Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mfloren

Johnson 70hp VRO -89 Primerchoke

Rekommendera Poster

Hej på er därute!

Ny medlem här på forumet och kände att nu måste jag testa att lägga ut en fråga och se om jag blir lite smartare  :)

 

Har en Johnson 70hp VRO -89 som ibland kan vara lite svårstartad. Jag har rengjort förgasarna,bytt bensinslang, blåsa, bensinfilter och tändstift. Men en dag så lyfte jag av motorkåpan och fick se en röd spak på styrbordssidan om motorn.

 

Jag flytta upp spaken i kl 12.00 läge och hörde ett litet litet pys eller sug, Sedan flytta jag ner den i ursprungsläget som den var innan jag pillade på den. Då hoppa motorn igång direkt vid start. Så här brukar jag göra när den är lite svårstartad.

 

Har kollat runt på nätet och kommit fram till att den heter Primerchoke som denna röda spaken sitter på. Har dock inte hittat något på just det problemet jag har på nätet. Jag har testat så att jag kan prime:a från tändingslåset och det funkar (Jag tog loss slangarna från Primerchoke:n och det spruta som när jag tryckte in nyckeln)

 

Nu börjar nästan mina ideér ta slut. Jag har sett att det finns en sats man köpa på skruvat.se (Klicka här) samt ett nytt vred (klicka här)

 

Tror ni det skulle vara lösningen? Eller har ni andra tips?

 

Har bifogat en bild på min Primerchoke den går inte föra längre ner än i det läget den är i nu. I kl 2-3 läget är det högsta jag kan lyfta den.

 

Jag ser framemot lite konversation om detta och era tankar. Jag är amatör och ger denna tråd en chans innan jag får lämna in motorn på någon Marina eller bara leva med det  :)

 

 

post-110208-0-34330000-1487618756_thumb.jpg

Redigerad av mfloren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att något är trasigt men det är viktigt att känna till att en primer skall användas på annat sätt än en choke.

 

Man primar/snappsar motorn under en bestämd tid som varierar med temperatur på motor och i luften. Primern stängs och därefter startas motorn. En choke är aktiverad under startförsöket.

 

Klumpen med den röda spaken är en primeventil. Du kan öppna den manuellt med röda spaken eller elektriskt. Viktigt att den röda spaken ställs så att ventilen är stängd under normal drift. Jag har hittat motorer där den stått öppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att något är trasigt men det är viktigt att känna till att en primer skall användas på annat sätt än en choke.

 

Man primar/snappsar motorn under en bestämd tid som varierar med temperatur på motor och i luften. Primern stängs och därefter startas motorn. En choke är aktiverad under startförsöket.

 

Klumpen med den röda spaken är en primeventil. Du kan öppna den manuellt med röda spaken eller elektriskt. Viktigt att den röda spaken ställs så att ventilen är stängd under normal drift. Jag har hittat motorer där den stått öppen.

 

Hej!

Tack för ditt svar, Jag brukar använda Primern när motorn tänder till precis och det är oftast vid kallstarter. Det är kanske inte så man skall göra, Utan kanske använda prime/snappsa innan man startar motorn? 

 

Tack nu vet jag att den heter Primeventil, Jag vet inte riktigt var jag skall finna informationen i vilket läge den skall stå i. Vet du det eller har du tips på var jag kanske kan finna det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite under länken och den procedur som beskrivs är att prima under start. Jag lärde mig istället att prima under en bestämd tid innan start och fick på så sätt bättre koll på hur mycket soppa som släpptes in i motorn. Det är också det enda rimliga sättet att prima manuellt.

Med lite erfarenhet gick det att minimera röken vid kallstart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite under länken och den procedur som beskrivs är att prima under start. Jag lärde mig istället att prima under en bestämd tid innan start och fick på så sätt bättre koll på hur mycket soppa som släpptes in i motorn. Det är också det enda rimliga sättet att prima manuellt.

Med lite erfarenhet gick det att minimera röken vid kallstart.

 

Jag har med kollat under länken som du skicka. Det kan vara så att problemet är inte motorn utan det är mer fel på den som vrider om nyckeln  :D Jag får helt enkelt testa mig fram här och helt enkelt inte vänta med att prima när den endast tänder till. Vad jag förstod av den länken med är att primerventilen är i rätt läge nu som den är.

 

 

 

Denna länk hitta jag på youtube:

 

 

Jag får verkligen tacka att du fick in mig på detta spåret, För jag trodde att jag hade något strul faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Ville bara meddela att nu funkar det som det skall, Då har jag inte bytt något på motorn. Bara ändrat rutin och motorn startar nästa direkt efter dina tips och länkar.

 

Ville bara tacka igen och önska dig en trevlig båtsommar!

 

Denna tråd är löst för min del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...