Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LilleNo

Rorkultslås roderlås

Rekommendera Poster

Vad tror ni om denna (TillerClutch)?:

 

post-110198-0-07394000-1487265147_thumb.jpg

 

Tips på andra roderlås mottages tacksamt, önskar något enkelt & diskret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni nöjda med dessa?

 

Jag har autopilot som jag ännu inte hunnit använda (skaffade båt i somras), men den verkar lite mer meck att sätta upp/koppla in. Önskar något snabbt & enkelt att låsa rorkulten vid hissning/halning etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma roderlås som Peter_K har. Funkar bra, men kräver att man kan lyfta rorkulten och få den att stanna upplyft. Själva låsningen sker när rorkulten lyfts.

 

En fördel är att man kan styra till rätt kurs och sedan låsa genom att lyfta rorkulten.

 

Tillägg; Vi köpte en autopilot - en RAYMARINE ST2000+.-  för ett par år sedan och nu använder vi nästan uteslutande den. Innan dess tyckte vi att roderlåset var jättebra...

5152.jpg

Den är inte alls svår att sätta på plats, två hål och tappar som ska passas in och en el-kontakt.

Fördelen är att man verkligen kan låta båten styra själv medan man pinkar, lagar mat eller när man förbereder för spinnackersegling.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd i första hand autopiloten, den är oslagbar. Avstängd är den utmärkt som roderlås. Ska man sätta segel så måste båten vara kursstabil för att man ska klara sig utan autopiloten.

Sen är det alltid bra att ha en hackbräda, bara att börja fila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan beskrivits; som roderlås fungerar den bra. Men, som också beskrivits - när man förändrar balansen i båten genom att hissa/ta ner segel, sprira en genua, reva en stor så förändras balansen i båten och då fungerar inte roderlås som lösning.

 

Efter jag skaffade autopiloten i våras är det bara den som gäller, och i vinter skruvar jag bort roderlåset - inte för att det är dåligt, utan för att autopiloten är så mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hackbräda är suveränt.

Den använder vi hela tiden.

När vi seglar med vindrodret låser vi kulten i något hack för att kompensera den lilla lovgiriget som finns.

När vi använder autopiloten låser vi kulten i hackbrädan för rak kurs och låter autopiloten styra på vindrodrets roderblad. Tack vare att piloten styr på ett balansroder kan vi ha den minsta autopiloten, en Raymarine st1000 trots att vår bår väger 7 ton. 

När man skall lämna hamn och man håller på att kransa upp linor eller stuva ner fendrar kan man

flytta kulten till olika hack och låta båten gå i en gir. Behöver man ändra girhastighet är det bara att flytta till annat hack och sedan fortsätta med linorna eller fendrarna.

Jag har på tidigare båtar inte haft hackbräda men skulle aldrig göra mig av med den med de erfarenheter jag fått av en sådan.

 

/Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för båt, men om det finns något att fästa en lina i på vardera sida om rorkulten, så finns ett riktigt enkelt knep till.

Du fäster helt enkelt en elastisk lina, relativt hårt spänt mellan styr å babord, så att den bildar ett kors med rorkulten. Linan underst. Dra upp linan och twista den 180 grader så du får en ögla på den, trä öglan på rorkulten.

Nu kan rodret röra sig, men linan drar hela tiden tillbaka det till samma läge. Du kan styra, men släpper du rorkulten går den tillbaka till mitten, eller hur du nu hade den när du trädde på öglan.

Praktiskt taget gratis, ta ett spännband eller gummikord.

Helt utan ingrepp på båten. Inget att korsa oceaner med kanske, men kan hjälpa till vid segelhantering och när man hämtar kaffe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte rekommendera äldre autopiloter....fick med någon gammal variant med båten, den har ett vred med en kompassros på. Den fungerar iofs som roderlås när den är avstängd, men styra kan den inte :P Reagerar säkert 10 sekunder efter att båten börjar gira...och sedan slutar den gira tillbaka 10 sekunder för sent vilket betyder att jag tar mig fram i ett hackigt sicksack trots trevlig vind...

Eftersom jag ensamseglar en del så vore det ju trevligt med en fungerande autopilot...men jag har redan planerat att lägga nästan 10000:- på båten denna vår i ren upprustning...budgeten tillåter inte 5000:- till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag & input!

 

En sån där Raymarine autopilot fick jag ju med båten och det låter som att jag ska börja med att använda den och se om jag saknar något annat.

Tänkte initialt på att spänna en elastisk lina och började senare titta på olika roderlås.

Det blir till att "sitta ner i båten" tills jag vet vad jag behöver mao ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd - om du har en autopilot - är att skita i roderlåset. Jag seglar numer alltid med autopiloten monterad i sittbrunnen och inkopplad samt i stand-byläge. När jag behöver den kopplar jag in den i rorkulten och trycker på "Auto". Tar få sekunder, och båten håller sedan kursen även om det kommer svall, jag gippar ett segel eller det kommer en vindby. Notera att de flesta båtar (inklusive min) går att få att hålla kursen med roderlås från bidevind till halvvind, men när vinden hamnar akter om tvärs gäller inte detta längre, utan du riskerar uppskärningar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte rekommendera äldre autopiloter....fick med någon gammal variant med båten, den har ett vred med en kompassros på. Den fungerar iofs som roderlås när den är avstängd, men styra kan den inte :P Reagerar säkert 10 sekunder efter att båten börjar gira...och sedan slutar den gira tillbaka 10 sekunder för sent vilket betyder att jag tar mig fram i ett hackigt sicksack trots trevlig vind...

Låter som om du beskriver en gammal Autohelm. Jag har seglat en hel del med en sådan i en Omega 28. Tror det var en Autohelm 800. Den fungerar bra om den är rätt monterad och i måttliga jämna vindar. Den fungerade riktigt dåligt om det var höga vågor eller byig vind. Vid vindstilla motorgång gick båten som på räls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips om autopiloten inte är monterad och avståndet mellan sittbrunnssargen och rorkulten är för stort.

Man kan då köpa ett extra förlängt (dyrt) fäste, eller en (dyr) förlängningsbit för armen.

Eller trä ett plaströr utanpå armen enl. bild, fixeras med en bit av en bult eller liknande som låses med en tejp (den orangea i bilden). Då får man dessutom exakt rätt längd på armen.

post-62895-0-37260700-1487513915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi förlängde vår autopilot med ett 550 mm långt aluminiumrör från en gammal rorkultsförlängare. Troligen sparade vi minst 1000:- kr på det. Förlängningsdelarna är oförskämt dyra faktiskt.

 

I ena änden fästes en nippel med rätt gänga så att man kan skruva loss förlängaren lätt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte rekommendera äldre autopiloter....fick med någon gammal variant med båten, den har ett vred med en kompassros på. Den fungerar iofs som roderlås när den är avstängd, men styra kan den inte :P Reagerar säkert 10 sekunder efter att båten börjar gira...och sedan slutar den gira tillbaka 10 sekunder för sent vilket betyder att jag tar mig fram i ett hackigt sicksack trots trevlig vind...

Eftersom jag ensamseglar en del så vore det ju trevligt med en fungerande autopilot...men jag har redan planerat att lägga nästan 10000:- på båten denna vår i ren upprustning...budgeten tillåter inte 5000:- till...

 

Den gamla Autohelm 800 är ju lite gammeldags mekanisk invändigt vad avser återkopplingsfunktionen för när giren ska avbrytas (= lång livslängd, din autopilot är säkert 40 år gammal och det får väl anses vara rätt ok för en sådan pryl...).

Om du öppnar höljet och tittar under skalet så sitter det en tunn lina som ska sitta lindad på ett klurigt sätt runt kompassvredet (1½ varv), via ett spårat hjul med två olika diametrar och är fäst i styrarmen samt i en urdragbar fjäder. Klurigheten med montering av snöret är att det ska passera ett litet hack på det spårade hjulet så att tråden blir längre/kortare när styrarmen går ut/in, samtidigt som kompassen vrids för att avbryta giren. Fjäderns funktion är att hålla linan sträckt så att den inte ska "trilla av" det lilla spårade hjulet, samtidigt som fjädern tar upp den förlängning/förkortning av linan som uppstår när autopiloten körs. Den mesta förlängningen/förkortningen tas upp av det spårade hjulets olika diametrar.

 

Linans funktion är att vrida kompassen så att giren avbryts när autopiloten påverkar rorkulten. Utan linan rätt monterad så avbryts giren inte förrän båten girar och då blir det slingrigt. Min gamla autopilot styrde min båt på ett ytterst kontrollerat sätt så länge linan satt på plats. Vid något tillfälle så blev den så där konstig som du beskriver och då gjorde jag som jag skrivit ovan. Det är knepigt att förstå monteringen första gången så titta noga hur linan ligger när du lyfter på locket. Det går att testköra med avmonterat lock och då märker du om du gjort något monteringsfel. Jag vill minnas att jag gjorde ett antal felmonteringar innan jag begrep hur det skulle vara, men när väl linan kom rätt så var funktionen rätt självklar.

 

Min gamla Autohelm 800 såldes tilsammans med båten 1992 och jag kan inte ur minnet exakt förklara i vilken ordning linan ska passera de olika komponenterna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde denna enkla roder broms som jag använder vid tillfälligt behov. Ju mera varv desto mera broms. Åtgår en stor rostfri bult och två öglebultar.

post-59626-0-97143800-1487537156_thumb.jpg

post-59626-0-71540200-1487537221_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kortvarig användning: det oanvända skotet runt en winsch, ett par varv runt rorkulten och så fästa i nåt på andra sidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan inte rekommendera äldre autopiloter....fick med någon gammal variant med båten, den har ett vred med en kompassros på. Den fungerar iofs som roderlås när den är avstängd, men styra kan den inte :P Reagerar säkert 10 sekunder efter att båten börjar gira...och sedan slutar den gira tillbaka 10 sekunder för sent vilket betyder att jag tar mig fram i ett hackigt sicksack trots trevlig vind...

Eftersom jag ensamseglar en del så vore det ju trevligt med en fungerande autopilot...men jag har redan planerat att lägga nästan 10000:- på båten denna vår i ren upprustning...budgeten tillåter inte 5000:- till...

 

Den gamla Autohelm 800 är ju lite gammeldags mekanisk invändigt vad avser återkopplingsfunktionen för när giren ska avbrytas (= lång livslängd, din autopilot är säkert 40 år gammal och det får väl anses vara rätt ok för en sådan pryl...).

Om du öppnar höljet och tittar under skalet så sitter det en tunn lina som ska sitta lindad på ett klurigt sätt runt kompassvredet (1½ varv), via ett spårat hjul med två olika diametrar och är fäst i styrarmen samt i en urdragbar fjäder. Klurigheten med montering av snöret är att det ska passera ett litet hack på det spårade hjulet så att tråden blir längre/kortare när styrarmen går ut/in, samtidigt som kompassen vrids för att avbryta giren. Fjäderns funktion är att hålla linan sträckt så att den inte ska "trilla av" det lilla spårade hjulet, samtidigt som fjädern tar upp den förlängning/förkortning av linan som uppstår när autopiloten körs. Den mesta förlängningen/förkortningen tas upp av det spårade hjulets olika diametrar.

 

Linans funktion är att vrida kompassen så att giren avbryts när autopiloten påverkar rorkulten. Utan linan rätt monterad så avbryts giren inte förrän båten girar och då blir det slingrigt. Min gamla autopilot styrde min båt på ett ytterst kontrollerat sätt så länge linan satt på plats. Vid något tillfälle så blev den så där konstig som du beskriver och då gjorde jag som jag skrivit ovan. Det är knepigt att förstå monteringen första gången så titta noga hur linan ligger när du lyfter på locket. Det går att testköra med avmonterat lock och då märker du om du gjort något monteringsfel. Jag vill minnas att jag gjorde ett antal felmonteringar innan jag begrep hur det skulle vara, men när väl linan kom rätt så var funktionen rätt självklar.

 

Min gamla Autohelm 800 såldes tilsammans med båten 1992 och jag kan inte ur minnet exakt förklara i vilken ordning linan ska passera de olika komponenterna.

 

 

 

Fantastiskt! Ska försöka pilla med detta, låter dock krångligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående gamla Autohelms...
Jag fick med båten en Autohelm 1000 som skramlar betänkligt och som jag aldrig har anslutit till el. Jag köpte nytt istället.
Hursom - om någon tror sig kunna plocka reservdelar från den, varsågod, kom och hämta den (den har fastnat på jobbet på väg till grovsoprummet)

 

post-53200-0-03751300-1487580599_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ser Peter_K´s bild så klarnar minnet igen....

För att få isär så ska kompassrosdekalen pillas bort (markera N i plasten innan, jag gjorde ett knivjack i kanten) för att få bort centrumskruven (och en markering hur vredet sitter på fyrkanttappen under skruven). Likadant på strömbrytaren där det sitter en skruv under plastpluppen. Hela mekanismen sitter fast i bottendelen, så det är locket som ska lyftas.

 

Felet på Peter´s autopilot kan vara så enkelt som att någon fästskruv lossnat å så ligger motor o styrpinne och hoppar när autopiloten skakas. Med lite tur så sitter kanske linan rätt dragen i den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker autopiloter och roderlås har lite olika användningsområden och ersätter därmed inte varandra helt och hållet. Har båda i båten och vill inte vara utan någon av dom.

Autopiloten använder jag mest och är jättebra för att styra långa monotona sträckor, speciellt när man går för motor, eller skall göra något mer långvarigt på däck. Här passar inte ett roderlås speciellt bra eftersom det inte kan kompensera för oförutsedda kursändringar.

Roderlåset använder jag för att göra små justeringar eller fintrimma under segel. När jag seglar använder jag autopiloten så lite som möjligt då den reagera för sent på byar och gropig sjö (speciellt om sjön kommer snett akter om båten). Sen gillar jag att hålla i rorkulten under segel eftersom båten "pratar" och berättar hur den mår genom rorkulten.

 

Förut hade jag ett roderlås av typen Tiller-Lock som Peter_K hänvisar till. Den största nackdelen tycker jag var att man måste ha ett rep i bakre delen av sittbrunnen vilket jag inte ville ha på min nya båt. Därför konstruerade jag ett roderlås mha rorkultsförlängaren som är teleskopisk. Fungerar väldigt bra och är väldigt enkel att använda. Se filmen för kort demonstration.

 

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger man av strömmen till en vanlig rorkultspilot som fungerar den som roderlås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger man av strömmen till en vanlig rorkultspilot som fungerar den som roderlås.

Eller sätter på standby.. då kan man även justera lite.

Rattauto funkar annorlunda, iaf den jag har... fast roderbroms funkar som rotkultslås-broms..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...