Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Robbn

Powertrim mätare

Rekommendera Poster

Har en Yamaha med powertrim, men mätaren i displayen som "talar om" i vilken vinkel motorn befinner sig i fungerar inte över huvudtaget... Vad kan jag göra för att felsöka? Någon som vet vart det kan finnas reservdelar till detta? Nytt eller beg.... :)

 

post-110192-0-87387200-1487168797_thumb.jpgpost-110192-0-68180300-1487169188_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sitta en liten fjäderbelastad givare på riggen på motorn. Det klassiska är att någon kabel till givaren har gått av någonstans. På min Yamaha 50 4-takt från -00 har den slutat fungera för länge sen men för mig är det ett oviktigt instrument då jag bara kollar bakåt så ser jag hur motorn är tiltad.

Vid planingsfart känner jag bästa trimmet genom att känna i ratten och lyssna på motorljudet. Är styrningen neutral och motorn inte tjyvar luft så är den bra trimmad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt som du säger sitter där en fjäderbelastad givare... Har tittat på den och den SER bra och så ut, känns konstigt om den skulle gått av på vägen? 

 

Håller med dig om att det kanske inte är viktigaste instrumentet, Dock är det roligt om allt som finns fungerar som det ska! (Y)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du följt kablarna hela vägen och kollat att de är hela genom mätning?

Det är lite knepigt och därför har jag avhållit mig från det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag faktiskt inte gjort än, borde kunna ta en multimeter och sumra kablarna helt enkelt? Någon som vet vart man får tag på beg delar till dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robbn!
Du skrev att mätaren i displayen inte fungerar över huvud taget.

Släckt jämngrå display antyder nog fel i själva visar-instrumentet snarare än i dess motor-givare?

[Tänker alltså att instrument respektive givare/sensor är separat utbytbara enheter. (Men också att det finns olika standarder som det gäller att ha koll på innan plånboken langas upp. Alltså olika ohm-tal hit&dit för olika fabrikat)]

Skulle först voltmätt ifall visar-instrumentet faktiskt har stipulerad matning plus/minus 12V trots sin förmodat gråa display!? (Om så inte skulle vara fallet så blir kanske köp av nytt visar-instrument aktuellt.)

Att som du föreslår "sumra" kontakter i KABLAR med multimeterns pip-funktion är i mitt tycke alltid okej, detta för att KABLAR alltid är relativt korta och grova ombord i en båt, de har nog kort sagt alltid mindre resistans än de ca 5 ohm som vanliga fabrikat av multimetrar har som sin "tyst/pip-gräns". (Men multimetrar har ju sin display, behövs närmare ohm-besked så kolla till äventyrs siffrorna där. ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...