Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Georg_Ohm

Gratis nav.program?

Rekommendera Poster

Tack Ove, det ska jag kolla närmare på.

 

Du råkar inte veta vad korten för Åland kostar på seapilot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Åland finns inte utan det blir hela Finland, kostar 259 kr för ett år. Korten uppdateras flera gånger under detta år. När ett år har gått försvinner korten om man inte köper nytt. Nytt kan köpas när som under det år korten finns och abonnemanget förlängs då med ett år. Utgångsdatum för korten visas hela tiden så man inte skall stå utan kort plötsligt. Utseendet och kartbasen på korten är samma som yrkessjöfarten använder. 

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade Seaclear på PC´n... Det åkte ut snabbare än fort... Rena skitprogrammet om ni frågar mig...

 

Vet inte om det beror på att jag på den PC´n kör Win7, men bra var det inte...

 

Nä, jag hämtar hem Fugawi igen... Funkar bäst enligt mina krav...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du inte gillar Seclear

Seaclear kan hantera AIS, Ekolod, Autopilot, Bränsleförbrukning mm.

Nattsänkning av sjökorten. Skriver du ett minustecken framför så inverteras färgerna.

Har kalibrerat SXK skisser till "sjökort", Skissen "poppar" upp när man närmar sej naturhamnen.

För att vara gratis är det ett kompetent program.

För att få insyn och "nöje" av progamet bör man läsa på instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar och gillar... Jag fick det inte att funka, och den versionen jag laddade ned såg inte likadan ut som på din hemsida.

Kanske jag fick en konstig nedladdning?

Men jag skal ge det ett nytt försök.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade Seaclear på PC´n... Det åkte ut snabbare än fort... Rena skitprogrammet om ni frågar mig...

 

Vet inte om det beror på att jag på den PC´n kör Win7, men bra var det inte...

 

Nä, jag hämtar hem Fugawi igen... Funkar bäst enligt mina krav...

 

Så olika är det på korvarna.

 

Svärsonen instalerade SeaClear i min PC 2004.

 

Seglade med det en sommar.

 

Sen installerade han Fugawi i datorn - det programmet kom jag aldrig överens med.

 

Med din vokabulär - ett riktigt skitprogram.

 

Har SeaClear och BSB-kort för hela Sverige från 2002 i bägge mina datorer. Nu för tiden använder jag dem aldrig för navigation. Bra att kolla olika saker när vi tjötar på MG.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seaclear består av tvenne program.

Ett för navigering.

Det andra "MapCal_2,exe, där skall man installera sjökorten.

Under "Tools" - Set Direktories Anges var sjökorten finns.

Därefter "Autoload List" - Scan for New Charts

Klart

post-52966-0-73240900-1489249872_thumb.jpg

 

Här använder jag bara AIS funktionen i Seaclear

"Verktygsfältet" är bortklickat.

Navigeringen sköttes i Tiki Navigator

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seaclear består av tvenne program.

Ett för navigering.

Det andra "MapCal_2,exe, där skall man installera sjökorten.

Under "Tools" - Set Direktories Anges var sjökorten finns.

Därefter "Autoload List" - Scan for New Charts

Klart

attachicon.giftikiseac.jpg

 

Här använder jag bara AIS funktionen i Seaclear

"Verktygsfältet" är bortklickat.

Navigeringen sköttes i Tiki Navigator

Jaha...

Det är alltså två program att installera?

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fugawi Global Navigator version 4.5, Fugawi Marine  ENC version 4.5 och Fugawi Marine 5 stöder Windows 10.

 

Hälsningar Göran

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OpenCPN är det överlägset bästa gratisprogrammet, som jag har använt sedan 2009 och som just med den nya version 4.6 blev ännu bättre.

o-charts.org har just introducerat vektorsjökort från Tyskland till Kanarieöarna (bortsett från Portugal) och till Fransk Italienska gränsen + Kroatien i Medelhavet. Sjökorten är inte gratis, men har hyfsade priser.

OpenCPN klarar av alla svenska sjökort, såväl BSB sjökort från Solteknik som Sjöfartsverkets officiella S57/63 vektorkort. Om du har Windows går det även bra att köra NV-Verlags alla kort.

Poängen med OpenCPN är att det ständigt uppdateras och utvecklas. Kolla själv på opencpn.org.

Det finns en massa tilläggsprogram - plugins- för användare med speciella krav. Från Sjöräddning, till rutt-planering med hjälp av väderprognoser, ++.

Behöver du hjälp med programmet, så finns det ett väldigt aktivt forum -> http://www.cruisersforum.com/forums/f134. Frågor på svenska går bra...

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns chans att också få svenska vektorkort i OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎04‎-‎28 vid 09:08 skrev Ove-T:

Nu finns chans att också få svenska vektorkort i OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

Nu är vi 78 som förbeställt.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Nu är vi 78 som förbeställt.

Hälsningar Ove

 

Det är bra, fortsätt påminna. 612kr för att få svenska sjökort i datorn kan det vara värt.

Själv är jag inte alls intresserad att navigera med datorn i båten. Men OpenCPN är väldigt bra ändå. Jag använder det en del när jag ska konverterar tracks från plottern till rutter, det är mycket praktiskt. Det är också användbart när man ska redigera rutter, sätta vettiga namn på waypoints mm.

Min plotter kan exportera som .gpx filer till SD-kort som sen kan läsas in i datorn, modifieras och föras tillbaka till plottern. Dessutom har man en ovärderlig backup av plotterns rutter.

 

Det går även utmärkt att föra filer till/från iSailor i paddan. Enda skillnaden är att jag får maila filerna mellan padda och dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-03-07 vid 22:21 skrev bhemac:

Ett tips kan ju vara att skippa navigeringen på datorn och istället skaffa en app till på paddan. Min rekommendation är alltid Navionics -  quick&dirty eller iSailor som är den mest fullfjädrade navigationsappen. Sen går det ju att skaffa en padda till tex en 12,9 tums iPad Pro, den är imponerande. Att tex lägga upp rutter är på en padda är helt överlägset både plotters och dator.

Man kan sitta var som helst och lägga upp rutter mm. Jag brukar under vintern lägg in rutter till platser jag vill besöka. Sen skickar jag över rutterna till plottern. Sen i båtan kan man ligga bekvämt i bingen och planera morgondagen på paddan.

Jag tog hem navionic för det hade sjökort över Siljan.

Jag fick en 2 veckor "trial" version. Det tyder på att det inte är gratis men prisuppgifter lyckades jag inte finna. Vet du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Havskrattan:

prisuppgifter lyckades jag inte finna. Vet du?

Nix. På paddan är det ju så att när man köpt så kan man inte längre se priset.

Jag har "Europe HD" på paddan - kostade 695kr men täcker mycket.

Gå in under "Menu" - "Charts and Upgrades"  så finns det olika kort att köpa.

--

Testa också att gå in "Menu" - "Map Options" och slå på "Satellite" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. På paddan är det ju så att när man köpt så kan man inte längre se priset.

Jag har "Europe HD" på paddan - kostade 695kr men täcker mycket.

Gå in under "Menu" - "Charts and Upgrades"  så finns det olika kort att köpa.

--

Testa också att gå in "Menu" - "Map Options" och slå på "Satellite" 

Nu hittade jag det.

Siljan plus Östersjön. 695 kr.

Per år.

I år ska jag bara ha Siljan, där har jag nyss köpt papper för 325.

Elektriskt tror jag det finns för drygt 500.

 

Jag har svårt för prenumerationer, jag vill äga och köpa nytt när det blivit för många ändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Havskrattan:

Siljan plus Östersjön. 695 kr.

Per år.

Orkar inte kolla men jag tror du får hela Skandinavien eller större delen av Europa för samma pengar. Prenumeration innebär att du får alla uppdateringar för ett år. Men de kartor du "köpt" får du behålla. Jag uppdaterar inte varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎04‎-‎28 vid 09:08 skrev Ove-T:

Nu finns chans att också få svenska vektorkort i OpenCPN. Ett projekt är startat, ”CrowdFunding” det behövs ca 150 som tecknar sig för abonnemang. Mer information finns här http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation samt länk till abonnemanget http://o-charts.org/shop/index.php?id_category=11&controller=category&id_lang=4

Hälsningar Ove

Nu är vi 93 som förbeställt.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...