Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
per_62

Avgas temperatur dieselvärmare?

Rekommendera Poster

Funderar på att installera en dieselvärmare, kanske Wallas 22Dt (2kW) som ska vara strömsnål i en S30.

Men hur är det med temperaturen på avgaserna?

Kan det bli så varmt så att man ska vara särskilt uppmärksam på detta, både avgaser och själva värmaren?

Behöver avgasslangen isoleras?

Hur varmt blir det vid utloppet vid skorstenen, risk för skador på gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rätt skorsten ska det inte vara några problem, annars skulle de inte gå att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir tillräckligt varmt för att smälta en fender har jag fått erfara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd det avgasutblås som medföljer värmaren. Det kan vara skillnad på olika modeller av utblås/skorsten. Jag återanvände en gång mitt gamla Eberspächerutblås för att slippa byta när jag uppgraderade till en nyare av samma fabrikat, med värmeskadad gelcoat som följd. Med "rätt" utblås - inga problem alls. Det är oftast inte bara ett rör....

 

Avgasslangen är oftast värmeisolerad på större delen av sträckan om du köper ett "paket". Undvik att något smältbart ligger emot den och ha minst 5-10cm luft omkring där det går (åtminstone kring delen där den är naken).

 

Som nämnts ovan blir det varmt vid utblåset. Jag har satt mitt på akterspegelns hörn, dvs det ställe där det minst sannolikt kommer ligga en annan båt, fender eller brygga. Det har faktiskt inträffat bränder efter att man kört värmaren liggande långsidesförtöjd och smält ner fender och satt eld på både den och bryggan.

 

(Min Eber Airtronic D4 drar f.ö. under 0,5A vid 1kW ut och hörs i princip inte alls på denna låga effekt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22DT har väl rökgasslangen inuti insugsslangen? Det brukar innebära att den yttre slangen knappt blir ljummen. På fotogen-Wallas blir inte skorstenen varm mer än i mitten där avgaserna blåser ut, i övrigt kyls skorstenen av insugsluften. Borde vara samma med 22DT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22DT har väl rökgasslangen inuti insugsslangen? Det brukar innebära att den yttre slangen knappt blir ljummen. På fotogen-Wallas blir inte skorstenen varm mer än i mitten där avgaserna blåser ut, i övrigt kyls skorstenen av insugsluften. Borde vara samma med 22DT.

Som bhemac säger. 22DT Wallasen har något de kallar balanserat drag. Det innebär att luften koaxialt dras in till värmaren ytter om avgasslangen. Därvid kyls den yttre slangen till helt måttliga temperaturer.

Oberoende om du använder den klassiska skorstenen eller bordsgenomföringen bör de vara av den koaxiala typen.

post-54642-0-90944400-1487586211_thumb.jpg

post-54642-0-92169900-1487586613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas 22Dt verkar ha en lägre strömförbrukning än Eber Airtronic D4 vilket är en fördel i en segelbåt.

 

22Dt Rökgaser går i innerröret på avgasslangen vilket borde ge något lägre yttertemperatur på avgasröret.

Men hur varmt blir rörets utsida? Kan man bränna sig? Samt kan prylar i akterluckan skadas av värmen om värmaren monteras i akterluckan där tampar och allt möjligt hamnar?

 

Bordsgenomföringen med montering på akterspegeln med en svanshals kanske kan fungera. Dock har S30 litet fribord (kanske 0,6 m i aktern) och skyddar en svanhals värmaren om vatten kommer in bakvägen?

 

Med avgasutblås på akterspegeln så minskas risken för att bränna fendrar och andra båtar. Men framförallt nyfikna barnhänder kan väl bränna sig rejält?

 

Men kanske 22Dt är för klen om man vill värma upp akterruff, salong och förpik eftersom det blir långa värmeslangar vid montering av värmaren i akterluckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22Dt får ha max 5 m långa slangar så den är inte så bra att montera längst akterut i en lrelativt lång båt son S30 är. Nu finns det nog ingen värmare som klarar 12 m uta någpn form av hjälpfläkt, så kolla upp ev. andra lämpliga placeringar.

 

Finns det något bra utrymme för värmaren mera mitt i båten?

Skorstenen bör inte ligga i vattnet vid segling så skarndäck är nog en dålig placering på din båt. Kan man få upp en slang på rufftaket?

 

Du kanske har sett den andra värmartråden, också en S30, ang. en större modell av Wallas dieselvärmare. Var det kanske du som skrev om hjälpfläkt. Det verkar vara en oundviklig lösning om du vill ha värmaren i aktern.

 

Hur som helst är långa slangar problematiskt eftersom de kyls längs vägen och måste isoleras om du ska få varmt där du vill ha varmt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...