Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Macerator eller diaphragmapump

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skrev denna fråga i ett gammalt ämne jag hade med titeln "Endast däckstömning". Tror alla tröttnat på det ämnet så undrar om någon ens läser.

 

Testar därför att starta ett nytt ämne med den aktuella frågan, hoppas jag inte bryter några forumregler.

 

Frågan gäller alltså om man ska satsa på en Macerator för tömning av toan eller en diaphragmapump som jag blivit rekommenderade vid något tidigare tillfälle? Utbudet på diaphragmapumpar är väldigt litet och jag hittar egentligen bara en hos Erlandssons: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Lanspump_Spolpump/Lanspump_Elektrisk/SEPTIK_LANSPUMP_19MM_12V?id=04492

 

Maceratorpump finns det däremot gott om och oftast till lägre priser. Att behöva göra en mindre genomföring är ju heller inte det någon nackdel.

 

Kan någon ge mig lite för och nackdelar kring vilken pump man ska välja? Orginallösningarna från fabrik verkar ju vara Macerator...

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man vill ha är kanske individuellt...

 

Jag installerade en macerator när jag byggde om i min båt för ett par år sedan,

Det fungerade bra tills i höstas, då gick pumpen lite tungt för att sedan stanna, med något obehagligt som fastnat i den.

 

Tog loss och gjorde ren den, men kommer inte sätta tillbaks den igen.

Efter en del sökande och jämförande så blir det en membranpump istället.

Mindre risk för stopp och kan gå torr länge utan att det händer något.

 

Har beställt en Whale 320, kostar ca 1500 från England på Ebay.

 

Om du ändå vill ha en macerator så har jag en billig, knappt använd, över...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en macerator, den fungerade utmärkt den relativt korta tid jag hade den. Men så lyssnade jag på ett samtal där en kille ville ha en elpump, maceratorn  var ju billig. Varvsägaran som skulle göra installationen så att han vägrar monter en macerator. "Den går några år sen klappar den ihop och då kommer du till mig och är förbannad".

Efter det har jag diskuterat frågan med flera och tycker bilden är ganska klar, det är diafragmapump som gäller, manuell eller elektrisk.

Det är inte kul att byta en trasig skitpump!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu, är membranpump och diafragmapump samma sak?

 

Känner ni till något mer alternativ än den som finns hos Erlandssons? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu, är membranpump och diafragmapump samma sak?

 

Känner ni till något mer alternativ än den som finns hos Erlandssons? 

Ja det är samma sak.

När jag kollade i somras så var Erlandssons billigast men det man kan ju köpa från UK också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vänta lite nu, är membranpump och diafragmapump samma sak?

 

Känner ni till något mer alternativ än den som finns hos Erlandssons? 

Ja det är samma sak.

När jag kollade i somras så var Erlandssons billigast men det man kan ju köpa från UK också.

 

Ok, tack! Det är väl Erlandssons som gäller då helt enkelt för något billigare på eBay hittar jag inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man vill ha är kanske individuellt...

 

Jag installerade en macerator när jag byggde om i min båt för ett par år sedan,

Det fungerade bra tills i höstas, då gick pumpen lite tungt för att sedan stanna, med något obehagligt som fastnat i den.

 

Tog loss och gjorde ren den, men kommer inte sätta tillbaks den igen.

Efter en del sökande och jämförande så blir det en membranpump istället.

Mindre risk för stopp och kan gå torr länge utan att det händer något.

 

Har beställt en Whale 320, kostar ca 1500 från England på Ebay.

 

Om du ändå vill ha en macerator så har jag en billig, knappt använd, över...

Men Whale 320 har ju inte 38 mm anslutningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min macerator tjärvar/stannar ibland men lossar en kåpa som döljer ett spår i axeln som snurras på med en skruvmejsel, sen funkar den till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att macerator-pumparna är dyra i förhållande till driftssäkerhet. Har en jabsco som klappat ihop, den kostar 2400... Jag följer denna tråd med intresse och det verkar som om det skulle enligt er gå bra att stoppa dit en "vanlig" membranpump. Fördelar är ju helt klart att den kan gå torr längre och att den inte är känslig för stopp som en macerator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Moderna 12V självsugande enkammars membranpumpar med ett brett användningsområde, bland annat som läns- och tömningspump. Fördelar med membranpump: Tystgående, Kan köras torr, Lätt att installera, Inget filter behövs, Enkel att underhålla, Låg strömförbrukning, Motorn kan monteras i olika vinklar. Snap-off anslutningar ingår."

 

Citat från Seasea hemsida.

https://www.seasea.se/läns-avfallsp-viking-power-16

 

5912%20VikingPower_16.jpg

 

Detta är en Johnsonpump av god kvalitet.

Men det finns andra bra fabrikat också.

Det finns även en uppsjö av manuella sådana här pumpar.

 

Jag kanske har skrivit det tidigare, men i förra båten hade jag en snarlik elektrisk för tömning av toatanken i serie med en manuell av största modellen.

Nuvarande båt har en så länge bara en manuell pump, men en större elektrisk är inköpt...

 

Jag har iallafall en likadan som den på bilden som länspump, och den suger som katten (om du minns Voltas dammsugarreklam från 70-talet). Allt löst som finns i kölsvinet sugs med, kabelklipp, små bitar av hushållspapper eller ludd från oljesugsduken.

 

Och då den jag hade som tömningspump, av annat fabrikat, var det heller aldrig några problem med, eftersom det fanns en elektrisk spolpump med kvarn vid toaletten som malde sönder allt innan det spolades vidare till tanken.

 

Så det är absolut en sådan här typ av pump du skall ha! (även som länspump!)

Sedan är det ju aldrig fel att ha manuella pumpar också, att använda vid strömavbrott.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är det som går sönder på Maceratorpumparna? Har precis satt in en Jabscopump som ska slå ifrån automagiskt när det är slut på vätska men det kanske var en miss...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ger upp med tiden. Gör man som med sjövattenpumpen och byter varje år så lär de klara sig. Obs att tank och pump bör vara väl rengjorda innan byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...