Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
stormtrivs

Långsegla en Nord 80

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo har mål att långsegla, åtminstone medelhavet och kanarieöarna, kanske vidare senare. Men vi har begränsad budget. Vad tror ni om att långsegla med en Nord 80? Jag hittar inte mycket information på nätet om folk som gjort det. Tar gärna emot all information och tankar.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer nog helt an på hur duktiga seglare ni är...  båten i sig duger nog,,, men ni måste ju känna er båt och dess begränsningar?

 

Att nå medelhavet beror ju på vilken väg ni väljer... Kanarieöarna blir ju oavsett väg några sjömil över öppet hav...

 

Själv är jag blott en längeseglare.. seglar ensam och i gott väder....

 

Men har ni båten och kunskapen så segla..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå minst lika bra som ex. Vega.

Gäller väl som andra gör att kolla alla snören avlastare vajrar till rigg genomföringar mm men båten i sig verkar väl.. med mina amatöögon i allafall hur kompetent som helst.

Verkar vara en trevlig båt med gott om plats för sin storlek..

Kör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag och en polare seglade ner till Medelhavet 1985 via kanalerna i en Midgethavskryssare (Per Brohäll) på ynka 25 fot med en utombordare hängande där bak. Funkade hur bra som helst, fast många stod och pekade på den i hamnarna och sa - Seglat från Sverige i den lilla båten.

Klart man inte ska ge sig iväg med för lite erfarenhet men man lär sig mycket på vägen också. Men det bästa är att lyssna på de som gjort resan innan och ta lärdom av deras erfarenheter. Finns mycket böcker och bloggar att läsa.

Skulle jag idag göra om samma resa hade jag valt en större båt, minst 30 fot, för att få acceptabel bekvämlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...