Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

biltemas gelcoat

Rekommendera Poster

Jag skulle borra hål i taket för att installera vinschar och avlastare. Om jag har förstått det rätt så skall man fräsa ett större hål med typ insexnyckel. Hålet ska tejpas sen på undersidan och det skall sprutas epoxy eller gelcoat uppifrån.

 

Jag tänkte använda mig av biltemas produkter ( närmaste båt butik ligger 150 km bort så det får bli biltema) men när jag läste alla inlägg blev jag lite förvirrad eftersom det ser ut biltemas gelcoat inte är gelcoat :) och jag undrar vilken av bilemas produkter kan jag använda för detta projekt: Gelcoat, Gelcoatspakel, Polyester eller är det nåt annat som skall användas :)

 

Stort tack i förvägg för alla svar !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att du inte borrar helt igenom, Då slipper du tejpa. inte alltid lätt att få riktigt tät.  Det känns tydligt när du gått igenom sandwichmaterialet.

 

Jag skulle kört med lamineringsepoxy och blandat i lite microglasbalonger till en lättflytande massa.

När epoxyn härdat borrar du rakt igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att först borra igenom, sen borra underifrån med en hålsåg. Då får man muttern försänkt underifrån vilket kan döljas med en teaplatta eller plastpluppar. Min erfarenhet är att allt som sticker ner i taket förr eller senare angriper mitt huvud.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert kollat detta redan, men jag skriver ändå. Det är ganska vanligt att båttillverkarna har ett solitt enkellaminat på de ställen där winchar och avlastare normalt placeras. Skulle det vara så, då är alla insexnycklar, all fräsning och epoxifyllnad onödig. Bara att borra och bulta fast. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska fylla och inte tror sig behöva varken epoxi eller mikroballonger framöver funkar det bra att fylla med Araldit också. Det viktiga är att man får i en plugg så att man inte pressar ihop konstruktionen när man drar åt skruvarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska fylla och inte tror sig behöva varken epoxi eller mikroballonger framöver funkar det bra att fylla med Araldit också. Det viktiga är att man får i en plugg så att man inte pressar ihop konstruktionen när man drar åt skruvarna.

 

Mackey

Vilken typ av produkt av varumärket araldit syftar du på om du menar att det inte är epoxi.. vilket araldit är rätt stora, småförpackningsleverantörer, på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi och mikrobalonger syftar på Thallathas inlägg och om TS inte tror sig behöva lamineringsepoxi och/eller microbalonger framöver funkar Araldit som finns i mindre förpackningar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi och mikrobalonger syftar på Thallathas inlägg och om TS inte tror sig behöva lamineringsepoxi och/eller microbalonger framöver funkar Araldit som finns i mindre förpackningar.

 

Mackey

 

Ok. Det finns ganska många typer av epoxi.

Dom som man blandar med sk static mixer.. mixer-rör som man pumpar dom två componenterna genom e smidiga, får perfekt blandning och blandningsförhållande samt lätt att pumpa gropar, hål.. fulla eftersom mixrören e rätt tunna å går ner.

Själv föredrar jag MMA.. blir mycket starkare och mindre sprött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Caribic410, vad är ditt förslag till TS?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tex du. Epoxi.. lätt att få tag på och funkar.

MMA.. fast jag harvinte sett sånt på privatmarknaden ännu.

Om fabrikatet sen är Araldit eller nåt annat har mindre betydelse.

Metylmetaakrylat fastnar bättre i fler kombinationer av material och blir en mkt starkare och segare plast.

Epoxi duger gott och väl.

2-komp PU fastnar åxå bättre finns ofta i mer flexibla varianter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller det att göra en "plug" som inte flexar när man drar åt skruvarna som håller fast vinschar och avlastare och som endast utsätts för tryckbelastning.

 

Vi behöver inte orda mer om vilket material som är bäst för olika ändamål, men ett enkelt tvåkomponentlim (Araldit eller Biltema special) eller lamineringsepoxi (ev. med mikroballonger) funkar bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrkan i däcket sitter i den yttre delen. Varför blanda in underdelen och fylla med gegga när det bara är att karva ut lite underifrån och dra bulten med mutter och bricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller det att göra en "plug" som inte flexar när man drar åt skruvarna som håller fast vinschar och avlastare och som endast utsätts för tryckbelastning.

 

Vi behöver inte orda mer om vilket material som är bäst för olika ändamål, men ett enkelt tvåkomponentlim (Araldit eller Biltema special) eller lamineringsepoxi (ev. med mikroballonger) funkar bra.

 

Mackey

Det var liksom poängen.. tycker åxå biltemas eller araldits epoxy funkar.. framförallt araldit har ju madsorav olika 2-komp.. från flexibla till rigida.

Epoxi oavsett fabrikat gör jobbet..

Sen finns det bättre.. kanske överkvalificerade materialslag.. men rpoxi känner alla igen.

Bara gå in och köpa en 2 komp araldit.. kan ju ge vad som.

Fast.. dom flesta gör nog jobbet förresten.. så körpå araldit, biltema, cedesa, mega, wurth, eller vilket 2 komp som helst.. bara det inte är den mjukaste pu-varianten.. i alla fall om du ska skruva firekt i plasten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrkan i däcket sitter i den yttre delen. Varför blanda in underdelen och fylla med gegga när det bara är att karva ut lite underifrån och dra bulten med mutter och bricka.

Det stämmer inte.

Styrkan i sandwichlaminat sitter i att över- och undre laminat samverkar med ett distansmaterial - annars kan man ju lika gärna ha enkellaminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, my mistake!

Jag hade ingen aning om att Araldit var vågot annat än en gul kartong med en röd bil som lyftes av en kran.

Tub 1 och tub 2 som man klämmer ut på ett papper och blandar med en tändsticka.

 

Ser nu att det finns 100 olika araldit för 1000 olika användningsområden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, my mistake!

Jag hade ingen aning om att Araldit var vågot annat än en gul kartong med en röd bil som lyftes av en kran.

Tub 1 och tub 2 som man klämmer ut på ett papper och blandar med en tändsticka.

 

Ser nu att det finns 100 olika araldit för 1000 olika användningsområden.

 

Mackey

 

Hmmm:) dom med bilen var väl super epoxy från loctite plastic padding.?

Fast den bilden kakske används av andra leverantörer..

Epoxi e ju det första.. och fungerar fortfarande bra till samma saker.

Utvecklingen av andra plaster har fört med sig att 99% av alla sådana vidhäftni gsmässigt inte funkar bra med epoxi..

Båtar däremot byggs ju forfarande av gamka beprövade material.. men det har ju utvecklats fler limmer i takt med att man uppfunnit nya polymer.

Det säkraste kortet i 2-komp-väg är metylmetaakrylat-limmen.

Extremt starka, tåliga, sega, kemikalie och vatten-resistenta.

En del typer går att limma med ner till väldigt låg temperatur.

Dom fäster, förutom på allt där epoxi fastnar, även på dom glesta plaster.. förutom pe-typ plasthinkar, pu-typ moderna avloppstör mm..

Till dom plasterna krävs lite modifierade sga-elle mma-lim.. funkar utan förbehandling på både pp och pe.. mfl. även ptfe.. men ptfe kräver glambehandling..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Styrkan i däcket sitter i den yttre delen. Varför blanda in underdelen och fylla med gegga när det bara är att karva ut lite underifrån och dra bulten med mutter och bricka.

Det stämmer inte.

Styrkan i sandwichlaminat sitter i att över- och undre laminat samverkar med ett distansmaterial - annars kan man ju lika gärna ha enkellaminat.

 

 

Ja det är riktigt men sandwichlaminatet gör att däcket  tål vertikal belastning. Men tex en avlastare ger ett horisontell belastning och gör sandwichen mycket nytta, framförallt ger inte en "epoxiplugg" någon ökning av styrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... med avlastare får man både en skjuvande och brytande last, och det är rätt stora laster per kvadratmillimeter om du tittar på anläggningsytan som skruven har mot laminatet, så jag skulle absolut fylla ut sandwichlaminatet för att fördela ut lasterna. Frågan gällde också winch, och där har du ännu större hävarm eftersom linan ligger högre, och kan få riktigt stora laster.

 

Personligen hade jag inte velat att dessa prylar suttit enbart i övre laminatet, jag hade gjutit en plugg av lamineringsepoxy som beskrivits (inte så svårt eller jobbigt...) och haft hyffsat stora brickor på undersidan om det är sandwichlaminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det epoxypluggen gör är två saker; dels förhindrar den inträngning av vatten i distansmaterialet, dels ökar den tryckhållfastheten så du inte pressar samman distansmaterialet med skruvarna - så jo, den ökat styrkan på konstruktionen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det epoxypluggen gör är två saker; dels förhindrar den inträngning av vatten i distansmaterialet, dels ökar den tryckhållfastheten så du inte pressar samman distansmaterialet med skruvarna - så jo, den ökat styrkan på konstruktionen.

Helt klart.

Skulle oxå göra så.

Asså.. sånt man gör.. eller behöver göra kanske en gång på 20 år.. e väl lika bra att göra på sånt sätt att det håller minst så länge.

Klippa gräset kan man ju slarva med.. det ska ju ändå göras igen om nån dag oavsett.

"Fuska" med avlastare.. vad kan du tjäna i tid räknat.. borra helt igenom. Tejpa. Fylla med lim.. vänta nån dag. Montera..

Hela limproceduren.. borrningen går lika snabbt men det är snabbare att höra rent ett genomgående hål.. där tjänar du tid.

Tejpa undersidan.. ja där görlorar du tid..

Fylla i limmet.. beror på vilken blandningsmakanism du använder.. kör du mixrör så går det lika snabbt..

Så i utförandet finns det inte mycket tid att tjäna..

Däremot.. den genomgånde-plugg-metoden rätt utförd är idiotsäker och håller längre än utföraren..

"Fuskmetoden" har fler pontentiella risker att bli fel vid själva jobbet och efteråt.. där.. finns det tid att tjäna.

Går att jämföra med att kliva ur ett flyg.. lite.. inte jättemycket men ändå.. var tjänar man tiden och till vilket pris..

:)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

"Fuska" med avlastare.. vad kan du tjäna i tid räknat.. borra helt igenom. Tejpa. Fylla med lim.. vänta nån dag. Montera..

...

 

 

Jag brukar inte ens göra så - jag borrar bara genom det övre samt distansmaterialet, rensar och fyller sedan med epoxy, borrar dagen efter rakt igenom. Har testat att tejpa, men det finns alltid en liiten risk att tejpen läcker med dräll som resultat, plus att det går snabbare.

Det som brukar ta tid (för mig i alla fall) är att mäta så att grejerna hamnar rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera i enbart det övre laminatet är absolut ingen fuskmetod utan något som används. De som kan räkna hållfasthet förstår detta. På köpet får man ett slätt underdäck utan nedstickande bultskallar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Bult" även skruv-skallar går att försänka även i härdplast..

Var hamnar dom som bara är borrade genom övre laminat-skitet?

Eller drar man bara typ plåt-"bultar" i det övre laminatet utan att sätta något under?

Sen har peter räknat rätt.

Det blir faktiskt oavsett hur du gör.. alltid en viss kraft som även blir vertikal såfort du har ett skikt som belastas horisontellt ovanpå ett annat horisontellt.

Hur stora krafterna blir är ju, precis som p e inne på.. beroende av hur långt ovanför det kraftupptagande skiktet du får belastningen. Hur långt hotisontellt sett du sprider det kraftupptagande samt var på det planet belastningen blir..

Inget komplicerat alls.

Ta en..vad som helst som är plant.. lägg det horisontellt, sätt fast något ovanpå, som du kan skjuva det plana med. Skjuva det emot ett anhåll. Om anhållet inte ger sig och du skjuvar tillräckligt hårt kommer det plana att resa sig av din hotisontella kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Var hamnar dom som bara är borrade genom övre laminat-skitet?"

Underifrån borrar man tex 20mm, tillräckligt stor för att få plats med hylsan när man ska dra. Sen karvar man ut distansmaterialet och sätter en 20mm bricka. Det håller. Räkna på det istället för att gissa!
Båtar som är byggda de senaste decennierna brukar väl ha ingjutna förstärkningar där vinschar/avlastare brukar monteras? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Var hamnar dom som bara är borrade genom övre laminat-skitet?"

Underifrån borrar man tex 20mm, tillräckligt stor för att få plats med hylsan när man ska dra. Sen karvar man ut distansmaterialet och sätter en 20mm bricka. Det håller. Räkna på det istället för att gissa!

Båtar som är byggda de senaste decennierna brukar väl ha ingjutna förstärkningar där vinschar/avlastare brukar monteras?

 

Klassisk försänkning även då mao.

Blir ju nästan ordpolisfråga..

Försänkning känns ju som om det skulle vara någon form av fördjupning i riktning med gravitationen.. här blir det ju tvärtom.. försänkning uppåt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera i enbart det övre laminatet är absolut ingen fuskmetod utan något som används. De som kan räkna hållfasthet förstår detta. På köpet får man ett slätt underdäck utan nedstickande bultskallar.

Räknas mina tio poäng konstruktionsteknik på KTH för att jag ska få säga att det är en sämre lösning än den jag förespråkar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att montera i enbart det övre laminatet är absolut ingen fuskmetod utan något som används. De som kan räkna hållfasthet förstår detta. På köpet får man ett slätt underdäck utan nedstickande bultskallar.

Räknas mina tio poäng konstruktionsteknik på KTH för att jag ska få säga att det är en sämre lösning än den jag förespråkar..?

 

 

Utmärkt, då kan du göra en beräkning som visar skillnaden. Har du rätt så ger jag mig direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att montera i enbart det övre laminatet är absolut ingen fuskmetod utan något som används. De som kan räkna hållfasthet förstår detta. På köpet får man ett slätt underdäck utan nedstickande bultskallar.

Räknas mina tio poäng konstruktionsteknik på KTH för att jag ska få säga att det är en sämre lösning än den jag förespråkar..?

 

Att bevisa att det är bättre blir nog marigt.

Den "enklare" inte snabbare eller lättare att utföra, lösningen kommer ju om den är riktigt utförd och övre laminatskiktet är tillräckligt starkt att hålla.

Om krafterna blir så stora att det havererar eller när det börjar läcka. (Läckaget måste ju i mikroskopiska mått mätt vara såpass att det blir synligt blött)...

Då måste du ju ha en likadan, som är monterad på det "bättre" säkrare sättet som blivit utsatt för samma saker.. att jämföra med.

Annars, för att bevisa att p-metoden är tåligare än b-m metoden.. krävs väl bara en gnutta grafiskt tänkande.

Det kan vara överkvalificerat bra attgöra så..

Men varför inte när det inte finns något annat än lite lim att tjäna..

Kanske blir som att köra grisar i en rolls royce.. som ju bevisligen, i alla fall förr, var mycket bättre.

Tror kanske inte grisarna brydde sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men varför inte när det inte finns något annat än lite lim att tjäna.."

Det man vinner är att man slipper bultskallar, i en båt med lite lägre ståhöjd kan det ha en stor betydelse. Dessutom är det lätt upptäcka läckage som fuktar distansmaterialet, i en äldre båt kan det vara väldigt nyttigt med några hål upp i distansmateriel, i synnerhet om det är balsa. Kommer det fukt där så ska man snabbt leta upp var det läcker innan balsan rutnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men varför inte när det inte finns något annat än lite lim att tjäna.."

Det man vinner är att man slipper bultskallar, i en båt med lite lägre ståhöjd kan det ha en stor betydelse. Dessutom är det lätt upptäcka läckage som fuktar distansmaterialet, i en äldre båt kan det vara väldigt nyttigt med några hål upp i distansmateriel, i synnerhet om det är balsa. Kommer det fukt där så ska man snabbt leta upp var det läcker innan balsan rutnar.

Det går att försänka även i "lim"

Man kan ha försänkbara "bult"- huvuden..

Eller så kan man ha skruv.

E limmet tillräckligt starkt och distansen tillräckligt lång kan man borra och gänga direkt i "limmet". Då kan man få gängan tät av sig själv eller med lite anaeroblim och aktivator.

Ännu bättre blir det med släppmedel och gjutning av gängan.. då blir det en "alltiett" lösning. Håleller grop, gänga, fixering mm. I samma moment som du gjuter i plasten.

Man kan lätt samborra en gigg för skruvarna eller använda Vinch, avlastare mm. som gigg.

Hur st. Än gör kommer det nog att hålla.. om det finns tillräcklig och tillräckligt mycket material där prylen ska monteras.

De e ju dumt att bulta in skruvskallen med sin egen skalle förstås..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...