Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alicia1

Allt för sjön 2017

Rekommendera Poster

Oj..voj...mycket snack här men väldigt lite om "Mässan". Så bäst jag spär på med lite dösnack.

 

Segelbåtarna kunde jag räkna på ena handens fingrar. Priserna på samma fingrar med en mille för varje finger. För skams skull, när jag ändå var där gick jag upp i den Kroatisktillvekade monstret More 55. En jättejolle i plast. Behövs fem "gorillor" att segla den. Inget för mig solo. Så jag spar pengarna till nått annat. :)

 

Raden av alu båtar å styrpulpetare gick jag hastigast förbi. Kunde räkna färre monster=vattenskoter kallas de, än förra året.

Så hittills kan jag instämma i att det är sämre varje år.

 

Kära Thalltha, du känner dig akterseglad men du misade inget. En "vän" bjöd på "gratisbiljett". Annars hade jag inte besökt i år. Så för att instämma i kören om "dyrt" så kostade jag på en fika med lite bullar för 93 spänn. Parkeringen var gratis för jag använder apostlahästarna å parkerar på andra sidan Älvjsö där det är gratis på gatan å inga P skivor behövs. Jag orkar fortfarande gå 10 minuter i sakta mak.

 

Sen vare ju resan 10 mil x 14 kr milen, bilen gammal å avskriven så den kostar bara soppan i stort sett. Det bidde ca 300 Gustav då, det har jag råd med 1 ggr per år.

 

Ang avstånd sedan. Om ni inte visste så börjar Stockholm med eller utan c eller h  strax efter Salem för därifrån är de kö med växlande hastighet å 50- 70 Tog sådär "bara" 1 timma. Sen slutar Stockholm norrut på andra sidan Täby. Åt nordväst nånstans vid Sollentuna eller så, å åt väster sådär vid Barkarby. Ja de har ju förståss en liten skylt nånstans där det står Stockholms stad men då menar de nått gammalt från tiden anno dacumal.

 

Så till krämarna då, inte var de fler än förra året? Men det var färre med flytvästar å kläder  som det står Musto på för att rättfärdiga det höga priset. Fast i år smakade jag lite oliver, nåt skall man ha för pengarna. Å den "gode" mannen med sina hemrökta små firrar som han stängde in i en platt plåtburk, jo, han var där. Å du kan va lugn Thallatha, jag hälsade honom från dig. Faktum är att han kom ihåg dig, konstigt ? :o

 

Klippfast heter en expanderande bergkil, den hittade jag efter mycket letande å telefon mm i ett hörn hos Båtaccenten mitt i smeten.  Men varken tillverkaren eller ombud eller Smögen Marin var där.

 

Ångmaskinerna fanns det färre av. Träbåts pularna var puts väck, (förstod ni den djupa vitsen?)

Men det fanns två IF å där fann jag en intressant lösning ombord, köket. Man sköt in köket under däcket! Så stickkojen å vanliga kojen fanns kvar fullt ut. Dessutom fanns det en klurig ryggstöd som jag skall fundera på när jag skall bygga om mina kojer. Om jag bygger om, för ser ni det kluriga är att om jag kan kopiera/modifiera det stödet så slipper jag kanske bygga om, inte fel.

 

Jo, det fanns en nyhet, en ny sorts liten bergkil, eller heter det bergskil? hallå språkpoliserna!. Den har två delar. En som är konisk neråt  å en som är konisk uppåt, nu menar jag de minsta modellerna. Det fiffiga är att det sitter öglor å när man drar i förtöjningslinan appliceras en viss kraft som hjälper till att klämma kilen neråt.  Min egen uppfinnarjocke inom mig fick sig en tankeställare, för visserligen har den kilen två delar men jag spår den en säkrare användning/marknad å biligare än den jag har på uppfinnarbordet. Min uppfattning. Nä, jag har inte betalt att göra reklam, men en bra sak är en bra sak.

 

I år saknades bassängen med radiostyrda båtarna, däremot kunde man "trampa" "surfbräda" med paddel under. Om man var barn. Hade inte badbyxorna med mig å ville åka fast för förargelseväckande beteende så jag avstod.

 

Polisen var där å hör å häpna "Transportstyrelsen". Wow. Gick snabbt förbi ifall jag skulle få blåsa, så DE gick på en blåsning....ha...ha. Skämt åsido sa frukthandlaren......men Transporstyrelsen stoppade en person i vattnet, rustad till tänderna med allt som går att plocka på, räddningsoverall å flytväst å livrem å hängslen å vattentät telefon .......fyll i listan själva. Budskapet var att utan allt det där å en massa kurser skulle vi alla dö i sommar. Sjöräddningen däremt var rädda att ställa ut. De hålls nog hellre ute på sjön å inte på älven.....Älvsjö.....( inte obligatoriskt att skratta för det var en dålig vits....  :D

 

Sådär då, då tror jag jag har bemött de flesta åsikterna i tråden samt att ni kan lugnt stanna hemma för nu vet ni vad som finns där. Då har jag inte nämnt en stor V8 motor som om jag lade den i sittbrunnen i Fingaln så skulle hon sjunka. Fast ingen fara, för den får ju inte ens plats där.

 

Hälsar den Ruskiga Pricken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På sikt finns det nog risk att alltförsjön går samma öde till mötes som Stockholms bilsalong. De flytande mässorna är mer attraktiva och ligger bättre till säsongsmässigt för alla utom de som säljer mindre lagerbåtar. De som är seriöst intresserade av större båtar eller vill ett så stort utbud som möjligt tar en weekendresa till någon av de stora mässorna i Europa.

Även fast branschen börjat återhämta sig de senaste åren så har alltförsjön blivit mindre och tappat publik. Borde såklart varit tvärtom och flera av mässorna i Europa har ökat sina besökarantal.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man skulle ju kunna lösa det här stora problemet med hur, var och varför man placerar båtmässor där dom är. 

Man ordnar helt enkelt bara en enda båtmässa i landet. Och placerar den i Sveriges demografiska mittpunkt -Hallsberg. Mitt på Närkeslätten. Då kan vi alla känna oss jämställda och får alla en bit att åka. Utom Örebroarna då förstås men dom blir ju lätt så gnälliga annars. 

Eller kanske Laxå? Det är ju centrum för beg småbåtar. Bra ide hursomhelst, bara jag kan ta Kinnekulletåget dit.

 

 

He he... det centrumet är väl den mest utskällda och sämst rankade båthandlaren i hela landet?

 

Fast minns jag rätt står det 223 km till Stoc(k)holm och 223 km till Göteborg på stationsbyggnaden. Så i det avseendet kan platsen nog inte bli mer neutral med tanke på allt tjöt i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna lösa det här stora problemet med hur, var och varför man placerar båtmässor där dom är. 

Man ordnar helt enkelt bara en enda båtmässa i landet. Och placerar den i Sveriges demografiska mittpunkt -Hallsberg. Mitt på Närkeslätten. Då kan vi alla känna oss jämställda och får alla en bit att åka. Utom Örebroarna då förstås men dom blir ju lätt så gnälliga annars. 

Eller kanske Laxå? Det är ju centrum för beg småbåtar. Bra ide hursomhelst, bara jag kan ta Kinnekulletåget dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lördag är det dags för den årliga trippen till allt för sjön bussresa med lite go frukost whiskey o några bira

Ska titta lite på värmare, kylskåp,peka, solceller,diskutera och pruta som faan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På lördag är det dags för den årliga trippen till allt för sjön bussresa med lite go frukost whiskey o några bira

Ska titta lite på värmare, kylskåp,peka, solceller,diskutera och pruta som faan ska bli skoj vi åker ett gäng från Linköping

Finns det något man inte får missa.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

He he... det centrumet är väl den mest utskällda och sämst rankade båthandlaren i hela landet?

 

Fast minns jag rätt står det 223 km till Stoc(k)holm och 223 km till Göteborg på stationsbyggnaden. Så i det avseendet kan platsen nog inte bli mer neutral med tanke på allt tjöt i denna tråd.

 

 

Ja, jag har inte sagt man ska handla där men utställning som utställning. De är väl störst i Sverige dessutom?

Laxå ligger ju direkt vid E20, SJ är ju inte så pålitliga alla gånger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hetast på mässan: Hydrographicas nya utgåva av Genvägar i Stockholms skärgård + det nya översiktskortet över mälaren. Paketpris 425.-

 

Mässans bottennapp: Gamnacken i båtfolkets monter som står och sprider samma felaktiga myter om 02-lagen som alltid. Varför kan klåparna inte skärpa till sig så vi får en relevant diskussion i frågan? De bränner sitt krut på trams.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässans bottennapp: Gamnacken i båtfolkets monter som står och sprider samma felaktiga myter om 02-lagen som alltid. Varför kan klåparna inte skärpa till sig så vi får en relevant diskussion i frågan? De bränner sitt krut på trams.

 

Det visar väl bara hur illa ställt det är med deras förstånd, att slösa pengar på att slåss mot något så omöjligt. Kommentarerna från förbipasserande var ju heller inte till deras fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mässans bottennapp: Gamnacken i båtfolkets monter som står och sprider samma felaktiga myter om 02-lagen som alltid. Varför kan klåparna inte skärpa till sig så vi får en relevant diskussion i frågan? De bränner sitt krut på trams.

 

Det visar väl bara hur illa ställt det är med deras förstånd, att slösa pengar på att slåss mot något så omöjligt. Kommentarerna från förbipasserande var ju heller inte till deras fördel.

 

 

Det är för mig obegripligt att man inte ägnar ett uns åt självrannsakan. Frågan är akterseglad (he he... ) av hela båtlivssverige. Knappast framgångsrik opinionsbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Allt för sjön i måndags. Det blev alldeles för dyrt som vanligt. Inte beroende på mat och transport, det var helt gratis. Utan beroende på att jag som vanligt köpte grejor som kostar en massa pengar. Tur att jag har en jätteliten båt. Det bromsar inköpen, jag får inte plats med så mycket.

 

(Maten äter jag hemma oavsett mässa eller inte och promenaden tar tio minuter.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens besök resulterade i:

- Portabel 50w solpanel för att komplettera den fasta installationen

- två nya förtöjningslinor

- 8 vinglas då våra tydligen måste bytas ut

 

Håller med övriga som tycker att årets mässa tyvärr är lite tunn i utbudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avstod mässan och åkte till Yamaha Center/Erlandsons Brygga i nyöppnade lokaler vid Dalaröavfarten istället. Många båtar där nere och tillbehör en trappa upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som ser glaset som halvfullt var det i a f rätt häftigt att få se en Club Swan 50, både på insidan och utsidan. Inklusive trevligt snack med representant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är årets mässresa över.

Kikade på båtarna var inne i princessen och Grandezzan

Mmm man får drömma lite det är kul att titta på lite olika lösningar på saker.

Blev en regulator mppt och en vik bar 150w panel och lite småsaker.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att vänta på nästa mäs sa efter som jag miss

ade å rets trå kigt.

Att kunna dröm ma sig bort en stund hade ju varit en an ledning.

2018..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som ser glaset som halvfullt var det i a f rätt häftigt att få se en Club Swan 50, både på insidan och utsidan. Inklusive trevligt snack med representant.

Hmmm. Club swan måste vara en av dom "nya" småbåtar dom började tillverka i estland för.. 8-12 år sedan.

Sist jag var på nautors i jakobstad har jag för mej dom tillverkade från 60 och uppåt där och kollby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog tillverkades det mindre båtar hos Swan än 60', den minsta tror jag var 36'. Det finns en kopia på 39:an, Gecco 39. Påstås vara en re avgjutning.

 

Swan var alltid intressanta att titta på, fina träjobb men framförallt, väldigt genomtänkta. De hade elsystemet uppdelat, "Domestic" och "Navigation", något som jag kopierade.

Själv har jag fått segla en Swan 45 och det som var väldigt tydligt var väl allting fungerade under segling, alltså inte bara på båtmässor.

Kraven på kvalitet verkar vara större i Finland än många andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Swan har ju tillverkat båtar väldigt länge.

Jag hade en hel del att göra med dom långt innan jag hade en aning om att jag skulle bli båtgubbe, och ännu längre innan jag visste eller blev segelbåtgubbe.. typ från 2000-2005..

Så förr har man ju tillverkat massa mindre varianter.. dom hade under en period sitt första bygge där för totalrenovering.

Det stämmer..

När jag tänker efter så hade dom ju en avdelning som hette 45, som byggde 45:or det var dom minsta som byggdes och dom byggde 45:or, upp till runt 60fot i den ursprungliga fabriken i jakobsstad. Fast jag var mest i den nya fabriken BTC där dom byggde 60-75 samt över 100fot eller i kållby där det byggdes 76- ca100ft..

Vad jag förstod så ställde dom inte ut på dom här småmässorna i skandinavien på den tiden.

Helt galet vilket träjobb dom gjorde/gör.

Bara när dom valde trä ute i världen och när dom gjorde om det till faner.. andra sortering, med kvistar stora som tvärsnitt på en kvarts tändsticka.. kunde få hamna inne i fanerluckan, inte på insidan eller utsidan av ex. en skåplucka utan.. inne i faneren..

All inredning byggdes då, specialmallat till var båt i snickerifabriken i kronoby och stoppades ner i båtarna innan man laminerade däcket..

Fantastiskt hantverk. I kronoby gjorde om även faneren..

Då var det "bara" arbete för mej..Det var trevligt att jobba hos dom men tänk om jag hade varit lite intresserad av båtliv och seging på den tiden..  då hade det ju varit rena himmelriket..

DEt var ju nåt italienskt företag som köpte Nautors om jag minns rätt...

Hittade för ett tag sen en vinterarbetsjacka som jag fick från dom.. Använder den endast vid högtidliga tillfällen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kommer man där i sin Guccikostym med Rolexklockan på armen och är spekulant på en båt för 2-3 mille!
Det första man får veta är att båten inte tål skor!
Skor som vandrat inomhus på filtmattor!
Hmmmm!
För det priset borde båten tåla skor....Kan man tycka!
Jag bemannade IF-båtförbundets monter sista helgen.
Efter en vecka med skobeklädda besökare syntes inte en skråma... inte ens någon smuts på den lilla sjuttiotalaren!
På sjuttiotalet kunde dom minsann bygga båtar som tål skor!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom tomhänt hem från mässan i går jämfört mot förra året då jag hade hela bilen fullt med grejor, ansåg mej inte behöva något i år, märkligt...

 

Annars var det som en "vanlig" mässa som föregående år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...