Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
LonelyBird

Vector Compact-N NMEA2000 GPS-Kompass

Rekommendera Poster

Är det någon guru här på MG som kan berätta om följande är genomförbart i mitt system.

Min nuvarande navigationsutrustning består av dessa instrument:

1 st Raymarine e97 MFD plotter med internal GPS.

1 st Raymarine SmartPIlot SPX-30 med Raymarine Linear Drive Typ2 och rudder sensor samt Raymarine Fluxgate kompass.

1 st Raymarine p70 instrument för autopiloten ovan.

2 st Raymarine i70 instrument för universell control och övervakning.

1 st Raymarine AIS650 sändare/mottagare med egen 50 kanals RAIM GPS mottagare.

1 st Raymarine AIS100 splitter.

1 st Raymarine iTC-5 för konvertering av eko, log och vindgivare till SeaTalkng.

1 st Raymarine RD424D Radar 4 kW radome (kopplad direkt till e97 via SeaTalkHS).

 

Jag är överförtjust i sammansättningen och det enda jag klagar på är fluxgatens funktion. Den tycker inte alls om ruff sjö och gör att autopiloten jobbar alldeles onödigt. Dessutom har incidenter med metalliska föremål i samma skåp som givaren upprepat givit problem.

 

Nu går jag och sneglar på en Vector Compact-N NMEA2000 GPS-Kompass.

http://www.ctvservice.se/kompasser/1984-vector-compact-n-nmea2000-gps-kompass.html

 

Den bör ju kunna kopplas direkt (med konverteringskabel) till SeaTalkng. Frågan är, - förstår mitt system ”by default” vad den skickar ut? 

Om ej, vad kan då göras?

 

Nämnas bör att samtliga instrument kommunicerar med varandra över SeaTalkng med undantag av Radarn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA200 och SeaTalkNG har samma dataprotokoll men olika fysiska utformning av de kontakter som kopplar samman enheterna. I dataprotokollet så finns specificerat hur olika pryttlar ska "tala om vad det är för data de skickar". Därför går det att koppla samman pryttlar från olika leverantörer, bara mottagarprytteln "kan nyttiggöra informationen". Problemet med olika fysiska kontakter hanteras med adapterkablar.

 

En tekniklärare (datakommunikation) i bekantskapskretsen brukar beskriva det som "att nå och att förstå", dvs. fysiskt gränssnitt och datagränssnitt-/protokoll.

 

Jag har blandat Raymarine (instrument och lod/logg/vind-givare), Garmin (plotter, autopilot och VHF), Offshore System (tankmätare) och Maretron (tankmätare). Allt fungerar och pryttlarna "pratar med varandra" utan problem.

 

Det enda strulet var att i samband med installationen så ville tankmätarna inte visa några värden på Ramarineinstrumenten (i70). Givarna gick att se på nätverket med hjälp av en PC så felet låg i instrumenten. Efter kontakt med Raymarine så framkom att det måste finnas en Ray-plotter i nätverket för att "aktivera" visningen av tankgivarna, därefter kunde plottern tas bort igen. Jättekorkad programmering! Men sedan har det fungerat klanderfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott!

 

Den fysiska uppkopplingen bör väl inte bereda några problem. Problemet är dock att det för mig är helt i det blå huruvida Vectorns sentences uppfattas av mitt system. Jag har försökt att utreda det hela men varken Raymarine eller Trueheading ger mig svar på frågan??!

I enlighet med dina erfarenheter är det väl dock sannolikt? Är det så att marina NMEA-instrument har samtliga sentences färdigt inmatade/programerade?

Är det du kallar pryttlar just dessa sentences som jag förstått att det kallas?

 

"Det enda strulet var att i samband med installationen så ville tankmätarna inte visa några värden på Ramarineinstrumenten (i70). Givarna gick att se på nätverket med hjälp av en PC så felet låg i instrumenten. Efter kontakt med Raymarine så framkom att det måste finnas en Ray-plotter i nätverket för att "aktivera" visningen av tankgivarna, därefter kunde plottern tas bort igen. Jättekorkad programmering! Men sedan har det fungerat klanderfritt."

 

Hur Farao kan det att man temporärt kopplar in en plotter få det egentliga systemet att förstå tankgivaren?   :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att skicka frågan till CTV dom gör installationer och är mycket kunniga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med NMEA är ju att meningarna som skickas/tas emot är standardiserade? Sen förekommer det att tillverkare använder egna meningar tydligen men det är nog mera i specialfall. Det kan väl tänkas att vissa givare ska ha meningar som tex en viss plotter inte kan skicka, kan ju tänkas vara så i det Lintott beskriver.

Köper man GPS-kompassen på postorder så har man returrätt och kan man testa i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick följande svar från Trueheading.se:

Du kan koppla vår Vector Compact direct till NMEA 2000 bussen och sedan till SeaTalk NG via den adapter som Raymarine har.

Dock så kommer inte SPX-30 vad jag vet att fungera via Seatalk NG med kursdata från kompassen utan måste på äldre piloter få detta via NMEA0183. Det kan också vara så att SPX-30 bara kan köras med Raymarines egna kursgivare. Till e97 skall det dock inte vara något problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick följande svar från Trueheading.se:

Du kan koppla vår Vector Compact direct till NMEA 2000 bussen och sedan till SeaTalk NG via den adapter som Raymarine har.

Dock så kommer inte SPX-30 vad jag vet att fungera via Seatalk NG med kursdata från kompassen utan måste på äldre piloter få detta via NMEA0183. Det kan också vara så att SPX-30 bara kan köras med Raymarines egna kursgivare. Till e97 skall det dock inte vara något problem...

 

Jag känner inte till tekniknivåerna i alla Ray-produkter, men om SPX-30 inte har SeaTalkNG/NMEA2000-kommunikation så kan den självklart inte använda kursinformationen från din nyanskaffade Vector Compass i nätverket. Det jag avsåg ovan om "att nå". De fysiska gränssnitten är inte kompatibla.

 

Det är möjligt att det finns någon omväg via en NMEA2000 - NMEA0183-konverterare (eller motsv SeaTalkNG-SeaTalk-konverterare) där det går att konfigurera att konverteraren tar emot kursinformationen från N2K/STNG-nätet och "talar om" för NMEA0183/ST-nätverket att det är en kursinformation som sänds på den aktuella utgången som ansluts till SPX-30. Om det är möjligt bör Raymarine kunna svara på.

 

Då löses "att nå" med konverteraren och "att förstå" löses med en konfigurering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott.

 

SPX-30 komuniserar med mina övriga instrumen via SeaTalkNG. Kan det vara så att SPX:n bara inte förstår att utnyttja något annat än fluxgate för kursinformation?

Väntar ennu på info från Raymarine...

 

post-54642-0-97461900-1487246300_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Raymarine har en del propiritära meningar som inte följer NMEA2000 standard, antagligen därför de kallar det SeaTalk ng.

 

En fundering: Min Furuno radar/plotter har en kursgivare som kopplas med en speciell kabel till plottern. Det finns även NMEA0183 men man skriver att NMEA0183 är för långsamt för kursinformation. Frågan är om NMEA0183 är tillräckligt snabb för kursinformation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer Seatalk-Ng (ng=next generation) från DeviceNet (NMEA 2000) är att deras kontakter är mindre, dvs inkompatibla, samt att man har infört en extra ledare för sitt äldre SeaTalk-protokoll. En enkel adapter finns mellan Seatalk-Ng och DeviceNet där den extra ledaren helt enkelt klipps av. För övrigt ska dom vara helt kompatibla.

post-92644-0-39835700-1487275752.png

 

Raymarine’s proprietary cable system for use in NMEA 2000 networks. The design provides two advantages. First, the connector collars are retained on the product which allows for a smaller cable diameter making installations easier. More importantly, the cable can include a sixth wire which allows for backward compatibility with SeaTalk1 equipment. Products with SeaTalkng connectors can be used on NMEA 2000 networks that use Devicenet cabling through simple connector adaptors and conversely equipment with Devicenet connectors can be used on NMEA 2000 networks that use SeaTalkng cabling through simple connector adaptors.

 

 

Men för att svara på din fråga så tolkar jag svaret från True Heading som att äldre piloter (vilka de nu är) kräver kompassinfo via NMEA0183, alltså inte via SeaTalk-Ng/NMEA 2000 eftersom man inte förväntar sig dom meddelandena där - alltså oavsett om man skickar dom den vägen eller inte så lyssnar man inte på det. Om det är sant eller inte för din pryl borde ju, som du ju skrivit, Raymarine kunna svara på.

 

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine har ibland ett väldigt kryptiskt språkbruk i översättningen i konfigurationerna.

Så det kan vara lätt att missförstå någon parameter i konfigurationen. Bläddra o testa lite om du hittar något sätt att välja vilken kompass som SPX ska hämta info från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FYI,

 

Fick idag ett svar från CVT som jag vidarebefodrar till er kännedom:

 

Ursäkta sent svar, har varit på båtmässan och inte haft tillgång till denna mail.

Du är på rätt spår, men SPX-30 kan bara ta emot heading från GPS-kompasser på NMEA0183 så då behöver du:

http://www.ctvservice.se/kampanj/1983-vector-compact-s-nmea0183-gps-kompass.html

Den kopplar du direkt mot 0183 input, och kopplar ur Fluxgaten så kommer kursdatorn automatiskt hoppa över till NMEA kompassen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...