Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
V500

Solpanelsfråga

Rekommendera Poster

Hej,

 

Funderar på att skaffa solpaneler till min båt, men har några frågor som jag inte hittat svar på ännu.

När man väljer regulator hur räknas ampererna vad som man max kan koppla till den? Tex om man har en regulator som klarar 5A är det då panelens ampärvärde som står på panelen, eller är det vad regulatorn kan ge ut tex 5A x 12V =60W  (man kan max ha en panel med 60W styrka kopplad till regulatorn). Amperetalet som står på panelerna är ju lägre då de ger ut en högre spänning än 12V.

 

Kan man koppla löst kabeln från en solpanel och låta panelen ligga kvar på taket i solen eller måste den täckas in då den inte används? Har en bra plats för en panel, men vill helst inte göra några hål för kablar, utan tänkte att man kan koppla kabeln då man ligger i hamn om man har behov.

 

Om det blir så att jag skulle koppla panelen så att den hela tiden är "igång" är det bra för batteriet tex då båten står vid bryggan i flere veckor, eller borde man koppla bort den. har aldring haft problem med att batterien skulle ladda ur när jag vridigt bort huvudströmmen. Jag har förstått att ctek har en dc to dc laddare som skall vara bättre för batteriet än en vanlig regulator så kanske man i såfall borde satsa på en sådan ifall man kopplar panelen för att vara kontinuerligt inkopplad till batteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom regulatorer jag haft... har man kunnat ställa in batterispänning då den ska sluta ta emot laddning.

Som jag tolkat ger en 100w solcell ca 5,5-6 A in pga högre spänning.

Tror det är den strömmen regulatorer är märkta efter.

Dom kan nog ge betydligt mer via förbrukarutgången.. annars kan du ju koppla direkt på batterier.

Utgången kan du åxå ofta välja vid vilken spänning den ska bryta och vid vilken slå på igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta paneler klarar att ligga ute hela tiden. Enda undantaget jag kan komma på är de vikbara som visserligen sägs kunna ligga ute hela tiden men min erfarenhet är att tyget de sitter på tar stryk.

Så montera panelen på ett bra sätt och låt den vara.

Regulatorn du behöver ska kunna ta emot den maxström (i ampere) som solpanelen är märkt med.

Sen finns det oerhört många regulatorer och det har skrivits tusentals inlägg om detta här på MG. Vissa har en sk lastutgång som man kan koppla förbrukare till. Dessa brukar kunna ta samma last som panelerna kan ge (i ampere [A]).

 

Sen kan jag tycka att det är synd att ha en panel liggande som inte är inkopplad när båten ligger vid bryggan. Väldigt sällan blir batterierna inte helt laddade (jag pratar här om de sista procenten) vid enbart motorgång. Och de flesta batterier mår bra av att bli helt laddade.

Är det säkert att du inte kan dra in en kabel till panelen via något hål till lanternor eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Jag har faktiskt en gammal GPS antenn på taket som inte är i användning, måste fundera om jag kan använda dens igenomföringen till solpanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket försiktig med att borra nya hål i båten så jag förstår dig.

Jag brukar ta en sån här ventil och sätta över hålet och så fyller jag ventilen med Sika när jag dragit igenom kabeln.

Snyggt och funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här två tillsammans ger en väldigt bra och framförallt tät genomföring som man lätt kan ta isär. Vill man ha extra skydd av kabeln sätter man på en bit slang.

post-80529-0-98295700-1487342312.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på samma heter SureThru. Den hade jag för kabelknippet från masten på segelbåten. Enkelt att koppla in/ur och samtidigt tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...