Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alicia1

Allt för sjön 2017

Rekommendera Poster

I morgon är det dags för den återkommande "högtiden" för oss båtfolk. Vad har ni för förväntningar? Inköp?

Projekt?

 

Själv har jag faktiskt inget direkt på inköpslistan detta år, men lär komma ut med ett antal kassar med diverse

 "bra & ha" grejor.

 

Ett till batteri till jollen LiFePO4 är nog det enda på inköpslistan i så fall.

 

//Björn  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i år inga speciella saker jag ska köpa och inte heller något speciellt som jag ska titta på så det blir väl mest att dra omkring och kolla på lösningar och vad som finns. Man behöver ju inte veta allt man ska köpa i förväg :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon är det dags för den återkommande "högtiden" för oss båtfolk. Vad har ni för förväntningar? Inköp?

Projekt?

 

Själv har jag faktiskt inget direkt på inköpslistan detta år, men lär komma ut med ett antal kassar med diverse

 "bra & ha" grejor.

 

Ett till batteri till jollen LiFePO4 är nog det enda på inköpslistan i så fall.

 

//Björn  :) 

Pruta ordentligt! Normalpriset för ett 60Ah är 1.500:- billigare från England (inkl frakt o VAT).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi ska titta på alla segelbåten... :(  :angry:

Om vi inte fått biljetter hade vi nog hoppat över mässan i år också.

 

På inköpslistan står elkablar mm. el-prylar mellan batterier och den nya motorn.

En propeller kan det också bli.

En större solpanel kanske, eller en mindre...

 

Tillägg: En varmvattenberedare kanske...

och ljudisolering.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon? Njae... Om du har biljetter... för imorgon fredag är det press och inbjudna företag i branschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tydligen dagblind... :wacko:  trodde det var Fredag i dag.. Jag menar Lördag för oss "vanliga"  :o

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir små saker kanske en ny stol.men troligen blir det mest titta och se på lösningar mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon är det dags för den återkommande "högtiden" för oss båtfolk. Vad har ni för förväntningar? Inköp?

Projekt?

 

Själv har jag faktiskt inget direkt på inköpslistan detta år, men lär komma ut med ett antal kassar med diverse

 "bra & ha" grejor.

 

Ett till batteri till jollen LiFePO4 är nog det enda på inköpslistan i så fall.

 

//Björn  :) 

 

Har du kollat https://www.ev-power.eu

De brukar ligga bra till i pris. 21% moms tillkommer på priserna.

Funderar själv på ett 40Ah batteri ca 2500kr och 6kg. Tanken är att batterierna ska sitta permanent i jollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Stor skillnad på pris som jag köpte i Sverige förra året...!! Nästan halva priset!

 

//Björn S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart en kylbox på 25 liter, regulator och en vikbar solcell 50W. 4950kr. Själva båtmässan tycker jag var sämre än förra året, bara en massa småbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde fästingkit med kylspray, kanske bra, återstår att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många år sedan jag var en söndag på båtmässan, då var det som en miltärparad i gamla sovjet, en enorm folkmassa som rörde sig i jämn takt. I år var det som ett besök i kyrkan, bara ett fåtal troende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också där idag, väldigt lugnt var det.

Kan det ha varit Vasan på tv som lockade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa tågvirke för förtöjning samt mantågsnät. Har ni sett om swedishropes (westerbergs repslageri) är där, eller får man förlita sig på tillbehörskedjornas bantade mässutbud? Liros lär ju vara där iaf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också där under söndagen. Lite lugnare än vanligt men den stora skillnaden tycker jag var att det var nu kanske 30 försäljare av godis och korvar mot tidigare 3.

Utö bageri hör som skärgårdsföretag hemma på mässan och vi har som tradition att köpa en limpa varje år. "Krämarna" gör mig bara bekämd.

I år nöjde vi oss med några lakan, en brandfilt och en Utö-limpa.

 

Antalet stora båtar, segel mest men även motor, var begänsat. Jag har svårt att tro på Sweboat som varje år säger att i år har det vänt efter ett sämre förra år. Det säger de varje år men de större objekten på mässorna blir bara färre och färre. Hur ska det då gå för branchen när vi kommer ur denna starka högkonjunktur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också där under söndagen. Lite lugnare än vanligt men den stora skillnaden tycker jag var att det var nu kanske 30 försäljare av godis och korvar mot tidigare 3.

Utö bageri hör som skärgårdsföretag hemma på mässan och vi har som tradition att köpa en limpa varje år. "Krämarna" gör mig bara bekämd.

I år nöjde vi oss med några lakan, en brandfilt och en Utö-limpa.

 

Antalet stora båtar, segel mest men även motor, var begänsat. Jag har svårt att tro på Sweboat som varje år säger att i år har det vänt efter ett sämre förra år. Det säger de varje år men de större objekten på mässorna blir bara färre och färre. Hur ska det då gå för branchen när vi kommer ur denna starka högkonjunktur?

Jo men tillverkarna tillverkar väl det som säljs och efterfrågas. Verkar som trenden går mot mindre båtar, tiden för hangarfartyg och finlandsfärjor går nog till ett sämre utgångsläge. Ser ut som alubåtar går framåt enkelt sköta inte sårbara.

 

Vi var också dit i söndags, och vi tyckte Gäsp ^_^  Väldigt lite folk som du säger rader med italiensk ost och korv? Tyckte det kändes avslaget, få utställare vad gäller båt, i c hallen tre dominanter som satsat på lakan flytvästar och krims krams. Tänkte kolla på ny polermaskin samt vax polering, fanns ingen av de etablerade som hade polering i sitt tänk. Men hallå sjösättning om två månader. Jaja var länge sedan jag var där minns det roligare förr tyvärr. Och kollade man på priserna på nya båtar så blir det nog en tuff framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller större båtar så är det både så att flera svenska importörer inte ställer ut sedan några år tillbaka. Kombinerat med att de flesta större importörerna av stora båtar numera har eget folk på plats på mässorna i Düsseldorf, Cannes mfl så styr man kunderna dit där det ofta går att se hela eller stora delar av resp tillverkares program. Mycket effektivare än att betala stora pengar för att ställa ut en eller två båtar i Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också internet slagit mot båtmässan. En snabb sökning på mobilen och man får fram en lista t ex på vilka bottenfärger som finns, eller segelmakare, som är i närheten, eller tillverkare av styrpulpetbåtar etc. Man behöver inte gå till en mässa som bara är en gång per år för att få reda på sådant längre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också där under söndagen. Lite lugnare än vanligt men den stora skillnaden tycker jag var att det var nu kanske 30 försäljare av godis och korvar mot tidigare 3.

Utö bageri hör som skärgårdsföretag hemma på mässan och vi har som tradition att köpa en limpa varje år. "Krämarna" gör mig bara bekämd.

I år nöjde vi oss med några lakan, en brandfilt och en Utö-limpa.

 

Antalet stora båtar, segel mest men även motor, var begänsat. Jag har svårt att tro på Sweboat som varje år säger att i år har det vänt efter ett sämre förra år. Det säger de varje år men de större objekten på mässorna blir bara färre och färre. Hur ska det då gå för branchen när vi kommer ur denna starka högkonjunktur?

Försäljningen har vänt uppåt det visat siffrorna. Däremot har behovet att ställa ut på mässan minskat. I Stockholm är en stor anledning konkurrensen från höstmässan i Gustavsberg. Som många i branschen nog anser är viktigare än allt för sjön. Dessutom billigare att ställa ut. StockholmsMässan hävdar ju i stort sett varje år att mässan det är fullbokat Bla Bla. Antalet icke båtrelaterade utställare har ju ökat lavinartat. Vilket säkert är iaf en bidragande orsak till det minskade publikintresset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sjunkande besökstal på mässan så är det garanterat 02-lagens fel. Det är ju numera enligt uppgift helt tomt i skärgården om somrarna, finns inget intresse för båtliv sedan lagen infördes. Bara att gå förbi Båtfolkets monter så får ni övertygande bevis.

;) 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sjunkande besökstal på mässan så är det garanterat 02-lagens fel. Det är ju numera enligt uppgift helt tomt i skärgården om somrarna, finns inget intresse för båtliv sedan lagen infördes. Bara att gå förbi Båtfolkets monter så får ni övertygande bevis.

;)

Då ställer väl sjökrogarna inte ut.?

Så korvgubbar mm. som det skrivs om.. har ingen koppling till sjön.. å inte ens till 0.2..

Inget att missa då.. i år heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man borde införa en omvänd 0,2-lag på båtmässor. Alltså att man måste ha minst 0,2 promille i blodet för att få komma in på mässan.

Då skulle folk våga satsa mer på båtlivet, inte vara rädda för att ta ett stort lån till den där 40-fotaren man så gärna vill ha. Man skulle lättare gå på alla säljargument från försäljare av div putsmedel och stekpannor mm. Det skulle bli mer fart under galoscherna, båtmässan skulle bli den fest vi alla vill ha och branschen skulle jubla.

När man sedan kommer ut på sjön i sommar (med den nyinköpta båten) lär man nog nyktra till och dessutom finns inga pengar kvar att köpa sprit för -och då uppnås det eftersökta resultatet att alla blir nyktrare på sjön.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på plats i lördags och var mycket nöjd - var dock många år sedan jag var på mässan sist.

 

Införskaffades ny topplanterna, lazy jacks, båtservis, klämde på peke och rådfrågade om plastlagning och konvertering till rullfock.

 

Om man laddar ner skärgårdshandlarnas app så bjuder de på glass!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag siktar  nu på Fredag eft jobbet då det är öppet till 20:00. Lär inte vara mycket folk då.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Alicia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker att det är väldigt konstigt att man skall behöva betala för att komma in på båtmässan, där får man ju mest reklam från olika tillverkare och affärer. Och dessutom köper man prylar !

 

Borde man inte få betalt om man går på mässan och stannar där en viss tid, t.ex minst 2 timmar ?

 

:)

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är konstigt att man behöver betala för att utställarna kunna göra reklam, jämför ifall man fick betala för att gå in på Konsum för att köpa mjölk.

Men nu är det ekonomiska upplägget som det är och jag tror att ifall det skulle vara gratis för besökarna så skulle ingen utställare ha råd att ställa ut. Samtidigt förstår jag att Sthlms stad som driver mässan behöver få betalt för sin investering på något sätt -det är stora ytor inkl parkering (som kanske kunde säljas som bostäder istället), mycket personal mm. och i slutändan en vinst.

Kompromissen är att vi besökare och utställare gemensamt får betala notan. 

 

Men jag håller med, det känns inte kul att betala för att gå på mässan. Men det finns olika sätt att besöka mässan utan att betala inträde, jag har inte betalt på flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 entrer 90kr/st (har gratis från SSRS på söndag också), mat för tre 700kr, parkering 120kr och resan från Nyköping 407kr tur/retur (kör 18.50kr/mil enligt skattemyndigheterna avdrag)

 

Totalt 1407kr för en dag på mässan???? Har inte tänkt hur mycket det kostar. Självklart åt vi gott och frun körde hem då jag tog en Lansort öl, men iallafall, 1407kr är inte rimligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... var på mässan först en gång.. då vi ett gäng gick på nån matågojsmässa, som jag hellrr inte kommer gå fler gånger på... å de va båtmässa samtidigt.

Första året jag blev segelbåtgubbe gick vi åxå... för att "man ska"... aldrig mer... i alla fall inte gratis.. då ska jag ha betalt...

Mest berordet väl på min allergi mot ställen där"alla är" för attvallas runt planlöst för attkanskemer eller mindre tvångsmässigt "ramla över" nåt jag inte visste att jag inte jan klara mej utan...

Nä.. om jag kommer på att jag måste ga nåt.. så googlar jag.. 3 min senare har jag knappat in kontonummer,fått bekräftelse och "måstet" e påväg hem...

Trängas på olika "ska vara, se och uppleva"- ställen får dom som lever upp av sånt göra.. sen händer ddt ju att jag får fina tipps av dom som "gjort jobbet" och förhoppningsvis haft nån slags glädje av det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässföretagen tar ju duktigt betalt både av utställare och besökare. Jämför med höstmässan där båtföretagen själva är mässarrangör. Där "bjuder" utställarna sina besökare på inträdet. Och jag misstänker att det ändå är billigare att visa upp en båt i Gustavsberg än vad det var när de transporterade sina båtar till Älvsjö.

 

Jag går inte till mässan för att handla en massa saker. Jag går dit för att kunna prata med leverantörer "öga mot öga". Därför går jag helst dit på en vardag när det är lite glesare med folk och monterpersonalen är lite mer tillgänglig. Vill jag klämma o känna på båtgrejor så är det enklare att besöka båttillbehörshandlaren (fritt från inträde). Men om jag vill komma i kontakt med leverantörer, tillverkare, o liknande så finns det inget enklare sätt än att gå till mässan och söka upp dem. Jag gjorde ca 15 planerade monterbesök och fick råd och svar på de flesta frågor jag funderade över. För mig tog besöket en hel mässdag. Går nu och väntar på ett antal offerter för vidare hantering.

 

Sen behöver man ju inte vara helt tomhänt på vägen därifrån. Den här gången blev det bara ett par nya sjökort från Hydrographica som jag tycker på ett lysande sätt ökar tillgängligheten o säkerheten utanför de vanliga farlederna i våra skärgårdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...