Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Enkel eller dubbelskrov?

Rekommendera Poster

Gäst

Dubbelskrov vete tusan, finns säkert båtar som har men... vanligast är enkellaminat. Sedan finns båtar som är byggda i sandwich-laminat, men det är nyare och dyrare båtar som regel. Vanligt är då att de är sandwich ner till vattenlinjen, sedan är det enkellaminat under, men det finns undantag.

 

Vill du bli av med kondens på skrovet löser du det med isolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ännu en liten småpkorkad fråga från mig men vill fråga för att få veta. Gammal är jag men inte så klok.

 

Jag har haft tre kölbåtar, den första var en träbåt, och alla har haft enkelskrov. Hur vanligt är det med dubbelskrov i segelbåtar? Är det lite farligare att segla med enkelskrov med tanke på om man kör på något för då slutar det så klart illa om det blir ett hål? Är det mindre kondens och håller dubbelskrovsbåtar bättre temperatur mot enkelskrov?

 

Bättre att fråga än att förbli ovetande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Dubbelskrov vete tusan, finns säkert båtar som har men... vanligast är enkellaminat. Sedan finns båtar som är byggda i sandwich-laminat, men det är nyare och dyrare båtar som regel. Vanligt är då att de är sandwich ner till vattenlinjen, sedan är det enkellaminat under, men det finns undantag.

 

Vill du bli av med kondens på skrovet löser du det med isolering.

Så pass. Trodde det var vanligt med dubbelt.

Tack för svaret Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...