Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micke_Boat

Byta pontoner på en RIB?

Rekommendera Poster

Hej
 

Jag har en äldre RIB-båt som av märket Arimar som pontonerna fortfarande är hela men smutsiga och några lagningar. Men jag är lite nyfiken på hur mycket det skulle kosta att byta pontonerna.

Och i så fall vart ska man beställa nya utan att det kostar lika mycket som en ny RIB?

Någon av er som bytt hela pontoner på en RIB-båt så dela gärna med er av era erfarenheter  :-)

/Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag; ring till de företag som sysslar med att byta pontoner på RIBar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en äldre RIB-båt som av märket Arimar som pontonerna fortfarande är hela men smutsiga och några lagningar. Men jag är lite nyfiken på hur mycket det skulle kosta att byta pontonerna.

Och i så fall vart ska man beställa nya utan att det kostar lika mycket som en ny RIB?

Någon av er som bytt hela pontoner på en RIB-båt så dela gärna med er av era erfarenheter :-)

/Micke_Boat

Oj... hur mkt kostar ny rib?

Bytte akterspegel på en gummibåt.. zodiak 310.. tror jag den hette.

Det var rätt mycket mekande med att dels få loss det gamla.. å sen meka å limma tillbaka det nya..

Det krävs nog rätt mycket.. utrustning plats kunskap för pontonbyte.

Har svårt att tro man kan spara några summor om man inte gör det själv och inte räknar arbetstid.. men detvkan ju helt klart vara värt det ändå. Lycka till. Intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag; ring till de företag som sysslar med att byta pontoner på RIBar...

Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förslag; ring till de företag som sysslar med att byta pontoner på RIBar...

Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa.

 

 

Nu ser inte jag var du bor, men ett av de bästa företagen i Sverige på att hantera tuber till RIB-båtar m.m. är Ekens Naval i Täby, Stockholm. De reparerar och byter olika märken och material, men jag vet inte om de specifikt klarar exakt din båt.

www.ekensnaval.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Förslag; ring till de företag som sysslar med att byta pontoner på RIBar...

Jo, det är en bra idé, men jag hoppas att någon kanske kan tipsa om firmor eller vem som gör dessa jobb på ett bra sätt. Eller har tips på vart man kan köpa.

 

 

Nu ser inte jag var du bor, men ett av de bästa företagen i Sverige på att hantera tuber till RIB-båtar m.m. är Ekens Naval i Täby, Stockholm. De reparerar och byter olika märken och material, men jag vet inte om de specifikt klarar exakt din båt.

www.ekensnaval.com

 

Tack Ponto.

Jag bor i Värmland men en resa till Täby är inga problem om de kan ordna detta till ett överkomligt pris. 

/Micke_Boat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Henshaw inflatables i UK. De är världsledande på pontoner för ribbåtar. För en 6 meters rib får du räkna med ca 40 000, men detta är hypalontuber med bra kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Henshaw inflatables i UK. De är världsledande på pontoner för ribbåtar. För en 6 meters rib får du räkna med ca 40 000, men detta är hypalontuber med bra kvalite.

 

Tack för tipset.   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...