Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Crabmeat

Borra hål i kölen - darwin awards

Rekommendera Poster

Hej,

skall sätta på ny ekolodsgivare på båten. Den skall sitta på kölen för bästa resultat. Då grejen har kabel, skall ju en sådan dras med. Kontakten är 28 mm, vilket skulle innebära ett 28 mm hål rakt genom kölen. Kölen är typ 10 * 14 cm ek med plast. Alternativet skulle vara att kapa kabeln, men det är inte rekommenderat. 

 

Så, hur sjutton täta igen ett 28mm  hål rakt genom kölen?

 

Och ja, satsar på darwin awards detta år med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför genom kölen? Om du måste igenom är det väl bättre att ta hål i ett bottenbord.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför genom kölen? Om du måste igenom är det väl bättre att ta hål i ett bottenbord.

/Claes

 

Hur skyddar jag sladden då? är  1 dm från aktuellt läge till borden. Och vidare, hur tätar jag igen hålet i bottenbordet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser givaren ut? Dom givare jag har haft för genomgående montage har varit runda med en gängad del som går genom skrovet och sladden i den änden som hamnar på insidan. Låter som att du har en givare för akterspegelsmontage. Har du ingen akterspegel att montera på? Snipa?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits mycket om detta i flera olika trådar.

Ibland kan man montera givaren på insidan av skrovet, för att undvika håltagning. Jag hade i nimbusen en akterspegelgivare på insidan fastkletad i Sikaflex, det är viktigt att det inte finns luftbubblor mellan givaren och skrovet. Sedan måste skrovet vara av enkellaminat. När jag bytte från stävskena i aluminium till en av rostfritt stål slutade det ekolodet att fungera, signalen gick liksom inte fram. Givaren fick flyttas en bit åt ena sidan.

 

Ett annat gammalt tips är att montera en givare i ett PVC-rör, typ avloppsrör eller liknande som är limmat mot insidan av skrovet, fylla röret med olja, glykolblandning eller liknande och placera givaren i detta. Men det, det krävs ett skrovet är enkelaminerat och att ekolodet har hygglig effekt, men ändå tappar man en del, jag vet att jag fick osäkra djupuppgifter då det var djupare än 50 meter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är en ganska stor historia. Typ som en avlång puck, den går inte att ha på insidan. Den måste även sitta på kölen, utan på, annars fungerar den inte.(och ja, jag inser att det kommer bli problem om jag kör in i leran)

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är en ganska stor historia. Typ som en avlång puck, den går inte att ha på insidan. Den måste även sitta på kölen, utan på, annars fungerar den inte.(och ja, jag inser att det kommer bli problem om jag kör in i leran)

Till vissa ekolod kan man köpa en givare av genomgående typ som jag beskrev ovan. Antar att du har träskrov? Akterspegel? Varför tror du att den måste sitta på kölen?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ahr aldrig någonsin sett en ekolodsgivare sitta i kölen så som du beskriver. Vid första tillfälle som du rider lite över nån sten så skulle det bli mos av den.

Man sätter den vis sidan av genom ett bord mellan två spant. Och om du vill att den skall mäta lodrätt får du yxa till en kloss i rätt vinkel

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok träbåt?

Många, eller iallafall vissa, lever i villfarelsen att ekolodsgivaren skall vara placerad i skrovets lägsta punkt... Det är tvärt om, dessa skall vara placerade en liten bit under vattenlinjen.. Sedan kan ekolodet kalibreras att räkna bort avståndet mellan givaren och vattenlinjen.

Följ Bosses råd här ovan!

Är det så att givaren är en "avlång puck" med en gängad hals på? och ur halsen kommer kabeln som är till själva instrumentet?

Kapa aldrig sådana kablar! det kan vara en koaxialkabel, iallafall på litet äldre ekolod, modernare har tunnare signalkablar, och kan skarvas, men tillverkarna rekommenderar inte detta. Visserligen kan även en koaxialkabel skarvas men det är lätt att det blir fel, så undvik det!

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan mycket väl skarva kabeln men som alltid måste det göras riktig, inte med sockerbit. Att tillverkarna inte rekommenderar detta beror på att de inte vill ha en massa garantianspråk när ägarna lekt "Electric cowboy". Är det koax så kan man tex använda en BNC-kontakt som skarv.

Ett dussin kablar har jag säkert skarvat och aldrig några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att givaren kommer att sitta i kölen. Jag är införstådd med att det blir illa om/när jag kör i botten. 

 

Frågan är, hur lagar jag bäst hålet i bottenbordet om jag gör ett 25mm hål?

 

MVh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ja, gör som du vill. 

Att borra hålet och sen täta det är ju inte direkt svårare för att det är djupt, längre borr och mer gucka. Kanske att guckan får vara lite mer lättflytande för att nå igenom, epoxy kanske.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 mm hål är ju rätt stort hål....

Du ska kanske i alla fall fundera på att kapa givarkabeln och montera en skarvkontakt. Även om det är en koax-kabel så finns det ju mycket mindre kontakter som kan användas som skarvkontakt om du vill kunna lossa och dra ur givaren utan att kapa kabeln varje gång.

Om det är ett antal signalkablar i kabelhöljet så är det ju ännu lättare att ordna en skarv.

 

Om du envisas med att montera givaren under kölen så kan det ju finnas anledning att demontera den och få ur kabeln igen när du råkat stöta i någon bergklack. (Ta gärna en promenad på någon vinteruppläggningsplats och titta på hur ekoloden sitter monterade. Under kölen är nog sällsynt.)

 

Om du berättar vad det är för fabrikat o modell på ekolod o givare (eller foton) så kanske det kan ges ytterligare råd om hur du kan lösa monteringsfrågorna.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Förr gick det att skruva isär kontakten som skulle in i instrumentet, då behövs inte större hål än kabelns diameter.

 

För övrigt skulle det vara intressant att få veta varför givaren måste sitta på kölen?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en anledning till att givaren kommer att sitta i kölen. Jag är införstådd med att det blir illa om/när jag kör i botten. 

 

Frågan är, hur lagar jag bäst hålet i bottenbordet om jag gör ett 25mm hål?

 

MVh

Kan du inte förklara för oss som inte begriper, vad det finns för anledning att sätta givaren i kölen. Det låter nämligen konstigt.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En eller flera bilder är inte fel heller

 

Tommy

 

Som heller inte kan förstå  varför ekolodet måste sitta under kölen och varför inte du kan montera en skrovgenomföringsgivare och  montera som föreslagits.

 

 

 

post-106994-0-96525300-1487935234.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat är väl yrkesfiskare?

Förmodligen något klurigt fiskelod som behöver fri horisont för att inte få alltför stora blinda fläckar.

 

Jag skulle mest oroa mig för styrkan i kölstocken med ett entumshål rätt igenom.

Det är ju trots allt båtens ryggrad.

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabmeat är väl yrkesfiskare?

Förmodligen något klurigt fiskelod som behöver fri horisont för att inte få alltför stora blinda fläckar.

 

Jag skulle mest oroa mig för styrkan i kölstocken med ett entumshål rätt igenom.

Det är ju trots allt båtens ryggrad.

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

I min sista fiskebåt hade jag 3 olika ekolod, ingen av den dem hade givaren sittande i mitten utan en bit ut på en kloss. Inte heller ASDICen satt i mitten. Crabmeat måste ha nån annan, förmodligen jätteklurig, tanke med sitt resonomang. Undrar vad bara?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Crabmeat är väl yrkesfiskare?

Förmodligen något klurigt fiskelod som behöver fri horisont för att inte få alltför stora blinda fläckar.

 

Jag skulle mest oroa mig för styrkan i kölstocken med ett entumshål rätt igenom.

Det är ju trots allt båtens ryggrad.

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

I min sista fiskebåt hade jag 3 olika ekolod, ingen av den dem hade givaren sittande i mitten utan en bit ut på en kloss. Inte heller ASDICen satt i mitten. Crabmeat måste ha nån annan, förmodligen jätteklurig, tanke med sitt resonomang. Undrar vad bara?

 

/B

Nä men så är du ju inte fiskare längre heller... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Crabmeat är väl yrkesfiskare?

Förmodligen något klurigt fiskelod som behöver fri horisont för att inte få alltför stora blinda fläckar.

 

Jag skulle mest oroa mig för styrkan i kölstocken med ett entumshål rätt igenom.

Det är ju trots allt båtens ryggrad.

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

I min sista fiskebåt hade jag 3 olika ekolod, ingen av den dem hade givaren sittande i mitten utan en bit ut på en kloss. Inte heller ASDICen satt i mitten. Crabmeat måste ha nån annan, förmodligen jätteklurig, tanke med sitt resonomang. Undrar vad bara?

 

/B

Nä men så är du ju inte fiskare längre heller... :-)

 

Om du tror att det skulle bero på att mina ekolod var felplacerade så, jaha, tro det då.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

28 mm hål är ju rätt stort hål....

Du ska kanske i alla fall fundera på att kapa givarkabeln och montera en skarvkontakt. Även om det är en koax-kabel så finns det ju mycket mindre kontakter som kan användas som skarvkontakt om du vill kunna lossa och dra ur givaren utan att kapa kabeln varje gång.

Om det är ett antal signalkablar i kabelhöljet så är det ju ännu lättare att ordna en skarv.

 

Om du envisas med att montera givaren under kölen så kan det ju finnas anledning att demontera den och få ur kabeln igen när du råkat stöta i någon bergklack. (Ta gärna en promenad på någon vinteruppläggningsplats och titta på hur ekoloden sitter monterade. Under kölen är nog sällsynt.)

 

Om du berättar vad det är för fabrikat o modell på ekolod o givare (eller foton) så kanske det kan ges ytterligare råd om hur du kan lösa monteringsfrågorna.

 

"Om du envisas med att montera givaren under kölen så kan det ju finnas anledning att demontera den och få ur kabeln igen när du råkat stöta i någon bergklack. (Ta gärna en promenad på någon vinteruppläggningsplats och titta på hur ekoloden sitter monterade. Under kölen är nog sällsynt"

 

Jo, du har en poäng, men jag går all in på att den klarar sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Crabmeat är väl yrkesfiskare?

Förmodligen något klurigt fiskelod som behöver fri horisont för att inte få alltför stora blinda fläckar.

 

Jag skulle mest oroa mig för styrkan i kölstocken med ett entumshål rätt igenom.

Det är ju trots allt båtens ryggrad.

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

I min sista fiskebåt hade jag 3 olika ekolod, ingen av den dem hade givaren sittande i mitten utan en bit ut på en kloss. Inte heller ASDICen satt i mitten. Crabmeat måste ha nån annan, förmodligen jätteklurig, tanke med sitt resonomang. Undrar vad bara?

 

/B

 

Coppertail har helt rätt i sitt resonemang. Alternativet är att köpa två styck givare, en på vadera sida av kölen och alltså borra två hål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men det gäller nog att montera givaren så tätt som möjligt och sedan hälla på med epoxy i hålet uppifrån tills det inte suger mer.

Man får inte loss den utan tiger eller motorsåg igen, men det är nog av underordnad betydelse i detta fall?

 

Jag tänkte göra det ännu jobbigare. Pucken sitter på kölen, därefter skall sladden plastas in för att slutligen då gå igenom bottenboden.. 

 

Kan man stoppa in någon form av plugg genom bottenborden och tro att det kan ge bra stöd, eller är det allra starkaste epoxy?  För annars blir det epoxyfrensy som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har nog anat att detta var tanken bakom Crabmeats funderingar. 

Nu vet jag inte hur din båt ser ut i botten. Men i praktiken så skymmer kölen inget i lodloben såvida du inte har en segelbåtsköl såklart, då skulle det kunna påverka lite. 

 

Men om du sidoförskjuter givarn med kanske 60-70cm. så får du ha med  det i tanken när du sätter uppefter bergskanter och kompensera lite för det.

 

Men eftersom jag anar att du är lika enveten som jag är och det är din båt så släpper jag detta nu.

 

Lycka till

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli problem med turbulens och virvlar och bubblor och sånt vid kölen som kan störa ekolodet?

Kölen går ju ändå längs med hela båten och borde dra med sig en del luft när den skär genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skarvade min givarkabel från min Panoptix scanner (typ nätverkskabel) av anledningen att jag ville borra minsta möjliga hål. Inga konstigheter alls, och jag gissar att du kan ha din (eventuella) skarv ovanför vattenytan samt inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli problem med turbulens och virvlar och bubblor och sånt vid kölen som kan störa ekolodet?

Kölen går ju ändå längs med hela båten och borde dra med sig en del luft när den skär genom vattnet.

Bra fråga, men kölen är ju den yttersta punkten på båten. Bubblorna borde ju därför lämna kölen först. I så fall bör ju det vara värre och ha givaren som många andra båtar har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skarvade min givarkabel från min Panoptix scanner (typ nätverkskabel) av anledningen att jag ville borra minsta möjliga hål. Inga konstigheter alls, och jag gissar att du kan ha din (eventuella) skarv ovanför vattenytan samt inne i båten.

 

Jodå, den är ovan vatten. Men jag är halvblind och inte speciellt fingerfärdig. Skall försöka ringa någon som är bättre på det och gjort det tidigare som i så fall har gjort jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skarvade min givarkabel från min Panoptix scanner (typ nätverkskabel) av anledningen att jag ville borra minsta möjliga hål. Inga konstigheter alls, och jag gissar att du kan ha din (eventuella) skarv ovanför vattenytan samt inne i båten.

 

Jodå, den är ovan vatten. Men jag är halvblind och inte speciellt fingerfärdig. Skall försöka ringa någon som är bättre på det och gjort det tidigare som i så fall har gjort jobbet.

 

 

De givare som jag sett som använder motsvarande nätverkskabel (då informationsflödet är så stort att det ej räcker med ex NMEA2000) rekommenderar alla att man inte klipper och skarvar i kablaget. Jag har som sagt Garmin som ju menar detta men samtidigt säljer ett kit för den som nu måste skarva – något motsägelsefullt.

 

Det är dock inga konstigheter att skarva. Det brukar handla om åtta kablar som alla har olika färg( + möjligtvis någon slags flätad skärm eller är det kanske en jord?). I mitt fall körde jag ett tag med åtta lösa sladdar tvärs över motorrummet, förbi generator och en massa annan el, och jag hade inte en enda störning.

 

Utan att egentligen kunna någonting så gissar jag att detta sätt att flytta information är ganska okänsligt för störningar (jämför med ett kontorslandskap som ju dräller av källor till elektromagnetisk strålning utan störningsproblem).

 

Ett enkelt jobb med andra ord. Förutsatt att man har hygglig syn då kablarna är rätt tunna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...