in motorn kylvatten på beredaren? Försökte få loss pluggen i motorblocket igår...gick sådär - jag hade sönder pluggen så nu får man inte "tag" om den längre. Var försiktig när du försöker få loss den! Det är gjutgärn typ, jätteporöst!

 

Någon som vet om man kan ansluta någonananstans och få samma funktion? Typ sätta ett T på någon slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla!

Har varit er båttid än datortid den senaste tiden..  :)

 

Beredaren är installerad och klar, förutom inkopplingen av kylvattnet. Min kusin skall hjälpa mig med detta så vi håller just nu på att synka våra kalendrar för att få till detta.

Tack för varningen gällande pluggarna. Vet inte vad man kan göra för att förebygga detta, men vi får ta det försiktigt.

 

Då fick du samma kit som jag då, med tre st slangnipplar, eller?

Har inte hunnit kolla var själva inkopplingen är, på ena sidan (tillopp eller retur) fanns det två möjligheter. Får se vilket av dessa som vi väljer.

 

post-96415-0-70641600-1491592307_thumb.jpg

post-96415-0-16406800-1491592140_thumb.jpg

 

EDIT:

Vilken plugg var det som gick sönder?

Gärna en bild..  :)

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser bra ut!

 

Varför tre slanganslutningar för? De ser för övrigt identiska ut som de jag fick från eBay för 30 kr/st.

 

Bifogar en bild på pluggen, den verkar vara ditsatt med gänglåsning eller nått. Verkar bara återstå att borra ur min men inget jag vågar göra själv...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...