Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Makro

Autostop Quick Balder ankarspel

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Är det någon som kan ge mig lite tips i felsökningen på autostop funktionen på mitt Quick Balder ankarspel?

Jag har kopplar enligt bilden så att autostoppet "bryter" den blå kabeln men jag har inte mätt upp det än.

Så om jag håller magneten (stoppkulan) intill autostoppet borde väl den blå kabeln "brytas" och när jag skickar ut ankarlinan sluter autostoppet kretsen igen?

Har jag fattat det hela rätt då?

 

post-107971-0-15896400-1486983819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kontakten mellan de två blåa kablarna bryts* nog då ankarlinans anbringade indikator-järnkula (stoppkulan) närmar sig!
Själva avkännaren (automatic stop i ditt schema) innehåller nog en s.k. hallgivare (ev ett magnetkule-beroende reedrelä) plus litet förstärkande elektronik eftersom den uppenbarligen kräver yttre energi via plus/minus-matning? Din idé att testa genom att närma ankarlinans stoppkula gentemot avkännaren och samtidigt ohm-mäta verkar mycket bra! Genomför detta och återkom sen i forumtråden för jag blir nyfiken. :-)
*) Möjligen och mot förmodan kanske kontakten blå/blå sluts istället för att bryts då stoppkulan på ankarlinan närmar sig? Men vilket som gäller upptäcker du nog vid testet om den alls fungerar.

Pdf-manual finns HÄR.
Sen edit tillägg: Ohm-mät inte först utan börja för säkerhets skull med att spänningsmäta. Kanske matas plus/minus ut opolariserat på de två blåa? Helt osannolikt men ändå.
Andra kringlänkar jag besökt (mest så jag själv lätt hittar dem igen)...
Kontaktor t6411-12
Reedrelä
Reedrelä cyclocomputer wikipedia

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag återkommer när jag har varit och mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att ohmmätning ger rätt resultat. Troligen är givaren av Halleffekttyp och de brukar ha relä av halvledartyp. Mät på det stora relät, det brukar även höras om det drar/släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju avsluta denna tråden fast det är så jag skäms :rolleyes:

Det var bara att polvända anslutningarna på motorn till ankarspelet, autostoppet funkade egentligen hela tiden fast på nervägen istället :D

Och funktionen på autostoppet är att när magnetkulan på ankarlinan når "stoppet" så bryts anslutningen mycket riktigt mellan de två blå kablarna från autostoppet och därmed också matningen på relät.

Tack för er hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...