Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
alexcyber

Ställa upp bränslepumpen på KAD42?

Rekommendera Poster

Det sägs att dagens diesel har sämre effekt idag än förr. Min KAD 42- P är tillverkad -95 och med dåtidens diesel så ställde man in bränslepumpen med dåtidens effektvärde. Idag är effekten sämre så min fråga är, går det att kompensera effektförlusten genom att ställa upp pumpen något? På mina motorer är plomberingen kvar på pumparna så de är orörda. Man blir ju lite sugen att få ut mer kräm om det nu går, eller riskerar man motorhaveri? Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maxvarv på motorerna vid fullgas med belastning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maxvarv på motorerna vid fullgas med belastning? 

 

 

Dom ligger på 3700 varv maxvarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen kommer motorerna börja ryka mer om du ställer upp pumparna

Ska du trycka in mer bränsle så måste du också öka laddtrycket för att få in mer luft

Bara att testa dock. Dagens diesel har som du säger sämre effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att öka den maximala mängden diesel på topp och turbon kommer inte att storkna om du inte gör mer än att återställa den insprutade energimängden. Lite till är ingen fara det heller (för turbon alltså).

 

Koppla en laddtryckmätare till insuget och kolla laddet vid max varv på full last. Troligtvis ligger du några hekto under max, som är 175 kPa, kan du ställa på pumpen.

Obs, jag vet ej vid vilken temperatur du ska ha 175 kPa men jag gissar 20 grader eftersom det är vid den temperaturen som man specar en 41:a till 150 kPa.

Obs igen, att kolla under säg 3100 varv säger inget om turbon eftersom kompressorn då är med och hjälper till.

 

Det bästa är dock att lämna in pumpen till typ El&Diesel och be dem renovera den samt ställa på den över hela registret. Det gjorde jag på min 41:a och jag blev MYCKET nöjd eftersom jag fick ett tillskott över hela registret och inte bara på topp.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att min pumprenovering kostade 15000 kronor och den föranleddes av en läckande o-ring för några kronor.

 

Väl isär visade sig pumpen vara rostig och äcklig inuti men fick efter renovering beskrivningen "bättre än ny".

 

Det är en jäkla massa parametrar som ska mätas och kalibreras, bilderna talar sitt tydliga språk, och det är det som framför allt kostar pengar i form av arbetstid.

 

Mina slutsatser efter detta: 

* Håll soppan fri från vatten.

 

* Byt inte turbo för bättre klipp om du inte vet att den är kass. Lägg pengarna på att renovera/ställa upp pumpen i stället – min motor fick ett helt annat orr i mellanregistret och för er som åker KAD har ju turbon liten eller ingen betydelse här. Och vad ska man med mer topp till? De flesta ligger ju och mjölkar (på tomgång eller) på marsch och det är där vi vill ha de stora förbättringarna.

 

* Jag kan verkligen rekommendera El&Diesel i Bandhagen i Stockholm. Och nej jag är inte kopplad till dem och jag har inga rabatter. Jag är helt enkelt en mycket nöjd kund som fick det kunniga och professionella bemötande som man tyvärr stöter på allt mer sällan i dagens storvaruhuskedjesamhälle.

08-86 01 90 är telnumret och det är Bernt ni vill tala med.

 

post-100579-0-48066500-1486889871.png

 

post-100579-0-75953400-1486889509.jpg

 

post-100579-0-67028100-1486889891.jpg

 

post-100579-0-99646700-1486889526.jpg

 

post-100579-0-98361600-1486889534.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tillägga att min pumprenovering kostade 15000 kronor och den föranleddes av en läckande o-ring för några kronor.

 

Väl isär visade sig pumpen vara rostig och äcklig inuti men fick efter renovering beskrivningen "bättre än ny".

 

Det är en jäkla massa parametrar som ska mätas och kalibreras, bilderna talar sitt tydliga språk, och det är det som framför allt kostar pengar i form av arbetstid.

 

Mina slutsatser efter detta: 

* Håll soppan fri från vatten.

 

* Byt inte turbo för bättre klipp om du inte vet att den är kass. Lägg pengarna på att renovera/ställa upp pumpen i stället – min motor fick ett helt annat orr i mellanregistret och för er som åker KAD har ju turbon liten eller ingen betydelse här. Och vad ska man med mer topp till? De flesta ligger ju och mjölkar (på tomgång eller) på marsch och det är där vi vill ha de stora förbättringarna.

 

* Jag kan verkligen rekommendera El&Diesel i Bandhagen i Stockholm. Och nej jag är inte kopplad till dem och jag har inga rabatter. Jag är helt enkelt en mycket nöjd kund som fick det kunniga och professionella bemötande som man tyvärr stöter på allt mer sällan i dagens storvaruhuskedjesamhälle.

08-86 01 90 är telnumret och det är Bernt ni vill tala med.

 

attachicon.gifIMG_4838.PNG

 

attachicon.gifIMG_4983.JPG

 

attachicon.gifIMG_4984.JPG

 

attachicon.gifIMG_4985.JPG

 

attachicon.gifIMG_4986.JPG

Oj så rätt du har, kul läsa någon som  förstår hela sammanhanget. :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår och förstår var väl att ta i. Men har man som jag bara en motor och en båt som går i princip varje dag får det liksom inte strula- Och ju mer man (förhoppningsvis) vet desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...