Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Henkemannen

Alpha och Bravo drev

Rekommendera Poster

En vanlig utombordar hänger ju löst när man kör framåt för att minska skador ifall motorn träffar en sten eller liknande.

För inu drev styrs ju drevet av hydraulcylindrar, hur fungerar detta vid grundkänning? Hinner eventuella back eller tryckventiler med att släppa trycket och rädda drevet eller sitter drevet stumt mot akterspegeln? Isf antar jag att drevet får en rejäl smäll även vid lättare grundkänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga som man brukar säga när man inte vet svaret. :)

Drev sitter inte helt stumt, utan likt smärre utbordare så tiltar de också upp vid chockbelastning, frågan är hurpass begränsade skadorna blir av detta?

[beror naturligtvis på båtens fart och hur grundet träffar drevet, gissar att drevens vanliga hydrauliska chock-absorbering skyddar såpass bra att drev/akterspegel inte lossar så båten sjunker ens i värsta tänkbara scenario?]

Kolvar i hydraulcylindrar måste rimligen börja läcka rejält vid chockbelastning för att begränsa skadorna eftersom krocken sker så plötsligt.
[både Alfa & Bravo-dreven har samma typ av chock-mildrare enligt bilden nedan, tre kulor F öppnar passager i hydraulcylinderns kolv när den kraftiga fjädern D pressas ihop. Gissar att tre parallella kanaler då samtidigt öppnas genom kolven vilket snabbt skall frigöra drevets tilt. (Men kulorna F verkar små och inte ens tre parallella hål av den ynka storleken ger väl särskilt snabb frigörande genomströmning. Så räkna med större skador än ifall drevet vore helt fritt att tilta upp likt en smärre utbordare vars rigg nästan enbart hålls ner av propellerstrålens framåtkraft??)]

Även hydraulpumpar brukar ha sina interna överbelastnings-ventiler men sådana hinner nog inte reagera, deras jobb är nog mest att skydda pumpmotorn från överbelastning?
[Hmm... vid olika slags krockar blir också det fysikaliska begreppet "massa" alltid intressant. Ju jäkligare krock desto mer betyder varje kilogram här eller där! Även deformerings-zoner kan mildra.]
Bildkälla boatinfo.no
post-86835-0-53959800-1486372417_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt ventiler i hydraulkolvarna som öppnar och låter drevet tilta upp om man kör på något men vilket resultatet blir beror ju på hur fort man kör. Kör man tillräckligt fort kan man lämna halva eller hela drevet bakom sig. Jag har sett bilder på det men orkar inte leta rätt på dem nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting klarar allt... det viktigaste är väl att det finns viss följsamhet. Bränna på en sten i 30 knop lär väl inget klara, men det vore ju bra ifall det höll för fem knop och begränsade skador vid tio...

Tack för era svar trots den dåliga titeln, går det att byta i efterhand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt fd vp290 drev tiltade upp och klarade sig i 6knop när landhöjningen slog till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ack denna landhöjning. Tänk så enkelt det måste varit för våra förfäder... bara vatten överallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somliga drev har backhake, andra har motsvarande funktion i kolvarna. Mitt har i kolvarna och det fungerade utmärkt i 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här hade inte samma tur som Firefish...

Bildkälla


Drevens spline-axelkoppling glider ju lätt ur så även vid värsta tänkbara smäll skonas alltid akterspegeln? Själva aluminium-huset slits nog hyfsat lätt itu som på bilden så risken för att sjunka blir därmed minimal?
Man kan f.ö. undra ifall drevets underdel hängde kvar efter bottenklippans lömska påkörning, hängde nog dinglande kvar i båten - fasthållet endast av hydraulcylindrarna??
@Henkemannen #4: Nä, trådrubriken kan du inte själv byta i efterhand utan Admins hjälp. För övrigt totalt onödigt kan jag tycka. :-)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjunker ganska kvickt när drevet är bortslitet. Om det är ett Alphadrev så blir det ungefär ett entumshål efter axeln och ungefär ett halvtumshål efter växelwiren. Bägge gott och väl under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaaa Eld... jag är nog mer benägen att luta mig mot Thomas teori. Tittar jag på ritningar så bör drevet dras av från drivaxeln och därmed inget eller mycket begränsat läckage.

Men jag hoppas jag aldrig behöver fundera på det.

Tråden var mer ställd som påverkan vid påhälsning mot moder jord i mer moderata farter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om överhuset slits loss tillsammans med bälghuset, (vilket är exakt vad som hänt på bilden ovan), så dras drivaxeln ut ur motorn och då blir det ett hål genom lagret och den tätning som du sitter mellan lager och motor. Mellan tätningen i skölden och motorn går axeln fritt i motorrummet och i sprängkåpan nästan tio centimeter. Axeln är för övrigt 35 mm i diameter, (kontrollmätt), så det är så stort som hålet blir.

 

Jag behöver inte titta på någon ritning för att förstå att det är det som händer. Jag har skruvat isär mitt eget drev och sköld tillräckligt många gånger för att veta hur det är konstruerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser drivaxeln ut där den sitter på drevet.

post-104983-0-12746800-1486590844_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Jag viker ned mig utan diskussion.

Tack för info, ingen optimal ingenjörslösning med andra ord... åtminstone inte ifall man tänker roa sig med att köra på saker och ting;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nervlugnande medel... ;)

 

skrovtätning.jpg

StayAfloat på YouTube

Det där kan fungera om man kommer åt att få dit det. Man kommer inte åt inifrån, motorn är ivägen. Man kommer bara åt utifrån om drevet slitits loss helt och hållet.

 

Så man får väl satsa på att hålla farten uppe så att det lossnar ordentligt om man går på... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...