Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kaptengrus

Praktiska livet med båt och barn?

Rekommendera Poster

Hej alla, vill få lite erfarenheter från er som har barn / familj vad ni har för båtar och hur ni tycker det fungerar samt hur ni använder båten i praktiken.

 

Köpte förra året en fabriksny sturpulpet på drygt 6 meter med 150 hästar. Fick en dotter i Mars och sommaren var ingen höjdare, det blev för varmt och sen var det svårt att skapa skugga för henne.

 

Nu är det dags för ny säsong och kanske ny båt? Just nu ligger båten i Mälaren och vi känner ett sug att utforska skärgården men är osäker på vilket format man ska välja.

 

Alternativ 1 är att köpa någon form av hyttbåt på 6-7,5 meter (fabriksny) med skydd för väder / sol / regn. Då är tanken att om man är i skärgården så åker man varje kväll till något hotell på fastlandet med gästhamn (för att få alla bekvämligheter).

 

Alternativ 2 är att köpa en begagnad Nordstar 26 / 28 och kunna övernatta i båten. Hur fungerar det? Behöver man vara friluftsmänniska för att orka med det?

 

Alternativ 3 är att behålla styrpulpeten och ta turbåtar / åka båttaxi när man vill ut i skärgården för att slippa bo på hotell / i båten och slippa köpa ny båt.

 

Vilket hade ni valt och hur är det att bo i båt rent praktiskt med familj? Räcker en till exempel en Nordstar 26 för två vuxna och ett barn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har små barn, 2,5 & 5, nu lite större båt, är ute varje helg från tidig vår till sen höst och 3-5 veckor i sträck på sommaren. Det fungerar superbra. Jag har goda vänder som har 28 fotare och är ute lika mycket, varit ute med barn i 10 år. Några som har haft Albin 25 i 15 år med barn, lite mer spartanskt.

 

Visst blir det lite spartanskare i mindre båt, men det är ju inte hardcore camping som i tält..

 

Setill att ha ordentlig toa och en tillräcklig vattentank, möjligheter att ha med er mat så löser sig allt galant. Finns ju inget bättre än att vara ute på sjön..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toa, vattentank och värmare för bekvämligheten ombord. Gärna varmvattenberedare också. För matlagning fungerar ett dubbelt spritkök a la Origo 3000 alldeles tillräckligt bra (du behöver inte gasol). Sedan är båtstorleken och fartmöjligheterna beroende på hur snabbt du vill komma vart.

 

Vi hade barn < 1 år i en gammal Albin 25, och med fungerande värmare, tryckvattenpump och extrautrustad med VVB så vill jag nog påstå att vi bodde riktigt bra i den. Billigt, men ändå inget "tältliv" direkt ;-). Bilbarnstolen användes i sittbrunnen och en hänganordning för barnvagnsinsatsen blev bra sovplats i början när hon var riktigt liten. Akterruffen var mest förvaringsutrymme, men här låg barnvagnen.

Att vara ute en vecka var inga problem, med minst några nätter på "ordnat" ställe för bunkring och batteriladdning.

 

Vid nästa barn hade vi nuvarande, större båt.

 

Enda problemet är när båten kräver båda vuxnas uppmärksamhet, t ex vi slussning. Det sammanfaller naturligtvis alltid med att barn måste ammas !  Men de dör inte av att vänta 15 min. Om du bara visste vilket ljud det kan bli av en vråhungrig unge i en tom sluss - fast det får man bjuda på....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra barn är nu vuxna, och har egna liv och egna barn.

Men på den tiden de var små, på 19080-talet och en bit in på 1990-talet var de med ombord.

 

Tillgången på krogar, hotell och andra boenden var då som nu något begränsat i Bohuslän, och ekonomin tillät heller inte den typen av båtliv då man bor och äter och skiter i land. Första bobåten var en Monark 670, en ganska praktisk liten båt ritat av Pelle P. Den funkade väldigt bra med små barn ombord. När de senare blev omkring fem och åtta år köptes en Nimbus 2700, (likadan som 2600 men utan akterruff) denna fungerade väldigt bra i många år. Alla bekvämligheter fanns ombord, och några olika jollar köptes till barnen, den som var mest populär var en Jolly som kunde seglas, ros, eller köras med liten motor. Vi var ute som mest sju veckor i sträck, men en del av tiden var bara den ena föräldern med. Vanligtvis var det tre eller fyra veckor som vi bodde ombord, plus alla helgerna från maj till september, ibland längre.

 

Barnen är anpassningsbra, de finner snabbt nya kompisar i nya gäst- eller naturhamnar. Vi hade en glassregel och en hamnkaptensregel.

En glass om dagen om det fanns glassbutik eller annat försäljningsställe tillgängligt.

Man skulle absolut liga i sin koj och helst sova när hamnkaptenen gjorde sin kvällsrunda, och i naturhamnarna var det ju olika tillsyningsmäns som var väldigt stränga och hade falkögon... Man skall ju inte lura barn och leda dem in i vanföreställningar, men på land har vi ju jultomtar, tandfeer och annat oknytt...

 

Nu när vi i stort sett är ensamma med stor hund ombord har det blivit en 31 fots hyttbåt, iofs så mönstrar dotter och barnbarn ombord ganska ofta.

Det gäller att markera för barnen vad som gäller ombord, så fort förtöjningrna är släppta gäller flytvästregeln, likaså vid lek och krabbfiske på bryggan. Demokrati ombord gäller bara då båten är förtöjd, annars växer barnens vilja i lingonriset, i land, där det finns sådant.

 

...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om de tydliga reglerna.

 

När våra barn var små gällde alltid "Utanför tröskeln till akterdäck = säkerhetslina på". Vi hade nämligen två linor fästa i takutsticket, längdanpassade så de räckte för rörelser i hela aktern - men inte mer. Det blev så naturligt och en trygghet att barnen redan när de knappt kunde prata stod innanför tröskeln pekandes på flytvästöglan och sade "linan".

 

Aldrig själv gå längre bort i land utan att man fortfarande ser hela båten var också en tydlig, enkel regel. Detsamma gällde när de var ute i gummijollen, i alla fall tills de blev tonåringar.

"Båt icke förtöjd = flytväst på" gäller än. Och även för oss vuxna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del möjligheter till övernattning på öarna i Stockholms skärgård så ni behöver inte åka till fastlandet för att övernatta.

 

Louise Zetterström är nog en av den som bäst känner till skärgårdens övernattningsmöjligheter och mycket annat också. Louise har en blogg som beskriver hennes 16 år!! av öluffande i skärgården.

http://skargardsluff.blogspot.se/

 

Läs på lite så ser du att både alternativ 1 och 3 kommer att fungera aldeles utmärkt. Ni kan säkert även öluffa med den båt ni redan har och de gånger ni vill komma längre bort än ni orkar (har lust) att köra styrpulpetaren finns ju möjligheter att ta turbåt eller traila båten.

 

Jag är själv uppväxt på och vid havet alla sommrar och har nu egna vuxna barn som också är båtvana.

 

De enda reglerna som är riktigt viktiga tycker jag är

att alltid ha flytväst vid strandkanten, på bryggan och ombord,

att aldrig springa på bryggor och båtar och

att aldrig leka ensam - eller utan uppsikt - i eller nära vattnet.

 

Barnen kommer att drutta i vad man än säger eller gör så det bästa tycker jag är att minimera riskerna och skapa en trygghet både för barnen och föräldrarna utan att vara överbeskyddande.

 

Minns en mörk höstkväll på Pampas marina när vår då sju- eller åttaåriga dotter skulle gå på toa inne på marinan. Det tog tid, men inte så lång tid att vi oroade oss, och till slut kom en våt och kall liten tjej som trillat i från pontonbryggan när hon försökt ta upp en fin pinne eller något.

 

Givertvis var hon lite ledsen, men samtidigt hade hon upplevt att det inte är hela världen att hamna i vattnet så länge man har flytväst. Upp på bryggan kom hon ju inte, så hon hade simmat till land eller någon stege eller något och kommit upp.

 

Vår dotter älskar båtlivet och snart kanske vi har ett barnbarn ombord, vi får se.

 

Hopas ni får en fin båtsommar oavsett vilket alternativ ni väljer.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi sagt som så, att det ingår i den marina uppfostran att ramla i vattnet minst en gång per säsong... Och det har man gjort, ramlat över bord, men det vanligaste är att man halkat och långsamt hasat i från någon hal klippa, och naturligtvis har där ju funnits havstulpaner att riva sig på...

 

Regn och oväder, blir ju sällan roligt för vare sig barn eller vuxna, men då båtsäsongerna oftast innehåller ett stort mått av denna väderlekstyp gäller det ju att vara förberedd. Åldersanpassade spel, pussel, pyssel och finurliga leksaker. Idag finns det ju en massa elektronik, datorer, läsplattor och jag vet inte vad. Då var det Donkey Kong, och liten TV med endast två och senare tre kanaler. SVT sände ju "Sommarlovsmorgon" eller vad nu dessa program hette.

 

Här på Bohuskusten och kanske i angränsande farvatten finns det ju olika arter av småkrabbor, och alla barn, och även vuxna, tycks älska att fiska eller fånga dessa krabbor, det är ju nästan så att barnlösa vuxna lånar ett barn för att få chansen att deltaga i krabbfisket, så har det varit i alla år. Här är ju en populär sysselsättning, ja även om det är dåligt väder. Och de där krabborna... de åker "hiss" upp ur vattnet många gånger per säsong... Sedan kan det bli krabbrace på däck, babord och styrbordkrabborna tävlar om vilket lag som snabbast når spygatten. Djurplågeri? tja kanske...

 

Sedan har vi ju det där med djur ombord, hundar i marin hunduppfostran, i stort sett samma regler och principer som när barnen var små, som mest en glass om dagen... ja det finns speciell hundglass...

Och jag ger mig 17 på att det är samma författare som skriver böcker om barnuppfostran som om hunddressyr, under olika pseudonym då förstås, för det står i princip samma saker med olika formuleringar, olika objekt, subjekt och predikat, i dessa böcker, men i stort sett samma mål, om man läser dem noga...! Sitt, ligg, lyssna på vad matte/mamma säger, och har pappa/husse sagt NEJ så är det ingen idé att ställa samma fråga till mamma/matte, här går gränsen, det är denna maten vi har ombord just nu, det finns inget förhandlingsläge för vare sig lyxfrolic eller McDonalds-hamburgare... 100% konsekvens är ju svårt att följa, men man kan ha som mål att vara 87% konsekvent.

 

Nu har barnbarn betydligt bättre förhandlingsläge....

 

...

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har barn på 1, 7, 10 år. Fungerat väldigt bra med båt hittills. Vi har en Bavaria 28 sport 9X3 meter. Är dock ute max 3-4 nätter i sträck och då fungerar vår storlek på båt utmärkt.

Jag tycker att alternativ 2 i ditt inlägg, dvs köpa en begagnad större båt är det alternativ som ger ett båtliv "på riktigt". Om det nu är det ni är ute efter. Det låter inte som ni kommer att vara ute flera veckor i sträck och då räcker en 28 fotare bra.

Tittade lite snabbt och det verkar gå att få en Nordstar 28 för kring 1 miljon oprutat. Så jag antar att det är den storlek på slantar ni är beredda att lägga?

För 1 miljon tycker jag dock att det finns andra båtar som är relativt nya men med större innerutrymmen som kanske passar en barnfamilj bättre. Om man nu inte måste ha en hyttbåt, alternativt har tänkt åka mycket under kallare årstider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade nya hyttbåtar igen på båtmässan häromdagen.

Nordstar och Sargo är väl de där man bäst tagit vara på (boende-) utrymmet ombord. Targa har effektivt slarvat bort boendeutrymmet, iallafall i mindre och medelstora modellerna. Men det är inte meningen man skall bo längre tider i dessa båtar, det framgår ju med all tydlighet. Snabbt ut i skärgården på förmiddagen och snabbt hem på kvällen. Och det fjärmar sig en hel del från mitt båttänkande och mitt sätt att använda båten och mot den båtkultur som jag tror är vanligast utefter denna kusten. Men saker och ting förändras ju, dock inte skärgårdens geografi. Vi är väl avundsjuka på den mer mångfacetterade skärgården som understundom finns längs ostkusten. Och där finns det ju fler hotell, vandrarhem, b&b, restauranger och andra faciliteter än vad det finns här, ävensom även det förändras hos oss också.

 

Nåväl, 26-28 fots motorbåtar med eller utan akterruff finns det en hel del av på beg.marknaden, många av dessa är bättre bobåtar än nya modernare båtar i samma storlek.

Jag har förundrats över 26-30 fots nimbusar, likt stora halvöppna daycruisers med synnerligen "öppen planlösning" och walk-around, visst man kan övernatta någon enstaka natt. koka en kopp kaffe och kanske även till nöds tömma sin tarm ombord, men båtens budskap är ju klart, det är snabba dagsresor som gäller. Men Nimbus är nu inte ensam i detta för mig främmande tankesätt, i stort sett alla nordiska båttillverkare har en eller flera modeller av samma snitt.

 

Nä, man kanske skall sälja båten och köpa en sommarstuga eller husbil istället... Och en ihopfällbar hammock, då får man ju litet gung iallafall....

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på hyttbåt.

Du får då en båt som är relativt väderokänslig och trygg om det börjar bralla i.

 

Börja med endast en natts övernattningar i gästhamn. Då kan man fixa mycket av det man glömt och man kan tvätta kläder och duscha om det uppstår såna behov... Gör det lätt i början så blir det kul :-)

Jag tillhör den typen som tycker det är lättare att ha våra/barnens grejor i båten än i resväskor som ni får ha om ni ska åka båttaxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två kids är uppfödda i min Albin 25, första åren var vi två vuxna men sedan 2013 är det bara jag och barnen i båten.

 

Som någon annan skrev, satsa på en bra värmare så blir livet betydligt bättre ombord.

Jag har utrustat båten med det mesta i bekvämlighet och bor ombord från april till september.

 

Förra året började det knaka lite mellan grabbarna då dom nu är i tidiga tonåren så nu håller jag på att leta efter en ganska mkt större båt.

 

 

28 fot låter som en lämplig storlek.

 

Båtliv är bra för barn så länge det sker på deras vilkor, dom lär sig simma tidigt och ta ansvar för mer än sin mobiltelefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. nya båtars ofta relativt storleken små innerutrymmen jmf med 70-80 talsbåtar så är det ju så att efterfrågan styr vad som tillverkas. Båtlivet har i det stora förändrats en hel del. Väldigt få tillbringar hela industrisemestern i en båt. De flesta nybåtsköpare är ute 2-4 nätter i taget och oftast vid fint väder. Då blir det lite annan planering av båtarna. De jag vet som har Nordstar, Targa mfl är folk som antingen bor/har sommarställe på öar eller använder båten i stort sett året runt/proffesionellt. Eller att man köper en Targa för att det är "coolt", men har eg inget behov av den..:)

 

Vi tillhör absolut 2-4 nättersfolket och har oxå valt båt efter de behoven. Vill man vara ute längre så finns det ju dock tillverkare som tillfredställer de behoven med. t ex Saga. Begagnad Nimbus 310/320 kupe mfl. Alltså typen "flytande sommarstuga".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyttbåtarna, Targa, Minor/Sargo, Nordstar med fler signalerar ju kanske inte boendet som första prioritet, som nu redan skrivits i denna tråd.

 

Jag fick tag i en begagnad udda hyttbåt byggd på välkänt Orustvarv, en Triton 29 (som är nästan 31 fot), i mångt och mycket påminner den om Nordstarbåtarna i samma storlek, ja på ett ungefär.

 

Vi valde denna för att det är tryggt att gå på det nedsänkta däcket med en kasse i varje hand, att hunden kan känna sig trygg på däck och även för att barnbarn skall göra det samma. Med nedsänkt däck blir ju innerutrymmerna lidande, då bredden inne i hytten blir mindre, och det blir lägre i takhöjd inne i ruffen. Men det är alltid kompromisser med båtar.

 

Jag har semestrat på Bohuskusten sedan sommarsäsongen 1960, och med några få undantag på 1980-talet var jag båtlös.

Men jag vet att "Sommaren är kort, det mesta regnar bort" och har definitivt tröttnat på båtar med kapell, den tiden är förbi.

Så då med möjligheten att köra iallafall en smalspårig rollator på däck, bra räckverk att hålla sig fast i, en bred peke att kliva i land på, och en stabil badbrygga att bjuda upp på dans på, så var valet enkelt, hyttbåt!

 

Men då... hyttbåtar, iallafall senare årsmodeller, är inga jättebra bobåtar... Tritonen är något bättre än Nordstar och betydligt bättre än Targor i 29-31 fotsklassen. Vi kan sova bekvämt fyra vuxna ombord, även tvåmeterspersoner. Det finns tvålågigt gasolkök, kylskåp, kyl/frysbox, toaletten är litet trång men funkar bra, duschen finns utomhus på det stora akterdäcket, och bada kan man göra från rätt stor badbrygga.

 

på Triton står inte hytten i mitten av båten utan den är förskjuten åt bb, alltså är sb-däcket bredare än det på bb-sidan, vilket underlättar iland- och omborstigning om man använder sb-sidan, trots duopropeller är det också lättast att lägga till långsides med sb-sidan mot bryggan.

 

Så barnfamilj och hyttbåt är ju inte feltänkt, det kan säkert fungera väldigt bra, ävensom boendeutrymmena kan vara bättre i 1980-1990-tals traditionella familjemotorbåtar med eller utan akterruff.

Sedan om man går upp i storlek på en hyttbåt till 31-33 fot blir det ju en himla skillnad i innerutrymmen... även i pris...

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på alternativ 3 är att behålla styrpuppan och veckohyra hus i skärgården att ha som bas för utflykter när andan faller på.

Även den minsta stuga är bekvämare än den största fritidsbåten.

 

Men visst, har du en mille som bränner i fickan plus omkring 10% av det beloppet i underhållskostnader per år så go for it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tutat i damen att det kostar "några tusenlappar" per år i underhåll för våran halvmilleskuta vilket naturligtvis inte stämmer... men 100 papp i underhåll??

Hyr du in nån som bäddar sängen åt dig ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tutat i damen att det kostar "några tusenlappar" per år i underhåll för våran halvmilleskuta vilket naturligtvis inte stämmer... men 100 papp i underhåll??

Hyr du in nån som bäddar sängen åt dig ;-)

Nä jag är en fattig fan. Men det lokala fullservicevarvet tar runt hundringen för vinterförvaring i varmhall av en ordinär 35-40 fotare. Långsamma motorbåtar med mast blir något dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jättedyrt. Jag betalar 300:- /kvm i ouppvärmd inomhushall i Roslagen. Låter lokala varvet göra både vår och höstservice samt lyft. Det blir inga 100' per år.

En 35 fotare tar upp ca 50kvm ink ca 50cm luft på sidorna. 2000:- /kvm låter som en aningen dyr förvaring.. även om viss service är inkluderat.

Snacket om 10% i underhåll / drift är taget från yachtvärlden och har ingenting med 30-40 fotare att göra. Stämde det så skulle jag ha knappa 150' i kostnader för båten per år. Kommer inte ens upp i hälften trots att jag inte gör någonting själv.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jättedyrt. Jag betalar 300:- /kvm i ouppvärmd inomhushall i Roslagen. Låter lokala varvet göra både vår och höstservice samt lyft. Det blir inga 100' per år.

En 35 fotare tar upp ca 50kvm ink ca 50cm luft på sidorna. 2000:- /kvm låter som en aningen dyr förvaring.. även om viss service är inkluderat.

Snacket om 10% i underhåll / drift är taget från yachtvärlden och har ingenting med 30-40 fotare att göra. Stämde det så skulle jag ha knappa 150' i kostnader för båten per år. Kommer inte ens upp i hälften trots att jag inte gör någonting själv.

Bavaria 36. 117 K. Men då gör man INGET själv. Och pinnbåt blir ju dyrare som sagt. Sen ska man ju ha någonstans att lägga den på sommaren också.

 

Varmhall i Roslagen 660 kr/m2 inklusive ingenting annat än i och upptagning.

 

Låter annars som om vi ligger på samma varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det många som förväxlar vinterkonservering och oljebyte med service.

Servar man en modern diesel enligt bok så är det med lätthet 20-50k per år per maskin + drev.

 

Sitter själv med ett kamremsbyte i år.

Vet inte om man ska skratta eller gråta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det många som förväxlar vinterkonservering och oljebyte med service.

Servar man en modern diesel enligt bok så är det med lätthet 20-50k per år per maskin + drev.

 

Sitter själv med ett kamremsbyte i år.

Vet inte om man ska skratta eller gråta...

För mig, som alltid servat enligt bokens timmar och angivelser, är detta rena fantasisummor.

 

Om man däremot lägger ihop kostnad för båtplats sommar/vinter, försäkring OCH service så kommer jag upp i totalt c:a 10.000:- om jag gör servicen själv.

Lämnar man bort allt är det ju mer att jämföra med leasing med betald parkering om det vore en bil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av båtägandets nöjen, tycker jag, är att själv få göra så mycket som möjligt av underhåll och skötsel.

Jag har kontakt med en åkare med stor kranlastbil, och har båten på villatomten, det är ju inte alla förunnat att ha det så, men det blir ju rätt billigt.

Med min inkomst blir det billigare att själv göra jobbet, än att själv jobba extra och låta någon annan göra det, i princip...

 

Vi i göteborgstrakten har ordnat det så att alla hamnar ligger i omdelbar närhet till havet eller dess vikar, det är rätt praktiskt!

Men det är en bra bit för mig att åka dit, mycket trafik, trängselskatt, många hastighetsbegränsningar. Nu står båten intill huset, verktygen ligger i princip framme, "landström" kopplad. Nära till toaletten och köket liksom verkstaden inne i huset. Sparar dessutom massvis med diesel som annars hade hanant i bilens tank.

Jag har väl aldrig vågat räkna på vad underhållet kostar, men mellan tumme och pekfinger 28.000 kr inklusive diesel, försäkring, båtplats, vinterförvaring och någon reservdel. Gästhamnsavgifter tillkommer. Ja säg då 30.000kr så underdriver jag inte alls. Kommunal vinterförvaring kostar här omkring 7000kr för en båt som min i 29-30-fotsklassen. Så det finns ekonomikt utrymme för zipwake och kanske något annat trevligt att installera ombord.

 

....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inläggen ovan bekräftar att det kan kosta från billigt upp till nästan vad som helst i driftskostnader att ha båt, och att situationen kan vara väldigt olika för olika båtägare. Inte minst beroende på var man bor och har för förutsättningar. Vi kan nog enas om att det kan vara bara några tusenlappar, men också i värsta fall minst en nolla till i årskostnad.

 

Betalar själv inte ens 3.000:- per år för min 4m breda båtplats med bommar, vatten, el. Sedan kostar kran och traktor en dryg femhundring ytterligare per år och på vintern är båten i ett båthus jag äger och betalar bara 1000:- i markarrende för. Jo, det ÄR lågt, i synnerhet om man jämför med priserna för platser, traktor, kran och vinterupplägg i storstadsregionerna på ost/västkusten ;) .

 

En båtgranne med nästan exakt likadan båt köpte däremot ett år ett "inklusive all"-paket i en liten grannkommun vid samma insjö i en hamn driven av ett varv, och fick betala 40.000:-....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst kan det kosta lite vad som helst helt beroende på hur om sig och kring sig man är som ägare.

Nu frågade ju inte heller ts om kostnaderna men jag ville ändå belysa vad det KAN kosta. En fabriksny båt kan man i praktiken inte serva själv om man vill att garantierna och/eller maskinskadeförsäkringen ska gälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt. Jag betalar 2500 kr/ år ink upptagning o förvaring på land max bredd 4,70m hade en stålbåt på 70fot där ett par år. Dock 15 min från Stockholm city

 

Edit långsideplats

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 100.000-kronorssegelbåt på åtta meter utan lån som numer kanske är värd hälften kostar ungefär 1000 kr/månad att äga. Då tänker jag underhåll, försäkring, någon reservdel eller ett snöre, sommar- och vinterplats, sjösättning och upptagning och en skvätt diesel samt några gästhamnsavgifter och så. Tycker det är en billig hobby och sommarnöje.

 

Jag började vara ute själv med ungarna på helgerna när de var 2+5 år ungefär. Funkade bra, båten är som en koja, lillkillen somnade så fort vi kastade loss alltid (och gör det fortfarande ibland, fast han nu är sju år) och båten började gunga. Flytväst på gäller även i hamn för de som inte kan simma, för alla oavsett simförmåga under gång. Man får ha riskakor, frukt och bullar mm som mellis och muta, lite Festis ibland också. Vi sover alla tre i förpiken, pappan i mitten, en unge på var sida - de somnar som stockar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra tips. Vad är kostanden för att äga en inombordare. Nu betalar jag cirka 4000-5000 per år för utombordar-service lite beroende på vad som ska göras. Trodde en inombordsservice låg på ungefär samma? (auk verkstad) enda som tillkommer är väl byte av bälgar ibland och översikt av drev?

 

Sen gällande båtplats, uppställning och upptagning så är det en liten kostnad i sammanhanget. Enda som tar emot med att köpa en dyrare båt (beg Nordstar 26 el 28) är att jag måste låna en del och sen tänker jag att en miljon är så extremt mycket pengar för ett fritidsintresse. Vi har ingen stuga vi behöver transport till eller liknade så det är bara rekreation.

 

Vi har dessutom båten i Mälaren och kör till 80% i Mälaren och då kanske en B-klassad båt är överdrivet. Men är just nu inne på mindre hyttbåt med värmare har kollat på TG 6.9x eller TG7200 hellre den förstnämnda då den är extremt tyst och har bättre ståhöjd. Finns det fler liknande modeller är jag tacksam för tips. Har kolla lite på Seastar också, typ Seastar 26 men den känns inte i samma division som TG 6.9x. Blir väldigt ombonat med "tapetserade" väggar som TG 6.9 har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ungarna var riktigt små hade vi en HT båt, Det är inte så dumt då kan de få lite skydd mot både sol vind o vågor. Sedan när de blev större skaffade vi en dubbelruffare.
Dubbelruff är kanon för ungar för då får de en egen hytt där de kan ha sina prylar o leksaker när man är på längre turer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...