Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke9000

Varför kopplingsbox på undersidan

Rekommendera Poster

Hej.

 

Sitter och kikar på lite olika solceller.

Solcellerna jag tittar på är den tunna modell som man kan gå på.

 

Frågan som kommer upp är. Varför har vissa av dessa platta solceller kopplingsboxen på undersidan?

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Sitter och kikar på lite olika solceller.

Solcellerna jag tittar på är den tunna modell som man kan gå på.

 

Frågan som kommer upp är. Varför har vissa av dessa platta solceller kopplingsboxen på undersidan?

 

/Micke

Då måste den vara felkonstruerad, den jag har, 3 mm tjock som jag fäst på däck framför vindrutan har koppling på kanten ovanpå cellen

post-104481-184703_thumb.png

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns både med kopplingsbox på översida samt på undersida. Det finns också utan kopplingsbox. Och - jag har inte heller fattat grejen med att ha den på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Sunbeams senaste modell har de tagit bort den klumpiga kontaktboxen på ovansidan och bytt kabeltyp. Den nya kabeln är en platt bred kabelfläta som kommer ut på undersidan av solcellen. Kablarna "kommer rätt ut ur solcellen" så de bygger obetydligt på höjden. Kabeln kan delas i två ledare så att kabeln kan läggas i en kurva under solcellen så du kan leda ut kabeln på valfri plats i kanten av solcellen. Eller om du vill borra ett hål rätt igenom rufftaket och få en helt dold kabeldragning.

 

Jag bytte solceller ifjor p.g.a. ett garantifel på de gamla och då fick jag den nya modellen. Installationen blev mycket elegantare när jag bytte från ett par grova svarta kablar som låg på däck till en bred platt vit kabel som kommer ut under solcellen för att ett par cm senare försvinna in i båten. Kabeln är så tunn (platt o bred) att den inte märks under solcellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag i en solcell med kopplingsboxen på undersidan. "boxen" är smal och ganska lång med kablarna ut på varsin sida.

 

Frågan är om man kan få bort koppliningsboxen och montera dit en platt kabel som de nya panelerna.

Känner dock lite oro i att förstöra panelen :(

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...