Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Rekommendera Poster

Ang. D6:orna så kanske man skall vara glad som kör KAD44:or då? ;-)

 

Den enda ågren jag har är ju att det är moderna tvåstegs spridare på den som verkar vara svåra att få servade...

 

/J

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker du borde kolla marknaden i UK också och inte begränsa dig inom Sverige

Enkelt och snabbt att sticka över med flyg om du ev hittar något intressant

 

 

De flesta jag känner som åker D4 D6 bekräftar de kostnader som nämns här i tråden samt att all fått problem med att propellrarna korriderar och byte är ett måste för eller senare. Stora pengar och Penta vägrar erkänna detta fel

Jag kollar på http://www.boatshop24.co.uk/den täcker väl in det hoppas jag? Eller finns det någon bättrare?

 

 

Bäst är att Googla tex V42 sale uk eller liknande

Då får du upp Boatshop, The Yachtmarket och Yachtworld mm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. D6:orna så kanske man skall vara glad som kör KAD44:or då? ;-)

 

Den enda ågren jag har är ju att det är moderna tvåstegs spridare på den som verkar vara svåra att få servade...

 

/J

 

 

Ja underhållsmässigt så känns det som att D6 och drev kan skena iväg rejält i kostnader

Bara material på en service med filter, impeller, vevhusfilter, luftfilter, bälgar, anoder och oljor mm så skiljer det några tusen om man jämför D6 och KAD44

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag tänkte samla allt i en lite "avprickningslista" som jag har med mig ut när jag kollar båtar.

 

Den där MKII eller MKIII är ju finast men den ligger nog för högt i budget, eller precis i skarven, vi får väl se vad de hamnar på i sommar för pris.

 

Kul att höra att alla är nöjda med båten, ska bli så skönt att komma upp till en lite större så man kan "stänga till" rummen.

 

Jag åker ju Bravo3 idag och tycker det funkar bra, ska bli intressant att se hur DP-H dreven presterar, ska ju som sagt med mycket öl!

Jag tittade i England och Europa innan jag köpte min båt. Jag räknade på det och kom fram till att för min del blev det dyrt. Ankarspel i akterbn, värmare, öppen pullpit men plattform och stege. Att sedan lägga till transport, transportförsäkring och osäkerhet, risk med att köpa utomlands.

Jag har tidigare köpt båt utomlands. De är oftast i sämre skick än svenskägda båtar. För min del la jag ut enormt mycket pengar på min importbåt. Det blev en dyr affär. För att inte tala om den psykiska stressen innan jag hade båten hemma i min bestittning.

 

Jag tror att du kan få en bra V42:a här i Sverige. Köp inget renoveringsobjekt.

 

Att få större yta är enormt skönt och lyxigt.

Att få duscha i en "riktig" dusch inne i båten är skönt. Att slippa duscha på badbryggan i kyla och mörker saknar jag inte...

 

Låt oss veta hur det går för dig med båtköpet under våren!

Redigerad av SeaRayeller
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jag har fått offerter på detta.

 

båda mina motorer måste lossas och skjutas fram för att byte av bockhorn och tiltslangar.

Styrkolvarna behövde bytas. Penta har inte lverererat jordflätor till styrslangarna så de hade oxiderat.

 

Byte av diverse delar kan man kanske lösa själv om man har kunskap och tid men att lämna in grejer för åtgärd kostar på.

 

Jag tycker du skall be om nya offerter, alternativt se øver vad dom faktiskt tar betalt før. Dom saltar nog på rætt bra och mycket kan du absolut gøra sjælv! 

 

Om du måste byta bockhornen så førstår jag att det kostar lite pengar med jobb men detta ær ju som tur ær inte fallet på de allra flesta båtar. Att flytta fram motorerna ær inte nåt enormt ingrepp heller.

Bockhornen ær inte ett problem på alla båtar, det beror som sagt på vart du har vattennivån och om du har riser eller inte. Om dom inte børjat ge sig efter 10 år så håller dom nog i fortsættningen också. Det går dock snabbt om felet finns dær från børjan... Ett bockhorn kostar dock bara 383 euro.

Trist du råkat ut før detta men fråga dom vad som kostar så mycket.

 

Styrkolvarna kan som sagt packas om enkelt  - vet de som gjort detta med fullgott resultat trots att Penta sagt att byte ær det enda møjliga. Nu har jag ju inte sett hur dina  ser ut men det vanliga problemet har varit att o-ringarna rivit då det byggts upp avlagringar av snæckor etc då kolven legat i vattnet och det fått tid att væxa.

Nya typen har gummibælg som skall hindra detta men ær væl knappast bombsækert.

 

Har materialet ætits upp på dina totalt av galvaniska strømmar eller vad har hænt? Då borde du ju ha problem med resten av drevet också...? En styrcylinder kostar iaf bara 265 euro. Dessa byter du enkelt sjælv!

 

Vad som ær dyrt ær dæremot de jækla slangarna som væl går på 2500 kr styck, men jag har før mig det går att køpa ett set med adapterplatta och slangar i ett før en inte allt før stor summa. Kan missta mig på denna punkt!

 

Barnsjukdomar kan man råka ut før men det ær ju dessutom sællan man råkar ut før samtliga problem samtidigt, eller øverhuvud taget.

Slangarna har varit en svag punkt men trimkolvar etc går att skøta om genom att inte læmna dom i ytterlæge och att se till att "rensa" dom titt som tætt genom fulla utslag så inget får tid att væxa. Det kan ge dom betydligt længre livslængd om det inte ær den nya typen.

 

Propparna går som sagt att svetsa.

 

Man kan væl sæga såhær då:

Har man inte undersøkt vad det ær man køpt tillræckligt noga så kan det kosta pengar.

Har man køpt båten ny bør man dessutom ha fått det tæckt av Penta.

Har gjort sin hemlæxa så har man bra motorer utan problem længe.

 

Det som dock SKALL gøras på en gång om det inte ær gjort och resten ær funkis så ær det ær remhjulen. Det finns två typer: de som kommer att spricka och dom som redan har spruckit. Byt till dom i metall om det inte redan ær gjort! Billig førsækring!

 

Att komma upp i 100kkr låter fortfarande mycket i mina øron.

 

De åtgærder jag gjort gick alltså på under 10kkr med væxelwirar inræknat. På dubbelmontage. Då har jag lejt bort væxelwirar då jag ændå har stor service på dreven i vinter så arbetskostnad ligger inne i dom 10.000. Samt mina filter o remmar etc som jag anvænde vid servicen jag gjorde samtidigt.

 

Shimsning! Kolla att det inte sitter plastchims på dreven! Dessa ær orsaken till att jag læmnat in mina drev på ompackning i vinter då mina inte har den nya typen av metall. Dessa kan børja krypa ut och kan leda till haveri. Det ær några kronor extra i material før nya shims nær du ændå packar om dreven som skall gøras regelbundet.

 

Att det kostar 90.000 att byta bockhorn... Why?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

jag har fått offerter på detta.

 

båda mina motorer måste lossas och skjutas fram för att byte av bockhorn och tiltslangar.

Styrkolvarna behövde bytas. Penta har inte lverererat jordflätor till styrslangarna så de hade oxiderat.

 

Byte av diverse delar kan man kanske lösa själv om man har kunskap och tid men att lämna in grejer för åtgärd kostar på.

 

Jag tycker du skall be om nya offerter, alternativt se øver vad dom faktiskt tar betalt før. Dom saltar nog på rætt bra och mycket kan du absolut gøra sjælv! 

 

Om du måste byta bockhornen så førstår jag att det kostar lite pengar med jobb men detta ær ju som tur ær inte fallet på de allra flesta båtar. Att flytta fram motorerna ær inte nåt enormt ingrepp heller.

Bockhornen ær inte ett problem på alla båtar, det beror som sagt på vart du har vattennivån och om du har riser eller inte. Om dom inte børjat ge sig efter 10 år så håller dom nog i fortsættningen också. Det går dock snabbt om felet finns dær från børjan... Ett bockhorn kostar dock bara 383 euro.

Trist du råkat ut før detta men fråga dom vad som kostar så mycket.

 

Styrkolvarna kan som sagt packas om enkelt  - vet de som gjort detta med fullgott resultat trots att Penta sagt att byte ær det enda møjliga. Nu har jag ju inte sett hur dina  ser ut men det vanliga problemet har varit att o-ringarna rivit då det byggts upp avlagringar av snæckor etc då kolven legat i vattnet och det fått tid att væxa.

Nya typen har gummibælg som skall hindra detta men ær væl knappast bombsækert.

 

Har materialet ætits upp på dina totalt av galvaniska strømmar eller vad har hænt? Då borde du ju ha problem med resten av drevet också...? En styrcylinder kostar iaf bara 265 euro. Dessa byter du enkelt sjælv!

 

Vad som ær dyrt ær dæremot de jækla slangarna som væl går på 2500 kr styck, men jag har før mig det går att køpa ett set med adapterplatta och slangar i ett før en inte allt før stor summa. Kan missta mig på denna punkt!

 

Barnsjukdomar kan man råka ut før men det ær ju dessutom sællan man råkar ut før samtliga problem samtidigt, eller øverhuvud taget.

Slangarna har varit en svag punkt men trimkolvar etc går att skøta om genom att inte læmna dom i ytterlæge och att se till att "rensa" dom titt som tætt genom fulla utslag så inget får tid att væxa. Det kan ge dom betydligt længre livslængd om det inte ær den nya typen.

 

Propparna går som sagt att svetsa.

 

Man kan væl sæga såhær då:

Har man inte undersøkt vad det ær man køpt tillræckligt noga så kan det kosta pengar.

Har man køpt båten ny bør man dessutom ha fått det tæckt av Penta.

Har gjort sin hemlæxa så har man bra motorer utan problem længe.

 

Det som dock SKALL gøras på en gång om det inte ær gjort och resten ær funkis så ær det ær remhjulen. Det finns två typer: de som kommer att spricka och dom som redan har spruckit. Byt till dom i metall om det inte redan ær gjort! Billig førsækring!

 

Att komma upp i 100kkr låter fortfarande mycket i mina øron.

 

De åtgærder jag gjort gick alltså på under 10kkr med væxelwirar inræknat. På dubbelmontage. Då har jag lejt bort væxelwirar då jag ændå har stor service på dreven i vinter så arbetskostnad ligger inne i dom 10.000. Samt mina filter o remmar etc som jag anvænde vid servicen jag gjorde samtidigt.

 

Shimsning! Kolla att det inte sitter plastchims på dreven! Dessa ær orsaken till att jag læmnat in mina drev på ompackning i vinter då mina inte har den nya typen av metall. Dessa kan børja krypa ut och kan leda till haveri. Det ær några kronor extra i material før nya shims nær du ændå packar om dreven som skall gøras regelbundet.

 

Att det kostar 90.000 att byta bockhorn... Why?

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara bockhorn och arbete med att byta dessa kostar 31 714kr + moms.

Till detta kommer två lyft av båten, ett ur vattnet och ett i vattnet. Priset på detta varierar. Jag tror att det hamnar på mellan 2 500 - 3 500kr/lyft.

 

Alla har inte möjlighet, tid eller kunskap att göra arbete själva.

Lämnar man bort arbete till båtfirmor så kostar det.

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan 40 kkr för att byta 2 st bockhorn låter saftigt. 

Antar 30kkr i arbete. Jag vet inte vad en båtmek tar i timmen men antar att det ligger väl under 1000kr/h vilket blir 30 timmar (ca 2 dagar för två personer)...

 

Jag är ganska övertygad om att det finns god marginal i det priset...

 

Men det kan ju vara så att när man har så gott om pengar att man kan köpa en båt för 2+ mille så spelar dessa "småpengar" ingen roll. Jag säger inte att det är så men tanken har slagit mig om marinbranschens prissättning och i synnerhet när man kommer upp i lite dyrare (eller iallafall de som varit ordentligt dyra) båtar.

 

/J

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra det mesta med båten själv så jag tänkte inte att eventuella fel och brister skall dra iväg för högt i kostnader, bra att veta dock vad man bör kolla upp för att slippa det mest uppenbara felen. Jag har ju gjort rätt mycket så lite kunskaper har jag väl i bagatet, allt från installera bogpropeller, renovera motorer, renovera drev, konstruera båtvagnar, göra om inredning mm.

 

Såg att en resa frän England blir 600nm, känns jobbigt och nog inget jag tänkte satsa på. Danmark eller Tyskland är väl inget problem men Sverige känns absolut enklast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara bockhorn och arbete med att byta dessa kostar 31 714kr + moms.

Till detta kommer två lyft av båten, ett ur vattnet och ett i vattnet. Priset på detta varierar. Jag tror att det hamnar på mellan 2 500 - 3 500kr/lyft.

 

Alla har inte möjlighet, tid eller kunskap att göra arbete själva.

Lämnar man bort arbete till båtfirmor så kostar det.

 

 

Två bockhorn kostar 7000 kr från Volvo Penta. Du skall då betala øver 30k før arbetet... Saftigt.

 

Kunskapen som krævs får du i verkstadshandboken som finns online, verktygen ær basic uppsættning från Biltema. Visst bockhornen ær bøkiga att byta om du skall fram med motor etc så dom ær ju skønt att slippa gøra sjælv, men resten kan du iaf gøra på egen hand om du inte har tummen helt mitt i handen och det tar dig inte mer æn en eftermiddag.

Jag sæger det bara i all vælmening då du verkar tycka det var dyra saker att æga den dær D-serien. Enligt din offert kostar det 60k att få ordnat det jag gjorde på en eftermiddag før under 10 så jag vill bara ge lite perspektiv på det.

 

Værderar du din tid høgre æn kostnaden du fått offererat och dessutom utan problem gått o køpt en båt før 2 miljoner som næmns ovan så ær det væl inget problem med att leja bort jobbet før 100k?

Det kostar væl inte mer æn en fullservice vinterførvaring før en V42?

Om man dæremot diskuterar 100k i utgifter på en D6 som sitter i en båt som en knegare køpt før 300k surt førværvade skattekronor så kan jag førstå att man reagerar.

 

Alla gør som dom vill och har man inte tid eller viljan att gøra det så dømer jag ingen - jag har lejt bort saker, bægge mina drev ær som sagt på service nu i vinter, med jag værderar pengar mindre æn tiden det skulle tagit mig. Jag skruvar tillræckligt på jobbet før att inte gøra det i onødan nær jag ær ledig, men de enkla sakerna som jag listade ovan skulle jag inte drømma om att leja bort. Dels før att jag kan gøra det och dels før att man samtidigt lær sig sin båt bættre samt inte betalar en øverbetald båtmek i onødan.

 

Førsøker bara nyansera bilden av vad det "måste kosta att fixa de hemska D-motorerna" och samtidigt sæga att det verkar som om någon førsøker utnyttja din plånbok.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sjoingenjören"

 

Mitt syfte med mitt inlägg var att tala om för "Pentaracer" att det finns flera saker som bör uppdateras på D6 samt att ge en kort bild av hur jag upplever denna båt.

 

Vid mitt köp av båt fick jag kännedom om dessa uppdateringar som behövs göras på D6. Jag bad då in offerter på vad det skulle kosta att får detta arbete utfört. Syftet med detta var för att veta maxtaket i kr och undvika obehagliga överraskningar.

 

Jag delgav "Pentaracer" dessa belopp så inte denne skulle få en otrevlig överraskning efter ett eventuellt köp. Hur vida "Pentaracer", som planerar köpa en V42, har verktyg, teknisk kompetens, tid eller plats att göra arbetet själv vet jag inte.

 

Ditt resonemang om att jag: dessutom utan problem gått o køpt en båt før 2 miljoner som næmns ovan så ær det væl inget problem med att leja bort jobbet før 100k?

 

Hur vet du detta?

 

Vad jag har råd med eller inte råd med för att jag har köpt den båten jag har, hör överhuvudtaget inte hit.

 

"Sjoingenjören", du skriver vidare:

Om man dæremot diskuterar 100k i utgifter på en D6 som sitter i en båt som en knegare køpt før 300k surt førværvade skattekronor så kan jag førstå att man reagerar.

 

Vad vill du säga med detta?

  • Att jag eller "Pentaracer" inte är ”knegare”?
  • Att jag eller "Pentaracer" inte köpt/köper båt för ”surt førværvade skattekronor”?
  • Att om man inte är ”knegare” så förstår du inte att man reagerar på en utgift om 100k?

 

Du har skenat iväg åt ett håll med skattekronor, knegare och ”har man råd med att köpa en så dyr grej så har man råd med stora utgifter”. Detta hjälper inte "Pentaracer" i sina funderingar inför sitt planerade båtköp.

 

"Pentaracer", jag hoppas att du hittar en fin och bra båt, lycka till!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill försöka förtydliga mitt inlägg:

Nästan 40 kkr för att byta 2 st bockhorn låter saftigt. 

Antar 30kkr i arbete. Jag vet inte vad en båtmek tar i timmen men antar att det ligger väl under 1000kr/h vilket blir 30 timmar (ca 2 dagar för två personer)...

 

Jag är ganska övertygad om att det finns god marginal i det priset...

 

Men det kan ju vara så att när man har så gott om pengar att man kan köpa en båt för 2+ mille så spelar dessa "småpengar" ingen roll. Jag säger inte att det är så men tanken har slagit mig om marinbranschens prissättning och i synnerhet när man kommer upp i lite dyrare (eller iallafall de som varit ordentligt dyra) båtar.

 

/J

Jag menar inte att pentaracer har massor med flis (för jag har ingen aning om detta) utan det jag syftar på är omvärldens och vissa varvs fördomar om att de som har råd att köpa en dyr båt (eller en båt de tror är dyr) inte är så priskänsliga. Denna fördom i kombination med att varvet kanske redan har fullt i orderböckerna eller av annan anledning inte behöver just detta jobbet gör att de kanske sätter ett högt pris för att "slippa" få det... 

 

Pentaracer skrev även att han/hon nog fixar det mesta själv som jag förstod den nu och då är han eller hon som jag.. Själv är bäste dräng!

 

/J

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tacksam för alla tips, vi byter båt för femte gången så vi har ju lite att byta in med också. Själv är jag en sån där som lite överdrivet sätter mig in i saker för att jag är så nyfiken. Det är mycket sällan jag lämnar bort eller anlitar någon på både gott och ont. Man lär sig mycket men det klart, man hinner ju inte precis följa melodifestiven.

 

Budget på en v42 är väldig stor för mig så om jag kan undvika uppenbara fel direkt innan köp vore ju gutt, och lite nödvändigt för att den inte ska bli ståendes. Som jag ser det är motorerna viktiga att kolla upp så det kommer jag göra med hjälp av era goa tips.

 

Just nu sitter jag och googlar motorljud D6, normalt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man från UK så är denna storlek på båt billigare att ta på lastbil över

 

Upplever inte alls att båtar från UK skulle vara i dåligt skick som nämns. Mer eller mindre alltid avfuktare i båtarna, servicehistorik mm. 

Stor skillnad på en varvskött båt kontra varvskött båt i Sverige. I Sverige är en varvsskött båt och detsamma som misskött :(

Värmare sitter det alltid i. Sitter det bara AC/värme så är det en fd medelhavsbåt och då är det ofta skillnad på skick

Att båtar från USA och Medelhavet kan vara i sämre skick kan jag dock hålla med om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man från UK så är denna storlek på båt billigare att ta på lastbil över

 

Upplever inte alls att båtar från UK skulle vara i dåligt skick som nämns. Mer eller mindre alltid avfuktare i båtarna, servicehistorik mm.

Stor skillnad på en varvskött båt kontra varvskött båt i Sverige. I Sverige är en varvsskött båt och detsamma som misskött :(

Värmare sitter det alltid i. Sitter det bara AC/värme så är det en fd medelhavsbåt och då är det ofta skillnad på skick

Att båtar från USA och Medelhavet kan vara i sämre skick kan jag dock hålla med om

Ang frakten från England så går det från Sothampton Ro-ro fartyg från både Wallenius Wilhemsen och Höegh som tar större båtar än så för en rimlig peng till Scandiahammen i Göteborg, bara att kolla med en agent för dessa företag i Sverige vad det skulle kosta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu trampade jag tydligen på några tår och det var inte meningen! Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Tolkade kanske ditt inlägg fel då, men så som jag läste det var ungefär:

"Jag köpte en liknande båt som du letar efter och åkte på utgifter på 100kkr, så passa dig för D6!".

 

Det jag kontrade med var då att dom utgifterna du angav bör du inte acceptera baserat på det jag skrev om vad det kostar att göra själv och vad delar för det man kanske vill leja bort kostar.

 

Med "knegare" syftade jag förenklat och lite okänsligt på någon som jobbar och sliter 24/7 för brödfödan med en dålig lön och lyckas kämpa ihop till en gammal Nimbus som råkar ha denna kärra i och sedan inte har råd att ta utgifterna som dyker upp - ungefär.

Jag förutsätter att man inte lägger flera miljoner på en fritidsbåt om man inte har det ganska gott ställt. Iaf är min situation så att jag inte köper på mig mer än jag kan hantera, inkluderat höga underhållskostnader vilket jag fritt tolkade fram ur ditt inlägg du tyckte det var. 100kkr i oväntade utgifter är inte ett problem för mig men kan ju för personen i mitt exempel ovan vara ett livs besparingar.

 

Det var dessuto inte jag som började med "har man råd att köpa dyr båt kan man nog betala för sig", det uttryckte även JonasAx vilket jag i skrivandets hetta hakade på. Onödigt kanske.

För det tyckte jag inte man skall behöva betala för mycket för reparationer i onödan vilket var det jag flera ggr skrev riktat till dig i ren välmening då jag även försökte komplettera din bild till Pentaracer om att det inte alls behöver vara så dyrt som du framställde. Jag tolkade det som att du levde i tron att 100k är ett obestridligt faktum.

 

Som du säger så verkar Pentaracer ha tillräcklig koll på läget för att göra mycket själv och även om man inte anser sig kapabel till att skruva på egen hand ville jag med mitt inlägg helt enkelt påvisa att man inte skall vara rädd att göra det för den sakens skull och bara krasst acceptera överpriser till någon serviceman utan man kan gott åtgärna stora delar av de kända D4/D6 problemen på egen hand till ett KRAFTIGT rabatterat pris mot att leja bort.

 

Håller med dig - hoppas Pentaracer hittar en bra båt och oavsett vilka barnsjukdomar som inte är åtgärdade på den så behöver dom inte bli enormt dyra att fixa på egen hand. Vill man låta någon annan göra det kan det bli dyrt men det är upp till var och en att ta ställning till.

Vill bara sticka hål på myten att D-serien är ett svart pengaslukande hål vilket i mina ögon är en kraftigt överdriven myt som verkar leva vidare i tråd efter tråd.

 

 

"Sjoingenjören"

 

Mitt syfte med mitt inlägg var att tala om för "Pentaracer" att det finns flera saker som bör uppdateras på D6 samt att ge en kort bild av hur jag upplever denna båt.

 

Vid mitt köp av båt fick jag kännedom om dessa uppdateringar som behövs göras på D6. Jag bad då in offerter på vad det skulle kosta att får detta arbete utfört. Syftet med detta var för att veta maxtaket i kr och undvika obehagliga överraskningar.

 

Jag delgav "Pentaracer" dessa belopp så inte denne skulle få en otrevlig överraskning efter ett eventuellt köp. Hur vida "Pentaracer", som planerar köpa en V42, har verktyg, teknisk kompetens, tid eller plats att göra arbetet själv vet jag inte.

 

Ditt resonemang om att jag: dessutom utan problem gått o køpt en båt før 2 miljoner som næmns ovan så ær det væl inget problem med att leja bort jobbet før 100k?

 

Hur vet du detta?

 

Vad jag har råd med eller inte råd med för att jag har köpt den båten jag har, hör överhuvudtaget inte hit.

 

"Sjoingenjören", du skriver vidare:

Om man dæremot diskuterar 100k i utgifter på en D6 som sitter i en båt som en knegare køpt før 300k surt førværvade skattekronor så kan jag førstå att man reagerar.

 

Vad vill du säga med detta?

  • Att jag eller "Pentaracer" inte är ”knegare”?
  • Att jag eller "Pentaracer" inte köpt/köper båt för ”surt førværvade skattekronor”?
  • Att om man inte är ”knegare” så förstår du inte att man reagerar på en utgift om 100k?

 

Du har skenat iväg åt ett håll med skattekronor, knegare och ”har man råd med att köpa en så dyr grej så har man råd med stora utgifter”. Detta hjälper inte "Pentaracer" i sina funderingar inför sitt planerade båtköp.

 

"Pentaracer", jag hoppas att du hittar en fin och bra båt, lycka till!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köper man från UK så är denna storlek på båt billigare att ta på lastbil över

 

Upplever inte alls att båtar från UK skulle vara i dåligt skick som nämns. Mer eller mindre alltid avfuktare i båtarna, servicehistorik mm.

Stor skillnad på en varvskött båt kontra varvskött båt i Sverige. I Sverige är en varvsskött båt och detsamma som misskött :(

Värmare sitter det alltid i. Sitter det bara AC/värme så är det en fd medelhavsbåt och då är det ofta skillnad på skick

Att båtar från USA och Medelhavet kan vara i sämre skick kan jag dock hålla med om

Ang frakten från England så går det från Sothampton Ro-ro fartyg från både Wallenius Wilhemsen och Höegh som tar större båtar än så för en rimlig peng till Scandiahammen i Göteborg, bara att kolla med en agent för dessa företag i Sverige vad det skulle kosta

 

Tyvärr går inte WW från Southampton till Gbg utan bara andra vägen. Likaså Höegh

Grimaldi går via Southampton till Vallhamn men är på tok för dyra

Så alla båtar jag skickat genom åren går från andra hamnar i England. Synd då de flesta båtarna hittas i södra England

Importen från UK har minskat rejält trots att pundet ligger bra. Marknaden i Sverige som dött ut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Köper man från UK så är denna storlek på båt billigare att ta på lastbil över

 

Upplever inte alls att båtar från UK skulle vara i dåligt skick som nämns. Mer eller mindre alltid avfuktare i båtarna, servicehistorik mm.

Stor skillnad på en varvskött båt kontra varvskött båt i Sverige. I Sverige är en varvsskött båt och detsamma som misskött :(

Värmare sitter det alltid i. Sitter det bara AC/värme så är det en fd medelhavsbåt och då är det ofta skillnad på skick

Att båtar från USA och Medelhavet kan vara i sämre skick kan jag dock hålla med om

Ang frakten från England så går det från Sothampton Ro-ro fartyg från både Wallenius Wilhemsen och Höegh som tar större båtar än så för en rimlig peng till Scandiahammen i Göteborg, bara att kolla med en agent för dessa företag i Sverige vad det skulle kosta
Tyvärr går inte WW från Southampton till Gbg utan bara andra vägen. Likaså Höegh

Grimaldi går via Southampton till Vallhamn men är på tok för dyra

Så alla båtar jag skickat genom åren går från andra hamnar i England. Synd då de flesta båtarna hittas i södra England

Importen från UK har minskat rejält trots att pundet ligger bra. Marknaden i Sverige som dött ut

I sådana fall skickar man via en annan hamn med omlastning, inget som kunden märker,ex southampton till göteborg via bremerhafen eller Le havre, även Antverpen finns som omlastningshamn Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D serien kostar mycket i service och underhåll.

Jag tittade åter igen på en båt med dubbla D6. Ägaren visade stolt upp alla kvitton på service och reparationer sedan 2009. Han snittade ca 100.000 per år på service och reparationer.. Han gjorde inget själv, så av dessa var ca 30.000 ren servicekostnad.

Då återstår ca 70.000 per år i rena reparationskostnader. Plötsligt blev det inte så billigt med D motorer och diesel...

Kan tillägga att detta var båt nummer 4 jag tittade med nära på identiska reparationskostnader. . Knappast en tillfällighet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om mycket i denna tråden. Men en sak kan man inte ta ifrån D6, dom går jävligt "Gött"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående srvicekostnad på D6, har vi jämförbar statestik för andra montage? Om vi säger att staketmotorer efter Kad42 börjar kosta mer och även D- serien som helhet försvinner många ekipage på marknaden.

 

Kan det vara så att när man tittar på den här typen av båt får man i viss mån räkna med liknande utgufter?

 

Sjöingengören är ju inne på ett sunt spår annars, att om man läser på själv och kavlar upp ärmarna kan man komma undan klart billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt otroligt att det skulle kosta 50k per motor och år för rent underhåll och service. Även om man lämnar bort. Om det verkligen är så så kan man ju inte säga annat än att D6 är ett totalt fiasko och Volvo borde skämmas, motorerna kastas och ersättas med något som fungerar.

 

Visst det var lite sjukdomar på dom har jag förstått men när de väl är ordnade så borde väl inte mer göras än byta olja och filter, vilket borde hamna klart under 50k.

 

Min tanke är att hitta D6 som är åtgärdade, byta olja och filter själv och undvika motorras.

 

Är jag för naiv eller är D6=bli fattig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om mycket i denna tråden. Men en sak kan man inte ta ifrån D6, dom går jävligt "Gött"

"När dom går" så går dom som, raketer:)

Kanonmotorer vad gäller ljud, prestanda vridmoment etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt otroligt att det skulle kosta 50k per motor och år för rent underhåll och service. Även om man lämnar bort. Om det verkligen är så så kan man ju inte säga annat än att D6 är ett totalt fiasko och Volvo borde skämmas, motorerna kastas och ersättas med något som fungerar.

 

Visst det var lite sjukdomar på dom har jag förstått men när de väl är ordnade så borde väl inte mer göras än byta olja och filter, vilket borde hamna klart under 50k.

 

Min tanke är att hitta D6 som är åtgärdade, byta olja och filter själv och undvika motorras.

 

Är jag för naiv eller är D6=bli fattig?

Visst kan man göra mycket av servicen och enklare reparationer själv och på det sättet spara många sköna tusenlappar.

tittar man på beloppen jag beskriver, så får man inte glömma att detta är över tex 12 månader (Eller längre). Service killen från VP åker ut till båten, säg 4 gånger. Varje gång tar han en startavgift, sedan kopplar han upp sina diagnostik verktyg, allt detta till fasta kostnader varje gång.. Så själva delarna som byts är inte nödvändigtvis jätte dyra. till detta kommer upptagning av båt 1-2 gånger/år (utom säsongsupptagning) .

För min del, där jag kan göra mycket av detta själv blir inte direkt skrämd av kostnaderna.

Fick prisförlag på min gamla båt nyckelfärdig upptagning på hösten ink. full service ca 45.000. Det var 2XV8 motorer bensin.(Utan ev. Reparationer medräknade)

Fullservice nyckelfärdigt kostar:)

a

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bekräfta de siffror Berra nämner

Kompisen körde dubbla D4 under några år. Stor service på motorer och drev inkl bälgar mm ja då stoppade inte 50000kr

Han räknade med ca 70000kr om året i service och underhåll på bara motorer och drev. Han ville visserligen ha bytt ALLT i serviceväg varje år och jobbet gjordes på Ringens Varv som är allt annat än billiga

 

Gör så att du begär kostnadsförslag från varven där du har din båt

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två D6 370hk -08 Blir min fjärde säsong nu. Det jag drabbats av är tillt slangarna som gick sönder och omvulkning av propellernav.

Sjoingenjoren

 

Har nämnt dom mesta problemen med D6, har man koll på detta vid ett köp som han nämner och man är köpare till en båt där säljaren kan redovisa hur han löst dessa problem så finns det ingen tvekan att inte rekommendera köp läge. En sak till som han inte nämde var att man ska se upp med avståndet mellan främre och bakre propellern. Det kan bli omvulkning om dom ligger för nära. 3500kr kostar omvulkning per nav.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört både D6 och D4, ingen av dom har kommit i närgeten av dom kostnaderna som pratas om här, 100,000/år. Det känns inte som att motorerna är krya - eller så är det någon som vill byta llt varje år - varför? 

 

Man ska följa service schemat, att överserva tjänar inget annat till än att göra varven rika.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror säkert på vart i cykeln av reparations behov du som ägare hamnar.. Visst man kan säkert köra ett par år och skjuta upp en del kostnader som komma ska. Då får man just den något skeva och konstiga bild att ena ägaren säger si och andra ägaren säger så. 

Vad en nyckelfärdig service på varv kostar kan säker också vara olika, dyrt är det hur man än vänder sig med helservice. Killen som jag syftade på där kostnaderna för service OCH reparationer låg på ca 100K/år tyckte inte det va särskild dyrt.. Kan vara så att varvet han använde låg i överkant prismässig, För han spelade det ingen roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror säkert på vart i cykeln av reparations behov du som ägare hamnar.. Visst man kan säkert köra ett par år och skjuta upp en del kostnader som komma ska. Då får man just den något skeva och konstiga bild att ena ägaren säger si och andra ägaren säger så. 

Vad en nyckelfärdig service på varv kostar kan säker också vara olika, dyrt är det hur man än vänder sig med helservice. Killen som jag syftade på där kostnaderna för service OCH reparationer låg på ca 100K/år tyckte inte det va särskild dyrt.. Kan vara så att varvet han använde låg i överkant prismässig, För han spelade det ingen roll.

Så sant, jag hoppas hitta den där motorn som inte behöver några större renoveringar. Tänkte åka upp till Allt för sjön och pumpa Volvo Penta på info och givetvis kika lite, kanske finns nån annan båt som kan vara trevlig? Än så länge lutar det iallafall fortfarande på v42 med D6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det beror säkert på vart i cykeln av reparations behov du som ägare hamnar.. Visst man kan säkert köra ett par år och skjuta upp en del kostnader som komma ska. Då får man just den något skeva och konstiga bild att ena ägaren säger si och andra ägaren säger så.

Vad en nyckelfärdig service på varv kostar kan säker också vara olika, dyrt är det hur man än vänder sig med helservice. Killen som jag syftade på där kostnaderna för service OCH reparationer låg på ca 100K/år tyckte inte det va särskild dyrt.. Kan vara så att varvet han använde låg i överkant prismässig, För han spelade det ingen roll.

Så sant, jag hoppas hitta den där motorn som inte behöver några större renoveringar. Tänkte åka upp till Allt för sjön och pumpa Volvo Penta på info och givetvis kika lite, kanske finns nån annan båt som kan vara trevlig? Än så länge lutar det iallafall fortfarande på v42 med D6.
Jag tycker att det låter SVINDYRT 100000 kr/år för service då skriver man räkningen med gaffel, lycksökare kallar jag dom som fakturerar sådana summor!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...