Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
H0nkan

Laga hål under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Då var det dags att ta tag i båten som ska lagas. Det är ett rejält hål som blivit större under förra säsongen. 
Jag har försökt läst på lite men hittar inga riktiga svar jag behöver så jag vänder mig hit. 
Jag har läst om epoxyspackel och gelcoat men vet inte i vilka steg jag ska göra det här för att få det bra (Dvs förarbete och själva lagnigen)

Som ni ser på bilden är det ett rejält hål, och jag kommer bara åt hålet från undersidan eftersom det är dubbla bottnar i båten. 

Så hur gör jag det här på bästa sätt för att slippa ta upp båten igen i vår och börja om med lagningen?

Stort tack på förhand

img-0364.jpg?width=150

Redigerad av H0nkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"blivit större under förra säsongen"? Menar du att du sjösatte med en hål som detta, fast mindre, i våras? 

 

Att laga detta är inte svårt, särskilt som jag får intrycket av att detta inte är en altartavla och att finishen därmed inte är av yttersta vikt. Däremot måste du använda glasfiber och polyester/epoxi, att bara spackla detta blir inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tycker inte det där ser så farligt ut. Börja med att slipa bort all färg så du ser hur stor skadan är. Räkna med att du behöver minst 5cm oskadad ren glasfiber runt skadan. Det blir enklare att slipa ordentligt först än att fippla med det i efterhand. Jag fick en gammal Askeladd segelkombi i Somras som jag fixade till. Jag försöker göra en liten guide med lite bilder så det blir lätt att hänga med. Tyvärr har jag inte dokumenterat allt men jag förklarar så gått det går.

 

Båten är ganska risig efter att legat 10 år orörd!

post-110021-0-44162900-1487013704_thumb.jpg

 

Här ser man tydligt hål mm.

post-110021-0-33283300-1487014440_thumb.jpg

 

Sedan slipade jag hårt med grovt papper. Så hårt att fiber glasfibret syntes men inte mer. Därefter använde jag Emulsionsbunden Glasfiber och Polyester som jag klippte i lagom stora bitar. Man kan även riva för att få jämnare kanter men med en bra slipmaskin så spelar det ingen större roll. 

 

post-110021-0-62071400-1487014753_thumb.jpgpost-110021-0-76811400-1487016426_thumb.jpg

 

När detta var klart så gick jag på insidan Eftersom jag nu hade en formriktig tät och stark utsida så kunde jag slipa hårdare där och det var här som själva reparationen egentligen blev till. Tyvärr inga bilder, men så här såg det ut när det började bli klart.

 

post-110021-0-12225000-1487015160_thumb.jpg

 

Den här båten har väldigt tunt glasfiber och därför gick det inte att slipa bort Gelcoaten helt från utsidan. Det bör du göra för att få en riktigt stark reparation om det är möjligt. Annars funkar denna metod bra också men det kräver lite mer slipjobb för att få en bra slut-finish.

post-110021-0-52364100-1487015949_thumb.jpg

 

Hela arbetet var klart på 1 vecka, det hade nog inte varit möjligt om jag använt Epoxy/ väv. Detta är en stor fördel med polyester/ Emulsionsbunden glasfiber tycker jag. Spackel använder jag inte, Det fungerar utmärkt med Gelcoat. Jag använder det som sprutspackel fast jag rolllar/penslar i stället, givetvis med vax. I regel så blir det så bra när man mättar väven med Polyester och sedan slipar ordentligt att det inte behövs spacklas. Jag får lite taskiga vibbar när man nämner spackel under vattenlinjen. Spackel är i min värd samma sak som bindemedel med massa talk eller liknande. Jag vill ha så rena material som möjligt för att undvika osmosproblem.

 

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"blivit större under förra säsongen"? Menar du att du sjösatte med en hål som detta, fast mindre, i våras? 

 

Att laga detta är inte svårt, särskilt som jag får intrycket av att detta inte är en altartavla och att finishen därmed inte är av yttersta vikt. Däremot måste du använda glasfiber och polyester/epoxi, att bara spackla detta blir inte bra.

 

Min kompis köpte den förra sommaren, vi använder den tillsammans och gör arbeten på båten osv tillsammans men vi misstänker att de var ett litet hål när han köpte den.. Det var alltid en hel del vatten i båten efter några dagar fast det inte hade regnat. 

Vi tror också hålet blev större när vi tog upp den på kärran i höstas.. 

__

 

Utseendemässiga spelar absolut ingen roll, bara det blir tätt och rätt från början! 

Tack för svar! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Stort tack Felix för bilder och beskrivning! 

Ändå blir jag lite osäker...

Om jag förstått rätt så i runda slängar, ska jag 

 

1. Slipa runt skadan för att se hur stort det är, samt 5 cm runt om i omkrets?

2. Lägga på väv (Länk till biltema eller liknande på vad som rekomenderas?) 

3. "Måla" över med polyester?

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-2000017196/

Redigerad av H0nkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. "Slipa": Fräs gärna med "grov raspskiva" på vinkelslip, och fräs ur en svacka som "en djup tallrik". Följ sprickor och revor och fräs ur minst någon cm eller ett par runt om dem.

 

2. Klipp till och lägg på minst 5-6 lager väv och badda blött med polyester hela tiden och mellan varje lager. Bygg upp så "gropen" fylls. Det är glasfiberväven som ger styrkan, polyestern binder bara.

 

3. Slipa jämnt när det härdat och pensla på Gelcoat blandat med lite vaxlösning (och härdare, givetvis).

 

Så hade jag gjort. Tänk på att du behöver minst 10-12, helst 15°C för att få igång bra härdningsprocess. Om du gör det nu och i ouppvärmt utrymme - värm området med värmefläkt under hela processen. Biltemas väv och polyester fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. "Slipa": Fräs gärna med "grov raspskiva" på vinkelslip, och fräs ur en svacka som "en djup tallrik". Följ sprickor och revor och fräs ur minst någon cm eller ett par runt om dem.

 

2. Klipp till och lägg på minst 5-6 lager väv och badda blött med polyester hela tiden och mellan varje lager. Bygg upp så "gropen" fylls. Det är glasfiberväven som ger styrkan, polyestern binder bara.

 

3. Slipa jämnt när det härdat och pensla på Gelcoat blandat med lite vaxlösning (och härdare, givetvis).

 

Så hade jag gjort. Tänk på att du behöver minst 10-12, helst 15°C för att få igång bra härdningsprocess. Om du gör det nu och i ouppvärmt utrymme - värm området med värmefläkt under hela processen. Biltemas väv och polyester fungerar utmärkt.

 

Tack så mycket! Finns det någon ungefärlig tid på hur lång tid det tar att härda i de förhållanden du beskriver?

Gärna ungefärlig tid i kallare klimat också! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härdning kommer igång efter kanske 10-30 min beroende på mängden härdare och temp. Då självvärmer den sig ganska bra ett tag. Men sedan är det bra att hålla det hyfsat tempererat i minst några timmar (?) efteråt i alla fall.

 

Kallare = längre tid, mer härdare = snabbare. Men det finns nog en nedre gräns vid +10-12°C under vilken du inte ens bör försöka plasta och mer än 6-8% härdare brukar inte bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...