Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_paz

Trailer/vagn till nimbus 2600 / 27 familua

Rekommendera Poster

Funderar runt inköp av en Nimbus 2600 eller 27 familia, då jag gillar storleken och planlösningen.

 

Men, jag vill kunna dra hem båten och ha den på tomten, har ca 5 km från lyftplats till tomten, så att dra med traktor eller större bil borde vara enkelt.

 

Dock så har ju nimbusen köl, så jag undrar om det är någon som vet vilken kärra, för bil eller traktor, som går att justera för att passa en nimbus med köl (och skedda)

 

tack på förhand.

 

Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en vagn för vår segelbåt som en lastbil eller traktor kan dra. Det var en klurig gubbe som hade svetsat ihop en stabil vagn (stod en 38 fotare på den). Jag drar den med traktorn. Men min traktor väger 7 ton med hyfsade bromsar. Just bromsar är ju rätt bra att ha och de brukar inte finnas på en vagn. Jag köpte en hemmabyggd vagn men det finns ju andra som svetsar ihop sädana: http://www.lastexperten.se/vra-produkter/batvagn-38-200-ton.

 

OBS! Se till att du har bromsar. Gamla traktorer brukar tyvärr inte ha så kraftiga (om ens några som fungerar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Surte båt.

 

surtebat.se

 

De har fina galvade vagnar. Marginellt dyrare än begagnade när jag skulle köpa till en 40-fots motorbåt.

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt en 2600 och frågan börjar bli allt mer akut. Har fortfarande inte sett en 2600 eller 27:a på en båtvagn liknande MD/Tjörntrailern. Är det någon som har en vagn som dessa som kan visa hur det ser ut när båten står på vagnen?, med kölen, skäddan osv. Vill inte lägga ut tämligen mycket pengar på en vagn som inte passar båten.

 

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...