Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ermo1666

Aluminium mast

Rekommendera Poster

Hej alla båt frälsta

Som ny ägare till en underbar Zulieka undrar jag om min mast som är 31år gammal kommer hålla ????

Mast Head two sprider 13 meter lång

Besiktningsman sa ok :)

Mvh.Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båt frälsta

Som ny ägare till en underbar Zulieka undrar jag om min mast som är 31år gammal kommer hålla ????

Mast Head two sprider 13 meter lång

Besiktningsman sa ok :)

Mvh.Erik

Beror precis på vad du utsätter den för. Att den skulle hålla samma styrka som när den var ny är troligen uteslutet. Man bör varje gång man tar ner masten gå igenom alla fästpunkter där vantstag eller spridare sitter och se efter korrosion eller utmattningsprickor. Sedan att man sträcker upp riggen till rätt spänning innan man börjar säsongen är lika viktigt. Att segla med för löst är värre och ger större påfrestning än att tro sig spänna för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täcker

Detta hörs ut som ett klokt tankesätt jag fundera på att byte ut riggen den är 20år men ok,något som är svårt att hitta är ett pris på en sådan mast :)

Tack för svaret P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns oftast ingen anledning till oro när det gäller mast (stående rigg) och vant/stag (löpande rigg). Gå igenom alt som pseudonym beskriver så är det sannolikt inga problem.

 

Länken till Seldén råd och tips är bra, http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf

Sidan 64 och framåt beskriver vad du bör kolla.

Här får du också bra råd om hur riggen ska sättas an, hur man mastar av och på på et bra sätt , mm, mm.

 

Är du osäker på riggens skick så besök en riggverkstad och be dem gå igenom riggen och föreslå ev. förnyelse. På en riggverkstad kan du också få pris på en ny rigg.

På våren båtmässor i Göteborg och Stockholm finns riggverkstäderna med, samlade under ett tak. Det är ett bra tillfälle att få mera råd och tips och även priser.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är så ska vi på mässan i Göteborg så här blir att samla mycket matnyttig info.

Jag kommer att anlita proffs vid denna mastning pga.det är första gången för mig så lite nervöst blir det haha

Tack Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey - vant och stag är en del av den stående riggen. Fall och trimlinor är löpande riggen.

I övrigt håller jag med föregående talare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis Peter_K.

Ändrade texten lite innan jag skickade den, men glömde tydligen att ändra något väsentligt. :(

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så vanligt att masten i sig är dålig väl?

 

Hoppas jag ju, eftersom min är från -74 och jag inte har tänkt byta.

Har i och för sig inte bytt löpande rigg heller, förutom vantskruvar.

 

(Eller storen, men det börjar kanske bli dags...)

 

Har en Kingscruiser 33 med mastheadrigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - inte vanligt att folk tappar masten.

 

Men man måste kolla efter sprickor och bucklor på maströr och beslag, trasiga kardeler eller knäckar på vajrarna samt syna beslagen på däck varje vår, för skador på saker förekommer och tar man inte hand om dessa så kan såklart saker gå snett.

 

Storseglet har förmodligen gjort sitt som segel betraktat, även om det inte är hål i det har det tappat formen och fungerar dåligt med ökad krängning och dålig framdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Benns mast så är det ca 15- 20 master som ramlar ner per år sen har vi selden där vet jag inte hu många dom har

 

Läs Vårda riggen

Benns Mast och Båttillbehör Där får du hjälp hu du skall sköta din rigg .det är oftas att det är båtägaren som masta på fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - inte vanligt att folk tappar masten.

 

Men man måste kolla efter sprickor och bucklor på maströr och beslag, trasiga kardeler eller knäckar på vajrarna samt syna beslagen på däck varje vår, för skador på saker förekommer och tar man inte hand om dessa så kan såklart saker gå snett.

 

Storseglet har förmodligen gjort sitt som segel betraktat, även om det inte är hål i det har det tappat formen och fungerar dåligt med ökad krängning och dålig framdrift.

Enligt min erfarenhet är det bättre att kolla över grejerna redan på hösten istället så har man vintern på sig att reparera och byta ut. Att göra det när masten ska på när våren har kommit är liiite sent påtänkt, eller? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla med äldre master då kanske vi träffas på mässan, haha

Tack till är som kommer med sådana positiva svar jag är glad för ett levande forum.

Betyder mycket för en amatör, så på detta vis kommer nya medlemmar att bli duktiga kunskapsförmedlar.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet är det bättre att kolla över grejerna redan på hösten istället så har man vintern på sig att reparera och byta ut. Att göra det när masten ska på när våren har kommit är liiite sent påtänkt, eller? ;)

Jag tycker nog att det är viktigt att kolla på våren; har märkt att en del inte är så rädda om andras grejer i mastskjulet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte ifall det är av intresse, denna tråden är en månad gammal.

 

Men samtal som jag har haft med riggare i samband med arbete på min båt så sa de att den beräknade livslängden på stående rigg var på 15 år. Maströr och spridare är ok så länge de var fysiskt oskadda och hade ingen direkt beräknad livslängd.

 

En bekant till mig och jag hade en liten filosofisk diskussion och kom fram till att i vår hamn så hade nog ca 90% av båtarna stående rigg som var 15år eller äldre....

 

Kanske något man behöver tänka mer med äldre båtar.

 

 

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte ifall det är av intresse, denna tråden är en månad gammal.

 

Men samtal som jag har haft med riggare i samband med arbete på min båt så sa de att den beräknade livslängden på stående rigg var på 15 år. Maströr och spridare är ok så länge de var fysiskt oskadda och hade ingen direkt beräknad livslängd.

 

En bekant till mig och jag hade en liten filosofisk diskussion och kom fram till att i vår hamn så hade nog ca 90% av båtarna stående rigg som var 15år eller äldre....

 

Kanske något man behöver tänka mer med äldre båtar.

Som motvikt - jag pratade med en skadereglerare för ett försäkringsbolag på båtmässan. Han sa att de håller i princip hur länge som helst om man kontrollerar att det inte finns sprickor mm så som vi använder båtarna i våra skärgårdar. Seglar man över Atlanten och hamnar i en tre veckor lång storm pratar vi om helt andra laster menade han med hänvisning till hur ytterst få riggskador som uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min segelmakare berättade om en kund som fick masthaveri då ett stag i stående riggen gick av. Han fick ett 60% avdrag av försäkringboladet p.g.a att ståender rigg inte hade bytts när den skulle göras.

 

Jag håller med om att det är en jätteskillnad mellan vår segling och korsa en ocean, och bevislingen håller det längre än 15år det har vi tusentals seglade båtar som bevisar varje år.

 

Jag tror att man får göra sin egen kalkyl är om vad man tror att sin båt ska utsättas för, men med bgangnade båtar så vet du inte vad de redan varit med om och jag tror att man ska ha det med i kalkylen också.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu bestämt oss att denna sommar köra på med vår masthead rigg som är från 1985

Tack för alla svar som har hjälpt oss i beslutet.

Vi kommer att lägga upp bilder och annat matnyttig info. Om riggen och båten Zulieka

Mvh. Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför det är viktigt att kolla vad ditt försäkringsbolag har för villkor för bl a åldersavdrag så man inte råkar ut för samma sak som din kompis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför det är viktigt att kolla vad ditt försäkringsbolag har för villkor för bl a åldersavdrag så man inte råkar ut för samma sak som din kompis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Peter
Blev lite fel när jag skulle svara, du har rätt om försäkringsbolaget och jag har kollat
Vad som står med små bokstäver i min försäkring, jag har inga avdrag för ålder i min forsäkring.

MVH Erik

Redigerad av ermo1666

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...