Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Placeringar och modell av värmare, tips önskas.

Rekommendera Poster

Båten är en Maxum 2400 scr -96. Bensin v8. Lutar åt en dieselvärmare, hade en wallas i förra båten men var inte nöjd med effekten. Självklart så ska jag ha utblås på dom flesta ställen. Tror det blir 4st. Men vart sätter man den? Och vart drar man ut avgaserna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Webasto Air Top Evo 40 För den fanns med ett som innehöll allt man behövde, köptes hos SS marin och båttillbehör.

Det ingick ljuddämpare för inuyft till förbränning, avgaser från förbränning samt till varmluften ut. Den blev jättetyst! Det ingick massor av slang, utblås, y-rör m.m.

Verkar vara bra grejer det enda som störde mig var att montageinstruktionerna var dåliga.

 

Det ser ut som om du har en låda mellan badbryggan och aktre soffan, kan den sitta där med utblås på styrbordsidan? Välj ett ställe där det inte är naturligt att hänga funderar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Webasto 2000st (?) I båda mina båtar, Bayliner 2556 och nu en 2858.

Har 3st utblås och har +20/22 inne när det är frost ute.

Fanns utrymme bakom micron att placera värmaren, surrar lite om man lyssnar ordentligt.

Skall ljuddämpa ytterligare i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Vilken storlek tror ni man behöver? Bara min tankar: inte ligga på gränsen! Rätt eller fel. Nackdelar: högre förbrukning el/bränsle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen en på 4 kw. Tyckte det passa bäst om man vill kunna ha värme under kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte beställa en Planar värmare, bara lite osäker om en 2kw räcker gott och väl eller om jag "bör" köpa en 4kw för att inte ligga på gränsen. Tanken är ett utblås ute under kapell, kanske 2 då det är ett ganska stort område, ett i midcabinen och ett i ruff. Toan vill jag nog inte sätta i då det är en dusch och där hänger man inte mer än nödvändigt, vill jag ha varmt där också kan man ju lämna dörren öppen vid mycket kallt osv. Så totalt 3-4 utblås.

Så vad tror Ni som har likvärdiga storlekar på båtar, 2kw eller 4kw? Tänker även på elförbrukningen.

Mer tips på vart man kan monterar själva värmaren önskas :D .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt, segelbåt 27 fot, hade jag en Wallas 1800. Den är för stor enligt rekommendationerna. Vilket stämde. Effektregleringen är hel eller halv effekt men den kan i original inte starta själv.

Trots halvfart blev det olidligt varmt, lösningen blev en fläkt som sög ut värmen i stuven. En kille med dieselvärmare gjorde samma sak eftersom hans värmare startad och stoppade hela tiden.

Så det är inte bara fördelar med en för stor värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljs det fortfarande värmare som bara har halv eller hel fart? De flesta jag tittat på har 3-4 steg.

Min förra hade av/på. Det blev en massa start och stopp under en helg ute. Drog en massa ström i onödan och blev aldrig lagom varmt.

Nuvarande har, tror jag, fyra steg och en termostat som man ställer in gradantalet på. Visserligen har jag satt in en datorfläkt för att få varmt i förpiken men i övrigt funkar den kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljs det fortfarande värmare som bara har halv eller hel fart? De flesta jag tittat på har 3-4 steg.

Min förra hade av/på. Det blev en massa start och stopp under en helg ute. Drog en massa ström i onödan och blev aldrig lagom varmt.

Nuvarande har, tror jag, fyra steg och en termostat som man ställer in gradantalet på. Visserligen har jag satt in en datorfläkt för att få varmt i förpiken men i övrigt funkar den kanon.

Menar du Planar? Dom jag har tittat på så bör man köpa till termostatsenor utöver kontrollpanel. Men dom kanske kör 2 steg och startar och stänger av. Det gör väl även Weben och Eben också vad jag har förstått. Wallas kör väl hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skapade jag en tråd om för inta allt för länge sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/84464-vilken-storlek-på-dieselvärmare-luft/page-1#entry605576

 

Att jämföra en segelbåt med en motorbåt som dessutom ska värma under kapellet är som att jämföra myror med elefanter. Då det är en minst fördubbling av luftvolym i motorbåten

 

Av o på? 2 lägen? Att sitta o hitta på lönar sig inte. Finns i annan tråd om någon som skrivit om förbrukning o effekt på dom olika effektinställningarna

 

Citerar

" Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen).

Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge;

 

110W / 0,13 ltr / 1 kW

2 12W / 0,16 ltr / 1,2 kW

3 14W / 0.23 ltr / 1.8 kW

4 18W / 0.28 ltr / 2.2 kW

5 22W / 0.33 ltr / 2.6 kW

6 26W / 0.37 ltr / 2.8 kW

7 32W / 0.43 ltr / 3.4 kW

8 39W / 0.51 ltr / 4 kW"

"

 

Valde planar 4kw för prisskillnaden var liten och att kunna få mysvärme under ett otätt kapell, har också fått för mig att den större går tystare på halv effekt (ca2kw) än den lilla på maxeffekt.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skapade jag en tråd om för inta allt för länge sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/84464-vilken-storlek-på-dieselvärmare-luft/page-1#entry605576

 

Att jämföra en segelbåt med en motorbåt som dessutom ska värma under kapellet är som att jämföra myror med elefanter. Då det är en minst fördubbling av luftvolym i motorbåten

 

Av o på? 2 lägen? Att sitta o hitta på lönar sig inte. Finns i annan tråd om någon som skrivit om förbrukning o effekt på dom olika effektinställningarna

 

Citerar

" Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen).

Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge;

 

110W / 0,13 ltr / 1 kW

2 12W / 0,16 ltr / 1,2 kW

3 14W / 0.23 ltr / 1.8 kW

4 18W / 0.28 ltr / 2.2 kW

5 22W / 0.33 ltr / 2.6 kW

6 26W / 0.37 ltr / 2.8 kW

7 32W / 0.43 ltr / 3.4 kW

8 39W / 0.51 ltr / 4 kW"

"

 

Valde planar 4kw för prisskillnaden var liten och att kunna få mysvärme under ett otätt kapell, har också fått för mig att den större går tystare på halv effekt (ca2kw) än den lilla på maxeffekt.

Läste tråden innan, därför känns Planar som den värmaren jag vill ha. Men köpte du även termostatsensor? Den ingår nämligen inte idag. Kostar 45 Euro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer naturligtvis väldigt mycket mellan olika båtar. En segelbåt har ju den där klumpen under vattnet som är en effektiv kylbrygga. Volymen i båten spelar mindre roll däremot ytan och hur välisolerad den är. Att värma under kapell kräver säkert lika mycket värme som båten i övrigt. Använder man utrymmet under kapellet normalt så ska man nog gå upp en dimension på värmaren.

Det här med hel och lågfart, är det inte så att i det lägsta läget är det alltid ungefär halv effekt?

 

Bäst blir det med ett vattenburet system men det är också krångligare att installera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta skapade jag en tråd om för inta allt för länge sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/84464-vilken-storlek-på-dieselvärmare-luft/page-1#entry605576

 

Att jämföra en segelbåt med en motorbåt som dessutom ska värma under kapellet är som att jämföra myror med elefanter. Då det är en minst fördubbling av luftvolym i motorbåten

 

Av o på? 2 lägen? Att sitta o hitta på lönar sig inte. Finns i annan tråd om någon som skrivit om förbrukning o effekt på dom olika effektinställningarna

 

Citerar

" Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen).

Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge;

 

110W / 0,13 ltr / 1 kW

2 12W / 0,16 ltr / 1,2 kW

3 14W / 0.23 ltr / 1.8 kW

4 18W / 0.28 ltr / 2.2 kW

5 22W / 0.33 ltr / 2.6 kW

6 26W / 0.37 ltr / 2.8 kW

7 32W / 0.43 ltr / 3.4 kW

8 39W / 0.51 ltr / 4 kW"

"

 

Valde planar 4kw för prisskillnaden var liten och att kunna få mysvärme under ett otätt kapell, har också fått för mig att den större går tystare på halv effekt (ca2kw) än den lilla på maxeffekt.

Läste tråden innan, därför känns Planar som den värmaren jag vill ha. Men köpte du även termostatsensor? Den ingår nämligen inte idag. Kostar 45 Euro.

Nej det gjorde jag inte. Det sitter en termostat i värmaren en i kontrollpanelen sen kan man ha en extra men det är inte nödvändigt om man plaserar kontrollpanelen på det ställe man vill att termostaten ska känna av, den känner nämligen inte av alla termostater utan man får välja vilken den ska gå efter, och det reglerat man i kontrollpanelen.

Om jag förstått det rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den köpt, Planar 44D 4kw. Sen kommer det roliga att montera. Misstänker att man måste bryta av armen på 7 ställen för att komma åt överallt. Köpta med sensor, tänkte sätta just den under kapell delen och kontrollpanelen i ruffen. Totalt 4 utblås, 2 ute, 1 i ruff och en midcabin.

 

Då har vi bara placeringen av själva värmaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakom väggen i fotändan av midcabinen har jag läst att många sätter dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att den har 100mm röranslutning, inget problem, finns övergångar men vad ska man kör med tycker ni, 75mm eller 60mm? Gjorde en liten priskoll på allt jag behöver, slangklämmor, ljuddämpare, rör, isolering, utblås och y-rör. Det skiljer på ca 1000kr totalt från 75mm till 60mm. Fördel 60mm för mig, billigare :P , väldigt trångt att dra rören och inga stora fula utblås, men har det någon roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre rör mer motstånd snabbare flöde = mer ljud, mindre värme.

hur mycket värme du förlorar låter jag vara osagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 100mm rör motsvarar två 70mm rör eller fyra 50mm rör, bara att räkna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 100mm rör motsvarar två 70mm rör eller fyra 50mm rör, bara att räkna.

Frågar man inte så får man inget veta. Kan massor med saker, men inte allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre rör mer motstånd snabbare flöde = mer ljud, mindre värme.

hur mycket värme du förlorar låter jag vara osagt.

Tackar Tugge! Hade mina aningar att det var för bra för att vara sant. Kör på 75mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på 75mm.

 

Jag skulle rekommendera att ha en grövre dimension fram till avgreningen till ruffen. Efter den avgreningen sätter du förminskningar och går ner i klenare dimension.

 

För de slangar som går ut i sittbrunnen så sätter du Y-förgreningar som vänds bakochfram och efter förgreningen sätts förminskningar till klenare slang.

 

Med en sådan montering så får du bättre varmluftsflöde in till ruffen (mindre motstånd i slangen). Genom att vända Y-kopplingarna så minskar flödet till sittbrunnen som ju ligger först i slangsystemet och därför får högt lufttryck som minskas på detta sätt. Om du väljer klena slangar hela vägen och sätter Y-kopplingarna rättvända så blir det inte mycket värme som kommer fram till det bortersta varmluftsutblåset....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kör på 75mm.

 

Jag skulle rekommendera att ha en grövre dimension fram till avgreningen till ruffen. Efter den avgreningen sätter du förminskningar och går ner i klenare dimension.

 

För de slangar som går ut i sittbrunnen så sätter du Y-förgreningar som vänds bakochfram och efter förgreningen sätts förminskningar till klenare slang.

 

Med en sådan montering så får du bättre varmluftsflöde in till ruffen (mindre motstånd i slangen). Genom att vända Y-kopplingarna så minskar flödet till sittbrunnen som ju ligger först i slangsystemet och därför får högt lufttryck som minskas på detta sätt. Om du väljer klena slangar hela vägen och sätter Y-kopplingarna rättvända så blir det inte mycket värme som kommer fram till det bortersta varmluftsutblåset....

 

 

Tack för tipset. Tänkte även köra exakt lika långa slangar (till utblåsen) från Y-rören. Synd att dom inte har en låda med fyra ut och en in. Tanken har slagit mig att plasta en egen. Utblåsen som jag har kikat på kommer att vara stängbara också. Tror inte jag kommer att ha bekymer med värme, köpte ju en 4KW.

Gör det någon skillnad om ljuddämparen sitter före alla förgreningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Tänkte även köra exakt lika långa slangar (till utblåsen) från Y-rören. Synd att dom inte har en låda med fyra ut och en in. Tanken har slagit mig att plasta en egen. Utblåsen som jag har kikat på kommer att vara stängbara också. Tror inte jag kommer att ha bekymer med värme, köpte ju en 4KW.

 

Gör det någon skillnad om ljuddämparen sitter före alla förgreningar?

 

 

Så kinkigt är det inte så slangarna behöver vara exakt lika långa. Jag har värmaren i akterstuven, avgrening till akterhytt o toa  - grov slang fram till salongen med ett utblås och vidare fram till förpiken med ytterligare två utlopp. En matarslang hela vägen till salong o förpik, med avgreningar längs vägen. Många långa värmarslangar ger nog onödiga värmeförluster oxå. Även om du har en värmare med skaplig effekt så vill du nog nyttiggöra dig all värme särskilt när du startat värmaren och vill få upp temperaturen så fort som möjligt. När du somnat så vill du nog att värmaren ska gå på låg effekt med så lågt varv som möjligt, den går tystare då och nattsömnen blir bättre.

 

Du får inte ha alla utblåsen stängbara. Av säkerhetsskäl så måste alltid ett utsläpp vara öppet (ska aldrig gå att stänga) annars kan det bli överhettning och brandrisk i systemet.

 

Ljuddämparen ska sitta direkt efter värmaren för att göra störst nytta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska dra nya slangar så passa på att isolera dem på en gång. Finns särskilda isolerstrumpor att köpa eller så duger det med liggunderlag som fästs med buntband.

Ofta så drar man slangarna utmed sidorna i båten och där är det kallt (de tider när man behöver värmaren) och då orsakas onödigt mycket värmeförluster.

Om det ändå visar sig att du inte får önskad värme på vissa ställen kan jag rekommendera en lösning som jag fick mycket hjälp med i denna tråden.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden!

Bilden??

 

 

Var köpte du din ifrån och fick du något bra pris??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...