Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag planerar att under vår och sommar, som helt färsk inom segling, lära mig segla genom att följa kusten från Stockholm, följa Danmarks kust och sedan upp till Oslo för att där vända om och segla hem igen. Jag har ungefär fyra månader på mig och kommer som det ser ut nu att segla ensam 80% av tiden. 

 

Jag funderar över båtval. Har länge varit inställd på en IF. Har också kikat på Misil II, Allegro 27, en liten Laurin, RJ85, Vega o.s.v. 

Jag tänkte ha rulle fram och dra ner fallen i brunn, ev hackbräda eller autopilot. 

Det invändiga i båten är inte superviktigt. För mig prioriteras en säker båt när jag ger mig ut på längre dagstapper och korsar Kattegatt. Båten får gärna vara lättnavigerad i hamn. Jag tänker mig en budget runt 50k men då har jag räknat in ny fock samt storsegel. 

 

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag planerar att under vår och sommar, som helt färsk inom segling, lära mig segla genom att följa kusten från Stockholm, följa Danmarks kust och sedan upp till Oslo för att där vända om och segla hem igen. Jag har ungefär fyra månader på mig och kommer som det ser ut nu att segla ensam 80% av tiden. 

 

Jag funderar över båtval. Har länge varit inställd på en IF. Har också kikat på Misil II, Allegro 27, en liten Laurin, RJ85, Vega o.s.v. 

Jag tänkte ha rulle fram och dra ner fallen i brunn, ev hackbräda eller autopilot. 

Det invändiga i båten är inte superviktigt. För mig prioriteras en säker båt när jag ger mig ut på längre dagstapper och korsar Kattegatt. Båten får gärna vara lättnavigerad i hamn. Jag tänker mig en budget runt 50k men då har jag räknat in ny fock samt storsegel. 

 

Tacksam för alla svar!

 

Av de du nämner är väl Misilen bra. De kan man få för billig penning och dessutom ha pengar över till segel. IF:en är lite blöt men annars sjövärdig.

 

Leta efter en båt som har rätt pris, är välutrustad och i bra skick. Vilken modell det är är mindre viktigt så länge den  är hyggligt välkonstruerad. Denna typ av kustsegling klarar de flesta båtar. Jag är en stor fan av Allegro och Laurin, men det blir dyrare än 50' om du efter köp dessutom ska köpa segel. RJ 85 ser jag mer som en inomskärsbåt, men jag har aldrig seglat någon själv.

 

Jag skulle lägga maxi 68 och 77 till listan, billiga bra båtar. Kolla t ex på denna. Trygg båt, bra motor, bra segel (rulle), autopilot och ser omhändertagen ut. Blir nästan sugen själv :-) Bara att kliva ombord, röka sin sjöskumspipa och segla ut på sjöhavets yta! Väntar du ett par månader finns 30 andra 77:or att välja på.

 

Läs för övrigt Åke Matssons böcker, han har cirkulerat en hel del i de områden du beskriver i bl a Maxi 68.

 

Lycka till!

/Nils Nobbing

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nils! Du är en stjärna! Ska höra av mig till säljaren av maxin och kika på den. Grym du är!

 

Ja, man är inte dåligt direkt, svara Nils ödmjukt... :-)

 

Ett par saker, om du nu ska spekulera i Maxi 77:or.

- 1977 (tror jag) kom en uppgradering av 77:an som innebär en del förändringar. Kolla upp vad det innebär och om du är ok med att denna båt (som är från -76) ej har dessa förbättringar. Den har ju seglat runt i 40-år, så även om den inte är av den uppgraderade årgången så duger det nog gott ändå

- Ta med en båtkunnig vid köpet som kan avgöra om de finns strukturella problem.

- Ska man havssegla med risk för hårt väder finns ett problem man ska vara medveten om. Kommer det vatten i sittbrunnen kan det rinna ner i båten. Maxi 77 saknar bridgedäck, en stor fet tröskel som hindrar vatten från att rinna ner. Oftast inget problem alls, men är trygghetsjunkie som jag kan man tillverka en 3-4 decimeter skiva med gummilister som man sätter nederst i ingångsluckan under färder på öppet vatten i hårt väder. Ett substitut för bridgedäck.

- Om Maxi 77 finns sjukligt mycket info. Läs på!

- Det är svårt att sälja båtar i dag, man kan alltid pruta.

 

Och som sagt, även om denna verkar vara riktigt bra, kom i håg att det antagligen kommer att finnas väldigt många fler när sommaren närmar sig.

 

Lycka till!

N.N

 

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Maxi 77 som länkas till verkar absolut vara ett bra val.

 

Segel från 2009 bör innebära att åtminstone storseglet är helt ok. Storseglet är ju det lilla seglet på en masthead-båt och gör egentligen inte så mycket nytta. En ny genua kostar ca. 20 000:- kr.

 

Möjligen får du svårt att få tag i nya segel till våren, men det gäller ju oavsett vilken båt du ska köpa.

 

Ny motor är bra.

Autopilot är jättebra / jätteskönt när man seglar ensam.

Alla fall neddragna till sittbrunnen är också bra när man är ensam.

I övrigt mycket som verkar åtgärdat 2009.

 

Det enda som egentligen inte är 100 % bra tycker jag är att det är en utombordare och det är bara dåligt när det är sjö så att propellern vispar i luften.

 

Köp!

om den verkar ok när du tittar på den.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten du länkar till se oförskämt fin ut jämfört med vad jag såg förra året. Bara motorn bör vara värd en hel del. För 15 år sedan fick jag 50 papp för min -75:a. Som var i betydligt sämre skick. Och priset är väl rätt ok. Köper du nu får du ju tid att vårrusta i lugn och ro.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle ge mig ut på denna, långa segling i periodvis hårt trafikerad vatten och dessutom göra det själv skulle jag absolut välja en båt som klarar sig mera själv dvs långkölat. Maxi 77 är en trevlig segelbåt men du kan inte släppa rodret i 5 sek. Min gamla Bianca 27 klarade sig utan autopilot långa stunder, ville man "hämta andan" så kunde man alltid dreja bi. Ju mindre autopiloten behövs, desto mindre ström drar den. Bra om det är en utombordare som ska ladda när solen inte lyser. En Vega tex skulle fungera bättre.

Fräscha segel är bra men det finns mycket annat som man bör prioritera först, solpaneler, AIS, VHF, plotter mm. Kompressor kyl underlättar också, då slipper man springa och köpa is i varenda hamn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Maxi 77, men den har en väldigt plan botten och är känd för att stampa i hård sjö, och jag vete tusan om den därför lämpar sig för långfärd. Jag vet Gotland Runt seglades i en hottad Maxi 77:a i år med hyffsat resultat, men också att de hade det ganska tufft i sjöarna.
Kan du leva med det är det en bra och okomplicerad båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att släppa rodret en stund, och sedan föreslå Vega... någon mer lovgirig båt får man leta efter, och att släppa ett roder där är bara att glömma - då funkar det mycket bättre på en Maxi 77 vill jag lova..
En autopilot för rorkult är en bra investering, köpte äntligen en förra året och har använt den massor. Väl värd varje krona.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vana trogen så slänger jag in Sunwind 20 och 26, lite som Maxin men enligt min känsla lite mer gedigen och definitivt bättre utrymme inuti.

Vegor finns det många fina exemplar av, helt klart ett bra alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan är lovgirig men den funkar ganska bra även utan autopilot, man ser det ganska ofta. Att man kan segla Gotland runt med en kappseglingsbesättning är inget mått i de här sammanhangen. 

Många Vegor har gått på långsegling och dessutom med ganska oerfarna besättningar. 

Men det finns många andra vettiga båtar i samma klass, inte minst den jag hade, Bianca 27.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv Maxi 77 och gillar den pga bra exemplar till bra pris, den mycket goda tillgången på kunskap, att den är rätt snabb, rymlig, osv. Det är en båt som det är lätt att få med sig medresenärer i. En IF är svårare att baxa ner nån som inte seglingsentusiast i.

 

Men en nackdel som mycket sällan nämns är den dåliga sikten framåt. Genuan skymmer. Kanske är det bättre med rullfock, kanske är det likadant för alla masthead-båtar. Men det är i alla fall nåt som är irriterande, särskilt om man kör själv, kan jag tänka. Nånstans kan det bli en säkerhetsrisk också eftersom man helt enkelt inte orkar krypa ner på läsidan och kolla jämt. Det är lättare om man är två.

 

Vid ensamsegling kan 77an nog funka, men kanske lättare med partialrigg (mer fokus på storen). Kanske även självslående fock? Då är det kanske för lite segling kvar, i och för sig.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om en resa på runt 1500M, 8 tim segling varje dag i 3 månader kanske. Kanske 30% för motor. Det är långfärd och det ställer lite mer krav på båt och utrustning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsikterna kring hur en Maxi 77 ser ut är väl rätt kända. Den liknar ju mer en container än en segelbåt. Men innerutrymmena är stora och den seglar trots allt bra. Stampet i motsjö finns ju även i betydligt större båtar med platt botten. Detta kan man ju delvis hantera genom att segla lite lägre.

 

Sunwind 26 ser ju ut som en "segelbåt" ska göra men det finns säkert någon nackdel där också. Har dock inombordare vilket gör att den inte vispar luft som Maxins aktermonterade motor kommer att göra. Vegorna har väl ett rykte att segla långsamt.

 

Så det lär bli en kompromiss vad du än väljer.

När jag helt av en slump blev segelbåtgubbe, impulsköpte jag en Vega. Visste ingenting om vare sig segling eller olika båtmodellen.

Efter första veckans segling hade jag lärt mej känna igen två båtmodellen.

Maxi 77 och bavaria 37. Tyckte att dom modellerna stod för 50% av alla båtar.

Det fanns givetvis andra modeller åxå men just dom här lärde jag mej omgående känna igen.

Just Maxi 77 tyckte jag var trevliga eftersom jag oftast kunde segla ikapp just dom.. därför fick ofta en Maxi avgöra vilket håll jag skulle segla åt.

Min hade visserligen ett roder som var helt annorlunda mot standard.. jag hade en tamp snurrad runt som roderbroms.. om det blåste byigt som fan så kunde den lova hårt.. men rullade jag in.. skotade hyfsat hårt långt bak funkade det även då.

Skaffade autopilot till rorkulten.. håller 100% med att det är perfekt, även på kryss.. tryck 1 och 10 samtidigt, så slår den 90 grader och man sköter skotandet själv..

Kul projekt... lycka till.

Tror det går bra med vilken båt som helst.

Jag skulle, som någon sagt tidigare, åxå välja en med lite höjd på friborden, i alla fall runt sittbrunnen.

Goood luck.

PS. Har en gardin 521s.. som jag använde en sommar som ev kan vara till salu... har, tror jag, sjökort i den som täcker hela Östersjön och upp till Norge.

Köpte den ny till vegan och sparade den som reserv.. till kommande båtar. I båten efter vegan blev det inte av att koppla in eftersom det satt en gammal som dög. I nuvarande sitter det en jättegammal med större skärm.. så garminen har "blivit liggande" DS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller nog att de flesta segelbåtar i 8-metersklassen klarar detta utan vidare, undantaget konstiga, extrema eller på annat sätt märkliga båtar. Maxi 77:an jag länkade till var ett exempel men i mitt tycke ett bra sådant. Väl utrustad verkar den vara och som modell betraktad väl befaren i dessa vatten. Det rör sig ju trots allt om Sveriges vanligaste familjeseglare som på intet sätt är extrem. Visst stampar den i motsjö, i likhet med många många andra båtar, men jag vet inte om jag tycker att det är så himla problematiskt? Vi pratar kustsegling, precis som tusentals familjer använt den till under åren utan att avlida särskilt ofta.

 

4 månader är ju väl tilltagen tid för denna tur, och det är ju bra, man vill ju ha tid att njuta. Men det ger ju också tid att vänta ut besvärliga kryssar i hårt väder. Om möjligt kan du försöka planera så att du skottar undan lite sjömil när du har sällskap ombord, så kan du ta det lugnare när du är själv.

Med det sagt, det finns massa fina båtar, däribland långkölade, men en Maxi 77:a borde utan vidare klara jobbet. Förutsatt att man har rätt utrustning (solceller till autopiloten!) och att den är i skick. Jag gillar långkölat. Men mest för att (enligt mitt tycke) vackra båtar ofta har långköl.

En Vega för 20-30 000 har sannolikt en risig gammal inombordare. Är det bättre än en fräsch utombordare? Vill man använda motorn 30% av tiden kan man väl det, men man kan också segla även om det går sakta. Ett val man har.

 

Men om nu Vegan är ett alternativ, kolla på Fingal också. Allegro vore väl det långkölade idealet men jag har svårt att se att man får en rustad sådan (ink fräscha segel) för under 50 000 kr. Amigo 27? Långsamma men fina.Tipset ovan om Bianca 27 är nog inte dumt heller.

Fenkölade, lite större/dyrare tips kan vara Shipman 28? Lite större men det har gått ner kraftigt i pris. vacker båt!  Compis verkar vara en stark och fin seglare.Möjligen har vi då lämnat budget om den ska vara i gott skick.

Jag är avis. Vill också ha 4 månaders segling framför mig! :-)

N.N

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Compis är en bra båt. Se bara Bohusracet, där placerar den sig bra :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Maxi 77:a kan man inte sitta och segla och tro att man ser något framåt. Där gäller det att stå upp under segling, speciellt om man är ensam ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Compis är en bra båt. Se bara Bohusracet, där placerar den sig bra :-)

Det beror på vem som seglar den oxå. Staffan är en hejare på just det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Maxi 77:a kan man inte sitta och segla och tro att man ser något framåt. Där gäller det att stå upp under segling, speciellt om man är ensam ombord.

 

Efter 90 dygn lär man få starka ben

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill rikta ett stort tack till alla som bidragit i tråden! Är en härlig känsla att efter en hård dags slit komma hem, koka sitt ingefärs-te, sjunka ner i fåtöljen och logga in på maringuiden bara för att se alla dessa svar.

 

Några av båtarna känner jag inte till, som Bianca 27 och Compis, ska läsa på mer om dom, kul!

Shipman 28 har jag spanat in en tid men varit rädd för att dom ska vara svåra att sköta själv som nybörjare? Kanske obefogad oro? I vilket fall verkar dom vara riktigt rymliga i ruffen!

 

@nilsnobbing: Bra tips där om årtalet 1977. Jag ska försöka anlita en besiktningsman om jag verkligen hittar en båt som känns rätt och det börjar närma sig handskakning och överlämning av pengar. Kanske känns överdrivet med besiktningsman men när man inte vet riktigt vad man ska leta efter så känns det säkrare. Min båt ska nog också ha bridgedäck, så får mecka dit ett efter ditt recept isf.

Ja det var en bra ide att segla längre sträckor när jag har fler på båten, vill verkligen ha gott om tidsmarginal, vacation!

 

@Mackey: Bra att veta om seglen! Jag mailade runt till några leverantörer av segel till IF i vintras och funderar på att beställa från Ungern eller Polen. Verkar vara hyfsad kvalitet för pengen? 

Har funderat lite kring det där med utom/inombordare. Skulle velat haft inombordare men båtarna (i min prisklass) jag kollat på verkar alla ha originalmotorer, frågan är om man vågar? Hur skulle du göra?

 

@Fjelie: Ja det hade varit himla fint att sitta och pula med den redan nu innan våren..

 

@bhemac: Vad upplevde du som bäst/sämst med din Bianca? Tycker du jag ska he upp några solpaneler på båten?

 

@Peter_K: Då ska jag prioritera en sjyst autopilot, vill ju kunna släppa rorkulten och  mysa en kopp gott och något ätbart emellanåt på sjön, är ju semester!

 

@indius: Sunwind! Det ska jag kolla upp också. Man märker ju att det finns många dugliga båtar i det prissegment jag söker, skönt att det är köparens marknad!

 

@AndW: Intressant.. Har aldrig tänkt på det där med sikt framåt. 

 

@Caribic410: Det där med roderbroms var lite för high-tech för någon som fortfarande sitter och bläddrar i ”lära sig segla” boken men jag ska analysera det när jag hänger med bättre! 

 

Garminen lät mkt intressant! Jag ska se om båten jag köper har en plotter, annars hör jag av mig och ser om du fortfarande har kvar och är villig att sälja den!

 

Jag tog sex månaders tjänstledigt för att kunna fokusera på detta och inte stressa. Fyller 30 i år och jag kan liksom inte skjuta upp det här längre, har drömt om att segla så många år! 

Redigerad av Sailing_The_Blue_Note

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle köpa båt igen efter ett antal års upphåll så hade jag några krav:

Runt 27 fot är en lagom storlek, lätt att hantera men bra att bo i. 

Bra utrustad

Riktig toalett

Ståhöjd

Helst långkölad.

Framförallt, ett pris så att man kan slänga båten om man tröttnar.

Jag tittade på några olika typ Tur 80, Vega, Amigo 27 men Biancan var den som tilltalade mig.

Jag blev inte besviken, den är snäll att segla, klarar sjö fantastiskt bra. Bekväm helt enkelt. Inte snabb på pappret men i verkligheten blir det inte så stor skillnad ens mot båtar som ska vara mycket snabbare. Känns alltid trygg säger min hustru som inte är mycket för båtliv.

Ett tag efter jag köpt båten så träffade jag Milo Dahlman som seglade sin Bianca runt Sydamerika, när man lyssnade på henne så förstod jag ännu mer varför jag köpte den.

 

Jag har haft 160W solpanel, 2x95Ah AGM och aldrig varit utan ström. Kylen har gått Maj till Augusti, hela tiden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på vilka "tillbehör" jag uppskattar mest så är det inombordare och autopilot. Inombordaren för att jag alltid har ström, till autopiloten, radion, telefonen m.m. och autopiloten för att jag inte är tvingad att sitta och hålla i rorkulten utan kan välja att styra när jag tycker det är kul.

Nu finns det ju en del tänkbara problemområden med en gammal inombordare, så det är nog bra att ha skruvat lite tidigare, men om den startar någorlunda lätt och helst har färskvattenkylning så kan man nog hålla den igång. Om det är enklare med utombordare vete sjutton, min erfarenhet är att när dom krånglar så är skruvarna fastärgade och elsystemet svårbegripligt men en inombordare är lätt att skruva isär.

Vad beträffar båtstorlek, min första segelbåt var ganska exakt lika stor som Fingal och Shipman och efter några dagar kändes det rätt naturligt. Skillnaden mot en mindre båt var framför allt när man hade förtöjt eller skulle förtöja mot land och hade valt ett dåligt ställe så var det tyngre att försöka rätta till det och ibland kunde det kännas otrevligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill rikta ett stort tack till alla som bidragit i tråden! Är en härlig känsla att efter en hård dags slit komma hem, koka sitt ingefärs-te, sjunka ner i fåtöljen och logga in på maringuiden bara för att se alla dessa svar.

 

Några av båtarna känner jag inte till, som Bianca 27 och Compis, ska läsa på mer om dom, kul!

Shipman 28 har jag spanat in en tid men varit rädd för att dom ska vara svåra att sköta själv som nybörjare? Kanske obefogad oro? I vilket fall verkar dom vara riktigt rymliga i ruffen!

 

@nilsnobbing: Bra tips där om årtalet 1977. Jag ska försöka anlita en besiktningsman om jag verkligen hittar en båt som känns rätt och det börjar närma sig handskakning och överlämning av pengar. Kanske känns överdrivet med besiktningsman men när man inte vet riktigt vad man ska leta efter så känns det säkrare. Min båt ska nog också ha bridgedäck, så får mecka dit ett efter ditt recept isf.

Ja det var en bra ide att segla längre sträckor när jag har fler på båten, vill verkligen ha gott om tidsmarginal, vacation!

 

@Mackey: Bra att veta om seglen! Jag mailade runt till några leverantörer av segel till IF i vintras och funderar på att beställa från Ungern eller Polen. Verkar vara hyfsad kvalitet för pengen?

Har funderat lite kring det där med utom/inombordare. Skulle velat haft inombordare men båtarna (i min prisklass) jag kollat på verkar alla ha originalmotorer, frågan är om man vågar? Hur skulle du göra?

 

@Fjelie: Ja det hade varit himla fint att sitta och pula med den redan nu innan våren..

 

@bhemac: Vad upplevde du som bäst/sämst med din Bianca? Tycker du jag ska he upp några solpaneler på båten?

 

@Peter_K: Då ska jag prioritera en sjyst autopilot, vill ju kunna släppa rorkulten och mysa en kopp gott och något ätbart emellanåt på sjön, är ju semester!

 

@indius: Sunwind! Det ska jag kolla upp också. Man märker ju att det finns många dugliga båtar i det prissegment jag söker, skönt att det är köparens marknad!

 

@AndW: Intressant.. Har aldrig tänkt på det där med sikt framåt.

 

@Caribic410: Det där med roderbroms var lite för high-tech för någon som fortfarande sitter och bläddrar i ”lära sig segla” boken men jag ska analysera det när jag hänger med bättre!

 

Garminen lät mkt intressant! Jag ska se om båten jag köper har en plotter, annars hör jag av mig och ser om du fortfarande har kvar och är villig att sälja den!

 

Jag tog sex månaders tjänstledigt för att kunna fokusera på detta och inte stressa. Fyller 30 i år och jag kan liksom inte skjuta upp det här längre, har drömt om att segla så många år!

Aaa.. precis så var det mest i början och forfarande efter 6 seglingssomrar.. det är fan alla termer och nya ord som är det svåraste.. att ta sig dit du vill med segel är en baggis, det klarar alla... det mest fantastiska är att var gång känslan "nu börjar jag kunna det här"....segling alltså... så ploppar man in i nästa dimension liksom.. å e helt nybörjare.. massor att lära.

Roderbroms.. när du håller i rorkulten eller ratten är du roderbroms.. en anordning, ett snöre eller annan mekanisk pryl som gör att rorkulten och därmed rodret går trögare eller låser i fast läge.. är en roderbroms.. perfekt om du vill kunna släppa ett tag samtidigt som bromsen "styr"..

Ex om du ska uträtta nåt lotet ärende...

Redigerad av Caribic410
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på inlägg #21,

 

Jag skulle välja en nyare utombordare före en äldre inombordare.

Även en gammal utombordare är bättre än en gammal inombordare eftersom den är lättare och billigare att byta ut.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska väl inte helt bortse från segelhastigheten för en sån här lång resa, vi har aldrig bråttom när vi seglar men det är skönt att se andra båtar hamna efter...jag tror att vissa förslag här i tråden kommer lägga till många dagars segling, vilket man iofs kan se som positivt om man vill :) 

Vår Sunwind kör ifrån en Fingal rätt rejält trots att jag inte har en aning om hur man trimmar segel eller mycket annat alls på båten :P Var precis som du en total nybörjare för 2 säsonger sedan (eller 3 om man ska räkna förra som spenderades på land pga giftemål och flytt).

 

Kolla efter bra kölinfästning och mycket utrustning, sedan bestäm dig för den båttyp som ger dig den bästa känslan. Vår motor är 39 år gammal men går som en klocka, inte mkt som kan gå fel med en enda cylinder och tjockt gods :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många äldre båtar med inombordare har en utbytt motor. Min har en motor från -92, alltså i princip en ny motor! Monterar man ett fäste för snurra så kan man alltid få tag på en snurra för några tusen om inombordaren skulle rasa. Till skillnad mot snurrorna har inombordaren nästan alltid en generator som kan leverera lite ström för laddning.

 

Räknar man att segla tex 8 tim per dag så har farten inte så stor betydelse, det handlar ju sällan om mer än några procents skillnad där den långsammare båten ofta har en bekvämare gång om sjön är lite grövre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var en rolig och djärv plan. Att ensam, utan tidigare erfarenhet segla en okänd båt så pass långt. Tufft! Oavsett vilken båt du väljer kommer du (som flera andra redan varit inne på) att behöva någon form av självstyrning som kan hålla båten på kurs även i hård undanvind. Du måste tryggt kunna gå på toaletten, värma lite mat och gå upp på däck om så behövs. (På kryss brukar det kunna räcka med hackbräda eller liknande.)

Se också till att det går att vara kopplad i sittbrunnen (viktigare än flytväst) och att det finns säkerhetslinor på däck (helst platta ”stay jacks” som inte rullar när du kliver på dem). Som ensamseglare vill du definitivt inte ofrivilligt hamna i vattnet.

 

Det kan vara ide att spendera en del av tiden inomskärs (norr om Öland) och lära känna båtens, och fram för allt dina egna begränsningar. Du har ju ändå rätt gott om tid. Gör kortare avstickare utomskärs i olika vindstyrkor, prova att dreja bi, prova vad det innebär att kryssa i havssjö, testa om blir du sjösjuk etc. Du kommer att ha igen det när du senare skall runda sydkusten. Lycka till. Det kommer att gå bra, det gör det alltid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac: Det låter som en alldeles utmärkt båt, snygg var den också! Kommer helt klart hålla utkik :) Jag menar, om Milo kunde ta sig runt i Sydamerika med den så duger den åt mig. Har faktiskt läst den boken kom jag på, men jag la aldrig märke till att det var en Bianca! :) Häftigt, då blir det solpaneler också!

 

@trewq: Autopilot känns helt bergsäkert nu när vi flera st har nämnt det. Hur en sådan fungerar i praktiken känns som rocketscience men det är säkert logiskt när jag har den framför mig. Jag är lite orolig att lägga till i fulla hamnar på västkusten, känns som en lite mindre båt skulle göra det enklare, men det är som du säger säkert en vanesak.

 

 

@Caribic410: Skönt att höra att alla inte föds till seglingsgudar! Tack för förklaringen, roderbroms lät som ngt man hade på Apollo 11 :)

 

@lindius: hehe, sant, i skrivandets stund känns det som om jag är tacksam bara jag överlever :) Men det är klart att man i takt med att jag blir säkrare kanske vill sätta lite fart. Bra kölinfästning, got it!

 

@bhemac: Ja en lite nyare motor kanske hade varit något. Diesel hade också varit trevligt! 

 

@GroundControl: hehe,. jag kanske bara är dumdristig? :) Men jag är väldigt bestämd att det ska bli gjort. Jag ser hemskt mycket framemot det.. Det känns övermäktigt ibland, men jag tänker mig att jag kommer möta massa hjälpsamma människor på vägen. Och jag tänker gå en liten kurs innan jag ger mig ut så jag vet vad som är bak och fram på båten. Mycket lär man sig nog på resan.

 

Okej, jag stod i affären och funderade på vilken typ av säkerhetslina jag skulle köpa, men då blir det platta stayjacks! Bra tips, tack!

 

 

 

Det är lite enklare att kliva in i en ny värld när man får ett gäng välkomnade händer som hjälper en. Jag ska göra mitt bästa för att ge tillbaka när jag en vacker dag lärt mig mer. Måste också säga att det är härligt hur alla är så positiva. När man pratar om det på jobb och liknande möts man inte bara av klappar på axeln och lyckönskningar. Många som aldrig satt sin fot på en båt som förklarar hur farligt det kommer vara för mig.. Jag är inte dum utan försiktig men bedömer efter allt jag läst i böcker och på nätet att det är genomförbart. Ni är toppen som skriver här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående att släppa rodret en stund, och sedan föreslå Vega... någon mer lovgirig båt får man leta efter, och att släppa ett roder där är bara att glömma - då funkar det mycket bättre på en Maxi 77 vill jag lova..

En autopilot för rorkult är en bra investering, köpte äntligen en förra året och har använt den massor. Väl värd varje krona.

Med rätt segelsättning är det inget problem att balansera en Vega så att du får en balanserad båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...