Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Robbn

Yamaha 60 hk 2 takt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte mig i somras en Bella 490r med en 60 hästare på, motorn går klockrent med trim i tilt, en autolube från 90 ungefär!

 

Nu till min fråga, när man ska köra sakta, (4-5) knop på låga varv börjar motorn gå oroligt och låter som att den bara går på 2 ibland? Någon som har idéer ?

 

 

Någon som har vetskap om själva båten? Har ett hål i golvet på båten där jag får Sätta i en dyvika? Hålet går direkt till undersidan av skrovet?? Är det någon form av självläns?

 

Mvh ny båtägare :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn går dåligt på lågvarv brukar kunna bero på skitiga förgasare eller dåliga tändstift.

 

Nu brukar man även få tipset att ställa in förgasaren, men att anpassa bränsleblandning efter ett skitigt munstycke är fulmek.

 

Sen skall man komma ihåg att förgasar 2t inte går optimalt på lågvarv och gärna går lite oroligt. Så länge motorn inte börjar stanna vid tilläggning kan det nästan anses som ett karaktärsdrag:)

 

Grym motorkonstruktion annars som brukar hålla länge och sällan vålla problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl börja med stift till våren... hur ställer man in dem egentligen? :/ jag vet ju inte om ngn varit där och klåpat innan...

 

Ska man synka förgasarna?

Redigerad av Robbn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på redan nämnda åtgärder, sen ska inte termostaten glömmas. De brukar bli oroliga, hostiga på låga varv om inte en vettig arbetstemperatur nås, i synnerhet en äldre 2taktare. Lycka till!

Redigerad av Racer123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...