Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Radde

Toft i teak. Hur gör man?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vet att ämnet har avhandlats tusentals gånger och jag har googlat på hur man gör det, men oftast beskrivs processen utifrån att man vet vad man använder för material.

 

Mina luckor börjar bli risiga (nåja de har varit det ett tag) och det är verkligen högtid att börja planera för renovering.

De som sitter i duger inte ens att göra en mall av då de är skeva och spruckna.

 

Principen är jag med på. Tänkte göra teakribbor och nåta, MEN vad använder man som grund? Alltså vad limmar man ribborna på? Duger vanlig plywood eller använder man speciell marinplywood? Vilken tjocklek är bäst om man skall stå/sitta på luckorna

 

Kanten blir ju synlig om man bara limmar ovanpå, hur löser man kanterna så att plywooden inte syns? List?

 

De skall motstå väder och vind och hundtassar och barnmat

 

Båten är en boström 31

 

Jag är van att snickra men har aldrig gett mig på finsnickerier. Någon gång måste ju vara den första

 

Önskar gärna bilder så man kan se resultat och tillvägagångssätt

 

Och stort tack på förhand för alla tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverka nya luckor i plast!

 

Hållbart, minimalt underhåll,ser bättre ut än bedagade nåtade luckor.

 

 

Förlåt om det inte är svaret du vill ha.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har koll på hur en B-31 ser ut i sittbrunnen googlade jag och hittade en bild här, http://sailing-alwa.blogspot.se/p/om-bostrom-31.html

Det rör sig alltså om tre luckor till stuvar som du vill ersätta?

Hur mycket tid och pengar vill du lägga ner på båten, blir då motfrågan.
Du kan antingen plasta, som föreslagits. Då håller det i princip för alltid.
Du kan också lägga en massa tid och pengar på att tillverka ribb och limma på plywood eller ännu hellre - en skiva glasfiberlaminat - och få till en lucka som är snygg i rätt många år.

Eller... så gör du det enkelt för dig och tillverkar nya i teakplywood och oljar dessa, förmodligen sådana du har idag.

Jag hade på en båt som en B-31 (och även min...) förmodligen tillverkat nya i teakplywood och kantat dessa runt om med en teaklist på ett par-tre centimeter, sedan oljat den. Det är lagom insats med arbete och pengar för en sådan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All plywood som är WBP-limmad borde duga om du gör jobbet rätt - tätt uppifrån. 

Kanterna kan du sätta en list på. 

Jag skulle nog lägga lite tid och plasta en lucka som sedan kläs med teak (limma med epoxy). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Plast är helt uteslutet. Jag kommer att undvika att göra båten fulare även fast det är praktiskt och bra. Trä även fast det är dyrare och mer tidskrävande ger båten lite mer hemtrevlig touch.

Det ät ingen dyr båt, men jag trivs med den. Hur man än vrider och vänder så ska den underhållas. Den funkar fint för våra behov och ibland är det lite kul med annorlunda.

 

Luckorna idag består av ihopskruvad plank. Ej limmat. Det har slagit sig i funkt och viss plank har sprukit.

 

Det är som jag tiidgare skrev. Det är många skert bra förslag, men hur löser man det teknisk. En enklare ritning skulle vara ypperligt så att man förstår proncipen. Har svårt att tro att man bara limmar teakplank på en plywood skiva och sen är det färdigt?

 

Vilken teakplywood rekomenderar ni? En sådan med fejknåtning och sen kantlist runt om? Den måste tåla att stå på och det går inte att ha tvärgående plank undertill om man inte bygger om lådan helt, vilket jag helst vill undvika

 

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En teakplywood, kantlista och fräs 3 mm spår, lägg i nåtmassa (MSP), slipa och sen är det klart. Visst, det är fejk och plywooden ger sig med tiden men det är en snabb och billig metod.

 

Bättre men mer jobb är att limma ihop teakribb, sen vänder man man luckan upp och ner och plastar undersidan med epoxi/matta ett antal lager. Vänd och nåta. Det håller länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då ska jag börja jaga en sådan. Är det inte bättre att plasta hela luckan med väv och epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...