Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
xyz123

Splitter VHF - FM? Åskskydd VHF?

Rekommendera Poster

Jag har en VHF-antenn nästan uppe i masttoppen. 

Jag har också en FM-radio. Men den har inte ngn bra antenn. 
1. Fungerar det med en splitter: VHF - FM ? 
2. Skulle det fungera även om jag sätter åskskydd närmast antennen 
och sen splitter mellan VHF & FM-radio och åskskyddet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen FM-antenn i masttoppen? En bilantenn i pushpit brukar fungera i stort sett lika bra. Själv brukar jag ha en tråd spänd från däck till spridare ungefär som ett sejnfall. Men det är från tiden när jag villa ha tillgång till mellanvåg. Men även ett vant fungerar bra.

En splitter stjäl effekt från VHFen och är alltid en potentiell felkälla.

Åskskydd är ju i sig vettigt men det verkar vara ont om folk där VHFen slagits ut av åskväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en segelbåt, men VHF-antenn i masttoppen, och en splitter till rundradion någonstans under däck. Fast installerad åskledare har han ingen, men han har råkat ut för urladdningar i åskväder, dock ingen direktträff, men RG 58-kontakten (PL-kontakten?) var urskruvad och en multimeter var inkopplad mellan signalledaren och en kölbult, det slutade med att multimetern säkring löste ut.

 

Hemma hos mig fann han en chassihona bland mitt elektronikskrot, (se länk) där både signaljorden som signalledaren kopplades ihop och anslöts till en kölbult (järnköl). Alltså han jordar hela antennen, om det är bra eller dåligt... tja jag vet inte, masten är ju av aluminium...

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/kontakter/uhf-pl-kontakter/so-239-kontakt-hona-for-chassimontage-p39441

 

Vidare har han hemmagjorda åskledare, flera större krokodilklämmor, samma typ som till startkablar, med en rostfri bit wire i som hakas i vant och stag och hängs ut över friborden.

Kompisen är förutom seglare även högspänningstekniker och har en traumatisk upplevelse från ett åsknedslag i barndomen.... ja ett nedslag i en sommarstuga då, för att undvika hänsyftningsfel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade två åsknedslag efter varandra (20sec) vilka slog ut all elektronik med ett undantag, - VHF:n.

Plotter, PC, extern vattensäker PC-display, 1 Garmin GPS, en differential GPS, en Autohelm 6000 plus, ett elektoniskt syftkompass, en Webasto AirTop värmare och ett kylskåp sade upp bekantskapen. Syftkompassen var inte ens kopplad till nånting.

En lekman som jag har svårt att begripa hur VHF:n klarade sig?! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade två åsknedslag efter varandra (20sec) vilka slog ut all elektronik med ett undantag, - VHF:n.

Plotter, PC, extern vattensäker PC-display, 1 Garmin GPS, en differential GPS, en Autohelm 6000 plus, ett elektoniskt syftkompass, en Webasto AirTop värmare och ett kylskåp sade upp bekantskapen. Syftkompassen var inte ens kopplad till nånting.

En lekman som jag har svårt att begripa hur VHF:n klarade sig?! 

 

Allt det uppräknade är nog svårt att rädda, men en del av de handburna prylarna hade säkert klarat sig om du stoppat in dem i ugnen.

 

Sluten metallisk box = Faradays bur.

 

Där stoppar vi in handburna VHF-en, en bärbar plotter med sjökort, mobiler, kamera mm när det börjar mullra i kanterna eller börjar visa sig mörka åskmoln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med en Faradays bur är inte dumt. Jag har en rostfri matlåda med en äldre Garmin med karta, ficklampa, batterier, mobil utan SIM och en kompass dvs saker som ändå bara ligger och skräpar.

Åskan ska man inte leka med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det är alltid intressant att ta del av andras synpunkter. Jag kommer att fundera en gång till innan jag köper något. 

Jag har, lyckligtvis, inte några traumatiska erfarenheter av åska. Men vid ett tillfälle slog blixten ner i ett träd som stod vid radhuset jag bodde i. Hela huset skakade kraftigt, mycket kraftigt! Trädet blev en blek skugga av sitt ursprungliga utseende! Det är mycket kraft i en blixt! Åskskyddet blir förmodligen inköpt, släplinorna till vanten köpte jag för flera år sedan. (Men jag måste tillverka en femte släplina.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - mobil utan SIM och en kompass dvs saker som ändå bara ligger och skräpar.

Åskan ska man inte leka med!

Jag hoppas att alla känner till att det alltid går att ringa 112 från en mobil, även utan SIM-kort.

Plocka ut SIM-kortet och slå 112...

Testa att slå in 112 istället för PIN-kod (mobil med istoppat SIM-kort) så kommer ni till SOS (tryck bara inte på uppringningsknappen för då blir de irriterade...)

Med SIM-kort för operatör som inte har täckning så väljer telefonen ett fungerande nät från annan operatör när man ringer 112.

 

Det här blev lite långt från åskskydd - men vadå.... Säkerhetssamtal kan vara livsviktiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...