Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
liza2132

Snurra med baktändning ?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Honda 2.3 hk 4-takt på min gummijolle. Problemet med denna är att den ofta, då man rycker i startsnöret, rycker det mycket hårt tillbaka vilket inte känns skönt i armen.

Någon som vet orsak och lämplig åtgärd ?

// Thomas Heimer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Är väl en skapligt ny BF2.3 så kanske gäller garantin fortfarande?

Baktändning är möjlig men rejält osannolik kan jag tycka. Kanske hakar sig bara startsnörets mekanism? Går motorn helt okej när den väl har startat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar

När den startat går den okej. Om startmekanismen ligger kvar i ingrepp och motorn tänder normalt borde snöret lindas bakvägen på trumman?

 

Nu kan man ibland dra ut 2-3 dm och få ett mycket kraftigt (och smärtsamt framför allt) ryck tillbaka.

Nästa drag kan funka normalt och motorn startar. Tyvärr ingen garanti kvar.

 

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tändförställning på sådana motorer? Då kan man tänka sig att den fastnat i läge för högt varv, tänder för tidigt, men rätt när motorn går.

Hört talas om för länge sen att man på gamla motorcyklar (HD, Indian) kunde glömma ställa ner tändningen och få benet avslaget av kicken (skröna?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått liknande symptom på ett par småsnurror och upplevt att det hängt ihop med att tänddelar varit ur form eller lite dålig bensin. Känslan har varit att om motorn varit svårstartad är detta något som hänt lite slumpartat när motorn nästan startat.

 

Samma effekt som på bilar eller andra motorer som av någon anledning inte riktigt velat starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att BF2.3 har automatisk tändförställning direktkopplad till gasreglaget?!
[brukar vara så enkelt anordnat på andra fabrikat av utbordare. Långt ifrån idealiskt att tändförställningen vid plötsligt gaspådrag flyttas direkt till högvarvs-gradtal. Blir litet sämre acceleration/uppvarvning jämfört med varvtals-avkännande förtändningsreglering. (Men på sjön finns  ju inga sega uppförsbackar så den förenklingen är väl okej, särskilt på små motorer.)
Brukar sitta en platta med avkännare under svänghjulet som styr CDI:ns tändögonblick, denna vrids litet alltefter gasreglagets läge ändras. Kanske 20-30 graders vridning eller så.
Att motorn skulle ha helt fast tändförställning fixerad på exempelvis 15-25 grader håller jag för osannolikt, men men. (Skulle ge hackig osäker tomgång, lägre toppeffekt och sämre miljöegenskaper.)]


Skulle lyft av motorkåpan och försökt kika ifall gasreglage/vajer även påverkar nån arm som försvinner in under svänghjulet. Och i så fall kollat ifall denna mekanism kan krångla på nåt okänt vänster??

Dåligt med gratis-dokumentation om motortypen men jag har åtminstone hittat en "owners manual-pdf" på DENNA SAJT.
(Intressant och ovanlig lösning med fläktdriven luftkylning, ingen jäkla gummiimpeller eller korrosion i kylkanaler.)

@Trewq inlägg #4: Jo, eller ännu värre att ifall knäleden hålls uträtad vid kickandet kan skelettets underben glida av knäleden och "skjuvas" upp i låret. Hujeda mig, minst sagt.
Gamla motorcyklar som HD eller Indian krävde nog litet smartness inför start.  

Själv hade jag en encylindrig Honda XL500 med automatisk dekompressions-ventil enligt denna YouTube-film. (Konstigt, den var som jag minns det lika enkel att kicka igång som en större moppe? Alltså absolut inget större flerkicks-labbande till rätta komp-läget som visas i filmen. Möjligen nån halvvägs-kick för att hitta läget inför själva startkicken? Har visserligen kort minne??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...