Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfreaken

Vem mastar på?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en kompis vars segelbåt välte på land på grund av att båtgrannen hade surrat sin pressenning i stöttorna o den välte i blåsten på min kompis segelbåt.De var tvugna att masta av min kompis båt och masten fick även några mindre skador. Ska försäkringsbolaget stå för påmastningen eller ska han göra det själv? Masten är ca sju meter lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med försäkringsbolaget, de brukar vara hjälpsamma även med råd. En kille fick sin press sönderriven pga en slarvig båtgranne. Killen pratade med sitt försäkringsbolag som ringde den "slarvige" och sa till att han nog borde betala annars skulle de gå in och då skulle det bli rejält dyrare. Det funkade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För mig så är det självklart att det är ägaren till båten som blåste omkull som ska stå för fiolerna. Om han blandar in försäkringsbolaget eller inte är upp til honom men det är så klart inte din kompis som ska betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vara med och masta på min egen båt så masten och alla snören hamnar rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så får dom anlita "hantverkare" (ursäkta min dåliga franska)..

självklart ska den och vars båt som orsakat skadan se till att det åtgärdas.. utan kostnad och onödigt besvär för andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen klantade till det när båten skulle på land för propeller service.

Masten fick ta hela "smällen" och skadades svårt.

Hamnen betalade bara min självrisk.

Fick betalt för eget arbete och bensinpengar när beg. mast köptes i Sth.

Det blev inget åldersavdrag då begagnad mast köptes.

http://lasselundell.se/adagio.html

post-52966-0-78443400-1487142720_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att din kompis skall anmäla detta till sitt eget försäkringsbolag samt besikta de mindre skadorna på masten. Repor är OK, men är det bucklor eller djupare märken är masten skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa... maffia, vissa MC-klubbar, försäkringsbolag...

Så d,f... tråkigt när sånt skit händer.. som med vårt "värdens bästa" vårdsystem...

Vem fan.. orkar om man inte e frisk nog.

När saker väl händer, det är då "dom" skulle kunna visa vad dom går för..

Kinesiska husläkare, förebyggande UH-gubbar.. får lön.. belöning.. så länge husbonde e frisk.. inte när dom gör husbonde frisk, jobbar över med haveri som borde kunnat förutses...

Fast... skulle vård, försäkringsbolag mm. generellt funka som man kan förvänta sig... så finns det säkert baksidor..

Folk skulle vara friskare, inte vara i vårdkö t.ex. Å då skulle ju arbetslösheten vara ännu större... å det har ju åxå sina för å nackdelar..

Finns det i ditt fall någon självklar vållande motpart.. så borde det bara vara självklart.. att din polare inte ens skulle behöva upptäcka att något hänt.. i värsta fall behöva tala om vad som ska åtgärdas och hur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principiellt är det som jag ser det försäkringsbolagets sak att masta på, men jag skulle, som Peter_K, hellre göra jobbet själv. Ofta får man viss ekonomisk ersättning för det man utför själv.

 

En riggverkstad bör gå igenom riggen och kolla så att allt är ok med mast, vant och stag, så kontakt med försäkringsbolaget anser också jag vara nödvändigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 meter mast, det har jag på min Albin 57:a och den får man ju upp med en hand så vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig så är det självklart att det är ägaren till båten som blåste omkull som ska stå för fiolerna. Om han blandar in försäkringsbolaget eller inte är upp til honom men det är så klart inte din kompis som ska betala.

Mkt bra svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...