Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
missblue

Värmare

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Eberspächer (Diesel) av äldre modell i vår HR 352:a. Problemet är följande: När jag skall starta den så går den först en stund ( ca tre minuter) och sedan stoppar den. När jag sedan startar om den så går den utan problem. Det är alltid samma procedur, först start, stopp och återstart ok. Även jag har fullt laddat batteri så dyker problemet upp. Någon som känner igen detta och har ett bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen som är dålig el igensatt filter?

Min första tanke är att värmaren startar på bränslet som ligger kvar i värmaren men slangen är tom, vid andra starten har bränsle pumpats fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rob75stal. Pumpen är det första jag skulle testa/kolla. Min tanke är att den inte tät och soppan rinner tillbaka. Backventil? Otäta slangar? Filter?

 

Men, vad är starttiden på den? 3 minuter låter som startfas med glödning också, glödstiftet kan ju kanske vara dåligt också. Ohm mät den också.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av pump brukar väl inbyggd backventil. Kan nog vara ide att ta hem och plocka isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har varit i båten och kollat och kan inte se att det finns någon backventil. Pumpen sitter

cirka 100 mm ovan anslutningen till tanken. Kanske det behövs en backventil nära anslutningen?

Redigerad av missblue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vinkeln på pumpen.... in lägre än ut.... en inte helt ovanlig felkälla...... har inte minimum vinkel i huvet men 45 grader är bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har varit i båten och kollat och kan inte se att det finns någon backventil. Pumpen sitter

cirka 100 mm ovan anslutningen till tanken. Kanske det behövs en backventil nära anslutningen?

 

Har exakt samma fenomen... ska byta kablar till grövre i vår.

På min va det ett annat fel åxå.. gick inte att starta om motorn inte va igång.. på typ 2000 varv.. intecens om landström va på..

Hittade en diod i ett kretskort som satt lödd edast i ena änden..

Lödde och det funkar... dast alltid på andra försöket...

Det sitter en backventil i pumpen. En kula och en fjäder.. sen är hela pumpen en elektromegnet som drar och släpper varvid själva "pumpkolven" rör sig fram och tillbaka. Där sitter en liten tätning..

Tänk på... om du pillar isär pumpen.. så är det slaglängden som avgör hur mycket det pumpar.. gängkopplingen i utgående ände på pumpen reglerar slaglängden.. så markera exakt hur den är iskruvad..

Jag plockade isär min.. för att se hur den funkade..

Fick mäta upp pumpen senare eftersom jag inte hade en susning om hur den funkade och tänkte inte alls på hur nippeln satt iskruvad.

 

Klockade pumpfrekvens..

Pumpade sen manuellt.. antal pump för ett antal minuter.. mätte det utpumpade med "knarkspruta"... gjorde om tills gag fått in det framgooglade.. plus mätte upp hur stor skillnad/min. Ett gängvarv gör..

Så.. markera noga hyr den sitter...

Försöker komma ihåg att återkomma om kabelbyte gör skillnad... bränsle får jag fram nämligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att spänningen inte räcker när värmaren ska starta är ett inte helt ovanligt problem. När glödstiftet är igång drar det så mycket ström att elektroniken tycker det är för lite spänning. Ett bra trick är att dra fram en egen kabel till glödstiftet med ett relä som styrs av den ursprungliga kabeln till glödstiftet. Men prova först med en lös kabel, i någon värmare fanns det strömavkänning på glödstiftet och då funkar det inte.

Gamla Wallas blir som nya efter en sådan här operation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...