Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Troberg33

Stag till vindrutan sönder

Rekommendera Poster

Hej, jag har en äldre Glastron Sierra från 1990 som jag har som första båt sen en halv säsong tillbaka. Stagen till vindrutan är av plast och har gått av. Har nån här någon bra idé hur jag ska ersätta dessa. Själva stagen känner jag är inga problem, men det är själva fästena som ska passa på något sätt. Se bild så förstår ni vad jag menar. Fästena på vindrutan får inte vara bredare än ca 20 mm, och stagen ca 20 cm långa.

post-110223-0-64882700-1487876239_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Tyvärr alltid knepigt att hitta original-plastprylar till äldre båtar.

[särskilt i de fall då båttillverkaren inte finns längre. Men USA-baserade båttillverkaren Glastron tycks leva och ha hälsan!]

De hänvisar på sin hemsida till en svensk återförsäljare BÅToMOTOR AB i Valdemarksvik och Västervik.
Skulle i första hand mejlat en förfrågan till återförsäljarens epostdress: info@batomotor.se.

[De har knappast plastprytteln ifråga men kan nog hjälpa dig vidare i sökandet på ett bra sätt?]

Glastron i USA hänvisar även till en "common part search", där finns diverse små plastpryttlar om du klickar på kamerasymbolerna. Dock inte just ditt önskade vindrute-stagfäste vad jag kan se? [Men de tycks ha många originaldelar på sina hyllor, ett direktmejl till dem på äkta svengelska kan löna sig? :-)]

Men om allt detta med jakt på originaldelar skulle fallera så kan man nog staga vindrutor på andra sätt.
[ingen raketteknik, bara designade special-stagpinnar. Kan rimligen ersättas med rejälare men likväl "snyggt eleganta" grejer om så skulle vara.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...