Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Calvados

Led sockel?

Rekommendera Poster

Hej, vad e benämningen på ledsockeln till gamla standard läs- "båtglödlamporna"?

Två poler i botten, piggar horisontellt lika??

 

Mvh

/Calvados

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bhemac har redan svarat klart och tydligt BA15D, men möjligen kan den också heta B15D?
[Haha, säg den fråga som inte jag klarar av att trassla till? (Eller att först röra till det med sällsynta problem-exempel, sedan utreda mer exakt om - man så vill? ;-).]

BA eller B står för socklar utan gängor där istället BAjonett/BAyonet-fattning håller fast lampan.
Siffran står för 15... vadå? Sockelns diameter/omkrets mätt i millimeter eller bråkdels tum?
D står tydligen för "dual" istället S=single, och avser antalet kontakter i sockelns nedre ända enligt bilden...
post-86835-0-17993600-1489242546.jpg

Oftast är väl glödlampans sockel-kropp en ledande part för plus/minus, som i överkryssade fallet"BA15s" i bilden. Innebär att det potentiellt kan finnas hela tre anslutningar till glödlampan, och att därmed två olika glödtrådar inuti lampan kan användas.   

[säg exempelvis två olika starka vita lanternor "i ett", kanske dubbel-glödlampa för dels starkt lyssken vid färd, dels svag strömsnål ankarlanterna? Ifall en sådan tulipanaros faktiskt existerar så blir det naturligtvis viktigt att vända glödlampan rätt vid lampbyte. Det finns - åtminstone för båtbruk - även glödlampor med "horisontellt olika pigghöjd" (typ skissens grönfärgade pigg A).]

Till allt detta kommer LED-lampors ovilja att alls lysa vid fel polarititet, alltså förväxlad plus/minus som inte glödlamporna besväras av!?
[Visst, det går att polvända LED som vägrar lysa p.g.a. omkastad plus/minus, den tar ingen skada. (Men hur kul är det att behöva klättra upp exempelvis i en segelbåtsmast två gånger bara för att lampjäkeln fått fel polaritet?)]    
Bildgooglade för övrigt "automotive light bulb socket guide" och fick hyfsad träffbild, finns ibland dessa sökträffar vissa mer ambitiösa guider.

Gnäll; dock mer sälj- än konsumentvänliga, alltså utformade sådant att firmors egna produkter utbasuneras på bekostnad av översiktlighet och konkurrerande firmors produkter. (Haha, när kommer en global myndighet/standardiserings-norm att bringa rättvisande ordning även i denna lilla rätt exotiska djungel av olika standarder?
Eller kort sagt: hur snart kan vi forumhäckare luta oss tillbaka och bekvämt länka en fullkomligt uttömmande länk där allting är lätt sökbart, tänker en sorts universalguide i ämnet som länkar nybörjare från A till Ö?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort jänkarna blir inblandade så blir det krångligt! Våra "vanliga" glödlampor hemma är E27 eller E14. Motsvarande i USA är BA22D och BA15D. Engelsmännen är som vanligt någonstans mittemellan.

Bajonettfattningen har en fördel att den inte trillar ut, på fartyg är den därför vanlig.

 

I bilar behövs ingen extra anslutning för minus, chassit är ju ändå minusjordat (utom vissa engelsmän då) så då tar man bort en anslutning och kopplar minus till själva sockeln, då får vi BA22S och mer vanligt, BA15S. Men så behöver vi glödlampor med två glödtrådar och gör ett mellanting tex BAY15D där sockeln är minus och de två polerna i botten går till vardera glödtråden. För att inte man ska kunna förväxla med BA15D så sitter styrpinnarna på olika höjd.

 

Låt fransmännen sköta standardiseringen, de är oerhört konsekventa. Ändras standarden så gör man det överallt.

 

Det här med tum är ju riktigt korkat, tyvärr sitter många av oss fast i "tvåtumfyra" vilket beror på att vi inte var konsekventa med att byta.

Tänk nu när man ska passa in en bräda, 3/4". Den är lite för tjock så man säger till medhjälparen "hyvla ner den knappt en halv åttondels tum" Bah!

Ännu värre var att förr hade det amerikanska kartverket en tum som inte riktigt var lika lång som den vanliga tummen!

I Sverige övergav vi tum mm 1855, tur det för den svenska verktumen var inte lika lång som den engelska!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske vi båtfolk ska vara lite ödmjuka när det gäller att konservativt vägrar anpassa oss till standard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte närmast på att min båt är 37 FOT :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte närmast på att min båt är 37 FOT :-)

Svensk eller Brittisk/Amerikansk fot B)  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - - -

Till allt detta kommer LED-lampors ovilja att alls lysa vid fel polarititet, alltså förväxlad plus/minus som inte glödlamporna besväras av!?

[Visst, det går att polvända LED som vägrar lysa p.g.a. omkastad plus/minus, den tar ingen skada. (Men hur kul är det att behöva klättra upp exempelvis i en segelbåtsmast två gånger bara för att lampjäkeln fått fel polaritet?)]    

- - - -

Är det inte enklare att skifta kablarna vid mastfoten eller inne i båten....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

- - - - -

Till allt detta kommer LED-lampors ovilja att alls lysa vid fel polarititet, alltså förväxlad plus/minus som inte glödlamporna besväras av!?

[Visst, det går att polvända LED som vägrar lysa p.g.a. omkastad plus/minus, den tar ingen skada. (Men hur kul är det att behöva klättra upp exempelvis i en segelbåtsmast två gånger bara för att lampjäkeln fått fel polaritet?)]    

- - - -

Är det inte enklare att skifta kablarna vid mastfoten eller inne i båten....

 

Jag hade samma tanke.

Men kom på det att det kanske finns fler (rättvända) LED-lampor kopplade på samma kabel...

 

Jag köpte tvåpoliga (=trepoliga) LED-lampor till lanternorna. B15 das (dual assymetric) Det blev inte så där jättebra.

Men i alla fall, så hade dessa "hel- och halvljus" i varsin pol (=plupp) i botten och minusanslutning in höljet...

Dessutom blev topp och akterlanternan lätt blåaktiga i ljuset, bb-lanternan vackert signalröd, och sb-lanternan går mer åt det ljusblå hållet. Så dess byts tillbaka till traditionella glödlampor innan sjösättningen.

Och varför skall man spara på strömmen till lanternorna på en motorbåt... Dessa lyser ju ändå bara då motorn går och generaton förhoppningsvis laddar. Men en ankarlanterna med lysdioder blir det om jag får tid.

 

Om jag inte misstolkar Wikipedia helt så håller väl lampstandarden på att bytas ut igen?

Där en BA 15s även heter R5W..?

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Billamptyper

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bajonettfattning

 

..

 

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm en anledning till att använda LED är ju att de håller länge vilket har det positiva med sig att de oftast inte går sönder när man som bäst behöver dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man LED-lampor i vanliga lanternor så är de inte godkända längre. Köp godkända LED-lanternor istället. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

- - - - -

Till allt detta kommer LED-lampors ovilja att alls lysa vid fel polarititet, alltså förväxlad plus/minus som inte glödlamporna besväras av!?

[Visst, det går att polvända LED som vägrar lysa p.g.a. omkastad plus/minus, den tar ingen skada. (Men hur kul är det att behöva klättra upp exempelvis i en segelbåtsmast två gånger bara för att lampjäkeln fått fel polaritet?)]    

- - - -

Är det inte enklare att skifta kablarna vid mastfoten eller inne i båten....

 

Haha, troligen!

"Tänkte inte på det" som det brukar heta. Gör en pudel, bra att ni är på alerten! :)

[Vad jag helt vagt hade i åtanke var situationen vid påmastning då kranens stege fortfarande erbjuder någorlunda enkelt labbande med trilskande* lampor i masttoppen.]

Men som Bhemac påpekade ovan är lanternor avsedda för glödlampor inte längre godkända ifall man på eget bevåg byter till LED. Min tänkta "tulipanaros" har inget existensberättigande och finns därför inte heller?

 

(*) Apropå trilskande mastlanternor och test direkt efter påmastning så är det ju rejält svårt att se dess sken i klart dagsljus/solsken.

Tips, själv försöker jag inte ens, kollar bekvämt bara spänningsfallet på min inbyggda panel-voltmeter då olika lanternor slås på. Sjunker spänningen några tiondels volt så lyser lanternan, punkt slut! Man kan då tryggt lämna över mastkranen till nästa ivriga besökare. (Men med LED skulle knappast det trixet funka, drar ju så minimalt med ström att spänningsfallet blir nästan försumbart och förmodligen tvetydigt på voltmetern!?)            

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man LED-lampor i vanliga lanternor så är de inte godkända längre. Köp godkända LED-lanternor istället. 

 

Att byta till en LED i ankarlanternan borde väl vara OK? Det är ju dessutom den lanterna som man vill kunna använda lång tid utan motorkörning.

 

LED i ankarlanternan ökar sannolikt användandet av den och är därmed rejält säkerhetshöjande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig, godkänd LED-akterlanterna kostar 429 kr och drar 2W. Den har korrekt färg och lyser i rätt vinklar. Dessutom ny och fräsch.

Att KBV skulle jaga folk med LED-lampor i sina lanternor är kanske inte så sannolikt, men skulle de komma så nära att de upptäcker det så bötfäller de direkt.

Skulle man bli inblandad i en olycka kan kostnaden bli mycket större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båten i aug. -15 satt det en sådan där rundlysande lanterna på stång (som vanligen används på mindre båtar) uppe på radarmasten, den är fortfarande kopplad med konstant spänning, när man sätter i stången i sin hållare tänds lanternan, något bökigt förfarande om man inte är minst 250 cm lång...

 

Jag köpte en godkänd rundlysande LED-lanterna som var monterad på ett kort aluminiumrör, detta röret togs bort och ersattes av ett längre aluminiumrör (jag hade inget rostfritt i rätt dimension) så att denna skall kunna komma upp några cm högre än radarburken.

Men så är det ju det där el-ändet med att dra kablar genom trånga hål och innanför inredning och annat.. Men nu såg jag att kablarna till såväl topp som akterlanternan var dåliga så det ser ut som om jag måste dra nya kablar iallafall... och då kanske den nya LED-ankarlanternan kan komma på plats, kanske...

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...