Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
patrikflink

Placeringar och modell av värmare, tips önskas.

Rekommendera Poster

Kan inte lägga upp bilder?!? Köpte min via Ebay. 5100kr med tank och avgasljuddämpare. Har även beställt hållaren, reducerings röret 100/75, extern temp sensor och bordsgenomföring avgas för ca 1500kr. Allt är inkl frakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hitta något lämpligt ställe att montera på. Några förslag? Soffan bak är sista utvägen men undviker det då jag behöver utrymme för saker där. Har ett hål ovanför huvudet i midcabin, men då hör man det och blir tokig. Läste manual, står ingenting om montage i motorrummet, är det lämpligt på en sådan modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan! Nu har jag monterat värmare och 5.5 meter slang och isolering. Det inte bara kliar och sticker överallt, man har ju ont i hela kroppen. Jag fick lägga mig på ryggen ovanpå motorn (V8) och åla mig in i skotten uppochner. Fyra urblås totalt vart det. Ruff, midcabin, förarplats och vid soffgrupp bak. Återstår bränsle, el och avgassystem. Värmare fick bo längst akter ut i motorrummet, flera på marinan har monterat likadant på likvärdiga båtar.

 

Nu till min fråga! Tillluft kommer att dras också pga vill inte ha dofter från motorrummet överallt. Ska jag ta den utifrån eller från tex sittbrunnen under kapell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här monterade jag min Wallas 22DT i min Crownline 250. Helt knäpptest den rackarn :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ska jag ta den utifrån eller från tex sittbrunnen under kapell?"

Absolut utifrån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför utifrån? Motverka kondens? Friskare luft? För och nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@zumpen
Snygg installation av Wallas 22DT.
Med +70C vid luftutblåsen kan man nästan få brännskador. Är detta vid full effekt samt hur långa rör har du?
Hur varm blir själva brännaren på full effekt? Behöver man skydda annan utrustning om man monterar i ett stuvfack?
Hur varmt blir det i avgasutblåset/skorstenen? Finns det risk för att bränna sig?
Vad är det för svart luftintag? Värmaren tar väl och värmer upp utomhusluften som hämtas i dubbelslangen via avgasutblåset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför utifrån? Motverka kondens? Friskare luft? För och nackdelar?

 

Kör du omkring i bilen med 100% returluft? Troligen inte det blir kondens eller hur.

Tar man in kall uteluft och värmer den så sjunker luftfuktigheten. Drar man in luft med värmaren så kommer man också att trycka ut luft dvs förbättrad ventilation.

Tar man luten inne i båten och värmer den så kan luften ta upp mer fukt och luftfuktigheten stiger  med kondens som följd. Som i bilen med 100% returluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelslangen är bara till förbränningsluften. Yttre slangen luft utifrån till brännaren och inre slangen avgaser. Då blir inte heller slangen varm från avgaserna.

Ventilationsluften tas in separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@zumpen

Snygg installation av Wallas 22DT.

Med +70C vid luftutblåsen kan man nästan få brännskador. Är detta vid full effekt samt hur långa rör har du?

Hur varm blir själva brännaren på full effekt? Behöver man skydda annan utrustning om man monterar i ett stuvfack?

Hur varmt blir det i avgasutblåset/skorstenen? Finns det risk för att bränna sig?

Vad är det för svart luftintag? Värmaren tar väl och värmer upp utomhusluften som hämtas i dubbelslangen via avgasutblåset?

 

Tjena! i det utblåset har jag bara ca 2 meter slang, har dock isolerat alla rör för minimal effektförlust. troligtvis hade jag full effekt vid det tillfället men att bränna sig ja det gör du bara om du envisas med att ha handen eller foten vid utblåsen en stund.. 

Vad är det för utrustning du tänker på?

Skorstenen är samma som utblåsen där du bränner dig bara om du håller kvar handen en stund.

Det svarta är insug, Wallasen har dubbla insug av luft ett i ruffen och ett utomhus, och fördel med det är att den suger ut fuktig luft ur ruffen och du får även bättre cirkulation.

Nej luften via avgasutbllåset är endast till brännaren.

Bifogar en skiss på hur det fungerar.

post-61236-0-76862600-1488556990_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"fördel med det är att den suger ut fuktig luft ur ruffen"

Ehh, nä. Visst, man suger ut fuktig luft, men sen värmer den och blåser in den i ruffen. Den inblåsta, varmare luften kan ta upp mera fukt osv.

Prova att köra recirkulation i bilen!

Förr körde man tex 20-50% returluft för att spara energi i stora ventilationsanläggningar eftersom luftkvaliteten blev katastrofalt dålig,  bla spred man både bakterier och virus. Idag kör man 0% returluft och för att spara energi sätter man in värmeväxlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att uppdateras med bilder när jag blir klar. Tack för alla tips. Men nu blir det mässan i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför utifrån? Motverka kondens? Friskare luft? För och nackdelar?

Har själv sökt på denna fråga och jag har fått uppfattningen att många tar luften i sittbrunnen, då under kapellet. 100% returrätt blir det aldrig som, då kapellet är långt ifrån 100% tätt, och direkt när du drar till luckan/dörren in till ruffen får du 100% friskluft då allt tas utifrån.

Man kan också öppna en lucka eller lite i kapellet för att få ökad ventilation.

Hur funkar annars vattenburna system? dom kan ju ej blåsa in tilluft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga Tugge. Jag är mest orolig för vart jag kan sätta mitt insug till värmare pga vågor som kan skicka på vatten in i värmaren. Akterspegeln är det ända ställe som är aktuellt för ett spjäll, men vill inte chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför utifrån? Motverka kondens? Friskare luft? För och nackdelar?

Har själv sökt på denna fråga och jag har fått uppfattningen att många tar luften i sittbrunnen, då under kapellet. 100% returLUFT blir det aldrig då kapellet är långt ifrån 100% tätt, och direkt när du drar till luckan/dörren in till ruffen får du 100% friskluft då allt tas utifrån.

Man kan också öppna en lucka eller lite i kapellet för att få ökad ventilation.

Hur funkar annars vattenburna system? dom kan ju ej blåsa in tilluft

Var lite trött men hoppas ni förstår

 

Patrikflink

jag tycker som du och är rädd för att regn o sjö ska ta sig in i insuget.

Kommer sätta mitt intag så långt bak jag kan i sittbrunnen. Har en amrekansk midcabin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge, har du hittat slang/rör för insuget 83mm någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte tittat runt något alls, ska försöka få lite tid till det i veckan kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marineonline.se säljer 80mm luftslang. 197.20 kr/meter. Jag tror att om man pillar bort gallret som sitter på värmare så får man en omkrets på 80mm, med galler 83mm. Var så himla kallt ute idag, ska till båten imorgon och mäta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför utifrån? Motverka kondens? Friskare luft? För och nackdelar?

Har själv sökt på denna fråga och jag har fått uppfattningen att många tar luften i sittbrunnen, då under kapellet. 100% returrätt blir det aldrig som, då kapellet är långt ifrån 100% tätt, och direkt när du drar till luckan/dörren in till ruffen får du 100% friskluft då allt tas utifrån.

Man kan också öppna en lucka eller lite i kapellet för att få ökad ventilation.

Hur funkar annars vattenburna system? dom kan ju ej blåsa in tilluft

 

 

Den enda anledningen att ta luften utifrån är att man snabbare får upp temperaturen. Skulle vara kul om någon förespråkare kunde förklara fördelen av att ta luft inombords. Kan man använda ett Mollierdiagram så är det självklart att man ska ta in friskluft.

 

I ett vattenburet system är det båtens ordinarie ventilation som får göra jobbet, kall luft som man tar in genom några hål och varm, fuktig luft som går ut med ventilatorerna, fungerar mycket bra. Vill man förbättra så leder man tilluften till baksidan av några radiator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar den. Hade lite problem i början. Fick felkod 1. Det hela slutade med att insugluften via 80mm slangen fick ökas till 100mm då värmare tycker det är för trångt. Felkod 1 är igensatt utblås eller insug. Satan vilken värme den levererar. Kan knappt hålla handen för utblåset i ruffen som ändå är längst bort (5 meter). Självklart har jag också isolering på alla slangar. Även avgassystemet har fått bandage för minskad värmestrålning. Insug sitter under kapellet vid sittbrunnen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skapade jag en tråd om för inta allt för länge sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/84464-vilken-storlek-på-dieselvärmare-luft/page-1#entry605576

 

Att jämföra en segelbåt med en motorbåt som dessutom ska värma under kapellet är som att jämföra myror med elefanter. Då det är en minst fördubbling av luftvolym i motorbåten

 

Av o på? 2 lägen? Att sitta o hitta på lönar sig inte. Finns i annan tråd om någon som skrivit om förbrukning o effekt på dom olika effektinställningarna

 

Citerar

" Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen).

Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge;

 

110W / 0,13 ltr / 1 kW

2 12W / 0,16 ltr / 1,2 kW

3 14W / 0.23 ltr / 1.8 kW

4 18W / 0.28 ltr / 2.2 kW

5 22W / 0.33 ltr / 2.6 kW

6 26W / 0.37 ltr / 2.8 kW

7 32W / 0.43 ltr / 3.4 kW

8 39W / 0.51 ltr / 4 kW"

"

 

Valde planar 4kw för prisskillnaden var liten och att kunna få mysvärme under ett otätt kapell, har också fått för mig att den större går tystare på halv effekt (ca2kw) än den lilla på maxeffekt.

 

Bra tabell du fått till. Kanon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...