Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Rekommendera Poster

Jag kan bekräfta de siffror Berra nämner

Kompisen körde dubbla D4 under några år. Stor service på motorer och drev inkl bälgar mm ja då stoppade inte 50000kr

Han räknade med ca 70000kr om året i service och underhåll på bara motorer och drev. Han ville visserligen ha bytt ALLT i serviceväg varje år och jobbet gjordes på Ringens Varv som är allt annat än billiga

 

Gör så att du begär kostnadsförslag från varven där du har din båt

Jag ar visserligen bara en D4 300 men räknar inte alls med några 35000 i service och underhåll per år. Motorn är 5 år nu och gått helt felfritt förutom vanlig service. Jag har intr alls hört att D motorerna skulle vara några problemmotorer förutom första generationen av D3

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt otroligt att det skulle kosta 50k per motor och år för rent underhåll och service. Även om man lämnar bort. Om det verkligen är så så kan man ju inte säga annat än att D6 är ett totalt fiasko och Volvo borde skämmas, motorerna kastas och ersättas med något som fungerar.

 

Visst det var lite sjukdomar på dom har jag förstått men när de väl är ordnade så borde väl inte mer göras än byta olja och filter, vilket borde hamna klart under 50k.

 

Min tanke är att hitta D6 som är åtgärdade, byta olja och filter själv och undvika motorras.

 

Är jag för naiv eller är D6=bli fattig?

 

Som "Capitan" tidigare skrivit, varvsskött är lika med misskött.

Det har funnits,(finns?) kampanjer från Volvo Penta. Dessa innebär att du som kund inte behöver betala de åtgärder, som vi tidigare diskuterat här. I vissa fall har man som båtägare fått reducerat pris på vissa saker. När båten blivit äldre än fem år så gäller tydligen inte dessa kampanjer.

Marinorna verkar inte åtgärda dessa kampanjer, trotts att de vet om dem, om inget händer med båten och just kampanjdelarna.

De som äger båten som ny och anlitar varv, märker därför inte av detta. De är förmodligen inte ens medvetna om att det finns kampanjer på deras motorer.

Det är när båtarna blir äldre än 5 år och Penta inte är med längre, som kostnaderna kommer.

 

Därför är det bra att köpa en båt där alla dessa delar och arbeten är utförda.

 

 

Sköter du om motorer, drev och allt runt om kring så vill jag påstå att det är otur om det händer något.

 

Service D6

Det går i 20liter olja i varje motor och ca 5,6l i varje drev.

Köper du filter etc när båtfirmorna har 20-25% i rabatt på hösten eller våren så kommer du ner lite i pris.

Anoder hittar du pirat. ca 400kr/sida.

Gummibälgar kan man välja att byta vart annat år. Du får inte högtryckstvätta dessa. Inspektera dem noga så de inte har skador eller slitage. De håller tydligen sämre än bälgarna på Bravo 3 dreven.

Du kan även överväga att inte byta luftfilter varje år, om de ser OK ut.

 

Gör du jobbet själv så hamnar du nog på ca 8-12 000kr per säsong.

 

Anlitar du varven så kostar det. Går något sönder och du tar hjälp så kommer det att kosta.

Tyvärr kan man inte alltid lita på att arbetet blir korrekt utfört.

Kan du göra jobbet själv och är noggrann så behöver det inte dra iväg och du vet hur arbetet utfördes.

Redigerad av SeaRayeller
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det låter ju helt otroligt att det skulle kosta 50k per motor och år för rent underhåll och service. Även om man lämnar bort. Om det verkligen är så så kan man ju inte säga annat än att D6 är ett totalt fiasko och Volvo borde skämmas, motorerna kastas och ersättas med något som fungerar.

 

Visst det var lite sjukdomar på dom har jag förstått men när de väl är ordnade så borde väl inte mer göras än byta olja och filter, vilket borde hamna klart under 50k.

 

Min tanke är att hitta D6 som är åtgärdade, byta olja och filter själv och undvika motorras.

 

Är jag för naiv eller är D6=bli fattig?

Som "Capitan" tidigare skrivit, varvsskött är lika med misskött.

Det har funnits,(finns?) kampanjer från Volvo Penta. Dessa innebär att du som kund inte behöver betala de åtgärder, som vi tidigare diskuterat här. I vissa fall har man som båtägare fått reducerat pris på vissa saker. När båten blivit äldre än fem år så gäller tydligen inte dessa kampanjer.

Marinorna verkar inte åtgärda dessa kampanjer, trotts att de vet om dem, om inget händer med båten och just kampanjdelarna.

De som äger båten som ny och anlitar varv, märker därför inte av detta. De är förmodligen inte ens medvetna om att det finns kampanjer på deras motorer.

Det är när båtarna blir äldre än 5 år och Penta inte är med längre, som kostnaderna kommer.

 

Därför är det bra att köpa en båt där alla dessa delar och arbeten är utförda.

 

 

Sköter du om motorer, drev och allt runt om kring så vill jag påstå att det är otur om det händer något.

 

Service D6

Det går i 20liter olja i varje motor och ca 5,6l i varje drev.

Köper du filter etc när båtfirmorna har 20-25% i rabatt på hösten eller våren så kommer du ner lite i pris.

Anoder hittar du pirat. ca 400kr/sida.

Gummibälgar kan man välja att byta vart annat år. Du får inte högtryckstvätta dessa. Inspektera dem noga så de inte har skador eller slitage. De håller tydligen sämre än bälgarna på Bravo 3 dreven.

Du kan även överväga att inte byta luftfilter varje år, om de ser OK ut.

 

Gör du jobbet själv så hamnar du nog på ca 8-12 000kr per säsong.

 

Anlitar du varven så kostar det. Går något sönder och du tar hjälp så kommer det att kosta.

Tyvärr kan man inte alltid lita på att arbetet blir korrekt utfört.

Kan du göra jobbet själv och är noggrann så behöver det inte dra iväg och du vet hur arbetet utfördes.

 

 

 

 

Tack, det är lite så jag tänker. Jag tror man kan hitta vilka kampanjer som motorn ska ha fått om man vet motornumret? Kanske bara fråga Penta när man väl har numret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer överdrivna uppgifter på servicekostnader för D6 lite tidigare i tråden. Har man inte haft D6 själv är det ju lätt att hänvisa till Mållgan eller vad polarna nu heter...

 

Så här ser de ut för mig och avser singelmontage. Har D6 utan kompressor. Jag använder mig av en av VP's största (och definitivt inte billigaste) verkstäder. Alla har inte tid eller plats att göra jobbet själv. Delarna är VP dyr-original:

 

Motor - tot ca 8800.- fördelat på:

Arbetskostnad: 3000.-

 

2 x oljefilter: 695.-

 

20L olja: 1750.-

 

2 bränslefilter: 650.-

 

Vevhusfilter: 785.-

 

Luftfilter: 479.-

 

Impellersats: 774.-

 

Anoder värmeväxlare o laddluftkylare: 185.-

 

Glykol (om service görs i samband med konservering): ca 500.-

 

Drev - tot ca 6700.- fördelat på:

Arbetskostnad inkl. demontering, montering tvätt, testkörning: 3420.-

Olja: 1800.-

Anodsats: 654.-

Bälgsats: 592.-

Div slitdelar, packningar etc: 245.-

 

Blir alltså drygt 15000.- per installation.

 

Det finns bra och dåliga varv, men att säga att varvsskött innebär misskött är fel. Är man intresserad och insatt och för en ordentlig dialog med varvet om vad som görs respektive inte så har jag bara bra erfarenheter ifråga om utfört arbete, även när det gäller s.k. kampanjer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ArneRadar för trovärdig info i denna tråd gällande servicekostnad för D6.

 

Och jag ser att det finns utrymme, för den som vill, att hitta billigare delar och gör lite själv att spara några tusen. 

 

/J

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer överdrivna uppgifter på servicekostnader för D6 lite tidigare i tråden. Har man inte haft D6 själv är det ju lätt att hänvisa till Mållgan eller vad polarna nu heter...

 

Så här ser de ut för mig och avser singelmontage. Har D6 utan kompressor. Jag använder mig av en av VP's största (och definitivt inte billigaste) verkstäder. Alla har inte tid eller plats att göra jobbet själv. Delarna är VP dyr-original:

 

Motor - tot ca 8800.- fördelat på:

Arbetskostnad: 3000.-

2 x oljefilter: 695.-

20L olja: 1750.-

2 bränslefilter: 650.-

Vevhusfilter: 785.-

Luftfilter: 479.-

Impellersats: 774.-

Anoder värmeväxlare o laddluftkylare: 185.-

Glykol (om service görs i samband med konservering): ca 500.-

Drev - tot ca 6700.- fördelat på:

Arbetskostnad inkl. demontering, montering tvätt, testkörning: 3420.-

Olja: 1800.-

Anodsats: 654.-

Bälgsats: 592.-

Div slitdelar, packningar etc: 245.-

 

Blir alltså drygt 15000.- per installation.

 

Det finns bra och dåliga varv, men att säga att varvsskött innebär misskött är fel. Är man intresserad och insatt och för en ordentlig dialog med varvet om vad som görs respektive inte så har jag bara bra erfarenheter ifråga om utfört arbete, även när det gäller s.k. kampanjer.

Låter väldigt rimligt och ganska lika min D4 - att det går i lite mindre olja. Jag har oxå bara bra erfarenheter av "varvsskött". Välrenommerat varv i Roslagen som funnits länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förekommer överdrivna uppgifter på servicekostnader för D6 lite tidigare i tråden. Har man inte haft D6 själv är det ju lätt att hänvisa till Mållgan eller vad polarna nu heter...

 

Så här ser de ut för mig och avser singelmontage. Har D6 utan kompressor. Jag använder mig av en av VP's största (och definitivt inte billigaste) verkstäder. Alla har inte tid eller plats att göra jobbet själv. Delarna är VP dyr-original:

 

Motor - tot ca 8800.- fördelat på:

Arbetskostnad: 3000.-

 

2 x oljefilter: 695.-

 

20L olja: 1750.-

 

2 bränslefilter: 650.-

 

Vevhusfilter: 785.-

 

Luftfilter: 479.-

 

Impellersats: 774.-

 

Anoder värmeväxlare o laddluftkylare: 185.-

 

Glykol (om service görs i samband med konservering): ca 500.-

 

 

Drev - tot ca 6700.- fördelat på:

Arbetskostnad inkl. demontering, montering tvätt, testkörning: 3420.-

Olja: 1800.-

Anodsats: 654.-

Bälgsats: 592.-

Div slitdelar, packningar etc: 245.-

 

Blir alltså drygt 15000.- per installation.

 

Det finns bra och dåliga varv, men att säga att varvsskött innebär misskött är fel. Är man intresserad och insatt och för en ordentlig dialog med varvet om vad som görs respektive inte så har jag bara bra erfarenheter ifråga om utfört arbete, även när det gäller s.k. kampanjer.

 

 

Tycker detta stämmer bra med dom uppgifter jag har fått av dubbla D6 ägare också. Dock så är detta kostnader bara för service biten. Till detta kommer troligen kostnader för lyft av båt ca 3.000.

Sedan så har jo inte VP service killen för då ca SEK33.000 ens kopplat in sitt diagnos verktyg:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att en båt behöver lyftas oavsett om det sitter Pentas D6 eller nån gammal Detroit-diesel i dom, men jag kanske har fel...

Ingår polering och bottenfärg samt fulla dieseltankar i de 100.000 kr? Inomhusförvaring? Ett lock öl?

Ser inte riktigt kopplingen till D6 i sådana fall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att en båt behöver lyftas oavsett om det sitter Pentas D6 eller nån gammal Detroit-diesel i dom, men jag kanske har fel...

Ingår polering och bottenfärg samt fulla dieseltankar i de 100.000 kr? Inomhusförvaring? Ett lock öl?

Ser inte riktigt kopplingen till D6 i sådana fall.

 

Jag tänker likadant. Lyft måste ju ändå göras till vinterförvaring. Ligger man på båtklubb så lär dock bilkostnad för servicekillen tillkomma, men det gör det ju även i fallet med Detroitaren.

 

Kan även tillägga att diagnos ingår i arbetskostnaden.

 

Jag har kört D6 med DPH i 6 säsonger. Om motorn sköts och körs med förnuft, och om de barnsjukdomar som funnits tidiga år är hanterade så är det i min erfarenhet en driftsäker motor. Sen är den också härlig. Urstark med galet vrid, relativt snål, relativt lågvarvig med lugn skön gång, tyst och rökfri.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man helt off med en exempelvis kad300? De är ju lite billigare i inköp och det känns som att det borde finnas en hel del sådana ute och snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man helt off med en exempelvis kad300? De är ju lite billigare i inköp och det känns som att det borde finnas en hel del sådana ute och snurrar.

 

Har personligen ingen erfarenhet med KAD300, dock har jag jobbat en hel del med 41-orna med vattenjet som ju är samma grundmotor, sittandes i MOB-båtar. Bra grundmotor, men KAD300 är ju väldigt uppskrämd i förhållande till sin volym och har väl dessutom vad jag förstått en hel del elektronik som kanske lämnar en hel del att önska (så är det väl iofs alltid).

 

I en tung båt som en Princess 42 så lever dom nog ett väldigt hårt liv jämfört med D6.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är man helt off med en exempelvis kad300? De är ju lite billigare i inköp och det känns som att det borde finnas en hel del sådana ute och snurrar.

 

Har personligen ingen erfarenhet med KAD300, dock har jag jobbat en hel del med 41-orna med vattenjet som ju är samma grundmotor, sittandes i MOB-båtar. Bra grundmotor, men KAD300 är ju väldigt uppskrämd i förhållande till sin volym och har väl dessutom vad jag förstått en hel del elektronik som kanske lämnar en hel del att önska (så är det väl iofs alltid).

 

I en tung båt som en Princess 42 så lever dom nog ett väldigt hårt liv jämfört med D6.

 

 

Nja, håller inte fullt ut med här.

 

KAD300 har inte mer skrämmande elektronik än en D-motor, snarare är det något enklare i sitt utförande. Vill man diagnosticera är det dock, likadant som på D, Vodia som gäller. Det som är småirriterande med elektroniken är att man inte kan få ut motordata via NMEA2000.

 

Servicekostnader som indikerades ovan av ArneRadar är väldigt likt vad jag lägger på mina KAD300.

 

Att det är högt effektuttag håller jag med om, men håller man ordning och sköter service, preventativt enligt schemat finns inget som säger de inte håller vad som utlovas. Att de nog går tungt i en V42 stämmer säkert, antagligen är vridmomentet vs D6 lägre, så maskinerna går något tyngre men att det är ett "stort problem" är svårt att säga så utan mer data. Att prisbilden är lägre är nog mer perception, än fakta.

 

Om det är ett reellt val mellan två båtar i övrigt lika men olika motorer, ut och provkör och känn om det känns "tungt" eller inte och om det är värt de troligtvis extra pengarna D6orna betyder. Svårt att skrivbordsresonera som en sån sak utan fakta, vridmomentskurvor, utväxlingar osv

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jämförelse. På min KAD44 så gjorde jag förra året:

 

Extra stor motorservice i samband med köp av båten:

8 500 kr (olja, filter, samtliga remmar byttes, impeller byttes, kontroll av kompressor, kontroll av kylvätska etc)

 

Ventiljustering mot slutet av säsongen (görs framöver var 400:e timma enkl rek från meken)

6 500 kr

 

Ny oljeservice i samband med upptagning

2 000 kr

 

Dvs 17 000 kr. Allt utfört av de stora välkända VP mekanikerna här i Sthlm.

 

Jag räknar med att halvera den servicekostnaden kommande säsonger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmarna behöver man normalt inte byta vid varje service, så en "normalservice" för KAD44/300 blir säkert någon dryg tusenlapp billigare än D6. Men de astronomiska belopp som det vittnas om tidigare i tråden känns gripna ur luften.

 

En annan sak - angående påståendet att varvsskött = misskött - så kan man ju undra varför försäkringsbolagen ger rabatt på premien för båtar som får fullservice av varv. I mitt fall är rabatten 5%, och då är det inskrivet "fullservice + varvets namn" i försäkringsbrevet.

 

Min gissning är att rabatten innebär att skadekostnaderna i genomsnitt är lägre på varvsservade båtar än för självmekare, men det kanske är en våldsamt provocerande tanke... ;) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem som hänvisar till vilka belopp etc har jag ingen aning om. Om någon ölback eller inte ingår, har jag häller ingen aning om..

MEN vad jag vet är att hålla igång en båt med dubbla D6or är dyrt. I det fallet med EUR10K om året i service OCH reparationer, är baserad på dom fakturor som ägaren visade upp för mig. Om han har blivit blåst, lurad, bjuden på en massa öl, eller inte, har jag ingen aning om.

 

Dock en fundering med vad som menas med "att motorerna går tungt" ?? Dom får inte jobba mer, eller mindre i en mindre båt väl? Vid full spett så når motorerna sitt max varv, oberoende om det är en liten/stor båt. Så med rätt utväxling har du samma belastning på  motorer vid lätt/tung båt. Sedan sitter det en idiot bakom spakarna hjälper inte mycket:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper alltid olja och alla filter hos SM motor i Göteborg. Ett fat bästa Kendal olja 20W-40 20 liter kostar då runt 800 kr (2016 års pris) . Kendal är idag en av de får återstående Pennsylvania oljorna som har kvar alla de goda egenskaper som dessa hade. Amalli och Quaker state är nu fusk.  De paraellimporterar alla filter till VP från samma tillverkare som VP fast utan VP märke och halva priset. Dessutom kan de motorer då de renoverar just motorer

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att en båt behöver lyftas oavsett om det sitter Pentas D6 eller nån gammal Detroit-diesel i dom, men jag kanske har fel...

Ingår polering och bottenfärg samt fulla dieseltankar i de 100.000 kr? Inomhusförvaring? Ett lock öl?

Ser inte riktigt kopplingen till D6 i sådana fall.

Hur tänker du här?? Bara för att man har D6 skall man inte räkna in lyftkostnaden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D6 övergår ju till 350hp och om jag fattat rätt, även utrustats med en kompressor i MKII runt 2006. Något speciellt att fundera på där? Ska man satsa på en D6 310 eller försöka hitta en med kompressor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D6 övergår ju till 350hp och om jag fattat rätt, även utrustats med en kompressor i MKII runt 2006. Något speciellt att fundera på där? Ska man satsa på en D6 310 eller försöka hitta en med kompressor?

Nu vet jag inte hur det är på just D6 men på kad motorerna så kopplar kompressorn in vid ca 1500 varv och håller i till 2700 varv ca, lite jobbigt att lyssna på om man vill ligga i det varvtalsspannet av olika orsaker dessutom inte bra för kompressor/remmar till densamma att gå hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var i Volvo penta montern på båtmässan, vilka sopor som stod där, hoppas de inte representerar "andan" på Volvo. Frågade lite om motorerna men blev behandlad väldigt respektlös och de ville tydligt inte diskutera deras motorer.

 

Man undrar ju vad det är för nötter som företagen sätter ut i montrarna.

 

På frågan om de haft några problem med sina motorer blev svaret mer eller mindre "vi är ju störst på marknaden så det spelar ingen roll"

 

Företag med den inställningen hoppas man ju att det går åt skogen för.

 

Om jag skulle bestämma motor efter bemötandet där så skulle jag aldrig i livet köpa en volvo.

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligheten är ju tyvärr den att i båtar från säg 26-28 fot upp till iaf 50 fot så har VP nästan monopol hos de stora båttillberkarna med undantag för några som sätter i andra motorer.

Konkurrensen är alldeles för dålig och vi båtägare har lite oss själva att skylla eftersom de flesta väljer den "säkra" vägen och sätter i VP trots att det många gånger finns alternativ men fördelarna som finns med VP i form av väl utbyggt servicenät, andrahandsvärde mm väger tyngre.

 

Sen är det väl så när det gäller mässor att det blir praktikanter och extrajobbare som får stå i montrarna. Någon sorts utbildning gällande både produkterna och kundvård borde man dock kunna kräva

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man skall stirra sig blind på Volvos egna mekaniker ell repressentanter, jag har haft Volvo Penta i mina sista båtar och aldrig upplevt det som ett problem,(förutom hutlösa priser på delar) det finns många otrolugt duktiga mekaniker som kan dessa motorer,t,ex Marinteknik Torslanda Ab i Björlanda Kile på Hisingen i Göteborg!

Dom kan det mesta,är trevliga och tillmötesgående samt har humana priser!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa kompressor, det finns en goda anledningar till att taxibåtar med flera helst kör utan. Dels pga servicekostnader som remmar men också för att det sliter på dreven (när kompressorn kickar in). Motorn som sådan håller dock.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet att 500 timmarsservice på D6 D4 är en stor dyrare service så det skiljer från åt till år beroende på vad som skall bytas

 

Lite lustigt att vissa påstår att de kostnader jag angivit från D4/D6 ägare skulle vara osanna?

Varven tar olika betalt.

Vissa kunder ber varvet göra service och vissa ber varvet göra allt och sköta motor/drev som om det var deras egna

Att bara be om en service kontra service se över allt gör stor skillnad till vad som faktiskt görs i verkligheten

Dessa jobb görs oftast när det är som mest att göra på varven och har du då en kund som "bara" beställt service så gör dom i regel också bara detta och inget extra

Har du däremot en kund som begär service samt att allt skall ses över/allt ska vara tipp topp och som kanske också har fullservice på båten ja då blir den ofta skött på helt annat vis

 

Stor skillnad på servad enligt bok och servad med öppen plånbok

 

De som pratar låga servicekostnader på sina D4/D6 kan mycket väl missat många av pentas kampanjer och uppdateringar vilket kan resultera i stora kostnader i framtiden

 

Ja det går att serva dessa motorer själv och med billigare delar men frågan är vad som missats/missas

Stor skillnad på dessa moderna motorer som haft mycket barnsjukdomar jämfört med gamla hederliga KAD44 mm

 

Som ev köpare så får man helt enkelt kolla på motorernas historik samt gå till det varv som är tänkt att sköta service för att få kostnadsförslag. Det är det enda som kommer ge en riktigt prisbild för just ditt fall och den enskilda båten

Diskussionen som ges här ger inte mycket pga alla olika faktorer

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-96037-0-96578200-1489220278_thumb.jpg

 

Så här ser serviceintervallen ut för min D6. Den väldigt dyra 500-timmarsservicen är inte så omfattande och dyr, om den nu ens existerar.

 

Om man ber varvet lyfta ur motorn varje år för att inspektera undersidan av oljetråget blir det dyrt även med en gammal Detroitdiesel.

 

Jag tror det är till mest hjälp för TS att man jämför likvärdigt underhåll mellan olika motortyper.

Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyundai, ett av världens största tillverkare av fartyg, bilar etc. Här en 270hp motor, 200kg lättare än penta, en tredjedel av priset.

 

Gick förbi montern och blev imponerad. Har Volvo föråldrad teknik?

 

http://dpower.se/produkt/s270p/

 

Denna motorn gick på 230k

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i Volvo penta montern på båtmässan, vilka sopor som stod där, hoppas de inte representerar "andan" på Volvo. Frågade lite om motorerna men blev behandlad väldigt respektlös och de ville tydligt inte diskutera deras motorer.

 

Man undrar ju vad det är för nötter som företagen sätter ut i montrarna.

 

På frågan om de haft några problem med sina motorer blev svaret mer eller mindre "vi är ju störst på marknaden så det spelar ingen roll"

 

Företag med den inställningen hoppas man ju att det går åt skogen för.

 

Om jag skulle bestämma motor efter bemötandet där så skulle jag aldrig i livet köpa en volvo.

Var i Pentas monter för några år sedan och fick ett mycket bra bemötande av en mek som jag tror jobbade på Micab. Han berättade vad jag skulle se upp med på min D4-260 (var egentligen inte så mycket iom att jag har axel-drift) och rekommenderade en av de två verkstäder jag har i närheten.

Den verkstad han rekommenderade och som jag valde (Lindströms på Dalarö) har alltid agerat precis så som jag vill. De har frågat hur mycket jag kör och berättat vad jag bör göra och vad jag kan vänta med till nästa år. Känns pålitliga. Dock som många andra Penta-verkstäder dyra.

Eftersom motorn (och båten) var ny när jag köpte den så känns det bra att ha en firma som tar ansvar för den men jag vet inte hur länge det är "lönt" att lämna bort jobbet. Svider i plånboken varje gång men det är väl bara att glömma för varje betalning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå vad VP-service kostar så har en av de större varven i Stockholmsområdet sina listpriser publicerat på sin webbsida. Se här:

 

https://www.marindepan.se/batplats/vinterforvaring

 

(nej jag jobbar inte där)

 

Tittar man på deras prislista så är det ganska dyrt tycker jag nog. Och att montera dit ett VP-drev, 2300 kr, galet. Jämför med t ex Mercruiser-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå vad VP-service kostar så har en av de större varven i Stockholmsområdet sina listpriser publicerat på sin webbsida. Se här:

 

https://www.marindepan.se/batplats/vinterforvaring

 

(nej jag jobbar inte där)

 

Tittar man på deras prislista så är det ganska dyrt tycker jag nog. Och att montera dit ett VP-drev, 2300 kr, galet. Jämför med t ex Mercruiser-drev.

 

Det jag reagerade mest på var "hämtning och lämning vid egen brygga", 1820:- /h. Är det en advokat eller liknande som lämnar och hämtar båten då? Med tanke på timpriset..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Apropå vad VP-service kostar så har en av de större varven i Stockholmsområdet sina listpriser publicerat på sin webbsida. Se här:

 

https://www.marindepan.se/batplats/vinterforvaring

 

(nej jag jobbar inte där)

 

Tittar man på deras prislista så är det ganska dyrt tycker jag nog. Och att montera dit ett VP-drev, 2300 kr, galet. Jämför med t ex Mercruiser-drev.

Det jag reagerade mest på var "hämtning och lämning vid egen brygga", 1820:- /h. Är det en advokat eller liknande som lämnar och hämtar båten då? Med tanke på timpriset..

Tror att det är en läkare(motordoktor):-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...