Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej..! Kommer att installera en 30-40 liters beredare i min segelbåt till sommaren, tänkte välja Isotemp Basic..

Men jag har lite funderingar angående eventuell bakteriebildning i vattnet... Har haft även dessa funderingar över mitt nuvarande system utan beredare.. Det blir ju lite temperaturväxlingar upp och ner med en beredare.. Ja har just nu ca 100 liters tank ombord, men tänkte lägga till en tank på ytterligare 100 lit.. Beredaren kommer att värmas både av motorns kylvatten under gång, samt landström när tillgång finns... Är det någon som har några erfanheter, åsikter... Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du fyller kommunalt vatten renat på reningsverk behöver du inte vara orolig för bakterier, se tråd om detta här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78846-test-av-vanligt-vattens-hållbarhet/

 

Om du fyller ur brunn utan rening ofta och mycket skulle jag för det första skaffa ett filter som jag kopplar på slangen för att bli av med ev. "skräp" och för det andra skulle jag konservera vattnet med Aquaclean eller liknande. Sedan skulle jag inte oroa mig mer...

 

Varmvattnet kan ju vara värre, men det brukar man ju inte dricka.

Legionella lever och frodas som bäst vid 35-40 C och dör långsamt vid 50 C. Håll tanken över 50 C.

Legionella smittar genom luften, dvs. du bl inte smittad om du dricker vattnet utan om du duschar.

Dessutom är det ovanligt at friska personer smittas.

 

Enligt Boverkets byggregler ska vattnet ut ur kranen vara minst 50 C så håller man sig till det jag säker på att man kan dricka även varmvattnet utan att bli sjuk.

 

Om vattnet i varmvattenberedaren blivit stående ljummet utan värme en tid så rekommenderar jag uppvärmning till minst 60 C innan du använder vattnet.

Det är ingen id'e att försöka spola ur beredaren, då måste du spola igenom ca. 350 liter vatten för att skölja ur allt gammalt vatten eftersom nytt och gammalt vatten hela tiden blandas med varandra.

 

Bättre då att tömma ut vattnet som stått i beredaren så att beredaren blir tom och sedan fylla på nytt vatten.

 

En variant är att aldrig lämna beredaren med varmt/ljummet vatten utan se till att den är kall när du lämnar båten under arbetsveckan om du inte håller beredaren varm med solel eller landström.

 

Min gissning är att erfarenheten är att nästan ingen blivit sjuk av varesig varmt eller kallt vatten ombord på sin båt. Vi har såpass bra vatten och såpass lite "farliga" bakterier i Sverige och dessutom är vi väldigt medvetna om problem med bakterier i mat och vatten och kanske ofta överdrivet försiktiga.

 

Tillägg: Undvik att få varmare vatten än 60 C ut ur kranen eftersom det finns risk för brännskador vid högre temperatur. Om allt är rätt installerat så ska du kunna ställa in varmvattentemperaturen med en blandningsventil på beredaren. Om du har 90 C i beredaren ska du alltså inte få varmare vatten än 60 C ut ur kranen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..! Kommer att installera en 30-40 liters beredare i min segelbåt till sommaren, tänkte välja Isotemp Basic..

Men jag har lite funderingar angående eventuell bakteriebildning i vattnet... Har haft även dessa funderingar över mitt nuvarande system utan beredare.. Det blir ju lite temperaturväxlingar upp och ner med en beredare.. Ja har just nu ca 100 liters tank ombord, men tänkte lägga till en tank på ytterligare 100 lit.. Beredaren kommer att värmas både av motorns kylvatten under gång, samt landström när tillgång finns... Är det någon som har några erfanheter, åsikter... Tacksam för svar

Jag tvättar ur mitt sötvattensyste med bakteriedödande medel, en tank i taget.

Beredaren står på 75 grader så det sköter sig själv.. skulle behöva kalla ur däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med dricksvattnet ombord, annat är utfällningar som man kunnat skölja eller tvätta bort. Tankar i stort sett alltid kommunalt dricksvatten och har god omsättning på detta.

På ställen som Nord- och Syd-Koster som saknar kommunlat vatten fyller jag i separata vattendunkar eller i nödfall i PET-flaskor... eller dricker öl... och badar i havet...

 

När jag varit utomlands och bott på billiga hotell och andra slags boenden, och använt duschen, där det finns sådan, och vattenkvaliteten känts tvivelaktigt har jag skruvat bort duschmunstycket och duschat direkt ur slangen.

Risken är då mindre att man får en vattendimma med misstänkta legionellabakterier, man kan andas in. Det var en infektionsläkare som åkte runt i världen i kriszoner och arbetade med olika biståndsprojekt som tipsade (med ett "p") mig om detta, om det har någon beprövad och vetenskapligt grund vet jag inte, men bara tron kan ju hjälpa långt.

 

Jag tror det är farligare att få en kallsup direkt ur havet, speciellt under tider med algblomning, hunden har en stabil mage som tål det mesta, men har några gånger fått ordentlig "magsjuka" efter att fått i sig havsvatten. Det är alltså inte bara saltvattnet i sig utan andra saker som skapar detta problem.

 

Infektionens namn, "Legionärssjuka", "legionella" kommer av att det någonstans någon gång var militärer, legionärer, som var i dåligt skick som råkade ut för denna bakterie som då förorsakade en elak lunginflammation. Och om man har dålig motståndskraft kan man dö av denna infektion, om den får härja fritt i kroppen.

Och på den tiden man benämnde soldater som "legionärer" fanns fet väl kanske ingen antibiotika...

 

Länk till Vårdguiden:

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Legionarssjuka/

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man... Alla världens sanningar finns på Wikipedia.

Jag tänker väl annars att det var delar av Julius Ceasars armé som fick ljummet tvättvatten i nån akvedukt... :unsure:  Eller om vattnet var taskigt i Rubicon... Det var väl föresten där som dom uppfann Yatzy... Ja ok, jag har väl en divergerande uppfattning om världshistoriens olika delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, där ser man... Alla världens sanningar finns på Wikipedia.

Jag tänker väl annars att det var delar av Julius Ceasars armé som fick ljummet tvättvatten i nån akvedukt... :unsure: Eller om vattnet var taskigt i Rubicon... Det var väl föresten där som dom uppfann Yatzy... Ja ok, jag har väl en divergerande uppfattning om världshistoriens olika delar.

Å Allan 100-åringen Karlsson va ju inte med på den tiden.. han hade haft svar annars..

Fö.. 100-åringen.. är typ kopifiering av en tidigare åxå filmatiserad variant av en snubbe som heter Elmo.. finns kanske på wiki..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doktorkompisen säger att det troligen förekommer en del fall av legionella men i så pass mild form att folk inte uppsöker vården. Ev har bakterierna bara förorsakat Pontiacfeber. När man för många år sedan skulle spara energi och sänkte varmvattentemperaturen till runt 45°C i bostadshus så förekom det en hel del fall, i synnerhet i hus med varmvattencirkulationspumpar.

Om vattnet värms till minst 70°C så dör bakterierna på något 10-tal sekunder. Om man inte använder varmvattnet förrän det blivit så varmt och spolar ut ungefär det som står i ledningarna så ska det inte vara någon fara.

Alternativet är att aldrig låta varmvattnet bli kallare än 50°C.

En intressant fråga är hur varm en lite större beredare, tex 40liter, blir. Hinner motorn värma tillräckligt? Det beror ju på motorns storlek naturligtvis men hur är det tex med 40liter och 20hkr motor?

Värmer man 20liter från 20-70°C så åtgår det 1,16 kWh. Tar man ut 15hkr ur motorn så har man runt drygt 3kWh, en gissning är att runt 30 min motorgång borde räcka för att få upp 70°C. Låter det rimligt i verkligheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med bhemac till typ 80 %, allt utom att värma en 20 l vvb till 70 C på 30 minuter. Tillägg:Oj, 40 liter var det ju.

 

Från början när vattnet är kallt så går det rätt fort, mycket energi kyls bort från kylvattnet.

Mot slutet när temp i vvb är 60 C och närmar sig 70 C och kylvattnet från motorn är 90 C blir avkylningen sämre och mycket av energin i kylvattnet passerar ut i havet.

 

Lite petigt, men legionella dör snabbt redan vid 60 C, så man behöver inte koma upp i 70 C, men tror ändå det tar längre tid än 30 minuter.

 

Det som styr tiden -förutom att det finns tillräclkigt med varmt kylvatten - är hur effektiv värmeväxlingen in i beredaren är.

 

Om du kör en 300 hk motorbåt har du också 90 C kylvatten så uppvärmningstiden kommer troligen att bli ungefär lika lång. Med större kylvattenflöde blir större delen av värmeslingan i beredaren nära 90 C än med en mindre motor, men skillnaden blir inte så stor som man kan förledas att tro.

 

Med en större motor kan du däremot hinna värma mera vatten, eller så skaffar du en fantastisk varmvattenberedare med extremt bra värmeväxling. Gör du det kan uppvärmningen gå fortare med en större motor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack allihop.. Nu fick jag lite kött på benen... Så det är när man har ett system med beredare där vattentemperaturen kan pendla mellan ca 85c (motortemp) och ner förbi kritiska 35-40, till omgivningstemp som det kan bli kritiskt... Men problem med typ legionella om man bara använder kallvatten kan jag väl knappast få, Eller..?... Mina tankar ligger mot skrovet under vattenlinjen, och kan väl knappast nå mer 20c en varm dag... Hälsn: Thomas..... Ps: kanske ska fortsätta med Raggardusch och soluppvärmd pumpdunk på däck..He He..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent ovetenskapligt och subjektivt blir vattnet i min 40 liters beredare varmare än vad som är nyttigt för kroppen, detta efter 1-2 timmars gång med KAD43, eller efter två timmars anslutning till landström.

-Jo jag har öppnat blandningsventilen en del och kan numera undvika att skålla mig. Det blir varmare med landstömmen än efter motordriften.

 

Det där med försiktighetsåtgärden att skruva bort duschhandtaget vid tvagning på billiga hotell utomlands... Man vet ju aldrig, det kan ju förekomma andra bakterier än legionellan också, de farligaste djuren eller organismerna som finns är ju oftast så små att man inte ser dem. Flodhästar och Komodovaraner icke att förakta, men oftast ser men dem på långt håll, och det förekommer ibland varningsskyltar, dock ej Bohuslän...

 

Till trådstartaren, Sneseglarn2, kan vi ju sammanfattningsvis säga lugnande, att så länge hen fyller med friskt kommunalt vattenledningsvatten är det ingen fara, iallafall inte här hemma i vårt land.

Och temperaturen inuti varmvattenberedaren är som den skall, så  dör legionärssjukans bakterier. Och om man ändå har otur och får i sig sådana bakterier i luftvägar och lungor, är det då personer med nedsatt immunförsvar som drabbas. Och det finns vårdcentraler samt apotek med välfyllda antibiotikaförråd längs kusterna, man kan ju få andra infektioner också...

 

Sedan vet jag av erfarenheter (i pluralis) att man kan få äckliga beläggningar i tanken, slangar och i pumpen, dessa går att tvätta bort eller skölja ur. Slangarna skall ju byts nån gång vart femte år eller så... (vem gör det?) och man skall ha en skyddande sil innan pumpen.

 

Om man har vattenparanoija finns det filterbehållare, kanistrar, som man kan fylla med olika sorters passivt eller aktivt filtermateriel att ansluta mellan tank och pumpen. Jula har en sådan, egentligen avsedd för sommarstugor eller fastigheter som saknar kommunlat vatten, men jag vet att det funkar även i en båt med lägre tryck. Man kan ju fylla en sådan behållare med aktivt kol om man nu vill göra det.

 

Men egentligen skulle man ju ha ett filter, eller iallafall en sil mellan påfyllningsanslutningen och tanken, så att man inte får ner skräp i tanken. Men bakterier och virusar är så himla små att det är svårt att filtrera bort dessa ur vattnet, iallafall med prylar man kan köpa i vanliga butiker.

 

Kanske man kan filtrera genom semiperiabla filter, såsom i "watermakers" och avancerade vattenreningsgrejer som exempelvis akvariefiskodlarna använder, och då får man ut endast H2O, ett vatten utan mineraler och annat som kan vara bra att ha i dricksvattnet...

Måhända är detta något för långfärdsseglare som tvingas bunkra från tvivelaktiga vattenkranar eller då tar upp havet som dricksvatten..

 

Jag tror dina farhågor har kommit under funderingar innan du somnat eller under något tråkigt TV-program, i verkligheten, iallafall här hemma, behöver du inte bekymmra dig så länge du tankar kommunalt vattenledningsvatten... (om nu inte detta blivit förorenat, men då brukar det hänga en skylt på vattenkranen... och då brukar "Brandkåren" köra ut sin tankbil... och du får fylla i dunk).

 

Sedan är det ju bra att tydligt märka ut vatten- och bränslepåfyllningshålen, jag vet en familj som tankade diesel i vattentanken, så var den semestern förstörd. Men jag vet inte vilket som är värst att fylla diesel i vattentanken eller tvärt om, bör iallafall undvikas x flera!

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i min båt är en Penta MD7A, 13hk, Martec sötvattenkylning... Det lär väl ta minst en och en halv timma att värma en 40 liters beredare med motorgång.. Eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten som håller sig under 20 C funkar att dricka under lång tid spm du såg i mitt vattenexperiment., http://www.maringuiden.se/forum/topic/84677-varmvattenberedare/?p=608463.

 

Man ska inte överdriva risken med bakterietillväxt i ljummet vatten. Det tar ju lite tid för bakterierna att föröka sig till en mängd som våra kroppar inte kan hantera och så dricker vi ju helst inte varmt vatten.

 

Man ska absolut inte överdriva risken med legionella om man är frisk, men spruta inte legionellasmittat vatten med blomspruta i din gammelmormors ansikte presis när hon gäspar.

 

Det är i stort sett bara på sjukhus och äldreboenden legionella utgören stor riskfaktor.

Det fin många felbyggda rörsystem i våra bostäder, men det funkar ändå, nästan alltid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till:

 

Köp en så stor vv-beredare som du har plats för eller råd med.

Hellre 40 liter än 30 i ditt fall, eller kanske större?

Jag upptäckte det när jag bytte båt, det var vv-beredare av samma fabrikat av samma serie i dessa med olika storlekar.

I den större är det ju mer volym och massa, det tar längre tid för vattnet att förlora värmen.

I vår 40-litersberedare har vi varmt diskvatten till frukostdisken dagen efter motorgång (utan landströmsanslutning under natten) dessutom räcker det till minst en snabbdusch.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till:

 

Köp en så stor vv-beredare som du har plats för eller råd med.

Hellre 40 liter än 30 i ditt fall, eller kanske större?

Jag upptäckte det när jag bytte båt, det var vv-beredare av samma fabrikat av samma serie i dessa med olika storlekar.

I den större är det ju mer volym och massa, det tar längre tid för vattnet att förlora värmen.

I vår 40-litersberedare har vi varmt diskvatten till frukostdisken dagen efter motorgång (utan landströmsanslutning under natten) dessutom räcker det till minst en snabbdusch.

 

...

Det lutar åt en 40 liters Isotemp Basic, den får precis plats i motorrummet bakom S110 drevet.. Georg_Ohm, Vad var det för 40 liters beredare du hade....?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har inget varmvatten så det ska installeras, förhoppningsvis tillsammans med ett vattenburet värmesystem. Min motor är på ca 28hkr men jag tar nog sällan ut mer en 10hkr. En 40lit VVB tror jag aldrig kommer upp i temperatur, 20lit är mer realistiskt. I synnerhet om man som diskuterats i en annan tråd, kan värma med solpanelerna. Möjligen kan man seriekoppla två 20lit VVB och i början av uppvärmningen, koppla förbi den ena tills man fått upp temperaturen. Nu har jag en 8lit beredare som ligger, den borde komma upp i temp snabbt sen kan man ha en 20lit före som värms lite långsammare.

Min egentliga plan är en gasoldriven genomströmningsberedare. Problemet är att hitta en bra plats för den annars är den helt överlägsen.

 

Legionella är en anmälningspliktig sjukdom och det inträffar runt 200 fall per år så det är inte ett helt litet problem. Lägg till alla som får en mildare form och inte går till doktorn. Överlever gör man nog men vem vill ligga sjuk på sommaren? Vårdinrättningar, hotell mm är väl medvetna om problemet och spolar ur systemet om det stått oanvänt ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bygga eller be någon att bygga en slingtank istället? Då slipper du bakterie problemet helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slingtank är alltså en varmvattentank där hela tanken kommer att ingå i motorns kylsystem. Varmvatten får man genom att varmvattenledningen går i en slinga genom tanken och värms upp när man spolar. Det blir bara bakterier i själva varmvattenledningen som är ljummen.

 

Vad leder detta till?

  • Större kylvattenvolym.
  • Borde vara ett effektivare sätt att värma upp vattenvolymen eftersom själva värmeöverföringen inte bromsar uppvärmningen.
  • Säkert något mera!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Isotemp, kanske en ur basicserien, men den är mer än tio år gammal och kanske heter något annat. Men det sitter en Webastodekal på min, men det är väl så att Webasto marknadsför dessa?

Jag ser att personen som installerade den i min båt har monterade den litet i framåtlutande, så att vattnet rinner lätt ur den då man lossar in och utgående slangar, praktiskt vid vinterkonserveringen.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slingtank är alltså en varmvattentank där hela tanken kommer att ingå i motorns kylsystem. Varmvatten får man genom att varmvattenledningen går i en slinga genom tanken och värms upp när man spolar. Det blir bara bakterier i själva varmvattenledningen som är ljummen.

 

Vad leder detta till?

  • Större kylvattenvolym.
  • Borde vara ett effektivare sätt att värma upp vattenvolymen eftersom själva värmeöverföringen inte bromsar uppvärmningen.
  • Säkert något mera!

Mackey

Jag har en sådan hemma i huset, fjärrvärme.

Varmvattenberedaren är på 3 dl(!).

Jag har "långtidsduschat" och tvättat bilen i varmvatten, och varmvattnet tar aldrig slut!

Fjärrvärmevattnet på ingående håller över 90 grader c. Några grader lägre på returen, särskilt efter sölet i duschen!

När vi hade oljepanna var varmvattenberedaren på 300 liter, och det vattnet blev ljummet och kunde ta slut.

 

Men jag har svårt att tänka mig att detta skulle funka i en fritidsbåt, där ingående värmande vatten uteblir när motorn är avstängd.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George, är det inte plattvärmeväxlare du beskriver? Stor som en bibel skriven på finska? Sådan sitter i mitt fjärrvärmesystem.

 

Slingtank skulle man väl mycket väl kunna ha, en liten nackdel är att man får släpa mer ballast (glykolvatten) och mindre nyttovatten (dricksvatten).

 

Har man ett vattenburet värmesystem så är en ackumulatortank på 50-100liter en enorm fördel, denna skulle mycket väl kunna kombineras med en varmvattenslinga i toppen.

Säg att man nu har en sådan tank på 50liter. Tankens värmeförlust när den inte används kan nog ligga på 0,5°C/tim dvs för att inte hamna under 50°C i tanken ska den värmas till 62°C vilket kostar runt 700Wh/dygn, troligen mindre. Kanske möjligt med solenergi, inte mycket om man har landström eller 15 min med en 5kW dieselvärmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har inget varmvatten så det ska installeras, förhoppningsvis tillsammans med ett vattenburet värmesystem. Min motor är på ca 28hkr men jag tar nog sällan ut mer en 10hkr. En 40lit VVB tror jag aldrig kommer upp i temperatur, 20lit är mer realistiskt. I synnerhet om man som diskuterats i en annan tråd, kan värma med solpanelerna. Möjligen kan man seriekoppla två 20lit VVB och i början av uppvärmningen, koppla förbi den ena tills man fått upp temperaturen. Nu har jag en 8lit beredare som ligger, den borde komma upp i temp snabbt sen kan man ha en 20lit före som värms lite långsammare.

- - -

Jag har en 40 liters vvb kopplad till en 30 hk motor. När vi kommer till båten så pluggar vi in el-ström medan vi gör klart båten. Sen blir det en kort motorgång innan vi hissar seglen. Det räcker för att få upp temperaturen i våra 40 liter. Den motorgång vi gör vid morgonavgång och kvällstilläggning fyller på värmen tillräckligt. Problemen kommer när vi ligger mer än en natt i naturhamn, då blir vattnet ljummet. Ifjor kopplade jag in en liten vattenvärmare till min vvb så det problemet är nu ur världen.

 

Om du sätter två 20 liters vvb i serie så tas ju så mycket värme som möjligt ur motorvattnet i den första och den andra värms med överbliven värme så du behöver nog inte göra omkopplingar för värmning av respektive beredare. Om du gör en sådan koppling så fyll alltid kallvattnet i den bortersta och ta varmvattnet ur den som ligger närmast motorn. Då blandar du in varmt/ljummet vatten i den du tappar från och kommer nog att ha ordentligt varmt vatten under längre tid. Mitt varmvatten späs ju ut direkt med kallt vatten och svalnar därför snabbare när jag tappar varmvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det där med seriekopplade VVB kan nog ha sin fördelar. Ventilen som kopplar förbi den "kalla" VVBn tänkte jag en ESBE-ventil som stänger när tex temperaturen är minst 40°C kanske är onödig men kul att testa. En annan fördel är att man har tillgång till två 230V patroner - om det finns tillräckligt med ström. Nästa steg blir solfångarrör i targabågen.

 

Lintott: "Ifjor kopplade jag in en liten vattenvärmare" vad är det för något?

 

post-80529-0-60018700-1487871936_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En slingtank är alltså en varmvattentank där hela tanken kommer att ingå i motorns kylsystem. Varmvatten får man genom att varmvattenledningen går i en slinga genom tanken och värms upp när man spolar. Det blir bara bakterier i själva varmvattenledningen som är ljummen.

 

Vad leder detta till?

  • Större kylvattenvolym.
  • Borde vara ett effektivare sätt att värma upp vattenvolymen eftersom själva värmeöverföringen inte bromsar uppvärmningen.
  • Säkert något mera!

Mackey

Jag har en sådan hemma i huset, fjärrvärme.

Varmvattenberedaren är på 3 dl(!).

Jag har "långtidsduschat" och tvättat bilen i varmvatten, och varmvattnet tar aldrig slut!

Fjärrvärmevattnet på ingående håller över 90 grader c. Några grader lägre på returen, särskilt efter sölet i duschen!

När vi hade oljepanna var varmvattenberedaren på 300 liter, och det vattnet blev ljummet och kunde ta slut.

 

Men jag har svårt att tänka mig att detta skulle funka i en fritidsbåt, där ingående värmande vatten uteblir när motorn är avstängd.

...

Det är en värmeväxlare du har som tillverkar värme direkt vid behov. Det funkar på fjärrvärme eftersom man har i stort sett obegränsad effekt i en väldigt liten effektiv värmeväxlare.

 

En slingtank bör ha liknade volym som en varmvattenberedare för att fungera.

I en varmvattenberedare värmer man upp vattnet som ska användas, i en slingtank värmer man upp hela kylsystemet till motorn som även kommer att innefatta själva tanken på ex.vis 40 liter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott: "Ifjor kopplade jag in en liten vattenvärmare" vad är det för något?

Eberspächer D3W. När det var rea i förrfjor så fick jag den ide'n....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lintott: "Ifjor kopplade jag in en liten vattenvärmare" vad är det för något?

Eberspächer D3W. När det var rea i förrfjor så fick jag den ide'n....

 

 

Aha, smart. Jag har haft en gasoldriven genomströmningsberedare och lyxen av att alltid ha varmvatten är ovärderlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, plattvärmeväxlare... mer i storlek som en psalmbok, skriven på plattyska.

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...