Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Ankarspel för både kätting å lina

Rekommendera Poster

Hallåj där ute,

Flera intressanta frågor om ankarspel. Här komer jag men en till, kanske lite udda?

Hur skall ankarspelet se ut om man har lina men sedan har man ett antal meter kätting längst ut mot ankaret. Jag undrar alltså om det sk. kabellarie-skivan tar både kätting å lina på samma gång så att jag får upp även sista biten med kättingen.

Måste erkänna att jag har inte tittat så noga på ankarspelen å sett/tänkt på detta.

Kanske en "icke fråga"?

 

(Ledsen om jag använder fel uttryck,  för kabellarie linan var nått annat på de gamla skeppens tid ...men ni förstår ändå)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt, är det så här?

Har denna, totalt värdelös. Lina tvistar sig då skivan som "tar" linan ligger vågrätt och ska sedan rakt ner. Spelet är ett Baracuda 900w från Ancorlift. Ska byta till enbart kätting.

post-103203-0-66086400-1487448640.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,skarven är nog lika fast jag  har treslagen lina.

 

Men om skivan är lodrät med vågrät axel? Slirar det ändå?

 

Det är sista biten upp ur vattnet som är det jobbiga. Då tar kättingen i i skivan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del filmsnuttar på YouTube om man googlar på "anchor windlass".
(Hmm... ordet "wind"=spela hem, och "lass/less"=löst? Alltså winchar utan manuell spak*, i fallet fritidsbåtar oftast eldrivna, kort sagt en icke muskeldriven winsch så man slipper hjärtinfarkt vid snabbt hemspel under belastning?)

Hehe, begreppet "kabelarie" var nytt för mig! Alltid lär man sig nåt nytt/nygammalt genom att flitigt följa forumets frågor. :-)
(Men begreppet är naturligtvis inte alls nytt för allvetande farbror google, hittade exempelvis med dennes hjälp två gamla MG-forumtrådar HÄR & HÄR där ordet förekommer.)

(*) Fast möjligen kan manicken "windlass" ibland inkludera manuell spak/vev, fast då bara som reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en hel del filmsnuttar på YouTube om man googlar på "anchor windlass".

(Hmm... ordet "wind"=spela hem, och "lass/less"=löst? Alltså winchar utan manuell spak*, i fallet fritidsbåtar oftast eldrivna, kort sagt en icke muskeldriven winsch så man slipper hjärtinfarkt vid snabbt hemspel under belastning?)

 

Lass kan också betyda kompis/tjej, alltså en kompis som tar hem ankaret åt dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linan slirar inte. I denna Lina så sitter det kulor i för maximalt grepp, och den fungerar bra på att greppa. Men tror att kulorna gör att den blir lite för stel. Googla på barracuda 900 watt ankarspel så förstår du vad jag menar med vågrätt. Bara kätting kommer det att fungera fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det där med ankarspel som klarar både kätting och tamp är ett påhitt för att göra moderna båtmänniskor nöjda. Kättingspel har man haft i några hundra år, capstan och lintrummor ännu längre tillbaka. Men ankarspel som klarar både kätting och tamp är några 10-tals år. 

Det finns säkert de som provat men det har inte slagit igenom, troligen pga att det sliter hårt på tampen.

Man kan ha 40m kätting och sen splitsa i tamp som kanske används någon enstaka gånge. Eller om man krokar i en tamp vid dessa få tillfällen.

Kätting hela vägen är fortfarande överlägset bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren så här långt.

 

Bhemac...visst....men nu vill jag inte ha kätting, vore annat om jag ankrar bland korrallreven.

 

Ser ut som att jag måste ha en "capstan" med en rulle för lina å på andra sidan en för kätting.

Sedan låsa kättingen när den kommer upp på däck å flytta över till den andrsa capstan skivan för sista biten in.

Nja, sett många sådana ankarspel, men tror inte min rygg kommer att tycka om det hela, krångel  mm.

 

Det har hänt ofta jag ligger kvar för ankaret men stramat upp så det nätt håller. Hissar seglen, skotar hem å när båten satt fart å ryckt loss ankaret så spelar jag hem det snabbt, för hand alltså  hittills. Det är sådana knep jag får ta till när jag är ensam ombord. Att då sedan lägga om linan till kättingskivan....nä....

(Om nån undrar vafför inte ta upp ankaret helt först....enkelt....båten driver iväg under tiden seglen skall upp. Kan i värsta fall ramma någon annan båt i viken eller gå på någon sten, inte roligt nån av det)

 

Så frågan är, är det nån som har ett spel som tar båda å hur har det funkat för er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av det mest intressanta med Maringuiden är att läsa svar av typen "Det kommer aldrig att fungera, det är bara något nytt geschäft. Jag har varit med så länge så vet...) Tänk om utvecklingen hade stannat av för hundra år sedan. Fundera på hur många av dagens självklarheter Ni som har varit med länge i så fall inte hade haft.

 

På en av våra båtar har vi ett Lewmar Profish 1000 för kätting och lina. Köpte Roblines hink med 10 m 8 mm kätting med 40 m splitsad 14 mm lina. Allt monterat på Lewmars ankarspelsbox. Fungerar hur bra som helst. Längst ut på kättingen är en Bruce-kopia om 15 kg monterad.

 

Påhitt för att göra moderna båtmänniskor nöjda? Undrar vilket säkerhetsavstånd farbror bhemac har till horisonten? Jorden är väl platt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då vet vi att det fungerar utan problem. De som haft problem har väl bara haft otur.

 

Alla sanningar finns beskrivna på nätet: https://www.tfes.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då vet vi att det fungerar utan problem. De som haft problem har väl bara haft otur.

 

Alla sanningar finns beskrivna på nätet: https://www.tfes.org

 

Gäller 3 x djupet för ankring med kätting även vid horisonten i så fall? Det torde väl vara strömt vid forsnacken, eller rinner vattnet upp över kanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Volvo_penta, tack för tipset.

Har du händelsevis ett foto på själva hjulet?

El. länk till ställe där jag kan se en bild? Hittar inget.

 

När du ankrar, ligger på svaj, hur ofta å vilka vatten, djup mm?

 

Ser skarven kätting-lina ut ungefär som på bilden överst i tråden? Det går ju inte ha nån schackel på kabellarhjulet.

 

Tackar,

Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en blyad lina avsedd för ankarspel. Om linan är för mjuk kommer den kila fast sig i lintrumman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Volvo_penta, tack för tipset.

Har du händelsevis ett foto på själva hjulet?

El. länk till ställe där jag kan se en bild? Hittar inget.

 

När du ankrar, ligger på svaj, hur ofta å vilka vatten, djup mm?

 

Ser skarven kätting-lina ut ungefär som på bilden överst i tråden? Det går ju inte ha nån schackel på kabellarhjulet.

 

Tackar,

Ruskpricken

 

Nja, foton har jag nog inga i dagsläget. Är ingen mästerfotograf. Jag brukar lagra mina upplevelser i hjärnan som i och för sig har passerat bäst-före-datum. Kanske borde börja fotografera i stället...

 

På nätet finns det ett otal bilder på det aktuella ankarspelet http://www.lewmar.com/node/11669 så Du borde nog hitta vad Du söker.

 

Vi ligger oftast på svaj, endast enstaka gånger förtöjda. Detta ankarspel används säkerligen mer än 40 dagar / år, oftast i lugna vikar. Sällan djupare än 5 meter.

 

Jag köpte ankarspelet på Erlandsons Brygga eftersom de vid det tillfället var absolut billigast. Den kätting/lina jag köpte till detta ankarspel är denna: https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankarspel/ankarspel-katting/katting-lina-10mx8mm40mx14mm och ankarboxen https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/ankarspel/ankarspel-lewmar/ankarbox-lewmar

 

Jag kapade dock linan c:a 10 meter eftersom jag tyckte att det blev lite väl fullt i ankarspelsboxen. Linan kinkar inte alls troligen för att den löper vertikalt över hjulet. Tyngden av 10 meter kätting gör nog att linan packas bra i boxen.

 

Att välja kätting/lina eller enbart lina och ankarspel med horisontellt hjul http://www.lewmar.com/node/11627 tror jag inte på. Men jag har säkert fel för jag hade inte båt när Adam var länsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt körde jag med ett Lofrans spel och där var det treslagen lina med 10m kätting, fungerade hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...