Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Gratis nav.program?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte en nu dator, lap-top, Windows 10.

Märkvärdigt nog svalde den sengustavianska programversioner som Photoshop 5.1 och Pagemaker 6, men inte Fugawi...

Då jag redan har dubbla navigatorer i båten, Seapilot i surfplattan, så behöver jag ju inte något navigationsprogram i datorn. Jag har inte fler hällor till fler livremmar, och det ser bara fånigt ut med multipla hängslen. Men då jag ändå har inskannade sjökort i några olika format kunde det ju vara trevligt att kunna planera resan på datorn.

Så frågan då, finns det något enkelt och käckt samt gratis navigationsprogram att ladda hem?

 

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Open CPN är bra men sjökorten är dock mera "empire".

Mellan iPad/iSailor, plotter och Open CPN kan man enkelt flytta rutter, waypoints och trace.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan ju vara att skippa navigeringen på datorn och istället skaffa en app till på paddan. Min rekommendation är alltid Navionics -  quick&dirty eller iSailor som är den mest fullfjädrade navigationsappen. Sen går det ju att skaffa en padda till tex en 12,9 tums iPad Pro, den är imponerande. Att tex lägga upp rutter är på en padda är helt överlägset både plotters och dator.

Man kan sitta var som helst och lägga upp rutter mm. Jag brukar under vintern lägg in rutter till platser jag vill besöka. Sen skickar jag över rutterna till plottern. Sen i båtan kan man ligga bekvämt i bingen och planera morgondagen på paddan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju redan padda med minst en navigationsapp.

Och då multipla marina instrument med GPS,-mottagare, sjökortsplotter, radar och sillvideo.

Så jag behöver ju egentligen inte sjökortsprogrammet i datorn, men "när den ändå är med ombord" så kan jag ju känna att jag vill ha något enkelt gratisprogram att leka med, det är nu minst 1 terrabit utrymme på en av hårdiskarna att fylla ut...

 

Men tack för tipsen ovan, jag skall ladda hem dessa program och se vilket jag väljer.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en nu dator, lap-top, Windows 10.

Märkvärdigt nog svalde den sengustavianska programversioner som Photoshop 5.1 och Pagemaker 6, men inte Fugawi...

 

 

 

Funkar inte Fugawi i Win10...?

 

Är det p g a att det inte är app-baserat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har SeaClear i mina datorer. 

 

De första åren hade jag den bärbara som plotter när jag seglade.

 

Nu för tiden använder jag sjökorten i datorn mest när vi tjötar på Maringuiden.

 

Det är ju kul att kunna hänga med i ett resonemang, eller kunna få en exakt uppgift om tex hur långt det är mellan olika hamnar.

Har Windows 10 i bägge datorerna

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte en nu dator, lap-top, Windows 10.

Märkvärdigt nog svalde den sengustavianska programversioner som Photoshop 5.1 och Pagemaker 6, men inte Fugawi...

 

 

 

Funkar inte Fugawi i Win10...?

 

Är det p g a att det inte är app-baserat?

 

Iallafall inte min version, minns nu inte vilken det är, men kanske  5.

Ja Win10 "pratar" ju en himla massa om just appar och inte om program...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics App kan visa bilder från Googlemaps för landområdena, ovärderligt ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har SeaClear i mina datorer. 

 

De första åren hade jag den bärbara som plotter när jag seglade.

 

Nu för tiden använder jag sjökorten i datorn mest när vi tjötar på Maringuiden.

 

Det är ju kul att kunna hänga med i ett resonemang, eller kunna få en exakt uppgift om tex hur långt det är mellan olika hamnar.

 

Har Windows 10 i bägge datorerna

Kan ju vara av samma anledning jag vill ha det i datorn, liksom för "torrsegling" hemmavid, där Eniros eller Googels satelitbilder ligger i fönstret bredvid.

Då man kan zooma in på Pipers glasscafé i Hamburgsund, eller se om "Stig-Gunnars" båt ligger vid hemmabryggan, eller om hans Amazon herrgårdsvagn står vid sommarstugan eller utanför Systembolaget i Kungshamn... :P

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics App kan visa bilder från Googlemaps för landområdena, ovärderligt ibland!

 

Funkar den på samsungplatta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har SeaClear i mina datorer. 

 

De första åren hade jag den bärbara som plotter när jag seglade.

 

Nu för tiden använder jag sjökorten i datorn mest när vi tjötar på Maringuiden.

 

Det är ju kul att kunna hänga med i ett resonemang, eller kunna få en exakt uppgift om tex hur långt det är mellan olika hamnar.

 

Har Windows 10 i bägge datorerna

 

Har Seaclear stöd för NMEA2000?

 

Håller på att uppgradera min plotter och kommer att köra NMEA2000 överallt, ska även passa på att byta ut min gamla XP-dator till en ny med Win10 och tänkte koppla ihop datorn med NMEA2000 för GPS-data bla

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Navionics App kan visa bilder från Googlemaps för landområdena, ovärderligt ibland!

 

Funkar den på samsungplatta?

 

Vet inte men det borde fungera

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Seaclear stöd för NMEA2000?

 

Håller på att uppgradera min plotter och kommer att köra NMEA2000 överallt, ska även passa på att byta ut min gamla XP-dator till en ny med Win10 och tänkte koppla ihop datorn med NMEA2000 för GPS-data bla

 

/Håkan

 

 

För att få NMEA 2000 i datorn behöver du en burk NMEA/USB från tex Actisense. Hur det sen fungerar med programmen är en annan fråga, det borde göra det men kolla på nätet om ingen kan svara här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har SeaClear i mina datorer. 

 

De första åren hade jag den bärbara som plotter när jag seglade.

 

Nu för tiden använder jag sjökorten i datorn mest när vi tjötar på Maringuiden.

 

Det är ju kul att kunna hänga med i ett resonemang, eller kunna få en exakt uppgift om tex hur långt det är mellan olika hamnar.

 

Har Windows 10 i bägge datorerna

 

Har Seaclear stöd för NMEA2000?

 

Håller på att uppgradera min plotter och kommer att köra NMEA2000 överallt, ska även passa på att byta ut min gamla XP-dator till en ny med Win10 och tänkte koppla ihop datorn med NMEA2000 för GPS-data bla

 

/Håkan

 

 

SeaClear är ett gammalt program, som inte uppdateras längre har jag för mig. Fast det vet Lasse_Lallt om.

 

Är det inte lättare att ansluta en GPS-puck till datorn för att få GPS-signal.

 

Under de åren jag hade Lapptop som plotter, så gick det åt en dator om året. Det var visserligen gamla utrangerade jobbdatorer och bara en gick sönder under segling och antagligen pga saftig sjögång och hårda dunnsar när båten ramlade ner i vågdalar upprepade gånger.

 

De andra två datorerna lyckades jag tappa i golvet /hemma) när jag skulle flytta dem. Resultatet blev dock likartat, Jag har visserligen alltid med mig den bärbara datorn i båten men använder den aldrig för navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller se om "Stig-Gunnars" båt ligger vid hemmabryggan, eller om hans Amazon herrgårdsvagn står vid sommarstugan eller utanför Systembolaget i Kungshamn... :P

 

 

 

...

 

 

Nu är väl inte bilderna på Googles Map inte i realtid,så "Stig-Gunnars" bil syns både vid sommarstugan och systembolaget samtidig.

 

I verkligheten står den oftare utanför sytembolaget i Kungshamn än hemma vid sommarstugan.

 

"Stig-Gunnar"är nämligen en bokälskare av rang och tillbringar  många timmar dagligen på Biblioteket i Kungshamn. Det har blivit ännu värre sen stamkunderna kan komma och gå som de vill på biblioteket, genom sitt kort och sin kod. Hemma i sommarstugan är han bara när han inte orkar hålla ögonen öppna pga allt bokläsande.

 

Det är pga detta som "Stig-Gunnars" Amazon nästan alltid står parkerad på utsidan systembolaget i Kungshamn.

 

Förresten - vem katten är "Stig-Gunnar"!?  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har SeaClear i mina datorer. 

 

De första åren hade jag den bärbara som plotter när jag seglade.

 

Nu för tiden använder jag sjökorten i datorn mest när vi tjötar på Maringuiden.

 

Det är ju kul att kunna hänga med i ett resonemang, eller kunna få en exakt uppgift om tex hur långt det är mellan olika hamnar.

 

Har Windows 10 i bägge datorerna

 

Har Seaclear stöd för NMEA2000?

 

Håller på att uppgradera min plotter och kommer att köra NMEA2000 överallt, ska även passa på att byta ut min gamla XP-dator till en ny med Win10 och tänkte koppla ihop datorn med NMEA2000 för GPS-data bla

 

/Håkan

 

Seaclear kan bara "prata" NMEA 183.

Seaclear har inte uppdaterats sen dec 2014, tydligen är det ett avslutat kapitel.

Började använda det 1997, still going strong.

post-52966-0-19157300-1488996193_thumb.jpg

Seaclear med AIS och TIKI-Navigator körs parallellt

Det var innan TIKI fick AIS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stig-Gunnar tillhör en av Bohusläns många frikyrkliga församlingar.

I samband med att han fyllde 80 år blev han intervjuad av en reporter från den frikyrkliga närradiokanalen.

-Jo säg mig Stig-Gunnar, hur ser din dag ut?

-Jo jag går upp, går på toa, klär mig, äter frukost och läser tidningen, sedan tar jag mig en stor och stadig "rackárbajsare" innan jag....

-Nej stopp, det där måste vi ta om, vi kan inte prata om alkohol i den frikyrkliga radiokanalen.

...

-Jo jag går upp om morran, gör mig i ordning, äter frukost, läser tidningen och sedan ett långt kapitel ur en god bok. Sedan går jag ned till hamnen där jag träffar mina vänner; Nils-Elof, Karl-Bengt, Båtanders Gustav och Kurt-Arne i svängen. Ja vi sitter ned och pratar en stund, sedan har vi högläsning ur samma bok, en mycket bra bok, jag har skrivit den själver.

 

Så att Stig-Gunnars amazonkombi är synlig på systemet och bilbliotekets gemensamma parkering är inte så konstigt, då han har åkt åstad till "Gravarne" det är nämligen praktiskt at parkera där då han har gått ned till ICA för att handla jäst och potäter, aktivt kol köper han  zoo-butiken inne i Torp.

Nere i byn är det så mycket bussar och galna badgäster som kör runt och ockuperar alla p-platser och andra ytor där man kan tänkas parkera. Sedan kan man ju träffa på "länsman" där också, och det skall undvikas.

 

 

Nu har jag laddat ned Seaclear II.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Navionics kostar 337 kr, det har jag inte råd med.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Navionics kostar 337 kr, det har jag inte råd med.

 

...

Det är sjökorten som kostar, inte appen. eller?

Kolla även iSailor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även laddat hem Open CPN, men kan något av dessa program läsa .KAP och .bsb-filer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Både Sea Clear och Open CPN klarar vanliga BSB kort över Sverige som Solteknik säljer. Sea Clear klarar bara den tidiga versionen av BSB kort. Både Fugawi Marine ENC och Fugawi 5 går att köra på Windows 10

 

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan går jag ned till hamnen där jag träffar mina vänner; Nils-Elof, Karl-Bengt, Båtanders Gustav och Kurt-Arne i svängen. Ja vi sitter ned och pratar en stund, sedan har vi högläsning ur samma bok, en mycket bra bok, jag har skrivit den själver.

 

 

...

 

Stig-Gunnar måste va en ovanligt pigg 94-åring, som orkar gå från parkeringen vid systembolaget och ner till ICA i Gravarne och sen bära jäst och potatis upp för hela Nielgadda.

 

Karl-Bengt - är det Kalle-Bengtsa som du avser. Ä inte han död!?

 

Boken de läser ur och är självskriven. Är det "Vad de gamle talte om i Karl Svenssons instôva"!?

 

Det är en bra bok det och ger in god inblick i livet på Smögen och den övriga världen på den tiden det begav sig. Den finns säkert på biblioteket i Kungshamn.

 

Annars har jag ett ex själv och jag skall ha ett antal kasettband (15 har jag för mig) nånstans,  där Lars Bock på Smögen läser ur Arne Filipssons bok. Det var jag som mixade ner originalbandet till färdiga närradioprogram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stig-Gunnar tar med sig ICAs kundvagn upp för backen, det är sedan dessa vagnar som ortens huligana ungdomar släpper ned för backen om fredagskvällarna. Dom brukar sedan återfinnas av sportdykarklubben på hamnbassängens botten...

 

Nåväl...

Jag blev förbaskad och raderade nedladdade program, då jag inte förstod hur man skulle få dessa att ladda hem mina sjökort i bsb och KAP-format, det kanske inte går?

Open CPN larmade bara om en MOB utanför Amerikas ostkust, lyckades inte ens stänga av det larmet. Fann liksom inga ikoner att klicka på..?

Hade inte heller någon GPS-mottagare ansluten, om nu det skulle förändrat saken?

Nej, det får väl bli Eniros "på sjön" om nu den finns kvar.

 

"Hej

Både Sea Clear och Open CPN klarar vanliga BSB kort över Sverige som Solteknik säljer. Sea Clear klarar bara den tidiga versionen av BSB kort. Både Fugawi Marine ENC och Fugawi 5 går att köra på Windows 10

 

Hälsningar Ove"

 

Och iSailor funkade inte att ladda hem annat än till androidplatta.

-Men det är kanske jag som gör fel..?

Jag har en Fugawi version 3.x. Måhända hade Noak samma version i ösregnet på Arken.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänsyftningsfel? nejdå, dykarklubben finner både kundvagnar och huliganer, men kanske inte samtidigt och inte i samma bottensediment.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iSailor: Compatible with Android versions since 4.1.x (API level 16) and higher.

--

I iSailor kan man via nätverket få in AIS, djup, kurs, position mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betalar TS för Seapilot i plattan?

Har själv en väldigt basic version (99kr år kanske?) som jag aldrig använder då den är helt värdelös och använder Eniro på sjön premium istället.

 

Men tänkte ge Seapilot ett till försök, jag antar att man måste köpa en premiumtjänst samt sjökort över varje område? Minns du ungefärligt pris på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Seapilot har ett erbjudande på båtmässan i Stockholm. Alla svenska sjökort och Premium program under ett år och upp till på fem enheter samtidigt, 299 kr ordinarie 514 kr  I Länken syns vad som ingår.https://www.seapilot.com/features/

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...