Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
andreasroman

Aluminium mot annan metall?

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska laga några hål i botten och har nu fått tipset att sätt igen dessa med sika och ett "plåtlock", men nu kom jag på någonstans att jag hört att aluminium oxiderar snabbt med annan metall. Men jag kan ingenting om detta, är det dumt att skruva dit med vanliga bultar eller hur ska man göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har i en tidigare tråd fått rådet att kolla med"alubatar"

 

Det finns en mailfuntion här på forummet, han brukar vara jenerös med råd angående aluminium.

 

Ja det är mycket dumt att sammanföra andra metaller med aluminium!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir ett typiskt messerschmidt-inlägg värdig vilket forum som helst men plåt är ingen specifik metall utan bara något som är relativt tunt. Stål-, koppar-, zink-, och för all del aluminiumplåt är frekvent förekommande.

 

Och visst är det bra att vara försiktig med galvaniska strömmar. Å andra sidan ska man inte överdriva. Jag nödlagade två hål i en färja av aluminium med hjälp av rostfria bultar, muttrar och brickor samt en rejäl kladd ms polymer (kletlim typ sika) utan någon vidare precision och det blev kanon och läcker inte en droppe. Ingen korrosion heller. I forumvärlden borde båten sprängts för länge sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i en tidigare tråd TS postat en bild med en skruv som i sin ungdom på sin höjd varit elförsinkad.

 

Kan vi vara eniga om att det är olämpligt materialval?

 

Därav mitt inlägg, vidhåller att fråga "alubatar" är det bästa råd TS kan få!

 

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får till en isolering mellan materialen så lär det ta mycket längre tid för oxidering. Mina gamla Maxi 77, salig i åminnelse, hade aluminiumspridare med en lång gängad stång mellan dem. Det var inte en helt optimal design då det satt fast så in i he.... Jag behövde ta isär det när ngn seglade av spidaren i en närkontakt med en tysk båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...