Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hjelm81

Vad för Motorbåt skall man köpa ? Funktion, Driftkostnader, Möjligheter

Rekommendera Poster

Hej...

 

Vi går i tankarna att skall skaffa en Motorbåt istället för en stuga på Landet...

Då jag/vi inte har så mycket erfarenheter av de lite större båtarna så skulle jag vilja ha tips på vad man skall köpa..

Det vi har funderat mycket på är "Driftkostnader, Service, och smidighet" Priset på båten kommer i andra hand...

 

Båten kommer att användas ca 1-1,5 månad varje sommar som boende för en familj på 3-4 pers i svenska vatten...

 

Tacksam om man kan få lite tips om vad man skall titta på och ev. vad man skall hålla sig borta från :)

 

 

Mvh / Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite motsägelsefullt, inköpspris inga problem, driftkostnader är viktigt & smidighet.

 

Då är det väl att titta på en nyare båt runt 40 fot - så du får "stuga på vattnet" och dessutom ska bo på båten under längre tid.

Hur du än gör om det är motorbåt blir det dubbla motorer = driftkostnader som inte går att blunda för, greenline 40 hybrid borde ge dig relativt låga driftkostnader.

 

I övrigt så skall man titta på välskötta båtar av tillverkare som är kända för sin byggkvalitet. Då har du kommit långt i strävan efter smidigt båtägande.

 

Vi kör numer en Nordwest, det är stor skillnad i byggkvalitet och lösningar på dessa båtar och andra båtar som var billigare som nya.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite motsägelsefullt, inköpspris inga problem, driftkostnader är viktigt & smidighet.

 

Då är det väl att titta på en nyare båt runt 40 fot - så du får "stuga på vattnet" och dessutom ska bo på båten under längre tid.

Hur du än gör om det är motorbåt blir det dubbla motorer = driftkostnader som inte går att blunda för, greenline 40 hybrid borde ge dig relativt låga driftkostnader.

 

I övrigt så skall man titta på välskötta båtar av tillverkare som är kända för sin byggkvalitet. Då har du kommit långt i strävan efter smidigt båtägande.

 

Vi kör numer en Nordwest, det är stor skillnad i byggkvalitet och lösningar på dessa båtar och andra båtar som var billigare som nya.

Varför måste det bli dubbla motorer?  Ingenting säger väl att båtar måste gå fort? Det finns ju deplacement båtar som ger trevlig komfort och angenäma driftkostnader. Har man sen inombordare och rak axel så är underhållskostnaderna minimala jämfört med drevmontage.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att veta budget och kanske lite mer specifika krav. Speciellt vilka krav på hastighet ni har. Som ovanstående skriver så måste man inte ha dubbla motorer om man kan tänka sig lite lägre hastighet. Talar vi nyare båtar så har du t ex Nimbus 335 och 365 kupe som finns med singelmontage. Finns säkert andra med. Även Greenline som nämndes, kanske är ett alternativ om hastigheten inte är viktig. Även Bavaria sport finns upp till 360 sport med singelmontage och gör då över 30 knop med singel D6 370.

Begagnat lite äldre båtar, så är väl i storlek som Nimbus 310/320 kupe det största som finns med singelmontage.

Accepterar du dubbla motorer så finns det såklart ett större urval.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Vi går i tankarna att skall skaffa en Motorbåt istället för en stuga på Landet...

Då jag/vi inte har så mycket erfarenheter av de lite större båtarna så skulle jag vilja ha tips på vad man skall köpa..

Det vi har funderat mycket på är "Driftkostnader, Service, och smidighet" Priset på båten kommer i andra hand...

 

Båten kommer att användas ca 1-1,5 månad varje sommar som boende för en familj på 3-4 pers i svenska vatten...

 

Tacksam om man kan få lite tips om vad man skall titta på och ev. vad man skall hålla sig borta från :)

 

 

Mvh / Jonas

Några saker du själv kan, vet och bör fundera på och beskriva för att kunna få någon hjälp här är.

 

Hur stor båt?

Ska alla bara precia få plats eller ha gott om plats.. egna rum/kabiner?

Hur stort kök/pentry behöver du?

Andra bekvämlugheter som dusch, toaletter och ev andra ytor för ex samkväm?

Plats för ev gäster?

 

Driftkostnader är ju beroende av bla.

Storlek på båt

Hamnkostnad

Vinterförvaring..i sjön/på land/inne/ute?

Hur mkt av mekande och service gör du sjäkv/lämnar bort?

Hur många distans/säsong räknar du med att köra båten?

 

Fundera på det plus lite till och berätta. Annars kommer det endast bli spekulationer och en massa "vem har rätt och fel i olika saker"- spekulerande.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan jo köpa en riktigt stor båt 45-50 fot och använda den som en sommarstuga:) Då blir inte driftkostnaden särskild hög. Dock så blir förvarning, upptagning etc dyr. Men sammantaget inte nödvändigtvis så mycket dyrare än en stuga. En båt tappar i dagsläget betydligt mer i värde/år än vad stugan gör, och den kalkylen kanske inte är så kul..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en båt kommande säsong å se om det faller er i smaken innan båtköp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poäng på deplacementbåt, dock kan ju dubbla rovor vara bra ur säkerhetsaspekt och manövrer förmåga.

 

Om man har en båt i storleken 50 fot och det inte är en DC finns det ingen anledning att ta upp den varje vinter - den mår nog bättre av att ligga i vattnet.. 

 

Vi skall nog låta vår båt ligga under kommande vinter, då blir säsongen längre.. 

Vet många som alltid har sina båtar i, tar upp någon vecka var 3:e år eller så för att serva och ha sig, vissa tar upp en vecka varje år för att polera och ha sig.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyr en båt kommande säsong å se om det faller er i smaken innan båtköp.

Ett synnerligen gott tips!

 

Om man aldrig tidigare haft eller bott i en båt är det måga saker man är blind för då man tittar på "objekt" att köpa.

 

Oavsett storlek på båt att bo i, kollar jag helt automatiskt om det finns lika många kojplatser (="säng"-platser)som det finns sittplatser runt matbordet, liksom i övriga utrymmen ombord. Jag anser att man skall kunna laga mat ombord, kanske inte direkt trerätters, varje dag, men iallafall "spis" med två lågor/plattor, gärna också en ugn, saknar den vi hade i förra båten. Kojerna skall motsvara besättningens längd och bredd, många gånger står det "fullängdsdkojer" i beskrivningen, och man har kanske använt nyförälskade pygméer som referenspersoner då man mätt in sovplatserna.

 

En bra toalett med septiktank är guld värt! Duscha behöver man inte göra inombords, även om det är bekvämt, jag har på mina senaste båtar haft/har en bra dusch på akterdäck eller på badbryggan. Litet spartanska kan det få vara, annars kan man ju stanna hemma. Varmvattenberedare är ett stort plus, liksom en bra och effektiv värmare ombord.

 

Det svenska klimatet är ju som det är, och personligen har jag tröttnat på båtar med en massa kapellduk, det blev en hyttbåt senast för mig. "Sommaren är kort, det mesta regnar bort" står det i visan och det är ju inte bara en filosofisk versrad tagen ur luften, utan det är många gånger en meterologisk sanning.

 

Det skall vara lätt och säkert att röra sig på båtens gångytor, på däck, det skall vara lätt att kunna ta sig i land och ombord utan att företaga gymnastiska övningar eller riskera att skada genitala. Av tradition och av oftast oren botten vid bryggorna lägger man sig oftast med fören mot bryggan i vårt land, man vill inte riskera att skada roder, propellrar eller drev mot stenig botten nedanför bryggan, därför skall man då kunna gå ombord eller iland från fördäcket. Men om det är en flytbrygga som ligger en bit ut på djupt vatten kan man ju vända ändan till bryggan, men betänk då att flytbryggor oftast bara är omkring 30-40 cm högre än vattenytan, så då kan det vara lättare att äntra via badbryggan, även för svärmor.

 

I de flesta amerikanska båtar skulle jag aldrig sätta min fot, än mindre semestra i, men det finns undantag, det är de trålarliknande båtarna från Carl Barks, men dom tillverkas väl egentligen i Asien, och brukar vara rätt så stora, och dyra. Det finns en och annan "kopia" på dessa båtar också...

 

Diesel, skall det vara, men kanske helst hybriddrift, bensin är brandfarligare än diesel. Diesel innehåller mer energi, kostandsmässigt är det ungefär "skitsamma" men man kommer längre på en liter diesel än på samma mängd bensin, i princip.

 

Båtar som är billigare i drift är långsamtgående deplacementbåtar, oftast snipor, de som då som redan antytts är snabbare halv- eller helplanande motorbåtar, med en eller två maskiner.

 

Sedan innan man skaffar båt bör man (iallafall runt storstäderna) ju försäkra sig om en båtplats, det är inte alltid så lätt att få tag i en sådan, man kan tvingas stå i båtplatskö i flera år, om man har otur.

 

Föresten... "Carl Barks" låter visserligen bekant, men jag tror båtbyggeriföretaget heter "Grand Banks", det ligger inte i Duckburg Carlisota...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte säga att dubbla motorer är ett måste.

Eftersom jag är konstant drabbad av det norrmännen kallar "trefotssjukan" (man längtar alltid efter en tre fot större båt än man har) men samtidigt har en portstorleksgräns i mitt båthus samt inte vill ha dubbla motorer, har jag en liten "lista". Våra krav är inte helt olika dina. Då vi har två tonårsbarn (tjej och kille) är de inte jätteroade av att dela dubbelkoj...

 

Klipp ur min "lista". Alla har singelmotor men är typ "sommarstuga på sjön" och företrädesvis med dörr till kabinen (då vi råkar gilla det). Observera att mina åsikter som nämns nedan är mina egna efter mina referenser och helt subjektiva:

 

Aquador 35 cabin (10,67x3,50, drev, singelmotor 400hk = 35 knop, stor taklucka. Stickkoj går att dela av.

+- Superb midkabin, bra fart

- Dyr, litet akterdäck

 

Marex 350 Scandinavia (10,78x3,31m, drev, singelmotor 350hk = 35 knop, stor taklucka)

+ Smal, bra fart, halvhyfsat akterdäck

- Mindre midkabin, ”billig”/plottrig i bl.a. pentry

 

Forbina 35 CC 10,75x3,45m, singelmotor 330-370hk = 34-38 knop.

+ Stor taklucka

+ Stort akterdäck

+ Stor toa

- Lite trång i förpiken

- Endast dubbelsäng i midkabin

 

Galeon 350 HTC (ful men har tre kabiner)

 

Laguna 1150/1180

 

Marex 370 Aft Cabin (2+(2+1)+1 kojplatser, 11,37x3,50m. Rak axel, toppfart 29 knop, marsch 25 knop.

+ Superba sovmöjligheter

- Kapell, ser ut som en galosch med kapellet uppe.

 

Nimbus 365 coupé 11,56x3,50, rak axel, toppfart 25 knop

+ Stort akterdäck

- Bara två kabiner

- Trög och dålig fart trots D6-370hk

 

Skilsö 34 10,50x3,40 (c:a) rak axel, toppfart 28 knop

+ stort akterdäck

+ Suverän midkabin

+ Stor taklucka

- Liten dusch

- Går ev. inte att stå upp och titta genom taklucka när man kör

 

Sargo 33

+ Bra kabiner

+ Egen toa i midkabinen

(Ny båtmodell av "arbetsbåtsstuk" som till skillnad från Nordstar m.fl. i samma storlek var fantastiskt välplanerad och stor inuti. Såg den på Gbgmässan)

........

 

Saga 365

+ Mycket utrymmen

- Ser ut som en container i sjön - alldeles för stor/hög i fören

- Som de flesta Saga tungdriven, skrovet inte heller gjordt för 20+ knop

- Dyr för vad man får
 

(F.ö. har jag tillfälligt botat "trefotssjukan" genom att byta motor i den nuvarande. Vi har ju faktiskt tre separata sovutrymmen, ett akterdäck på 6m² och en salong som rymmer 6 personer sittande m.m. Samt med nya motorn en toppfart på runt 25 knop - med rak axel och en motor).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan man väl säga att nimbusarna och aquadorerna är dyrare än jämförbara båtar,  prisskillnaderna jämnas inte ut på andrahandsmarknaden så mycket, så följer ju andrahandspriset med.

 

Hyttbåtar är ju inte helt fel, men som jag skrivit i en annan tråd, så har nog inte konstruktörerna tänkt sig att man skall bo i dem flera veckor i sträck.

Nimo/Sargo samt NordStar i 27-30-31-fotsklassen, är ju dom som har bäst boendeutrymmen. I Targorna har man slarvat bort detta till förmån för ett stort nedsänkt fördäck. I de större modellerna är det mer generösa innerutrymmen.

 

Sedan är ju Viknes en trevlig båt, finns i några olika storlekar, med alla generösa innerutrymmen.

Påminner en del om hyttbåtarna men däcket är inte nedsänkt, vilket då ger bättre utrymme under däck. Norska båtar är överlag välbyggda och skall inte föraktas.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg_Ohm: Tror du menar Minor/Sargo. Nimobåtarna är ett annat stuk och troligen rätt insomnade....

 

Viknes hade jag inte med i min lista, mest för att frugan inte gillar den "bakvända" vindrutan. Annars är ju Viknes 1030/1080 en mycket rymlig båt med bra sovutrymmen (bl.a. fantastisk och avskild midkabin), bautastort akterdäck (=uterum med kapell över) och bra salongsutrymmen. Och inte minst - kan pinna på rätt bra över 20 knop med rätt motor trots köl och rak axel. Rejält lastutrymme/maskinrum också (påminner rätt mycket om vår NB870 fast längre).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menade Minor som senare bytte namn till Sargo.

Trevliga finska båtar.

Viknes är ju ett utslag av miljön runt den norska västkusten, trots alla fjordar vattnen där vara oskyddade. En rätt så typisk modern och väldigt genomtänkt norsk motorbåt.

Der finns en annan trevlig norsk båt som inte är så vanlig i Sverige, man ser ju en del i Bohuslän under norsk flagg sommartid, Sandvik 945, med reservation för stavning och modell, iallafall en "falsk snipa" rundgattat akterut men planande botten i akterskeppet, jag har sett några få svensksålda på Blocket.

Jag kollade i många år efter begagnade viknesar, främst 1030, men utbudet var magert, även i Norge, och de som var till salu var antingen jättedyra eller rätt så "välanvända" de senare hade troligtvis använts yrkesmässigt, då det fanns lindragare och liknande tillbehör på dessa.

Negativa vindrutor är ju en smaksak, ett arv från tuffare yrkesbåtar. Fördelarna med sådana är mindre påverkan av regn, och det blir mindre reflexer från solen. Sedan kan man ju tycka vad man vill om en eventuell snygghet eller ej i sådana. Den raka motsatsen med svepande panoramarutor, kanske även sådana som är tonade för att inte ge så mycket reflexer är ju en större styggelse, som jag tycker passar bättre i medelhavet och Florida... om ens där...

 

Edit, Sandvik 945 classic, är värd att kolla på, förefaller vara en bra och genomtänkt bobåt, tillika sjöbåt.

Dom har ju en del år på nacken nu, och torde vara rätt överkomliga i pris.

Bildgoogla på den båten!

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte säga att dubbla motorer är ett måste.

Eftersom jag är konstant drabbad av det norrmännen kallar "trefotssjukan" (man längtar alltid efter en tre fot större båt än man har) men samtidigt har en portstorleksgräns i mitt båthus samt inte vill ha dubbla motorer, har jag en liten "lista". Våra krav är inte helt olika dina. Då vi har två tonårsbarn (tjej och kille) är de inte jätteroade av att dela dubbelkoj...

 

Klipp ur min "lista". Alla har singelmotor men är typ "sommarstuga på sjön" och företrädesvis med dörr till kabinen (då vi råkar gilla det). Observera att mina åsikter som nämns nedan är mina egna efter mina referenser och helt subjektiva:

 

Aquador 35 cabin (10,67x3,50, drev, singelmotor 400hk = 35 knop, stor taklucka. Stickkoj går att dela av.

+- Superb midkabin, bra fart

- Dyr, litet akterdäck

 

Marex 350 Scandinavia (10,78x3,31m, drev, singelmotor 350hk = 35 knop, stor taklucka)

+ Smal, bra fart, halvhyfsat akterdäck

- Mindre midkabin, ”billig”/plottrig i bl.a. pentry

 

Forbina 35 CC 10,75x3,45m, singelmotor 330-370hk = 34-38 knop.

+ Stor taklucka

+ Stort akterdäck

+ Stor toa

- Lite trång i förpiken

- Endast dubbelsäng i midkabin

 

Galeon 350 HTC (ful men har tre kabiner)

 

Laguna 1150/1180

 

Marex 370 Aft Cabin (2+(2+1)+1 kojplatser, 11,37x3,50m. Rak axel, toppfart 29 knop, marsch 25 knop.

+ Superba sovmöjligheter

- Kapell, ser ut som en galosch med kapellet uppe.

 

 

Nimbus 365 coupé 11,56x3,50, rak axel, toppfart 25 knop

+ Stort akterdäck

- Bara två kabiner

- Trög och dålig fart trots D6-370hk

 

Skilsö 34 10,50x3,40 (c:a) rak axel, toppfart 28 knop

+ stort akterdäck

+ Suverän midkabin

+ Stor taklucka

- Liten dusch

- Går ev. inte att stå upp och titta genom taklucka när man kör

 

Sargo 33

 

+ Bra kabiner

+ Egen toa i midkabinen

(Ny båtmodell av "arbetsbåtsstuk" som till skillnad från Nordstar m.fl. i samma storlek var fantastiskt välplanerad och stor inuti. Såg den på Gbgmässan)

........

 

Saga 365

+ Mycket utrymmen

- Ser ut som en container i sjön - alldeles för stor/hög i fören

- Som de flesta Saga tungdriven, skrovet inte heller gjordt för 20+ knop

- Dyr för vad man får

 

(F.ö. har jag tillfälligt botat "trefotssjukan" genom att byta motor i den nuvarande. Vi har ju faktiskt tre separata sovutrymmen, ett akterdäck på 6m² och en salong som rymmer 6 personer sittande m.m. Samt med nya motorn en toppfart på runt 25 knop - med rak axel och en motor).

Jag skulle inte säga att dubbla motorer är ett måste.

Eftersom jag är konstant drabbad av det norrmännen kallar "trefotssjukan" (man längtar alltid efter en tre fot större båt än man har) men samtidigt har en portstorleksgräns i mitt båthus samt inte vill ha dubbla motorer, har jag en liten "lista". Våra krav är inte helt olika dina. Då vi har två tonårsbarn (tjej och kille) är de inte jätteroade av att dela dubbelkoj...

 

Klipp ur min "lista". Alla har singelmotor men är typ "sommarstuga på sjön" och företrädesvis med dörr till kabinen (då vi råkar gilla det). Observera att mina åsikter som nämns nedan är mina egna efter mina referenser och helt subjektiva:

 

Aquador 35 cabin (10,67x3,50, drev, singelmotor 400hk = 35 knop, stor taklucka. Stickkoj går att dela av.

+- Superb midkabin, bra fart

- Dyr, litet akterdäck

 

Marex 350 Scandinavia (10,78x3,31m, drev, singelmotor 350hk = 35 knop, stor taklucka)

+ Smal, bra fart, halvhyfsat akterdäck

- Mindre midkabin, ”billig”/plottrig i bl.a. pentry

 

Forbina 35 CC 10,75x3,45m, singelmotor 330-370hk = 34-38 knop.

+ Stor taklucka

+ Stort akterdäck

+ Stor toa

- Lite trång i förpiken

- Endast dubbelsäng i midkabin

 

Galeon 350 HTC (ful men har tre kabiner)

 

Laguna 1150/1180

 

Marex 370 Aft Cabin (2+(2+1)+1 kojplatser, 11,37x3,50m. Rak axel, toppfart 29 knop, marsch 25 knop.

+ Superba sovmöjligheter

- Kapell, ser ut som en galosch med kapellet uppe.

 

 

Nimbus 365 coupé 11,56x3,50, rak axel, toppfart 25 knop

+ Stort akterdäck

- Bara två kabiner

- Trög och dålig fart trots D6-370hk

 

Skilsö 34 10,50x3,40 (c:a) rak axel, toppfart 28 knop

+ stort akterdäck

+ Suverän midkabin

+ Stor taklucka

- Liten dusch

- Går ev. inte att stå upp och titta genom taklucka när man kör

 

Sargo 33

 

+ Bra kabiner

+ Egen toa i midkabinen

(Ny båtmodell av "arbetsbåtsstuk" som till skillnad från Nordstar m.fl. i samma storlek var fantastiskt välplanerad och stor inuti. Såg den på Gbgmässan)

........

 

Saga 365

+ Mycket utrymmen

- Ser ut som en container i sjön - alldeles för stor/hög i fören

- Som de flesta Saga tungdriven, skrovet inte heller gjordt för 20+ knop

- Dyr för vad man får

 

(F.ö. har jag tillfälligt botat "trefotssjukan" genom att byta motor i den nuvarande. Vi har ju faktiskt tre separata sovutrymmen, ett akterdäck på 6m² och en salong som rymmer 6 personer sittande m.m. Samt med nya motorn en toppfart på runt 25 knop - med rak axel och en motor).

Vilken koll på båtar du har :-) Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Flipper 850/760 skulle jag rekommendera. Inköp ca +200 tkr. kabinbåt med gott om utrymmen som man kan stänga in sig i när det är svalt ute.

 

850 har akterruff och rymlig wc. 760 lite mindre men räcker gott och väl.  

 

ca 5000:- båtklubbsavgift.(frivilligt om man inte har egen plats) ca 5000:- i bränslekostnad.

ca 5000:- i försäkring. Service + stift.olja,filter 5000:- ca

 

Vi gick från 20 000:- /år till 5000:-/år  genom att byta båtklubb/marina...!

 

Servicekostnader beror på hur händig man är själv. Jag gör allt utom att serva drevet som jag lämnar i till en servicefirma i sthlm. Där spar man in mycket.

 

Vi blev med båt 2015 och en ny värld öppnade sig. Sommarstugan har vi trots allt kvar. Det är ju inte alltid sommar... 

 

Besök båtmässan och prata båt och sondera terrängen. Lycka till!!

 

//Björn S ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade också på Flipper 760 en gång, men tyckte den var för liten. En närstående släkting har dock en 760 och tycker den är perfekt för dem. Flipper 999 var dock ett bättre alternativ för oss, om man pratar Flipper. Fast man lägger ju ribban olika för vad som "räcker gott och väl".

 

Och det är tur det, annars skulle mångfalden bland båtarna försvinna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...