Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Den perfekta motorrumsisoleringen?

Rekommendera Poster

Jag startar en tråd om den perfekta motorrummsisoleringen för att få lite fokus på detta eftersom det är nästa steg i vårt motorbyte. Detta inlägg är (nästan) det sammas som i tråden Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32, # 73.

Har jag hittat den perfekta motorrumsisoleringen?

 

Först täta alla springor och genomföringar med något lämpligt kladd så att inte ljudet läcker ut, Sikafelex tex.

Sedan en tung "matta" som är 4 mm tjock på väggar, golv (motorbädd) och tak för att isolera och vibrationsdämpa. Jag har hittat en matta som tål kemikalier och motorolja. Inget konstigt med denna matta tycker jag.
 
Nu kommer det...
På väggar och tak tänkte jag (tror jag) använda Acustimet som ljudabsorbent, se bif. fil för data. Se också bifogad artikel om materialet (på engelska).

Acustimet är en plåt (rostfri eller aluminium) med mikrohål som monteras ca. 30 mm från ytan. Det behövs ingen annan isolering, ingen fiber, ingen skumgummi, bara plåt med mikrohål och en luftspalt. Så här ser materialet ut.
 
Acustimet.A.jpg
 
​Lånad från Sontech International AB

Fördelar

  • Inget material som suger upp vatten, olja eller andra vätskor.
  • Inget som kan brinna.
  • Slittåligt
  • Går att tvätta.
    ​Både motor och motorrum kan faktiskt spolas med vattenslang om man vill.
  • Åldras inte som skum.
  • Man kan dra kablar och slangar bakom isoleringen.
  • Snyggt, så här

post-95867-0-61904900-1487495491.png
​Lånad från Sontech International AB
 
Nackdelar

  • Få erfarenheter från båtägare.
    Kanske funkar det inte...?
  • Ger ingen värmeisolering.
    Det kan bli varmt i kojerna bredvid motorn.
    ​Det är en fördel att motorrummet släpper ifrån sig värme.
  • Ger ingen vidare brandisolering.
  • Lite krångligare att montera, inte bara att limma.
    ​Jag har tänkte fästa längsgående reglar som jag skruvar plåten i.

Vad tycker och tänker ni som står för all marin klokskap och mycket annan kunskap också?
 
Länk till Sontech som säljer Acustimet och som jag absolut inte har några fördelar av att berätta om, http://sontech.se
 
Mackey

Acustimet - datablad.pdf

Acustimet - artikel.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilsidan finns det olika material och lösningar för när man skall bygga billjud. Det kan vara värt att kika på dessa och se om du får några idéer.

 

Nu har du säkert klädsel på andra sidan väggeen från motorutrymmet, men annars tror jag att ett lager silent coat eller dylikt skulle kunna vara en passande lösning som komplement till isoleringen du gör i själva motorutrymmet.

 

Den plåten du visar borde framför allt kunna minska det luftburna oljudet, men du behöver enligt mig också något som minskar vibrationerna typ asfaltmatta eller matta likt silent coat(fast de kanske inte fungerar i motorutrymmet)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara bra grejer. Vill du bredda när du undersöker så kan du kolla lite hos Karnag (Täby företag) också. Deras produkter har jag använt både hemma runt bergvärmepumpen och delvis i båten. Och jag är m y c k e t nöjd. Om inte annat så kanske du efter en titt där är än mer övertygad om att du redan är inne på rätt spår med "Acustimet"...

 

http://www.karnag.se/ljudisolering.html

 

De har en sida specifikt för marint bruk också (en undersida till ovanstående).

 

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tänkt att ha en tung matta på insidan av motorrummet för att ljudtäta och minska vibrationerna. Utsidan av motorrummet funkar inte att klä så det måste vara ett material som tål värme, olja och andra kemikalier som förekommer i motorrum.

 

Jag har bl.a. tittat på Sotechs material Isolermatta 7 som verkar prisvärt, men gärna flera förslag på tunga material.

 

Jag har bett om förslag och offert från Karnag, men inte fått något svar ännu. Kanske ska tjata lite...

 

Mackey

Barrier-mat-7.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just nu samma dilemma: Skall jag fortsätta med 50mm skum (alufoliebelagd) eller är t ex denna minst lika bra: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000018990/?  Den sistnämnda inte så tjock men med inlagd bitumenplatta i kombination med skum. Frågan är om den är lika bra inom ett brett frekvensområde.

 

Plåtarna tror jag kan fungera på medelhöga frekvenser, men de lägre blir nog tyvärr inte dämpade alls. 30mm är alldeles för kort avstånd kontra våglängden.

 

Edit: På hemsidan kan man i en artikel se lite kurvor. Här framgår mycket riktigt att inte ens vid 50mm avstånd finns någon dämpning att tala om under ett par hundra Hz. Så konventionella plattor/mattor måste nog till också, och då kanske en del av vitsen faller ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog ganska övertygad den vågiga mattan är effektivare än den foliebelagda. Den senare har nog sålt mest på att den såg cool ut, föregångaren utan folie var egentligen effektivare.

 

Kan man kombinera den vågiga med en tyngre matta bakom så blir det effektivare. Jag tror jag limmar vågig matta på befintlig foilematta, det ska få plats.

 

Låga frekvenser är hoplösa att dämpa, man behöver svepa med tersbandsbrus för att se var dämpningen är som sämst och sätt resonatorer vid de frekvenserna. 

Eller aktiv motfas teknik. Biltillverkarna höll på med det på 90-talet, det fungerade hur bra som helst men det gick inte att hitta "högtalare" som var tillräckligt hållbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min plan

  1. Täta motorrummet med Sikaflex - eller något annat - så att motorrummet är tätt.
    ​Täta alla springor och runt alla slang- och kabelgenomföringar.
  2. Lägga på någon tung mata.
    ​Dessa tar inte heller bort de lägsta frekvenserna särskilt bra, med de dämpar och man undviker att plywooden kommer i svängning.
  3. Provsuga det stängda tätade motorrummet med dammsugare för att se om jag behöver ta upp något hål för luftintag.
  4. Ev. göra att luftintag med en ljuddämpare i själva motorrummet.
  5. Sätta upp fästen - reglar i aluminium (eller trä) har jag tänkt - för Acustimet-plåten och samtidigt tänka igenom var jag vill dra kablar och slangar och anpassa reglarnas placering efter detta.
  6. Dra fram kablar och slangar på väggarna dit de ska i motorrummet.
  7. Sätta på "locket" bestående av Acustimet.

Enligt uppgift har Acustimet ungefär samma dämpande egenskaper som mjuka skummaterial. Fördelen som jag ser det är att Acustimet inte suger upp ev. vätskor som kan "slinka ut" i motorrummet.

 

Isolering med folie in mot motorn är inte så bra eftersom ljudet inte absorberas särskilt bra av en slät folieyta. Fördelen är att det är någorlunda lätt att hålla rent en folieyta.

 

Läs mer om motorrumsisolering i bif. filer.

 

Mackey

Isolering av motorrum - Båtnytt 2001.pdf

Isolering av motorrum - Praktiskt båtägande 2014.pdf

Isolering av motorrum - Karnag.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tänkt att ha en tung matta på insidan av motorrummet för att ljudtäta och minska vibrationerna. Utsidan av motorrummet funkar inte att klä så det måste vara ett material som tål värme, olja och andra kemikalier som förekommer i motorrum.

 

Jag har bl.a. tittat på Sotechs material Isolermatta 7 som verkar prisvärt, men gärna flera förslag på tunga material.

 

Jag har bett om förslag och offert från Karnag, men inte fått något svar ännu. Kanske ska tjata lite...

 

Mackey

takpapp innehåller ju bitumen, kan det vara något??

finns i många olika tjocklekar

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om takpapp men bitumen är ett bra material, i princip är det ju asfalt och det finns mattor där man blandat i blyspån i asfalt för att ytterligare ökar trögheten i materialet.

Ev skulle man kunna tänka sig att gjuta bitumen på plywoodskivor.

Har du tillgång till takpapp kan man ju ta två plywoodskivor, sätta takpapp på den ena och sen knacka på dem för att jämföra ljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt motorrumsisolerade jag själv i fjol. Nu är ju alla båtar och motorer olika, men jag tyckte inte att själva motorljudet var det stora problemet. Fick ner det till en helt ok nivå med vanlig folierad tjock matta. Det mer tidskrävande var att dämpa resten av båten som sjöng med av vibrationerna. Nya gummilister under durkarna, små gummipluppar där dörrar mötte dörrkarmar, bymitylmatta under matbord och spislucka osv osv. När motorn blev tyst hörde man ju plötsligt att hela båten skramlade. Men med lite envist letande och testande är båten nu tyst.

Bymitylmattan från biltema är faktiskt riktigt bra att sätta lite här och var bakom detaljer som vibrerar. Men det självhäftande limmet på dem är skitdåligt, så limma med något annat på en gång! Annars får du bara göra om, som jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bitumen ska det såklart stå. Vet inte vad som hände, säkert telefonen som valt ett eget ord igen, dom gör ju det ibland :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer med intresse projektet, har själv haft tankar åt att montera sådan perforerad plåt.

Det som jag ser som nackdel är att det kommer in skräpdamm (från slitna drivremmar mm) innanför plåten och det blir knepigt att hålla rent. 

Mitt motorutrymme (i trä) har även ett löstagbart "tak", jag funderar på att börja med detta då jag kan ta hem hela taket och montera bullerskyddet under bra betingelser. Sedan kan jag utvärdera under en säsong innan jag går på resten av motorutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte jobbat värst mycket med ljudisolering i fordon men vet att på det företag jag jobbar på har vi gått över till acustimet. Orsaken är framst brand.

Möjligen är det bättre än gammla tiders isolering.

Man är väldigt rädd för brand i fordon och den gammla typen av isolering kan suga upp olja spill mm.

Ofta hade man tidigare aluminium folie beklädda mattor men under service eller reparation kan den skadas och då kan materialet bakom suga upp vätska.

 

Jag har själv haft tanken på att göra en låda runt motorn inne i motorrummet av acustimet.

Lådan skall då vara med öppen botten så att jag ställer den över motorn och behåller all annan ljudisolering. Är inte säker på om jag har plats heller. Sen skall man ju ha in luft till motorn också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul at flera är inne på samma spår. Det blir ju lite dyrare än annan isolering, men om man isolerar om ett motorrum var 20:e år så gör det ju inte så mycket om det kostar 3000:- kr eller 6000:- kr om det blir bra.

 

Sedan är det ju kul att vara lite framåtsträvare också, låter bättre än motsatsen i alla fall.

 

Mambo, om du håller till i stockholmstrakten kan jag beställa lite extra Acustimet som du får köpa dyrt. Sontech säljer inte till privatpersoner, så jag tänker beställa via varvet.

 

FIATX19, hur bedömer du ljudabsorptionen på Acustimet. Är den samma som för mjuka fiber och skummaterial?

 

Hur fäste ni plåten?

Jag har tänkt ka längsgående (vågräta) reglar med kanske 30 cm mellanrum och skruva plåten i regeln.  Regeln kan vara i trä eller en lämplig aluminiumprofil tänkte jag.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sontech säljer tyvärr inte till privatpersoner så antingen kan man ju göra som jag planerar och låta varvet köpa isoleringen åt mig eller så bör ju Sontech kunna lämna uppgifter på återförsäljare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startar en tråd om den perfekta motorrummsisoleringen för att få lite fokus på detta eftersom det är nästa steg i vårt motorbyte. Detta inlägg är (nästan) det sammas som i tråden Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32, # 73.

Har jag hittat den perfekta motorrumsisoleringen?

 

Först täta alla springor och genomföringar med något lämpligt kladd så att inte ljudet läcker ut, Sikafelex tex.

Sedan en tung "matta" som är 4 mm tjock på väggar, golv (motorbädd) och tak för att isolera och vibrationsdämpa. Jag har hittat en matta som tål kemikalier och motorolja. Inget konstigt med denna matta tycker jag.

 

Nu kommer det...

På väggar och tak tänkte jag (tror jag) använda Acustimet som ljudabsorbent, se bif. fil för data. Se också bifogad artikel om materialet (på engelska).

Acustimet är en plåt (rostfri eller aluminium) med mikrohål som monteras ca. 30 mm från ytan. Det behövs ingen annan isolering, ingen fiber, ingen skumgummi, bara plåt med mikrohål och en luftspalt. Så här ser materialet ut.

 

Acustimet.A.jpg

 

​Lånad från Sontech International AB

 

Fördelar

  • Inget material som suger upp vatten, olja eller andra vätskor.
  • Inget som kan brinna.
  • Slittåligt
  • Går att tvätta.

    ​Både motor och motorrum kan faktiskt spolas med vattenslang om man vill.

  • Åldras inte som skum.
  • Man kan dra kablar och slangar bakom isoleringen.
  • Snyggt, så här
Acustimet i motorrum (2).png

​Lånad från Sontech International AB

 

Nackdelar

  • Få erfarenheter från båtägare.

    Kanske funkar det inte...?

  • Ger ingen värmeisolering.

    Det kan bli varmt i kojerna bredvid motorn.

    ​Det är en fördel att motorrummet släpper ifrån sig värme.

  • Ger ingen vidare brandisolering.
  • Lite krångligare att montera, inte bara att limma.

    ​Jag har tänkte fästa längsgående reglar som jag skruvar plåten i.

Vad tycker och tänker ni som står för all marin klokskap och mycket annan kunskap också?

 

Länk till Sontech som säljer Acustimet och som jag absolut inte har några fördelar av att berätta om, http://sontech.se

 

Mackey

Jäkligt bra tips, det här kommer jag undersöka. Verkar nästan för bra för att vara sant, tack. Skumisolering är inte optimalt i ett motorrum blir gärna solkigt med åren. Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Acustimet verkar inte dämpa låga frekvenser så bra. Jag har själv kikat på olika alternativ och en 50 mm tjock matta dämpar bäst runt 250 Hz.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett aluminiumnät låter lättbucklat; hur blir det när man krypit runt i sitt trånga "maskinrum" för att fixa saker..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt svårt att subjektivt tycka om ljud.

Men jag tror att ljuddämpningen är rätt likvärdig.

Brandrisk var nog största orsaken till att man bytte isolering.

 

Hur vi fäster isoleringen beror på installationen.

Men principen var att man bockade acustimet plåtarna precis som vanlig plåt i en bockmaskin till lådor.

Lådorna hade en en omega form.

  ...______

   _I...........I_

 

Har försökt visa principen ovan. Punkterna är bara för att få linjerna på rätt plats så tänk bort dessa.

Linjerna skall naturligtvis var i kontakt med varandra.

 

 

Där höjden är djudabsortionsberoende (40-60mm).

Sedan nitar man fast lådan.

 

Nu är inte alla lådor Omega fromade men i många installationer gör vi lådor av accustimet.

Men vi monterar även plåten på distanser.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan man buckla till plåten men fördelen gentemot aluminiumfolieklädd isolering är att den inte går sönder.

Repar man sönder aluminiumfolien så drar många isoleringar åt sig olja glykol mm.

 

Visst man förändrar ljudisoleringen om man ändrar avståndet mellan acustimeten och bakomliggande vägg men jag tycker inte att plåten är så värst oöm.

 

Nu har jag inte bockat Acustimet själv men den är inte vek som ett nät. utan man bockar den precis som vanlig plåt.

Visst något vekare än vanlig plåt med samma dimension är den säkert men den tål rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man har en skiva stenull istället för luft mellan skottet / väggen och "plåten"? Det borde bli bättre. Jag har fått just det tipset från ett proffs, fast då rekommenderade han sin produkt istället för Acustimet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man har en skiva stenull istället för luft mellan skottet / väggen och "plåten"? Det borde bli bättre. Jag har fått just det tipset från ett proffs, fast då rekommenderade han sin produkt istället för Acustimet.

 

Det ska man nog fråga tillverkaren av Acustimet om. Principen är, som jag fattar det, att microhålen ska  omvandla ljudets tryck till fart och i så fall måste det finnas en luftspalt bakom Acustimet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad händer om man har en skiva stenull istället för luft mellan skottet / väggen och "plåten"? Det borde bli bättre. Jag har fått just det tipset från ett proffs, fast då rekommenderade han sin produkt istället för Acustimet.

 

Det ska man nog fråga tillverkaren av Acustimet om. Principen är, som jag fattar det, att microhålen ska  omvandla ljudets tryck till fart och i så fall måste det finnas en luftspalt bakom Acustimet.

 

Lite av vitsen med att ha ett motorrum som inte suger upp vatten, olja och bränsle går ju liksom förlorad om man tillför stenull.

 

Acustimet gör inget anat än vad ull gör, dvs absorberar ljudet, men fördelen är att man inte får en äcklig isolering efter ett antal år. Blir det spill så är det bara att spola av och kanske avfetta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig stenull är väl inte kapilärbrytande heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min poäng är att karakteristiken för Acustiment skiljer sig från en "vanlig" ljudabsorbeåt, och ifall ljudet man vill dämpa har mest låga frekvenser (vilket är fallet i min motorbåt) så blir det nog betydligt sämre.
 
Nedan har jag överlagrat dämpkurvorna från databladen för Acustimet och ljudabsorbeåt "Foliebelagd typ FA" från Swedac Acoustics nedan. 

Acustimet med 50 mm luft dämpar bäst vid 800 Hz medan FA med samma tjocklek dämpar bäst vid 250 Hz.
 
Notera att ljudabsorbenten från Swedac "användes vidare i utrymmen där krav på olje- och vattentäthet erfordras, såsom Invändig beklädnad av motorutrymmen i bilar, traktorer, truckar, entreprenadmaskiner, båtar, kompressorer mm.. Folien är testad mot en mängd olika vätskor och kemikalier."
 
Frågan om stenull var mot denna bakgrund. Kan man förbättra karakteristiken så att det verkligen blir "den perfekta"?

post-103393-0-07483200-1488918247_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förståt det som att Acustimet har motsvarande egenskaper som lätt skum eller fiberisolering. Därför ska Acustimet användas tillsammans med en tung isolerande matta, exempelvis den jag nämner i detta inlägg.

 

Kombinationen tung matta på väggarna tillsammans med Acustimet ska vad jag förstår ge en god isolering mot såväl höga som låga frekvenser.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt tillverkarna har inte direkt ansträngt sig för att få det tyst. Kanske ska det låta om man har en motor för några hundra ribbor?

 

Ska man göra det riktigt så måste man få en spektrumanalys av ljudet vid några vanliga varvtal/belastningar.  Sen får man svepa med tersbandbrus från en ljudalstrare med konstant ljudtryck. Troligen finns det resonanser som förstärker vissa frekvenser. För att exakt hitta frekvenserna får man svepa med en ren sinuston. Några förstärkningar på rätta ställen löser de problemen.

En ny spektrumanalys visar var man sen ska sätta in ljuddämpande åtgärder. Så himla svårt är det inte egentligen!

 

Något som skulle kunna fungera är att på den nedrehalvan av skotten i motorrummet sätta Foliebelagd typ FA. Då får man en bra dämpning vid låga frekvenser. Sen på den övre halvan sätter man Acustimet som tar hand om de högre frekvenserna.

Denna teknik med flera olika material för att ta hand om olika frekvensområden använder man ofta i tex studior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa pyramidformade skumgummistavar dämpar över ett stort frekvensområde.

Ekofattig_m-thall.jpg.png

 

Men det blir väldigt opraktiskt i ett motorrum

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...